Bijlagen bij COM(2023)529 - Verrekenprijzen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2023)529 - Verrekenprijzen.
document COM(2023)529
datum 12 september 2023
annex-en.docx">bijlage bij het financieel memorandum (bijlage 5 bij het besluit van de Commissie betreffende de interne uitvoeringsvoorschriften voor de afdeling “Commissie” van de algemene begroting van de Europese Unie), te uploaden in DECIDE met het oog op overleg tussen de diensten.

in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Jaar
2025
Jaar
2026
Jaar
2027
Jaar
N + 3
Zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
DG TAXUD
□ Personele middelen1,0261,0261,0263,078
□ Andere administratieve uitgaven0,0520,0520,520,156
TOTAAL DG TAXUDKredieten1,0781,0781,0783,234

TOTAAL kredieten
voor RUBRIEK 7
van het meerjarige financieel kader
(totaal vastleggingen = totaal betalingen)1,0781,0781,078

in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Jaar
N48
Jaar
N + 1
Jaar
N + 2
Jaar
N + 3
Zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
TOTAAL kredieten voor
RUBRIEKEN 1 tot en met 7
van het meerjarige financieel kader
Vastleggingen1,1431,1431,1433,429
Betalingen0,0650,0650,0650,195

3.2.2. Geraamde output, gefinancierd met operationele kredieten

Vastleggingskredieten, in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputs



Jaar
N
Jaar
N + 1
Jaar
N + 2
Jaar
N + 3
Zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
OUTPUTS
Type49

Gem. kostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenTotaal aantalTotale kosten
SPECIFIEKE DOELSTELLING nr. 150...
- Output
- Output
- Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1
SPECIFIEKE DOELSTELLING nr. 2…
- Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2
TOTAAL

3.2.3. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

-  Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Jaar
2025 51
Jaar
2026
Jaar
2027
Jaar

Zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL

RUBRIEK 7
van het meerjarige financiële kader
Personele middelen1,0261,0261,0263,078
Andere administratieve uitgaven0,0520,0520,0520,156
Subtotaal RUBRIEK 7
van het meerjarige financiële kader
1,0781,0781,0783,234

Buiten RUBRIEK 752
van het meerjarige financiële kader

Personele middelen
Andere administratieve
uitgaven
Subtotaal buiten
RUBRIEK 7
van het meerjarige financiële kader

TOTAAL1,0781,0781,0783,234

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

3.2.3.1. Geraamde personeelsbehoeften

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig

-  Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Raming in voltijdequivalenten
Jaar
2025
Jaar
2026
Jaar 2027JaarJaarJaarTotaal
Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie)6666
20 01 02 03 (delegaties)
01 01 01 01 (onderzoek door derden)
01 01 01 11 (eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE)53

20 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”)
20 02 03 (AC, AL, END, INT en JPD in de delegaties)
XX 01 xx yy zz 54

– bij de centrale diensten

– in delegaties
01 01 01 02 (AC, END, INT – onderzoek onder contract)
01 01 01 12 (AC, END, INT – eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
TOTAAL6666
XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.

De benodigde personele middelen zullen worden gefinancierd uit de middelen die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken:

Ambtenaren en tijdelijk personeelVoorbereiding van vergaderingen en correspondentie met de lidstaten, voorbereiding van uitvoeringshandelingen, organisatie van bijeenkomsten met deskundigen, deelname aan vergaderingen van de OESO. Momenteel beschikt DG TAXUD niet over de nodige middelen, zodat er extra vte’s zouden moeten worden toegevoegd aan de toekomstige begroting van DG TAXUD.
Extern personeel

3.2.4. Verenigbaarheid met het huidig meerjarig financieel kader

Het voorstel/initiatief:

-  kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarige financieel kader (MFK).

Zet uiteen welke herprogrammering nodig is, onder vermelding van de betrokken begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen. Verstrek een Excel-tabel in het geval van een omvangrijke herprogrammeringsexercitie.

-  hiervoor moet een beroep worden gedaan op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen, de desbetreffende bedragen en de voorgestelde instrumenten.

-  hiervoor is een herziening van het MFK nodig.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.

3.2.5. Bijdragen van derden

Het voorstel/initiatief:

-  voorziet niet in medefinanciering door derden

-  voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:

Kredieten in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Jaar
N55
Jaar
N + 1
Jaar
N + 2
Jaar
N + 3
Zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)Totaal
Medefinancieringsbron
TOTAAL medegefinancierde kredieten


3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

-  Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten

-  Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:



-  voor de eigen middelen

-  voor de overige inkomsten

-  geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven

in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten:Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredietenGevolgen van het voorstel/initiatief56
Jaar
N
Jaar
N + 1
Jaar
N + 2
Jaar
N + 3
Zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)
Artikel ………….

Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het betrokken begrotingsonderdeel/de betrokken begrotingsonderdelen voor uitgaven.


Andere opmerkingen (bv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).


1Zie de website van de OESO: https://www.oecd.org/

2OESO-modelverdrag ter voorkoming van dubbele belastingheffing (https://www.oecd.org/ctp/treaties/model-tax-convention-on-income-and-on-capital-condensed-version-20745419.htm).

3OESO-richtlijnen voor verrekenprijzen voor multinationale ondernemingen en belastingdiensten (https://www.oecd.org/tax/transfer-pricing/oecd-transfer-pricing-guidelines-for-multinational-enterprises-and-tax-administrations-20769717.htm).

4Malta, Cyprus, Bulgarije en Roemenië zijn geen lid van de OESO.

5Een grote onderneming heeft er ook op gewezen dat het aantal belastinggeschillen in verband met verrekenprijzen binnen de EU en de afschaffing van bronbelasting is toegenomen.

6Bij de start van het BEPS-project (BEPS: grondslaguitholling en winstverschuiving) in 2013, schatte de OESO dat, met inachtneming van de methodologische en gegevensbeperkingen, wereldwijd als gevolg van BEPS-praktijken jaarlijks tussen 100 en 240 miljard USD aan vennootschapsbelasting wordt misgelopen (zie https://www.oecd.org/tax/beps-project-explanatory-statement-9789264263437-en.htm); Manipulatie van verrekenprijzen werd geïdentificeerd als een van de BEPS-praktijken. De actiepunten 8 tot en met 10 van het BEPS-project waren gericht op het verbeteren van de richtlijnen betreffende het zakelijkheidsbeginsel, om ervoor te zorgen dat de resultaten worden bepaald door de economische realiteit, en niet door de papieren realiteit. In dit verband is in het eindverslag over de actiepunten 8 tot en met 10 voorgesteld om de resultaten van verrekenprijzen af te stemmen op de waardecreatie van de MNO-groep.

7Uit de officiële OESO-statistieken blijkt dat het aantal lopende procedures voor onderling overleg, om dubbele belastingheffing als gevolg van verrekenprijskwesties op te lossen, eind 2021 met 33 % was gestegen ten opzichte van 2016 (blijkens een inventarisatie van deze procedures liepen er eind 2021 6 000 procedures, tegen 4 500 eind 2016). De statistieken van de OESO over procedures voor onderling overleg zijn beschikbaar op: https://www.oecd.org/tax/dispute/mutual-agreement-procedure-statistics-2021-inventory-trends.htm#tpcases Uit de officiële statistieken van de EU over procedures voor onderling overleg in het kader van het Arbitrageverdrag komt naar voren dat het aantal verrekenprijsgeschillen tussen lidstaten met 17 % was toegenomen in vergelijking met het voorgaande jaar (volgens de inventarisatie van de lidstaten waren dat er eind 2020 2 213, tegen 1 889 eind 2019). De statistieken van de EU over procedures voor onderling overleg zijn hier beschikbaar: https://taxation-customs.ec.europa.eu/taxation-1/statistics-apas-and-maps-eu_en

8Volgens een enquête over verrekenprijzen, gepubliceerd door Ernst & Young (en beschikbaar op http://www.ey.com/global/content.nsf/International/2007-2008_Transfer_Pricing_Global_Survey), is een van de redenen waarom bedrijven verrekenprijzen als een prioritaire belastingkwestie beschouwen, inderdaad het verband met dubbele belastingheffing. Volgens de enquête (op basis van interviews met 850 MNO’s in 24 landen (waarvan 11 EU-lidstaten)) hebben bedrijven gemeld dat 42 % van de correcties aanleiding gaf tot een permanente dubbele belastingheffing. De voornaamste oorzaak daarvan is dat bedrijven deze zaken over het algemeen niet doorverwijzen naar procedures voor onderling overleg omdat ze die procedures te lang en duur vinden.

9Volgens een onderzoek naar de vennootschapsbelasting, uitgevoerd door de Europese Commissie in 2001 (“De heffing van vennootschapsbelasting in de interne markt”, SEC (2001) 582 final). Volgens de beschikbare informatie kost het middelgrote MNO’s circa 1 tot 2 miljoen EUR per jaar om te voldoen aan de verrekenprijsregels. Grote MNO’s zijn ongeveer 4 tot 5,5 miljoen EUR per jaar kwijt aan nalevingskosten in verband met verrekenprijzen.

10Belastingheffing van ondernemingen in de 21e eeuw, zie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52021DC0251

11Richtlijn (EU) 2016/1164 van de Raad van 12 juli 2016 tot vaststelling van regels ter bestrijding van belastingontwijkingspraktijken welke rechtstreeks van invloed zijn op de werking van de interne markt (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex%3A32016L1164).

12Richtlijn (EU) 2017/952 van de Raad van 29 mei 2017 tot wijziging van Richtlijn (EU) 2016/1164 wat betreft hybridemismatches met derde landen (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32017L0952).

13Richtlijn 2011/16/EU van de Raad van 15 februari 2011 betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen en tot intrekking van Richtlijn 77/799/EEG (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=CELEX%3A32011L0016).

14Richtlijn (EU) 2015/2376 van de Raad van 8 december 2015 tot wijziging van Richtlijn 2011/16/EU wat betreft verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op belastinggebied (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=CELEX%3A32015L2376).

15Richtlijn (EU) 2018/822 van de Raad van 25 mei 2018 tot wijziging van Richtlijn 2011/16/EU wat betreft verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op belastinggebied met betrekking tot meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex%3A32018L0822).

16Een APA is elke overeenkomst, elke mededeling of elk ander instrument of andere maatregel met vergelijkbare gevolgen waarbij vooraf een passende reeks criteria voor het bepalen van de verrekenprijs van grensoverschrijdende transacties tussen geassocieerde ondernemingen of de toerekening van winsten aan een vaste inrichting wordt vastgesteld.

17Zie het Gezamenlijk EU-Forum voor verrekenprijzen van de EU: https://taxation-customs.ec.europa.eu/joint-transfer-pricing-forum_en

18Resolutie van de Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten, in het kader van de Raad bijeen, van 27 juni 2006 betreffende een gedragscode inzake verrekenprijsdocumentatie voor gelieerde ondernemingen in de Europese Unie (EU-TDP) (2006/C 176/01) (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:42006X0728(01)).

19Verdrag ter afschaffing van dubbele belasting in geval van winstcorrecties tussen verbonden ondernemingen (90/463/EEG).

20Richtlijn (EU) 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=CELEX%3A32017L1852).

21Zie de website van Etaca: https://taxation-customs.ec.europa.eu/eu-cooperative-compliance-programme/european-trust-and-cooperation-approach-etaca-pilot-project-mnes_en

22Verordening (EU) 2021/240 van het Europees Parlement en de Raad van 10 februari 2021 tot vaststelling van een instrument voor technische ondersteuning (PB L 57 van 18.2.2021, blz. 1).

23Zie de website Belastingen en kleine en middelgrote ondernemingen: https://single-market-economy.ec.europa.eu/smes/sme-strategy/taxation-and-smes_en

24Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).

25Verslag van het Gezamenlijk EU-Forum voor verrekenprijzen over compenserende correcties (JTPF/009/FINAL/2013/EN): https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2016-09/jtpf_009_final_2013_en.pdf

26Verslag van het Gezamenlijk EU-Forum voor verrekenprijzen over het gebruik van economische waarderingstechnieken in verband met verrekenprijzen (JTPF/003/2017/FINAL/EN): https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2017-10/2017_10_16_jtpf_003_2017_en_final_en.pdf

27Verslag van het Gezamenlijk EU-Forum voor verrekenprijzen over het gebruik van vergelijkbare transacties in de EU (JTPF/007/2016/FINAL/EN): https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2017-04/jtpf0072017encomps.pdf

28PB C  van , blz. .

29PB C  van , blz. .

30JTPF/009/FINAL/2013/EN, bijeenkomst van 5 november 2013: https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2016-09/jtpf_009_final_2013_en.pdf

31JTPF/003/2017/FINAL/EN, bijeenkomst van 22 juni 2017: https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2017-10/2017_10_16_jtpf_003_2017_en_final_en.pdf


32Verslag van het Gezamenlijk EU-Forum voor verrekenprijzen van 2016 van de Commissie over het gebruik van vergelijkbare transacties in de EU (JTPF/007/2016/FINAL/EN):https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2017-04/jtpf0072017encomps.pdf

33Resolutie van de Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten, in het kader van de Raad bijeen, van 27 juni 2006 betreffende een gedragscode inzake verrekenprijsdocumentatie voor gelieerde ondernemingen in de Europese Unie (EU-TDP) (2006/C 176/01) (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:42006X0728(01)).

34Verordening (EU) 2018/1724 van het Europees Parlement en de Raad van 2 oktober 2018 tot oprichting van één digitale toegangspoort voor informatie, procedures en diensten voor ondersteuning en probleemoplossing en houdende wijziging van Verordening (EU) nr. 1024/2012 (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 1).

35Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (PB L 119 van 4.5.2016, blz. 1).

36Verdrag 90/463/EEG van 23 juli 1990 ter afschaffing van dubbele belasting in geval van winstcorrecties tussen verbonden ondernemingen (PB L 225 van 20.8.1990, blz. 10).

37Richtlijn (EU) 2017/1852 van de Raad van 10 oktober 2017 betreffende mechanismen ter beslechting van belastinggeschillen in de Europese Unie (PB L 265 van 14.10.2017, blz. 1).

38Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011

tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten

de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).

39In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.

40Zie het Gezamenlijk EU-Forum voor verrekenprijzen van de EU: https://taxation-customs.ec.europa.eu/joint-transfer-pricing-forum_en

41Nadere gegevens over de wijzen van uitvoering van de begroting en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BUDGpedia: https://myintracomm.ec.europa.eu/corp/budget/financial-rules/budget-implementation/Pages/implementation-methods.aspx

42GK = gesplitste kredieten / NGK = niet-gesplitste kredieten.

43EVA = Europese Vrijhandelsassociatie.

44Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.

45Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.

46Volgens de officiële begrotingsnomenclatuur.

47Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.

48Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.

49Outputs zijn producten en te verstrekken diensten (bv.: aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).

50Zoals beschreven in punt 1.4.2. “Specifieke doelstelling(en)…”

51Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.

52Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.

53AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL = Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JPD = Junior Professionals in Delegations (jonge deskundigen bij delegaties).

54Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).

55Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.

56Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.

NL NL