Bijlagen bij COM(2023)100 - Energietransitie van de visserij- en aquacultuursector in de EU

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2023)100 - Energietransitie van de visserij- en aquacultuursector in de EU.
document COM(2023)100 EN
datum 21 februari 2023
Bijlage bij COM(2022) 404 final over de zes voorstellen van de Conferentie over klimaatverandering en milieu, waar de Commissie het initiatief ter overweging als nieuw actiegebied heeft voorgesteld.

15 Het verzoek om input stond tussen 7 november 2022 en 5 december 2022 open voor feedback: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13619-Visserij-en-aquacultuur-in-de-EU-energietransitie_nl

16 In lijn met de Europese Green Deal, REPowerEU, het “Fit voor 55”-pakket met klimaatwetgeving, de biodiversiteitsstrategie en de “van boer tot bord”-strategie.

17 Gebaseerd op economische gegevens uit 2019, verzameld binnen het kader voor gegevensverzameling van de EU (Verordening (EU) 2017/1004). De prijzen voor brandstof voor de scheepvaart stegen tussen 2020 en 2021 met 48 % en stegen in 2022 nog verder naar recordhoogtes, met uitschieters ruim boven de 1,00 EUR per liter. In de eerste negen maanden van 2022 lag de gemiddelde prijs voor brandstof voor de scheepvaart rond de 1,00 EUR per liter; meer dan het dubbele van de gemiddelde prijs in 2021.

18 Wetenschappelijk bewijs geeft aan dat de totale CO2-uitstoot van visserij- en aquacultuurproducten varieert van slechts 1,09 kg CO2e tot 20,31 kg CO2e per kilogram eetbaar product (Gephart et al., 2021).

19 Wetenschappelijk, Technisch en Economisch Comité voor de visserij (WTECV), The 2021 Annual Economic Report on the EU Fishing Fleet (STECF 21-08), Bureau voor publicaties van de Europese Unie, Luxemburg, 2021, doi:10.2760/60996.

20 Op grond van het EU-kader voor gegevensverzameling (Verordening (EU) 2017/1004) wordt momenteel nog gewerkt aan het opzetten van een EU-gegevensverzameling over aquacultuur. Met de huidige gegevensdekking kunnen geen EU-brede trends voor het energieverbruik in de aquacultuursector worden vastgesteld.

21 Wetenschappelijk, Technisch en Economisch Comité voor de visserij (WTECV), The 2020 Annual Economic Report on the EU Fishing Fleet (STECF 20-12), Bureau voor publicaties van de Europese Unie, Luxemburg, 2020, doi:10.2760/441510.

22 Toespraak over de Staat van de Unie anno 2022 door voorzitter Von der Leyen (europa.eu).

23 Volgens de doelstellingen gespecificeerd in artikel 2 van de GVB-verordening (EU) 1380/2013.

24 Tegelijkertijd worden de negatieve gevolgen voorkomen van de druk van de vraag naar biobrandstoffen op de mondiale voedselzekerheid als gevolg van indirecte veranderingen in landgebruik en concurrentie tussen voor voedsel geproduceerde gewassen en biobrandstoffen, in overeenstemming met het in Richtlijn (EU) 2018/2001 vastgestelde kader.

25 Bijvoorbeeld voor sleep-, navigatie- en visopsporingsapparatuur, de kombuis en stroom in de hutten.

26 Het vooraf ontwerpen van systemen, processen en handelingen om wisselwerkingen te identificeren tussen de verschillende sectoren van de blauwe economie die elkaar aanvullen en wederzijds versterken, met het oog op een alomvattend energietransitietraject.

27 Wetenschappelijk, Technisch en Economisch Comité voor de visserij (WTECV), https://stecf.jrc.ec.europa.eu/reports/economic

28 COM(2021) 236 final.

29 COM(2022) 592 final.

30 Inclusief de installatie van “vliegende” of lichtere scheerborden met minder luchtweerstand; de demonstratie van windondersteunde aandrijftechnologie; aanpassingen aan de romp; en lichtere en dunnere netten die het brandstofverbruik aanzienlijk verminderen.

31 COM(2023) 102.

32 In lijn met de verordening infrastructuur voor alternatieve brandstoffen: COM(2021) 559 final.

33 Europees Agentschap voor maritieme veiligheid (EMSA), Potential of Ammonia as Fuel in Shipping 2022, EMSA, Lissabon, 2022, https://emsa.europa.eu/publications/reports/download/7322/4833/23.html.

34 Het is onwaarschijnlijk dat biobrandstoffen uit algen binnen de komende tien jaar commercieel levensvatbaar of beschikbaar zullen zijn of worden. De Commissie heeft de toekomstige behoeften op dit gebied in kaart gebracht in haar recente EU-algeninitiatief (COM(2022) 592 final), en heeft twee specifieke maatregelen opgenomen met betrekking tot de ontwikkeling van industrienormen en aanvullende onderzoeksinspanningen via Horizon Europa.

35 Europees Agentschap voor maritieme veiligheid (EMSA), Update on Potential of Biofuels for Shipping 2022, EMSA, Lissabon, 2022, https://emsa.europa.eu/publications/reports/download/7321/4834/23.html.

36 Zo is het tegenwoordig mogelijk om sommige dieselmotoren om te bouwen zodat ze ook op waterstof lopen.

37 COM(2020) 789 final.

38 COM(2021) 550 final.

39 COM(2021) 562 final.

40 COM(2021) 559 final.

41 COM(2021) 557 final.

42 COM(2021) 563 final.

43 COM(2021) 551 final

44 COM(2020) 741 final.

45 Bijvoorbeeld door een oud schip zonder overheidssteun aan de vloot te onttrekken.

46 https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13619-Visserij-en-aquacultuur-in-de-EU-energietransitie_nl

47 Dat wil zeggen dat er een verschil is tussen de capaciteitsplafonds en de werkelijke actieve capaciteit van de vloot.

48 https://oceans-and-fisheries.ec.europa.eu/funding/emfaf_nl

49 Zoals gespecificeerd in artikel 18 van Verordening (EU) 2021/1139 tot oprichting van het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur.

50 Zoals bedoeld in artikel 22, lid 2, van Verordening (EU) nr. 1380/2013 inzake het gemeenschappelijk visserijbeleid; onder de voorwaarden dat de toename wordt gecompenseerd door de voorafgaande onttrekking van ten minste dezelfde hoeveelheid vangstcapaciteit zonder overheidssteun aan hetzelfde vlootsegment of aan een vlootsegment waarvoor uit het laatste verslag over de vangstcapaciteit is gebleken dat de vangstcapaciteit niet in evenwicht is met de vangstmogelijkheden voor dat segment.

51 Zoals gespecificeerd in artikel 19 van EFMZVA-verordening (EU) 2021/1139.

52 Ondersteunende adviesdiensten, samenwerking tussen wetenschappers en vissers, beroepsopleiding, een leven lang leren, bevordering van de sociale dialoog, kennisdeling en diversificatie van activiteiten.

53 https://oceans-and-fisheries.ec.europa.eu/funding/local-partnerships_nl

54 https://competition-policy.ec.europa.eu/sectors/agriculture/legislation_nl

55 Verordening (EU) 2022/2473 (PB L 327 van 21.12.2022, blz. 82).

56 Verordening (EU) 2017/1004, artikelen 17, 18 en 19.

57 Richtsnoeren voor staatssteun aan de visserij- en aquacultuursector (C(2022) 8995).

58 COM(2021) 563 final.

59 Europese Commissie, Europees Uitvoerend Agentschap klimaat, infrastructuur en milieu, Bastardie, F., Feary, D., Kell, L., et al., Climate change and the common fisheries policy: adaptation and building resilience to the effects of climate change on fisheries and reducing emissions of greenhouse gases from fishing: final report, Bureau voor publicaties van de Europese Unie, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2926/155626.

60 https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/sustainable-transport/european-sustainable-shipping-forum_en

61 COM(2021) 240 final.

62 COM(2020) 789 final.

63 https://blue-economy-observatory.ec.europa.eu/index_en

64 Deze richtsnoeren omvatten: i) de vaststelling van een referentiemethode om de koolstofvoetafdruk van de aquacultuurproductie te bepalen, en ii) de verzameling en inventarisatie van goede praktijken op overheids- en sectorniveau met betrekking tot energie-efficiëntie en de vermindering van de koolstofvoetafdruk (bijlage bij COM(2021) 236 final).

65 https://cinea.ec.europa.eu/news-events/news/new-aquaculture-assistance-mechanism-support-eu-sustainable-aquaculture-2022-07-29_en

66 https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/horizon-europe_en

67 https://waterborne.eu/partnership/partnership

68 https://bepassociation.eu/

69 https://www.clean-hydrogen.europa.eu/index_en

70 Bijvoorbeeld de Europese alliantie voor schone waterstof, de Europese alliantie voor batterijen en de industriële alliantie voor de waardeketen van hernieuwbare en koolstofarme brandstoffen.

71 https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age_nl

72 https://s3platform.jrc.ec.europa.eu/sustainable-blue-economy

73 https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/european-regional-development-fund-erdf_en; https://ec.europa.eu/environment/archives/life/funding/life.htm

74 https://ec.europa.eu/european-social-fund-plus/nl

75 Volgens het Europees netwerk van living labs zijn “living labs” open innovatie-ecosystemen in levensechte omstandigheden die gebruikmaken van iteratieve feedbackprocessen gedurende een levenscyclusbenadering van een innovatie om duurzaam effect te creëren: https://enoll.org/about-us/what-are-living-labs/

76 https://research-and-innovation.ec.europa.eu/funding/funding-opportunities/funding-programmes-and-open-calls/horizon-europe/eu-missions-horizon-europe/restore-our-ocean-and-waters_en

77 https://maritime-spatial-planning.ec.europa.eu/fundings/european-partnership-climate-neutral-sustainable-and-productive-blue-economy

78 Deze worden voorgesteld in het kader van de Europese vaardighedenagenda 2020 voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht: https://ec.europa.eu/migrant-integration/library-document/european-skills-agenda-sustainable-competitiveness-social-fairness-and-resilience_en

79 https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1517&langId=nl

80 COM(2022) COM(2022) 657 final.

81 https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/docs/2021-2027/emfaf/wp-call/2023/call-fiche_emfaf-2023-bluecareers_en.pdf

82 https://cinea.ec.europa.eu/news-events/news/women-blue-economy-call-proposals-now-open-2022-05-17_nl In februari 2023 is voor twee projecten 2,5 miljoen EUR toegekend, https://cinea.ec.europa.eu/news-events/news/eur-25-million-awarded-two-emfaf-projects-women-blue-economy-2023-02-06_nl

83 Zoals voorgesteld in de mededeling “Het gemeenschappelijk visserijbeleid vandaag en morgen” (COM(2023) 103).

84 https://blue-economy-observatory.ec.europa.eu/index_nl

85 Deze mogelijkheid wordt uitgebreider toegelicht in hoofdstuk 5 van deze mededeling.

86 Europese Commissie, Directoraat-generaal Maritieme Zaken en Visserij, Study on engine power verification by Member States: final report, Bureau voor publicaties van de Europese Unie, 2019, https://data.europa.eu/doi/10.2771/945320.

87 https://research-and-innovation.ec.europa.eu/funding/funding-opportunities/funding-programmes-and- open- calls/horizon-europe/eu-missions-horizon-europe/restore-our-ocean-and-waters_en

88 https://ec.europa.eu/regional_policy/en/funding/erdf/

89 https://climate.ec.europa.eu/eu-action/funding-climate-action/innovation-fund_nl

90 https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/recovery-and-resilience-facility_nl

91 Zoals voorgesteld in de intentieverklaring bij de toespraak over de Staat van de Unie anno 2022 van 14 september 2022.

92 COM(2022) 473 final.

93 https://maritime-spatial-planning.ec.europa.eu/projects/black-sea-assistance-mechanism; https://atlantic-maritime-strategy.ec.europa.eu/en/contact-us/assistance-mechanism-atlantic-action-plan; https://westmed-initiative.ec.europa.eu/assistance-mechanism/

94https://cinea.ec.europa.eu/news-events/news/new-aquaculture-assistance-mechanism-support-eu-sustainable-aquaculture-2022-07-29_nl

95 https://investeu.europa.eu/index_nl

96 https://www.eif.org/what_we_do/equity/news/2022/commission-and-eif-agree-to-mobilize-500-million-with-new-equity-initiative-for-blue-economy.htm

97 https://investeu.europa.eu/index_en

98 Sociale investeringen en vaardigheden, duurzame infrastructuur, kmo’s, en onderzoek, innovatie en digitalisering.

99 In het kader van het “Joint SME-RDI Equity Product” van InvestEU.

100 https://webgate.ec.europa.eu/maritimeforum/en/frontpage/1451

101 https://webgate.ec.europa.eu/maritimeforum/en/pipeline/projects/4361

102 Hierop staan meer dan 330 innovatieve en veelbelovende bedrijven in de blauwe economie.

103 Deze cijfers worden nog geconsolideerd en daarna opgenomen in het BlueInvest-beleggersverslag dat op 9 maart 2023 op BlueInvest Day wordt gepresenteerd. Het verslag, waarin tien sectoren uit de blauwe economie worden bekeken, zal ook een diepgaand onderzoek naar groene scheepvaart en het retrofitten van vaartuigen bevatten.

104 Visserij, aquacultuur, blauwe biotech, scheepsbouw en -ombouw, scheepvaart en havens, blauwe hernieuwbare energie, blauwe technologie en oceaanobservatie, kust- en maritiem toerisme, oceaanvervuiling en waterbeheer, bescherming en regeneratie van kust en milieu.

105 https://www.imo.org/en/ourwork/environment/pages/technical-and-operational-measures.aspx

106 JOIN(2022) 28 final.

107 https://www.oecd.org/gov/pcsd/pcsd-framework.htm

108 COM(2021) 400 final.

109 COM(2022) 592 final.

NL NL