Bijlagen bij COM(2023)206 - Verbetering van het aanbod van digitale vaardigheden in onderwijs en opleiding

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Bijlage 2 bij het werkdocument van de diensten van de Commissie bij dit voorstel.

57Beblavý M., Bačová B. (2022). Literature review on the provision of digital skills for adults.Verslag EENEE.

Europese Commissie/EACEA/Eurydice (2022). Informatics education at school in Europe.

Bocconi S. et al. (2022). Reviewing Computational Thinking in Compulsory Education.

58https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a224c235-4843-11ed-92ed-01aa75ed71a1/

59https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d81a0d54-5348-11ed-92ed-01aa75ed71a1/

60Bijlage 2 bij het werkdocument van de diensten van de Commissie bij dit voorstel.

61PB L 119 van 4.5.2016, blz. 1.

62In de context van dit voorstel worden digitale vaardigheden en digitale competenties als synoniemen gebruikt.

63Beschikbaar op: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-1-2023-INIT/nl/pdf

64Toespraak over de Staat van de Unie van voorzitter Von der Leyen (europa.eu).

65https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_23_1501

66PB C 23 van 23.1.2023, blz. 1.

67Europese pijler van sociale rechten (ec.europa.eu).

68In 2020 en 2021 werden vijf strategieën voor gelijkheid vastgesteld om vooruitgang te boeken in de richting van een Unie van gelijkheid: strategie voor gendergelijkheid 2020-2025; strategie voor gelijkheid van lhbtiq’ers 2020-2025; EU-actieplan tegen racisme 2020-2025; strategisch kader voor gelijkheid, integratie en participatie van de Roma 2020-2030; strategie inzake de rechten van personen met een handicap 2021-2030.

69Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “De Europese Onderwijsruimte tegen 2025 tot stand brengen”, COM(2020) 625 final van 30.9.2020.

70Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “Actieplan voor digitaal onderwijs 2021-2027. Onderwijs en opleiding herbronnen voor het digitale tijdperk”, COM(2020) 624 final van 30.9.2020.

71Actieplan voor digitaal onderwijs — actie 1 |Europese Onderwijsruimte (europa.eu).

72Aanbeveling van de Raad van 22 mei 2018 inzake sleutelcompetenties voor een leven lang leren (PB C 189 van 4.6.2018, blz. 1).

73Vuorikari R., Kluzer S., Punie Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes. Luxemburg, Bureau voor publicaties van de Europese Unie.

74PB C 66 van 26.2.2021, blz. 1.

75Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “Europese vaardighedenagenda voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht”, COM(2020) 274 final van 1.7.2020.

76Besluit (EU) 2022/2481 van het Europees Parlement en de Raad van 14 december 2022 tot vaststelling van het beleidsprogramma voor het digitale decennium tot 2030 (PB L 323 van 19.12.2022, blz. 4).

77Fraillon J., Ainley J., Schulz W., Friedman T., Duckworth D. (2019). Preparing for Life in a Digital World: International Computer and Information Literacy Study 2018 International Report. Amsterdam, IEA.

78Eurostat (2021). ICT usage in households.

79Eurostat (2021). ICT specialists — statistics on hard-to-fill vacancies in enterprises.

80Eurostat (2021). ICT usage in households and by individuals.

81Eurostat (2021). ICT specialists in employment.

82Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s, “Een nieuwe Europese innovatieagenda”, COM(2022) 332 final van 5.7.2022.

83The Deep Tech Initiative | (eitdeeptechtalent.eu).

84COM(2022) 548 final.

85https://www.enic-naric.net/

86CEN - CEN/TC 428 (cencenelec.eu).

87Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “Aantrekken van vaardigheden en talent naar de EU”, COM(2022) 657 final van 27.4.2022.

88Richtlijn (EU) 2021/1883 van het Europees Parlement en de Raad van 20 oktober 2021 betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op een hooggekwalificeerde baan, en tot intrekking van Richtlijn 2009/50/EG van de Raad (PB L 382 van 28.10.2021, blz. 1).

89https://home-affairs.ec.europa.eu/policies/migration-and-asylum/legal-migration-and-integration/talent-partnerships_en

90Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “Een Unie van gelijkheid: strategie voor gendergelijkheid 2020-2025”, COM(2020) 152 final van 5.3.2020.

91EU countries commit to boost participation of women in digital | Shaping Europe’s digital future (europa.eu).

92PB C 212I van 26.6.2020, blz. 9.

93PB C 415 van 1.12.2020, blz. 22.

94PB C 469 van 9.12.2022, blz. 19.

95PB C 469 van 9.12.2022, blz. 19.

96Aanbeveling van de Raad van 22 mei 2019 betreffende stelsels voor kwaliteitsvolle voor- en vroegschoolse educatie en kinderopvang (PB C 189 van 5.6.2019, blz. 4).

97Aanbeveling (EU) 2021/1004 van de Raad van 14 juni 2021 tot instelling van een Europese kindergarantie (PB L 223 van 22.6.2021, blz. 14).

98Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “EU-strategie voor de rechten van het kind”, COM(2021) 142 final van 24.3.2021.

99Chaudron S., Di Gioia R., Gemo M. (2015).Young Children (0-8) and Digital Technology - A qualitative study across Europe, Luxemburg, Bureau voor publicaties van de Europese Unie.

100Aanbeveling van de Raad van 28 november 2022 over trajecten naar succes op school die de aanbeveling van de Raad van 28 juni 2011 inzake beleid ter bestrijding van voortijdig schoolverlaten vervangt (PB C 469 van 9.12.2022, blz. 1).

101Aanbeveling van de Raad van 29 november 2021 over blended leren voor hoogwaardig en inclusief basis- en middelbaar onderwijs (PB C 504 van 14.12.2021, blz. 21).

102Bijvoorbeeld een vakoverschrijdende aanpak, apart vak, binnen een ander vak. Meer informatie hierover in het werkdocument van de diensten van de Commissie bij dit voorstel.

103In dit voorstel wordt informatica, ook bekend als computerwetenschap, beschouwd als een afzonderlijke wetenschappelijke discipline, die wordt gekenmerkt door zijn eigen concepten, methoden, kennis en openstaande vragen. Het bestrijkt de grondslagen van computationele structuren, processen, artefacten en systemen, alsmede softwareontwerpen, toepassingen en de impact ervan op de samenleving.

104Europese Commissie/EACEA/Eurydice (2022). Informatics education at school in Europe. Luxemburg, Bureau voor publicaties van de Europese Unie.

105Aanbeveling van de Raad van 24 november 2020 inzake beroepsonderwijs en -opleiding voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht (PB C 417 van 2.12.2020, blz. 1).

106Beschikbaar op: pdf (europa.eu).

107Osnabruck declaration 2020: on vocational education and training as an enabler of recovery and just transitions to digital and green economies | CEDEFOP (europa.eu).

108Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s over een Europese strategie voor universiteiten, COM(2022) 16 final van 18.1.2022.

109Aanbeveling van de Raad van 16 juni 2022 betreffende leren voor de groene transitie en duurzame ontwikkeling (PB C 243 van 27.6.2022, blz. 1).

110Initiatief “Europese universiteiten” | Europese Onderwijsruimte (europa.eu).

111Righi R., Lopez Cobo M., Papazoglou M., Samoili S., Cardona M., Vazquez-Prada Baillet M., De Prato G. (2022). Academic Offer of Advanced Digital Skills in 2020-21. International Comparison, Luxemburg, Bureau voor publicaties van de Europese Unie.

112Aanbeveling van de Raad van 16 juni 2022 betreffende een Europese benadering van microcredentials voor een leven lang leren en inzetbaarheid op de arbeidsmarkt (PB C 243 van 27.6.2022, blz. 10).

113Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “Het actieplan voor de Europese pijler van sociale rechten”, COM(2021) 102 final van 4.3.2021.

114PB C 504 van 14.12.2021, blz. 9.

115Aanbeveling van de Raad van 19 december 2016 tot invoering van bijscholingstrajecten: nieuwe mogelijkheden voor volwassenen (PB C 484 van 24.12.2016, blz. 1).

116Beblavý M., Bačová B. (2022). Literature review on the provision of digital skills for adults. Verslag EENEE. Luxemburg, Bureau voor publicaties van de Europese Unie. Righi R., Lopez Cobo M., Papazoglou M., Samoili S., Cardona M., Vazquez-Prada Baillet M., De Prato G. (2022). Academic Offer of Advanced Digital Skills in 2020-21. International Comparison, Luxemburg, Bureau voor publicaties van de Europese Unie.

117Aanbeveling van de Raad van 16 juni 2022 inzake individuele leerrekeningen (PB C 243 van 27.6.2022, blz. 26).

118Eurostat (2022). Ondernemingen die opleidingen hebben verstrekt om de ICT-vaardigheden van hun personeel te ontwikkelen/te verbeteren, per grootteklasse.

119Pact voor vaardigheden — Werkgelegenheid, Sociale Zaken & Inclusie - Europese Commissie (europa.eu).

120Digital Skills and Jobs Coalition I Digital Skills and Jobs Platform (europa.eu).

121In dit voorstel verwijst de term “opeenvolging” naar de doelbewuste volgorde van onderwijs en leren in meerdere ontwikkelingsstadia, leeftijden of graden.

122Europese Commissie (2022). Investing in our future: quality investment in education and training. Luxemburg, Bureau voor publicaties van de Europese Unie.

123PB C 193 van 9.6.2020, blz. 11.

124OESO (2019). TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. Parijs, OECD Publishing.

125Meer informatie over Erasmus+ Teachers Academies is beschikbaar op: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/programme-guide/part-b/key-action-2/teacher-academies

126Guidelines for teachers and educators on tackling disinformation and promoting digital literacy through education and training |Europese Onderwijsruimte (europa.eu).

127Ethical guidelines on the use of artificial intelligence and data in teaching and learning for educators |Europese Onderwijsruimte (europa.eu).

128Europese programmeerweek.

129https://digieduhack.com/en/

130COM(2022) 212.

131https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/safer-internet-centres

132Bijvoorbeeld mensen die in plattelandsgebieden wonen, kansarme of gemarginaliseerde groepen zoals personen met een handicap, Roma en onderdanen van derde landen met beperkte kennis van het gastland, en personen met een laag of middelhoog opleidingsniveau, of personen die geen onderwijs, werk of opleiding volgen. .

133Bv. stedelijke/landelijke, afgelegen en ultraperifere gebieden, grensoverschrijdende regio’s.

134Bijvoorbeeld educatieve activiteiten die de ontwikkeling van digitale vaardigheden bevorderen zonder gebruik te maken van digitale apparaten.

135Bijvoorbeeld pedagogische benaderingen van digitale vaardigheden waarbij jonge kinderen kunnen verkennen, experimenteren, ontdekken en problemen kunnen oplossen op een vindingrijke en speelse manier.

136Guidelines for teachers and educators on tackling disinformation and promoting digital literacy through education and training |Europese Onderwijsruimte (europa.eu).

137Herkennen en bestrijden van desinformatie (europa.eu).

138Ethical guidelines on the use of artificial intelligence and data in teaching and learning for educators |Europese Onderwijsruimte (europa.eu).

139Primaire, secundaire en tertiaire sector.

140Aanbeveling van de Raad van 16 juni 2022 inzake individuele leerrekeningen (PB C 243 van 27.6.2022, blz. 26).

141Aanbeveling van de Raad van 26 november 2018 betreffende de bevordering van automatische wederzijdse erkenning van kwalificaties van hoger onderwijs, hoger secundair onderwijs en opleiding en de resultaten van leerperioden in het buitenland.


142https://euraxess.ec.europa.eu/euraxess/innovation-talent-platform

143

144Belanghebbenden uit onderwijs en opleiding, sociale partners en aanbieders van certificering van digitale vaardigheden.

145Dit zal bijdragen tot de invoering van een Europees certificaat voor digitale vaardigheden, dat een van de acties van het actieplan voor digitaal onderwijs 2021-2027 is en momenteel wordt ontwikkeld om bestaande en toekomstige certificeringen van digitale vaardigheden en de afstemming daarvan op DigComp te ondersteunen.

NL NL