Bijlagen bij COM(2023)235 - Algehele uitvoering van de in de lidstaten (in 2021) verrichte officiële controles om de toepassing van de levensmiddelen- en diervoederwetgeving en van de voorschriften inzake diergezondheid, dierenwelzijn, plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen te waarborgen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

agreement/protocol-ireland-and-northern-ireland_nl">Protocol betreffende Ierland/Noord-Ierland in samenhang met bijlage 2 bij dat protocol.

3() Verordening (EU) 2017/625 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2017 betreffende officiële controles en andere officiële activiteiten die worden uitgevoerd om de toepassing van de levensmiddelen- en diervoederwetgeving en van de voorschriften inzake diergezondheid, dierenwelzijn, plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen te waarborgen.

4() Artikel 116 van Verordening (EU) 2017/625.

5() Artikel 113, lid 1, van Verordening (EU) 2017/625.

6() Artikel 114 van Verordening (EU) 2017/625.

7() Werkdocument van de diensten van de Commissie (SWD(2023) 131 final) bij Verslag van de Commissie over de algehele uitvoering van de in de lidstaten van de EU (in 2021) verrichte officiële controles om de toepassing van de levensmiddelen- en diervoederwetgeving en van de voorschriften inzake diergezondheid, dierenwelzijn, plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen te waarborgen.

8() Zie Eurostat – key figures of the European food chain – 2021 (Kerncijfers van de Europese voedselketen – 2021) voor een selectie van gegevens voor de sectoren landbouw en visserij in de EU, en voor de keten van boer tot bord in bredere zin.

9() In deze figuur zijn geen controles opgenomen met betrekking tot de gezondheid van planten (d.w.z. de afgifte van plantenpaspoorten en de toepassing van het ISPM15-merkteken op houten verpakkingen om aan te geven dat deze zijn behandeld tegen de verspreiding van insecten, zaden en schimmels), de afzet van gewasbeschermingsmiddelen en het duurzame gebruik van pesticiden buiten de landbouw.

10() Nationale autoriteiten zijn niet verplicht om het aantal actieve entiteiten op het gebied van dierenvervoer op te geven. De gegevens die zijn opgevraagd voor officiële controles en gevallen van niet-naleving in slachthuizen en wildbewerkingsinrichtingen kunnen worden opgegeven als het aantal karkassen of het gewicht, met als gevolg dat een totaal dus niet kan worden gebruikt.

11() Mededeling van de Commissie over richtsnoeren betreffende het invullen van het standaardformulier.

12() Artikel 151, 152, 154, 156, 157 en 158 van Verordening (EU) 2017/625.

13() Artikel 138 van Verordening (EU) 2017/625.

14() Artikel 12, leden 2 en 3, van Verordening (EU) 2017/625.

15() Artikel 137, 138 en 139 van Verordening (EU) 2017/625.

16() Artikel 6 en 12 van Verordening (EU) 2017/625.

17() De werkprogramma's worden gepubliceerd op de website van de Commissie.

18() Het Europees burgerinitiatief is een unieke manier om een bijdrage aan de EU te leveren. Zodra bij een initiatief één miljoen handtekeningen zijn verzameld, beslist de Commissie wat er moet worden gedaan. Meer informatie over het “Stop de kooien”-initiatief.

19() Geharmoniseerde risico-indicatoren worden gebruikt om trends in de risico's van pesticidengebruik in te schatten.

20() Een aanmaningsbrief werd in januari 2019 verzonden, en een met redenen omkleed advies in juli 2019. Aangezien bij Verordening (EU) 2017/625 de voorheen toepasselijke wetgeving betreffende officiële controles was ingetrokken en vervangen, en om de rechtszekerheid te waarborgen met betrekking tot de bepalingen waarop Tsjechië naar het oordeel van de Commissie inbreuk had gemaakt, werd in juli 2020 een aanvullende aanmaningsbrief verzonden, in september 2021 gevolgd door een aanvullend met redenen omkleed advies.

21() Verordening (EU) 2017/625.

NL NL