Bijlagen bij COM(2023)258 - Douanewetboek van de Unie, tot oprichting van de douaneautoriteit van de EU

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage. Verwacht wordt dat de EU-douaneautoriteit in 2026 haar aanloopfase ingaat met 7 personeelsleden (5 arbeidscontractanten en 2 tijdelijke functionarissen), dat er in 2027 7extra personeelsleden bijkomen, en dat in 2028 de werkzaamheden van start gaan (waarbij het aantal personeelsleden in dat jaar tot 30 stijgt).

- In titel I wordt uitgegaan van een personeelsformatie voor de EU-douaneautoriteit van 250 in 2034, waarvan ongeveer 115 posten rechtstreeks verband houden met IT- en gegevensbeheerfuncties. Deze posten voor IT- en gegevensbeheer zullen zowel betrekking hebben op de ontwikkeling van het platform en de applicaties van de datahub, zoals die in het kader van een bijdrageovereenkomst wordt toegewezen, als op het technisch beheer van de datahub voor gegevensprojecten, de analyse en het beheer van het douanedatamodel.

Rubriek van het meerjarig financieel
kader
7“Administratieve uitgaven”

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

20262027TOTAAL
DG: TAXUD
 Ambtenaren0,5131,1971,710
Arbeidscontractanten0,1820,273 0,455 
TOTAAL DG TAXUDKredieten0,6951,4702,165


Wat administratieve uitgaven betreft: in het huidige MFK zou TAXUD zowel in 2026 als in 2027 5 extra vte’s nodig hebben voor de voorbereidende werkzaamheden voor de EU-douaneautoriteit.

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)


TOTAAL kredieten
onder RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
Nettototaal 2026-2027
(totaal vastleggingen = totaal betalingen)
0,6951,470


De geraamde totalen voor alle rubrieken voor de periode 2026-2034 worden hieronder samengevat:

202620272028202920302031203220332034TOTAAL
TOTAAL kredieten
onder RUBRIEKEN 1 tot en met 7
van het meerjarig financieel kader
Vastleggingen24,69535,470145,338233,238281,456306,073276,274296,780315,9051 915,230
Betalingen24,69535,470138,983231,125289,924306,073276,274296,780315,9051 915,230


3.2.2. Geraamde gevolgen voor de kredieten

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig

- X Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Met dit voorstel wordt niet alleen een agentschap opgericht, maar ook een ingrijpende hervorming van de douane-unie doorgevoerd. Het creëert een nieuw strategisch vermogen (wat governance betreft, een nieuwe EU-douaneautoriteit, en wat capaciteit betreft, een nieuwe EU-douanedatahub), in combinatie met een herziening en vereenvoudiging van de operationele processen voor nationale autoriteiten en marktdeelnemers. Omdat het tot een betere samenwerking leidt in het streven naar een douane-unie die als één geheel functioneert, en resultaten oplevert die door de nationale autoriteiten (en niet alleen door de EU-autoriteit) worden gerealiseerd, zou het niet passend zijn te proberen de outputs uit te zetten tegen activiteitsindicatoren van de EU-autoriteit. Het is passender om de twee belangrijkste outputs (en uitgavencategorieën) die samen de hervormingsdoelstelling helpen verwezenlijken — de EU-douanedatahub en de EU-douaneautoriteit — uit te zetten volgens onderstaande tabellen.

De onderstaande cijfers voor het huidige MFK hebben uitsluitend betrekking op de operationele kosten van de Commissie. Deze houden verband met de datahub.

Bedragen in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputs



2024202520262027TOTAAL
OUTPUTS
Soort0Gem. kostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenTotaal aantalTotale kosten
ALGEMENE DOELSTELLING
- EU-douanedatahub
23,07231,49655,018
Subtotaal23,07231,49655,018
TOTALE KOSTEN23,07231,49655,018

De onderstaande cijfers voor de periode 2028-2034 hebben betrekking op de kosten van de ontwikkeling van de EU-douanedatahub en het functioneren van de EU-douaneautoriteit. Dit zijn operationele kosten, geïndexeerd vanaf 2025 met 2 %.

Vermeld doelstellingen en outputs



2028202920302031203220332034TOTAAL
OUTPUTS
Soort0Gem. kostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenTotaal aantalTotale kosten
ALGEMENE DOELSTELLING
- EU-douanedatahub
EU-dataruimte CAPEX47,42460,46561,67450,326000219,889
EU-dataruimte OPEX47,857113,900149,371169,288172,673176,127179,6491 008,865
Transformatieprogramma CAPEX31,82232,45833,10733,77034,44535,13435,837236,573
Transformatieprogramma OPEX04,8699,93215,19620,66726,35032,253109,268
Subtotaal127,102211,692254,085268,580227,785237,622247,7391 574,594
- EU-douaneautoriteit
18,23521,54627,37137,94348,48959,16968,166280,471
Subtotaal18,23521,54627,37137,94348,48959,16968,166280,471
TOTALE KOSTEN145,338233,238281,457306,073276,274296,780315,9051 855,065

Bedragen in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen) In voorkomend geval zijn de bedragen de som van de bijdrage van de Unie aan het agentschap en andere ontvangsten van het agentschap (vergoedingen en heffingen).

Nadere toelichting op de kosten van de EU-douanedatahub:

EU-dataruimte CAPEX:

Dit begrotingsonderdeel dekt het ontwerp en de implementatie van het platform van de datahub, met inbegrip van de ontwikkeling (of licentieneming/aankoop) en de integratie van de verschillende componenten die betrekking hebben op de capaciteiten op het gebied van gegevensuitwisseling, gegevensverwerking, applicatiebeheer en gegevenscatalogus.

EU-dataruimte OPEX:

Dit onderdeel omvat de levering van de nodige infrastructuur (huur van datacentra, hardware, clouddiensten, softwarelicenties enz.) en de operationele capaciteiten (servicedesk, technische ondersteuning, operationele ondersteuning enz.) om een passend niveau en voldoende capaciteit van de dienstverlening te waarborgen. Dit onderdeel omvat ook het eventuele onderhoud van de datahub zodra deze is geleverd en in werking is gesteld.

Transformatieprogramma CAPEX:

Dit onderdeel dekt de ontwikkeling en implementatie op het platform van de datahub van de functionaliteiten die verband houden met de nationale douanesystemen waarvan de uitvoering volgens de hervormingswetgeving naar het centrale niveau wordt overgedragen.

Transformatieprogramma OPEX:

Dit onderdeel dekt de operationele en onderhoudskosten op het platform van de datahub van het element dat de functionaliteiten implementeert die verband houden met de nationale douanesystemen waarvan de uitvoering volgens de hervormingswetgeving naar het centrale niveau wordt overgedragen.


3.2.3. Geraamde gevolgen voor de personele middelen van de EU-douaneautoriteit

3.2.3.1. Samenvatting

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

- X Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

De onderstaande cijfers zijn gebaseerd op de aanname dat de EU-douaneautoriteit in 2034 op kruissnelheid draait en dat het personeelsbestand vanaf dat moment stabiel is. Er wordt uitgegaan van een verhouding van 2:1 tussen de personeelsformatie en het externe personeel. Hoewel het in dit stadium niet mogelijk is het aantal AST- of AD-rangen of het aantal GND’s dat door de nationale overheidsdiensten ter beschikking kan worden gesteld, te kwantificeren, wordt er toch een raming gemaakt. De kosten zijn geïndexeerd tegen 2 %.

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen) In voorkomend geval zijn de bedragen de som van de bijdrage van de Unie aan het agentschap en andere ontvangsten van het agentschap (vergoedingen en heffingen).

202620272028202920302031203220332034TOTAAL
Tijdelijke functionarissen (AD-rangen)0,1190,4231,5423,3355,97010,01814,69319,07322,23477,408
Tijdelijke functionarissen (AST-rangen)0,0590,2120,7711,6682,9855,0097,3469,53711,11738,704
Arbeidscontractanten0,2370,6760,7491,0851,9273,2204,6916,0907,09925,773
Gedetacheerde nationale deskundigen
(GND)
0,1870,2710,4820,8051,1731,5231,7756,215
TOTAAL0,4151,3113,2496,36011,36319,05127,90336,22342,226148,101

Wat de verdeling van de kosten over de bovengenoemde rangen betreft, wordt ervan uitgegaan dat de in de personeelsformatie opgenomen posten in een verhouding 2:1 AD:AST zullen worden toegewezen en dat de externe posten vanaf de operationele start in 2028 in een verhouding 4:1 AC/GND zullen worden toegewezen0. Deze ramingen laten de uiteindelijke verdeling van de indienstnemingen onverlet.

Personeelsvereisten (vte):

202620272028202920302031203220332034Totaal
Tijdelijke functionarissen (AD-rangen)251422406291122111111
Tijdelijke functionarissen (AST-rangen)611203146315656
Arbeidscontractanten59816243950626666
Gedetacheerde nationale deskundigen236813151717
TOTAAL714305090140190230250250

Aangenomen wordt dat alle nieuw in dienst genomen personeelsleden in hun jaar van indienstneming zes maanden werken.

Hoewel de precieze verdeling van de personeelsaantallen per profiel op dit moment niet definitief kan worden vastgesteld, geeft de volgende tabel een algemeen overzicht van wat kan worden verwacht:

202620272028202920302031203220332034
Totaal714305090140190230250
Administratief6812202222222222
Data en IT141018406590105115
Coördinatie/capaciteitsopbouw2812285378103113

Administratieve profielen zullen zich bezighouden met personeelsbeleid, financiën, boekhouding, juridische zaken, communicatie, kwaliteitscontrole en audit, administratieve ondersteuning van het hoger management, de eigen IT van de EU-douaneautoriteit en logistiek.

De profielen voor data en IT zullen zich bezighouden met de EU-douanedatahub, inclusief het beheer van IT-ontwikkeling, -activiteiten en -infrastructuur, dataprojecten alsook databeheer en -governance.

De profielen voor coördinatie en capaciteitsopbouw zullen zich bezighouden met de operationele coördinatie van de werkzaamheden met de nationale douane en de samenwerking met andere externe deskundigen, op gebieden als risicobeheer, crisisbeheersing, samenwerking met andere niet-douaneautoriteiten, opleiding en richtsnoeren inzake gemeenschappelijke werkmethoden en -processen, en coördinatie van operationele werkzaamheden, evenals prestatiemeting, monitoring, onderzoek en innovatie, gezamenlijke controles en ondersteuning van controleapparatuur.

Vte’s zijn afgerond op het dichtstbijzijnde gehele getal.

3.2.3.2. Geraamde personeelsbehoeften voor het verantwoordelijke DG

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig

- X Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Raming in een geheel getal (of met hoogstens één decimaal)
20262027
- Posten opgenomen in de personeelsformatie (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 en 20 01 02 02 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie)+3+7
20 01 02 03 (delegaties)
01 01 01 01 (onderzoek onder contract)
10 01 05 01 (eigen onderzoek)
Extern personeel (in voltijdequivalenten vte)0
20 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”)+2+3
20 02 03 (AC, AL, END, INT en JPD in de delegaties)
Begrotingsonderde(e)l(en) (vermeld welke)0- centrale diensten0
- delegaties
01 01 01 02 (AC, END, INT – onderzoek onder contract)
10 01 05 02 (AC, END, INT – eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
TOTAAL+5+10

Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.


Beschrijving van de uit te voeren taken:

Ambtenaren en tijdelijk personeelDe EU-douaneautoriteit zal in 2028 met haar werkzaamheden van start gaan; er ligt dus een periode van ongeveer twee jaar tussen de oprichting van de autoriteit en de aanvang van haar werkzaamheden, die kan worden gebruikt voor de activiteiten die nodig zijn om het nieuwe orgaan op te zetten. De Commissie zal worden belast met het opzetten van de EU-douaneautoriteit. Voor dit proces moeten dus middelen worden uitgetrokken. De extra vte’s in 2026 en 2027 zijn in de bovenstaande tabel vermeld; daarna is het netto-effect op het personeel van de Commissie een vermindering.

Om de EU-douaneautoriteit klaar te stomen voor haar werkzaamheden, zullen de extra vte’s de volgende voorbereidende activiteiten uitvoeren:

1. Opstelling van de eerste begroting, daaronder begrepen ervoor zorgen dat uitvoeringsinstrumenten (boekhoud-/begrotingsbeheersystemen) en -procedures klaar zijn.

2. Selectieprocedure voor de uitvoerend directeur (te beginnen met een waarnemend uitvoerend directeur van de Commissie voor 2026/2027 voordat de EU-douaneautoriteit operationeel wordt).

3. Benoeming van de leden van de raad van bestuur en de uitvoerende raad.

4. Voorbereiding van de eerste vergaderingen en besluiten.

5. Voorbereiding van de hoofdzetel in overleg met de lidstaat van vestiging; onderhandelingen over een vestigingsovereenkomst; aankoop van apparatuur. IT; beveiliging; onderhoud.

6. Indienstnemingen voor de EU-douaneautoriteit, in anticipatie op de zeer grote initiële behoeften. Initiële prioriteit voor functies die nodig zijn voor minimaal functioneren (capaciteit om salarissen te betalen, werktijden te organiseren, opleidingen te geven enz.).

7. Definitie van organisatiestructuur, interne organisatie en procedures.

8. Nagaan of personeel van de Commissie tijdelijk naar de EU-douaneautoriteit kan worden overgeplaatst.

9. Creëren van een basiswebpagina en visuele identiteit.

10. Opstelling van een eerste jaarlijks werkprogramma en/of enig programmeringsdocument.

11. Opstelling van (een) bijdrageovereenkomst(en) indien daartoe wordt besloten.

12. Ondersteuning verlenen vanuit het Douane-programma voor de eerste bijeenkomsten op deskundigenniveau van de EU-douaneautoriteit in 2026/2027.

Uit de ervaringen met andere agentschappen die onlangs zijn opgericht, blijkt dat een team van ongeveer 10 personeelsleden in het partner-DG nodig is om deze aanlooptaken uit te voeren.

De bovengenoemde taken zijn voornamelijk administratieve en procesgerelateerde taken. Met uitzondering van punt 12 hebben zij geen betrekking op de inhoud van de toekomstige werkzaamheden van de EU-douaneautoriteit.
Extern personeelWerkzaamheden in verband met de bovengenoemde taken, met name de punten 1, 4, 5, 9 en 12.

3.2.4. Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader

X Het voorstel/initiatief is verenigbaar met het huidige meerjarig financieel kader. De 58 miljoen EUR die in 2026 en 2027 nodig is, zal worden toegewezen binnen de bestaande voorziening in het begrotingsonderdeel voor de eengemaakte markt: Samenwerking op het gebied van douane (Douane) — onderdeel 03 05 01

-  Het voorstel/initiatief vergt herprogrammering van de betrokken rubriek van het meerjarig financieel kader.


-  Het voorstel/initiatief vergt toepassing van het flexibiliteitsinstrument of herziening van het meerjarig financieel kader0.


3.2.5. Bijdragen van derden

X Het voorstel/initiatief voorziet niet in medefinanciering door derden.

- Het voorstel/initiatief voorziet in medefinanciering, zoals hieronder wordt geraamd:

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar
N
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)Totaal
Medefinancieringsbron
TOTAAL medegefinancierde kredieten


3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

-  Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten

-  Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:



- X voor de eigen middelen

- voor overige ontvangsten

- Geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven◻

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten:Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredietenGevolgen van het voorstel/initiatief0
2028202920302031203220332034Totaal
Artikel ….8128288458628798969146 035

Vermeld voor de diverse toegewezen ontvangsten het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.

Vermeld de methode voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten.

In de periode 2028-2034 leidt de hervorming tot extra inkomsten uit rechten in het kader van e-commerce, verminderd met 25 % nationale inningskosten (netto TEM). Deze worden geraamd op 750 miljoen EUR per jaar, geïndexeerd tegen 2 %, wat in deze periode ongeveer 6,035 miljard EUR oplevert.

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)


BIJLAGE – AANNAMES


Personeelsontwikkeling bij de EU-douaneautoriteit:

Het aantal vte’s zal zich over het geheel genomen als volgt ontwikkelen.

202620272028202920302031203220332034
EU-douaneautoriteit714305090140190230250

Hoewel het niet binnen het toepassingsgebied van dit financieel memorandum valt, is het nuttig op te merken dat de effectbeoordeling bij dit voorstel een raming bevat van administratieve middelen die op nationaal niveau kunnen worden vrijgemaakt dankzij de vereenvoudiging en herinrichting van douaneprocessen. Tegen 2034 zouden de lidstaten, in vergelijking met het basisscenario, minder inspanningen moeten leveren voor de taken in kwestie, die in de orde van grootte van 2 000 vte’s worden geraamd0. Dit betekent niet en vereist evenmin dat de lidstaten hun douanediensten dienovereenkomstig zouden (moeten) verkleinen.

Vanaf 2028 zou er ook in het verantwoordelijke DG geleidelijk personeel vrijkomen, aangezien bepaalde activiteiten die voorheen in het kader van het douaneprogramma en onder het beheer van TAXUD werden uitgevoerd, zouden worden vervangen door activiteiten van de EU-douaneautoriteit.

Titel III:

Titel III2028202920302031203220332034Totaal
Douanesamenwerking.9 000 00010 000 00010 000 00011 000 00012 000 00013 000 00015 000 00080 000 000
Geïndexeerd tegen 2 %9 741 88911 040 80811 261 62412 635 54214 059 91315 536 20318 284 91692 560 896

De beleidsuitgaven van de EU-douaneautoriteit hebben betrekking op operationele douanesamenwerking.

De EU-douaneautoriteit zal ook kosten in het kader van een bijdrageregeling, voor de EU-douanedatahub, beheren.

Bovenstaand onderdeel douanesamenwerking dekt de kosten van het bijeenroepen van werkgroepen van douanedeskundigen van de lidstaten om intensief samen te werken op gebieden die onder het toepassingsgebied van het voorstel vallen, waaronder risicobeheer, implementatie en evaluatie van gemeenschappelijke risicocriteria en -normen en gemeenschappelijke prioritaire controlegebieden, opleidingen, ontwikkeling van werkmethoden en richtsnoeren voor technische kwesties, implementatie van Trust&Check, ontwikkeling van gemeenschappelijke bedrijfsprocessen en interoperabiliteit in verband met de EU-douanedatahub en de koppeling daarvan aan andere systemen enz. Het omvat ook het bijeenroepen van multidisciplinaire groepen van deskundigen op verschillende niveaus (sectoraal, nationaal, internationaal) over onderwerpen die onder het toepassingsgebied van het voorstel vallen, waaronder crisisvoorbereiding en -respons, uitvoering van gemeenschappelijke beleidsprioriteiten, ontwikkeling en uitvoering van samenwerkingskaders en de onderdelen daarvan (met inbegrip van toezichtstrategieën). De door de EU-douaneautoriteit opgezette groepen zullen een wezenlijke rol spelen om op doeltreffende wijze de douane-unie uniform gestalte te geven, aangezien de meeste operationele werkzaamheden nog steeds “ter plaatse” door de nationale autoriteiten worden uitgevoerd.


0Resolutie van het Europees Parlement van 18 januari 2023 over het dertigjarig bestaan van de eengemaakte markt: de verwezenlijkingen vieren en uitkijken naar toekomstige ontwikkelingen (P9_TA(2023)0007).

0Een Unie die de lat hoger legt – Mijn agenda voor Europa Politieke beleidslijnen voor de volgende Europese Commissie 2019-2024.

0Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad en het Europees Economisch en Sociaal Comité: Een actieplan om de douane-unie op een hoger plan te brengen (COM(2020) 581 final).

0Werkdocument van de diensten van de Commissie over de tussentijdse evaluatie van de tenuitvoerlegging van het douanewetboek van de Unie (SWD(2022) 158 final).

0Ghiran, A., Hakami, A., Bontoux, L. en Scapolo, F., The Future of Customs in the EU 2040, Publicatiebureau van de Europese Unie, Luxemburg, 2020.

0Putting more Union in the European customs, Ten proposals to make the EU Customs Union fit for a Geopolitical Europe - Report by the Wise Persons Group on the Reform of the EU Customs Union, Brussel, maart 2022.

0Europese Rekenkamer, Speciaal verslag nr. 04/2021: Douanecontroles: onvoldoende harmonisatie schaadt de financiële belangen van de EU.

0Europese Rekenkamer, Speciaal verslag nr. 26/2018: Een reeks vertragingen bij de IT-douanesystemen: wat ging er mis?

0Europese Rekenkamer, Speciaal verslag nr. 12/2019: Elektronische handel: voor veel uitdagingen op het gebied van de inning van btw en douanerechten moet nog een oplossing worden gevonden.

0Europese Rekenkamer, Speciaal verslag nr. 19/2017: tekortkomingen in het rechtskader en een ondoeltreffende uitvoering zijn van invloed op de financiële belangen van de EU.

0Werkprogramma van de Commissie voor 2022: Europa samen sterker maken.

0Voorstel voor een richtlijn van de Raad tot wijziging van Richtlijn 2006/112/EG wat betreft de btw-regels voor belastingplichtigen die afstandsverkopen van ingevoerde goederen faciliteren en de toepassing van de bijzondere regeling voor afstandsverkopen van uit derdelandsgebieden of derde landen ingevoerde goederen en van de bijzondere regeling voor de aangifte en de betaling van btw bij invoer (PB L...).

0Voorstel voor een verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1186/2009 van de Raad van 16 november 2009 betreffende de instelling van een communautaire regeling inzake douanevrijstellingen en van Verordening (EEG) nr. 2658/87 van de Raad van 23 juli 1987 met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief, in het kader van een brede en alomvattende hervorming van de douane-unie (PB L...).

0Besluit (EU, Euratom) 2020/2053 van de Raad van 14 december 2020 betreffende het stelsel van eigen middelen van de Europese Unie en tot intrekking van Besluit 2014/335/EU, Euratom (PB L 424 van 15.12.2020, blz. 1).

0Verordening (EU, Euratom) nr. 609/2014 van de Raad van 26 mei 2014 betreffende de regels en procedures voor de terbeschikkingstelling van de traditionele eigen middelen, de btw- en de bni-middelen, en betreffende de maatregelen om in de behoefte aan kasmiddelen te voorzien (PB L 168 van 7.6.2014, blz. 39).

0Richtlijn (EU) 2017/2455 van de Raad van 5 december 2017 tot wijziging van Richtlijn 2006/112/EG en Richtlijn 2009/132/EG wat betreft bepaalde btw-verplichtingen voor diensten en afstandsverkopen van goederen (PB L 348 van 29.12.2017, blz. 7).

0Europese Commissie, directoraat-generaal Belastingen en Douane-unie, Integrated EU prohibitions and restrictions list: indicative calendar and list as of 1.1.2022 legal notice, Bureau voor publicaties van de Europese Unie, 2022.

0Verordening (EU) 2019/1020 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 betreffende markttoezicht en conformiteit van producten en tot wijziging van Richtlijn 2004/42/EG en de Verordeningen (EG) nr. 765/2008 en (EU) nr. 305/2011 (PB L 169 van 25.6.2019, blz. 1).

0Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake algemene productveiligheid, tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1025/2012 van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Richtlijn 87/357/EEG van de Raad en Richtlijn 2001/95/EG van het Europees Parlement en de Raad (COM(2021) 346).

0Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake een verbod op met dwangarbeid vervaardigde producten op de markt van de Unie (COM(2022) 453 final).

0Verordening (EG) nr. 1907/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2006 inzake de registratie en beoordeling van en de autorisatie en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen (REACH), tot oprichting van een Europees Agentschap voor chemische stoffen, houdende wijziging van Richtlijn 1999/45/EG en houdende intrekking van Verordening (EEG) nr. 793/93 van de Raad en Verordening (EG) nr. 1488/94 van de Commissie alsmede Richtlijn 76/769/EEG van de Raad en de Richtlijnen 91/155/EEG, 93/67/EEG, 93/105/EG en 2000/21/EG van de Commissie.

0Verordening (EG) nr. 338/97 van de Raad van 9 december 1996 inzake de bescherming van in het wild levende dier- en plantensoorten door controle op het desbetreffende handelsverkeer (PB L 61 van 3.3.1997, blz. 1).

0Verordening (EU) nr. 517/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 betreffende gefluoreerde broeikasgassen en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 842/2006 (PB L 150 van 20.5.2014, blz. 195).

0Verordening (EG) nr. 1005/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009 betreffende de ozonlaag afbrekende stoffen (PB L 286 van 31.10.2009, blz. 1).

0Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende het op de markt van de Unie aanbieden en de uitvoer uit de Unie van bepaalde grondstoffen en producten die met ontbossing en bosdegradatie verband houden, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 995/2010 (COM(2021) 706).

0Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de overbrenging van afvalstoffen en tot wijziging van de Verordeningen (EU) nr. 1257/2013 en (EU) 2020/1056 (COM(2021) 709 final).

0Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de totstandbrenging van een kader voor het vaststellen van vereisten inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten en tot intrekking van Richtlijn 2009/125/EG (COM(2022) 142 final).

0Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een mechanisme voor koolstofcorrectie aan de grens (COM(2021) 564).

0Verordening (EG) nr. 515/97 van de Raad van 13 maart 1997 betreffende de wederzijdse bijstand tussen de administratieve autoriteiten van de lidstaten en de samenwerking tussen deze autoriteiten en de Commissie met het oog op de juiste toepassing van de douane- en landbouwvoorschriften (PB L 82 van 22.3.1997, blz. 1).

0Meer informatie over operationele samenwerking.

0Verordening (EU) 2022/2065 van het Europees Parlement en de Raad van 19 oktober 2022 betreffende een eengemaakte markt voor digitale diensten en tot wijziging van Richtlijn 2000/31/EG (digitaledienstenverordening).

0Werkdocument van de diensten van de Commissie over de tussentijdse evaluatie van de tenuitvoerlegging van het douanewetboek van de Unie (SWD/2022/0158).

0https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13316-Revision-of-the-Union-Customs-Code_nl

0De Reflectiegroep douane is een subgroep van de Deskundigengroep douanebeleid van de Commissie. Zie code E00944 in het register van deskundigengroepen van de Commissie.

0Zie code E02134 in het register van deskundigengroepen van de Commissie.

0Study to support the interim evaluation of the implementation of the Union Customs Code, Oxford Research, Ipsos, CASE, Wavestone and Economisti Associati, 2021. Study on the Authorised Economic Operator programme, Oxford Research, Ipsos, Wavestone, CT Strategies and Economisti Associati, 2023. Study on an integrated and innovative overhaul of EU rules governing e-commerce transactions from third countries from a customs and taxation perspective, Pricewaterhouse Coopers EU Services, 2022 (niet definitief).

0Op basis van de aannames en tijdshorizon die in de effectbeoordeling, toen die werd opgesteld, zijn vermeld.

0Arrest van het Hof van 14 juli 2022 in zaak C-743/19, Europees Parlement tegen Raad van de Europese Unie, punten 66 en 74.

0PB C [...] van [...], blz. [...].

0Verordening (EU) nr. 952/2013 van het Europees Parlement en van de Raad van 9 oktober 2013 tot vaststelling van het douanewetboek van de Unie (herschikking) (PB L 269 van 10.10.2013, blz. 1).

0Europese Rekenkamer, Speciaal verslag nr. 4/2021: Douanecontroles: onvoldoende harmonisatie schaadt de financiële belangen van de EU.

0[OJ: Please insert in the text the number of] Gedelegeerde Verordening (EU) 2023/... van de Commissie van dd/mm/2023 tot wijziging van Gedelegeerde Verordening (EU) 2015/2446 wat betreft beschikkingen betreffende bindende inlichtingen op het gebied van de douanewaarde en beschikkingen betreffende bindende oorsprongsinlichtingen [and insert the number, date, title and OJ reference of that Delegated Regulation in this footnote].

0Uitvoeringsverordening (EU) nr. 282/2011 van de Raad van 15 maart 2011 houdende vaststelling van maatregelen ter uitvoering van Richtlijn 2006/112/EG betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde (PB L 77 van 23.3.2011, blz. 1).

0Zaak T-81/22 (PB C 148 van 4.4.2022).

0[OJ: Please insert in the text the number of the Regulation contained in document COM/2022/720 final – 2022/0379 (COD) and insert the number, date, title and OJ reference in this footnote.] Verordening (EU) .../... van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van maatregelen voor een hoog niveau van interoperabiliteit van de overheidssector in de Unie (verordening Interoperabel Europa) [COM(2022) 720 final - 2022/0379 (COD)] (PB L ... van ...2023, blz. .).

0Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s – Europees interoperabiliteitskader – Implementatiestrategie (COM(2017) 134 final).

0Verordening (EU, Euratom) nr. 883/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 11 september 2013 betreffende onderzoeken door het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1073/1999 van het Europees Parlement en de Raad en Verordening (Euratom) nr. 1074/1999 van de Raad (PB L 248 van 18.9.2013, blz. 1).

0Verordening (EG) nr. 515/97 van de Raad van 13 maart 1997 betreffende de wederzijdse bijstand tussen de administratieve autoriteiten van de lidstaten en de samenwerking tussen deze autoriteiten en de Commissie met het oog op de juiste toepassing van de douane- en landbouwvoorschriften (PB L 82 van 22.3.1997, blz. 1).

0Verordening (EU) 2017/625 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2017 betreffende officiële controles en andere officiële activiteiten die worden uitgevoerd om de toepassing van de levensmiddelen- en diervoederwetgeving en van de voorschriften inzake diergezondheid, dierenwelzijn, plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen te waarborgen, tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 999/2001, (EG) nr. 396/2005, (EG) nr. 1069/2009, (EG) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 en (EU) 2016/2031 van het Europees Parlement en de Raad, de Verordeningen (EG) nr. 1/2005 en (EG) nr. 1099/2009 van de Raad en de Richtlijnen 98/58/EG, 1999/74/EG, 2007/43/EG, 2008/119/EG en 2008/120/EG van de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 854/2004 en (EG) nr. 882/2004 van het Europees Parlement en de Raad, de Richtlijnen 89/608/EEG, 89/662/EEG, 90/425/EEG, 91/496/EEG, 96/23/EG, 96/93/EG en 97/78/EG van de Raad en Besluit 92/438/EEG van de Raad (verordening officiële controles) (PB L 95 van 7.4.2017, blz. 1).

0Verordening (EU) 2016/794 van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei 2016 betreffende het Agentschap van de Europese Unie voor samenwerking op het gebied van rechtshandhaving (Europol) en tot vervanging en intrekking van de Besluiten 2009/371/JBZ, 2009/934/JBZ, 2009/935/JBZ, 2009/936/JBZ en 2009/968/JBZ van de Raad (PB L 135 van 24.5.2016, blz. 53).

0De regeling is gebaseerd op de Rijnvaartakte van Mannheim van 17 oktober 1868 en het protocol dat op 22 november 1963 door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart is aangenomen. De Rijnvaartakte van Mannheim heeft betrekking op de oeverstaten België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Zwitserland, die voor de toepassing van de akte als één gebied worden beschouwd.

0Wijzigingen op de Douaneovereenkomst inzake het internationale vervoer van goederen onder dekking van carnets TIR (TIR-overeenkomst van 1975) - Volgens de kennisgeving van de VN-depositaris C.N.85.2021.TREATIES-XI.A.16 treden de volgende wijzigingen op de TIR-overeenkomst op 1 juni 2021 in werking voor alle overeenkomstsluitende partijen (PB L 193 van 1.6.2021, blz. 1).

0Verordening (EG) nr. 1186/2009 van de Raad van 16 november 2009 betreffende de instelling van een communautaire regeling inzake douanevrijstellingen (PB L 324 van 10.12.2009, blz. 23).

0Verordening (EEG) nr. 2658/87 van de Raad van 23 juli 1987 met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief (PB L 256 van 7.9.1987, blz. 1).

0Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad en het Europees Economisch en Sociaal Comité - “Een actieplan om de douane-unie op een hoger plan te brengen” (COM(2020) 581 final van 28.9.2020).

0joint_statement_on_decentralised_agencies_en.pdf (europa.eu)

0PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1.

0Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).

0Richtlijn 2006/112/EG van de Raad van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde (PB L 347 van 11.12.2006, blz. 1).

0Richtlijn (EU) 2020/262 van de Raad van 19 december 2019 houdende een algemene regeling inzake accijns (herschikking) (PB L 58 van 27.2.2020, blz. 4).

0Verordening (EU) 2022/2399 van het Europees Parlement en de Raad van 23 november 2022 tot vaststelling van de éénloketomgeving van de Europese Unie voor de douane en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 952/2013 (PB L 317 van 9.12.2022, blz. 1).

0Verordening van het Europees Parlement en de Raad (EU)  .../20.. tot vaststelling van geharmoniseerde regels betreffende artificiële intelligentie (wet op de artificiële intelligentie) en tot wijziging van bepaalde wetgevingshandelingen van de Unie [COM(2021) 206 final] [(2021/0106(COD)].

0Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39).

0Richtlijn (EU) 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (PB L 119 van 4.5.2016, blz. 89).

0Verordening (EU) .../... van het Europees Parlement en de Raad (PB L [...] van [...], blz. [...]). [OJ: Please insert in the text the number of the Regulation contained in document COM(2021) 206 final, 2021/0106(COD)) and insert the number, date, title and OJ reference of that Regulation in the footnote.]

0Verordening (EU) 2017/1939 van de Raad van 12 oktober 2017 betreffende nauwere samenwerking bij de instelling van het Europees Openbaar Ministerie (“EOM”) (PB L 283 van 31.10.2017, blz. 1).

0Verordening (EU) 2017/625 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2017 betreffende officiële controles en andere officiële activiteiten die worden uitgevoerd om de toepassing van de levensmiddelen- en diervoederwetgeving en van de voorschriften inzake diergezondheid, dierenwelzijn, plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen te waarborgen, tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 999/2001, (EG) nr. 396/2005, (EG) nr. 1069/2009, (EG) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 en (EU) 2016/2031 van het Europees Parlement en de Raad, de Verordeningen (EG) nr. 1/2005 en (EG) nr. 1099/2009 van de Raad en de Richtlijnen 98/58/EG, 1999/74/EG, 2007/43/EG, 2008/119/EG en 2008/120/EG van de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 854/2004 en (EG) nr. 882/2004 van het Europees Parlement en de Raad, de Richtlijnen 89/608/EEG, 89/662/EEG, 90/425/EEG, 91/496/EEG, 96/23/EG, 96/93/EG en 97/78/EG van de Raad en Besluit 92/438/EEG van de Raad (verordening officiële controles) (PB L 95 van 7.4.2017, blz. 1).

0Verordening (EU) nr. 608/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 12 juni 2013 inzake de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten door de douane en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1383/2003 van de Raad (PB L 181 van 29.6.2013, blz. 15).

0Verordening (EU) 2023/... van het Europees Parlement en de Raad van .../.../2023 inzake algemene productveiligheid, tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1025/2012 van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Richtlijn 87/357/EEG van de Raad en Richtlijn 2001/95/EG van het Europees Parlement en de Raad (PB L ...).

0[OP : please insert final reference in the text – see footnote 19]

0Verordening (EEG, Euratom, EGKS) nr. 259/68 van de Raad van 29 februari 1968 tot vaststelling van het Statuut van de ambtenaren van de Europese Gemeenschappen en de Regeling welke van toepassing is op de andere personeelsleden van deze Gemeenschappen, alsmede van bijzondere maatregelen welke tijdelijk op de ambtenaren van de Commissie van toepassing zijn (PB L 56 van 4.3.1968, blz. 1).

0Verordening (EG) nr. 1049/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2001 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie (PB L 145 van 31.5.2001, blz. 43).

0Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/715 van de Commissie van 18 december 2018 houdende de financiële kaderregeling van de bij het VWEU en het Euratom-Verdrag opgerichte organen, bedoeld in artikel 70 van Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 122 van 10.5.2019, blz. 1).

0Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juli 2018 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie, tot wijziging van Verordeningen (EU) nr. 1296/2013, (EU) nr. 1301/2013, (EU) nr. 1303/2013, (EU) nr. 1304/2013, (EU) nr. 1309/2013, (EU) nr. 1316/2013, (EU) nr. 223/2014, (EU) nr. 283/2014 en Besluit nr. 541/2014/EU en tot intrekking van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 (PB L 193 van 30.7.2018, blz. 1).

0 PB L 136 van 31.5.1999, blz. 15.

0Verordening (Euratom, EG) nr. 2185/96 van de Raad van 11 november 1996 betreffende de controles en verificaties ter plaatse die door de Commissie worden uitgevoerd ter bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen tegen fraudes en andere onregelmatigheden (PB L 292 van 15.11.1996, blz. 2).

0Richtlijn (EU) 2017/1371 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juli 2017 betreffende de strafrechtelijke bestrijding van fraude die de financiële belangen van de Unie schaadt (PB L 198 van 28.7.2017, blz. 29).

0Besluit (EU, Euratom) 2015/443 van de Commissie van 13 maart 2015 betreffende veiligheid binnen de Commissie (PB L 72 van 17.3.2015, blz. 41).

0Besluit (EU, Euratom) 2015/444 van de Commissie van 13 maart 2015 betreffende de veiligheidsvoorschriften voor de bescherming van gerubriceerde EU-informatie (PB L 72 van 17.3.2015, blz. 53).

0Verordening nr. 1 van de Raad van 15 april 1958 tot regeling van het taalgebruik in de Europese Economische Gemeenschap (PB 17 van 6.10.1958, blz. 385).

0Verordening (EEG, Euratom) nr. 1182/71 van de Raad van 3 juni 1971 houdende vaststelling van de regels die van toepassing zijn op termijnen, data en aanvangs- en vervaltijden (PB L 124 van 8.6.1971, blz. 1).

0In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.

0Van de meer dan 120 douanesystemen die door DG TAXUD worden beheerd, zullen de meeste volledig worden overgedragen aan de EU-douaneautoriteit; het gaat in beginsel om de systemen die de procedurele en operationele activiteiten van de douane implementeren of ondersteunen (bijvoorbeeld: Douanebeschikkingen, ICS2, NCTS, EBTI, SMS enz.). Anderzijds blijven aanvragen ter ondersteuning van beleids- of programmabeheer onder de verantwoordelijkheid van TAXUD (Taric, ART, CN, Surveillance 3 enz.).

0Study on the Authorised Economic Operator programme, Oxford Research, Ipsos, Wavestone, CT Strategies and Economisti Associati, 2022.

0De aannames die zijn gebruikt om deze ramingen op te stellen, zijn nader beschreven in de effectbeoordeling en de bijlagen daarbij.

0Verordening (EG) nr. 111/2005 van de Raad van 22 december 2004 houdende voorschriften voor het toezicht op de handel tussen de Gemeenschap en derde landen in drugsprecursoren (PB L 22 van 26.1.2005, blz. 1).

0Verordening (EG) nr. 300/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2008 inzake gemeenschappelijke regels op het gebied van de beveiliging van de burgerluchtvaart en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 2320/2002 (PB L 97 van 9.4.2008, blz. 72).

0GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.

0EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

0Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.

0Outputs zijn producten en diensten die moeten worden geleverd (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).

0Outputs zijn producten en diensten die moeten worden geleverd (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).

0Het is mogelijk dat sommige secretariaatsfuncties in de categorie TA (AST/SC) zullen vallen; bij de opstelling van dit financieel memorandum is er echter van uitgegaan dat deze posten in de CA-categorie zouden vallen.

0AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL = Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT = Intérimaire (uitzendkracht); JPD = Junior Professionals in Delegations (jonge deskundige in delegaties).

0Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).

0Voornamelijk voor de fondsen voor het cohesiebeleid van de EU, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (Elfpo) en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur (EFMZVA).

0Zie de artikelen 12 en 13 van Verordening (EU, Euratom) 2093/2020 van de Raad van 17 december 2020 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2021-2027.

0Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.

0De aannames die zijn gebruikt om deze ramingen op te stellen, zijn nader beschreven in de effectbeoordeling en de bijlagen daarbij.

NL NL