Bijlagen bij COM(2022)701 - Wijziging van Richtlijn 2006/112/EG wat betreft de btw-regels voor het digitale tijdperk

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage II, punt 20).
(6) Gelieve een verwijzing op te nemen wanneer deze beschikbaar is.
(7) Gelieve een verwijzing op te nemen wanneer deze beschikbaar is.
(8) Conclusies van de Raad over billijke en doeltreffende belastingheffing in tijden van herstel, over fiscale uitdagingen in verband met de digitalisering, en over goed fiscaal bestuur in de EU en daarbuiten (FISC 226 ECOFIN 1097, doc. 13350/20 ).
(9) Resolutie van het Europees Parlement van 24 november 2016 over wegen naar een definitief btw-stelsel en bestrijding van btw-fraude (2016/2033(INI)); Resolutie van het Europees Parlement van 4 oktober 2018 over de bestrijding van douanefraude en de bescherming van de eigen middelen van de EU (2018/2747 (RSP)).
(10) Resolutie van het Europees Parlement van 16 februari 2022 over de tenuitvoerlegging van de zesde btw-richtlijn: wat ontbreekt er om de btw-kloof in de EU te verkleinen? 2020/2263 (INI).
(11) Resolutie van het Europees Parlement van 10 maart 2022 met aanbevelingen aan de Commissie betreffende billijke en eenvoudige belastingheffing ter ondersteuning van de herstelstrategie (P9_TA (2022)0082).
(12) Met btw-rapportageverplichtingen wordt verwezen naar de verplichting van voor de btw geregistreerde bedrijven om hun transacties periodiek bij de belastingautoriteit aan te geven zodat deze kan toezien op de inning van de btw.
(13) In dit verband heeft de term “platformeconomie” betrekking op diensten die via een platform worden verleend.
(14) https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/vat-e-commerce_en
(15) De lidstaten hebben geen expliciete keuzemogelijkheid om e-factureringsvereisten op te leggen als instrument om de correcte inning van de btw te waarborgen en btw-fraude te voorkomen. De btw-richtlijn stelt in artikel 232 het gebruik van e-facturen afhankelijk van de aanvaarding ervan door de ontvanger; van deze bepaling kan niet worden afgeweken middels artikel 273, op grond waarvan de lidstaten andere verplichtingen voor belastingplichtigen kunnen invoeren om de correcte inning van de btw te waarborgen en btw-fraude te voorkomen. Als een lidstaat dus e-factureringsvereisten wil opleggen, moet hij een derogatieverzoek op grond van artikel 395 indienen; daarvoor is een voorstel van de Commissie nodig dat met eenparigheid van stemmen door de Raad moet worden goedgekeurd.
(16) Om in te schatten of de DRR’s de naleving van de btw hebben verbeterd, en dus de btw-kloof hebben verkleind en de btw-inkomsten hebben doen toenemen, is in de studie “Btw in het digitale tijdperk” een econometrische analyse uitgevoerd. De effecten van DRR’s zijn geraamd op twee afhankelijke variabelen: de btw-kloof en C-efficiëntie. Alle details van de modelspecificaties en de resultaten zijn te vinden in bijlage 4 bij het effectbeoordelingsverslag dat bij dit voorstel gaat (werkdocument van de diensten van de Commissie SWD (2022) 393).
(17) Een samenvatting van de openbare raadpleging is te vinden op: Btw in het digitale tijdperk (europa.eu)
(18) In meerdere lidstaten bestaan momenteel diverse digitale rapportagevereisten: e-facturering voor vrijgave (Italië), rapportage in realtime (Hongarije, Spanje), SAF-T-rapportage (Litouwen, Polen, Portugal), btw-listings (Bulgarije, Estland, Letland, Kroatië, Slowakije, Tsjechië) en sommige lidstaten hebben de invoering van rapportagevereisten aangekondigd (Frankrijk, Griekenland, Roemenië).
(19) Volgens ramingen van Eurostat zijn er ongeveer 210 000 multinationale ondernemingen (MNO’s) in de Unie, waarvan 85 % een lokaal hoofdkwartier heeft en de rest onder zeggenschap staat van buitenlandse entiteiten.
(20) Deze zijn voornamelijk het gevolg van aanzienlijke kosten om rapportagesystemen op te zetten, met name in landen met complexere DRR’s. De nalevingskosten voor een kleinschalige MNO kunnen worden geraamd op een investering van ongeveer 10 000 EUR voor SAF-T-vereisten, 25 000 EUR voor rapportagevereisten in realtime en meer dan 50 000 EUR in het geval van e-facturering. Voor een grootschalige MNO lopen de bedragen op tot 50 000 EUR voor SAF-T-vereisten, 200 000 EUR voor rapportage in realtime en meer dan 500 000 EUR voor e-facturering.
(21) Wanneer een bedrijf goederen of diensten verkoopt aan een bedrijf in een andere lidstaat, moet het bij zijn lidstaat een lijst indienen met vermelding van het bedrijf dat de prestatie heeft ontvangen, en het totale bedrag van de aan dat bedrijf geleverde prestaties. Deze informatie wordt uitgewisseld tussen de lidstaten en gebruikt om de naleving te helpen waarborgen.
(22) In 1993 zijn, met de invoering van de interne markt, de grenscontroles afgeschaft en vervangen door rapportageverplichtingen voor intracommunautaire prestaties in de vorm van periodieke btw-lijsten (een lijst is een eenvoudig formulier dat maandelijks/driemaandelijks door bedrijven wordt ingediend, naast hun btw-aangifte, om opgaaf te doen van goederen en diensten die aan bedrijven in andere lidstaten zijn geleverd, met vermelding van het btw-nummer van de afnemers en de totale waarde van de prestaties per afnemer in een bepaalde periode). Deze lijsten worden opgeslagen in nationale btw-databanken. Deze databanken zijn vervolgens met elkaar verbonden via een elektronische interface (VAT Information Exchange System, kortweg VIES); de communicatieverbindingen tussen de lidstaten worden beheerd door de Commissie, terwijl de nationale VIES-toepassingen door de lidstaten zijn ontwikkeld. De belastingdiensten hebben toegang tot VIES-informatie voor controledoeleinden, terwijl marktdeelnemers via een module van VIES (“VIES-on-the-web”) de geldigheid kunnen controleren van het btw-nummer waaronder afnemers in de Europese Unie voor grensoverschrijdende transacties van goederen of diensten geregistreerd zijn.
(23) Richtlijn 2014/55/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 inzake elektronische facturering bij overheidsopdrachten
(24) De term “platformeconomie” wordt gebruikt om een meervoudig transactiemodel te beschrijven waarbij drie of meer partijen betrokken zijn. Bij deze transacties faciliteert een onlineplatform de verbinding tussen twee of meer afzonderlijke maar onderling afhankelijke groepen gebruikers. Bij deze interacties kan een van de partijen bij het platform (aanbieders of onderliggende dienstverleners) diensten aanbieden aan de andere partij (consument) in ruil voor een geldprijs. Een platform brengt gewoonlijk een vergoeding in rekening voor het faciliteren van de transactie.
(25) Overeenkomstig artikel 9 van de btw-richtlijn en vaste rechtspraak heeft het begrip “economische activiteit” een zeer ruime betekenis. Het begrip “zelfstandig” betekent echter dat werknemers niet als belastingplichtige worden aangemerkt.
(26) De capaciteit om netwerken op te bouwen waarmee elke extra gebruiker de ervaring van alle bestaande gebruikers zal vergroten; een groter aantal mensen of deelnemers verhoogt de waarde van een goed of dienst.
(27) https://ipropertymanagement.com/research/airbnb-statistics
(28) Btw in het digitale tijdperk. Eindverslag (deel I – III). Specifiek contract nr. 07 ter uitvoering van raamcontract nr. TAXUD/2019/CC/150.
(29) Met een ecosysteemwaarde van 38,2 miljard EUR en 43,2 miljard EUR per jaar
(30) Uit tabel 25 van de studie “Btw in het digitale tijdperk” (deel II) blijkt dat 44 % van de respondenten de uiteenlopende toepassing van de btw-regels door de lidstaten als een probleem ziet.
(31) Een langs elektronische weg verrichte dienst voor een niet-belastingplichtige wordt geacht te zijn verleend daar waar de afnemer is gevestigd, terwijl een door een tussenpersoon verrichte dienst voor een niet-belastingplichtige wordt geacht te zijn verleend daar waar de onderliggende transactie plaatsvindt; in het geval van diensten die betrekking hebben op een onroerend goed, is dat bijvoorbeeld de plaats waar dat goed is gelegen.
(32) Artikel 242 bis van de btw-richtlijn.
(33) Zie punt 3 hieronder.
(34) Conclusies van de Raad over de uitvoering van het pakket btw op e-handel, ST 7104/22 van 15 maart 2022.
(35) Werkprogramma van de Commissie 2022, bijlage II: Refit-initiatieven, onderafdeling “Een economie die werkt voor de mensen” (nr. 20).
(36) COM(2018) 329 final.
(37) In het bestaande systeem wordt over grensoverschrijdende transacties, in tegenstelling tot binnenlandse transacties, geen btw geheven waardoor belastingplichtigen op de eengemaakte markt goederen kunnen aankopen vrij van btw, maar ook de keten van gespreide betaling wordt doorbroken en een stimulans voor fraude ontstaat.
(38) Dit systeem zou in een later stadium worden uitgebreid tot diensten.
(39) Richtlijn (EU) 2020/285 van de Raad betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde wat betreft de bijzondere regeling voor kleine ondernemingen  
(40) De herstel- en veerkrachtplannen van de lidstaten voorzien in een breed scala van hervormingen die erop gericht zijn het ondernemingsklimaat te verbeteren en de invoering van digitale en groene technologieën te bevorderen. Deze hervormingen worden aangevuld met belangrijke inspanningen om de belastingdiensten als strategische sector van de overheid te digitaliseren. Jaarlijkse duurzamegroeianalyse 2022 (COM(2021) 740 final).
(41) Artikel 3 van het Verdrag betreffende de Europese Unie (VEU).
(42) https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/political-guidelines-next-commission_en_0.pdf
(43) Jaarlijkse groeianalyse 2021 (zie blz. 13)    : https://ec.europa.eu/info/system/files/economy-finance/2022_european_semester_annual_sustainable_growth_survey.pdf
(44) De herstel- en veerkrachtplannen van de lidstaten voorzien in een breed scala van hervormingen die erop gericht zijn het ondernemingsklimaat te verbeteren en de invoering van digitale en groene technologieën te bevorderen. Deze hervormingen worden aangevuld met belangrijke inspanningen om de belastingdiensten als strategische sector van de overheid te digitaliseren. Jaarlijkse duurzamegroeianalyse 2022 (COM(2021) 740 final).
(45) De voorgestelde richtlijn moet rechtszekerheid creëren over de arbeidsstatus van mensen die via digitale arbeidsplatforms werken, hun arbeidsomstandigheden verbeteren (ook voor zelfstandigen die onderworpen zijn aan algoritmisch beheer) en de transparantie en traceerbaarheid bij platformwerk verbeteren, ook in grensoverschrijdende situaties.
(46) Richtlijn 2014/55/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 inzake elektronische facturering bij overheidsopdrachten.
(47) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad en het Europees Economisch en Sociaal Comité: “Een actieplan om de douane-unie op een hoger plan te brengen”, Brussel, 28.9.2020 ( customs-action-plan-2020_en.pdf (europa.eu) ).
(48) Commission seeks views on upcoming EU customs reform (europa.eu)
(49) Conferentie over de toekomst van Europa — Verslag over het eindresultaat, mei 2022, voorstel 16, maatregelen 1-3. De Conferentie over de toekomst van Europa heeft plaatsgevonden van april 2021 tot mei 2022. Het was een unieke, door burgers geleide vorm van overlegdemocratie op pan-Europees niveau, waarbij duizenden Europese burgers en politieke actoren, sociale partners, vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld en belangrijke belanghebbenden betrokken waren.
(50) Btw in het digitale tijdperk. Eindverslag (deel IV Raadplegingen). Specifiek contract nr. 07 ter uitvoering van raamcontract nr. TAXUD/2019/CC/150.
(51) Btw in het digitale tijdperk. Eindverslag (deel I – III). Specifiek contract nr. 07 ter uitvoering van raamcontract nr. TAXUD/2019/CC/150.
(52) https://sdgs.un.org/goals
(53) Werkprogramma van de Commissie 2022, bijlage II: Refit-initiatieven, onderafdeling “Een economie die werkt voor de mensen” (nr. 20).
(54) 2022_annual_work_programme_-_fit_for_future_platform_en.pdf (europa.eu)
(55) Uitvoeringsbesluit (EU) 2017/1870 van de Commissie van 16 oktober 2017 betreffende de bekendmaking van de referentie van de Europese norm voor elektronische facturering en de lijst van syntaxen overeenkomstig Richtlijn 2014/55/EU van het Europees Parlement en de Raad.
(56) Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad ter beoordeling van de factureringsregels van Richtlijn 2006/112/EG betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde (COM(2020) 47).
(57) Richtlijn (EU) 2022/542 van de Raad van 5 april 2022 tot wijziging van Richtlijnen 2006/112/EG en (EU) 2020/285 wat de btw-tarieven betreft.
(58) PB C van , blz. .
(59) PB C van , blz. .
(60) Richtlijn 2006/112/EG van de Raad van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde (PB L 347 van 11.12.2006, blz. 1).
(61) De btw-kloof is het totale verschil tussen de btw-inkomsten die op basis van de btw-wetgeving en aanvullende regelgeving kunnen worden verwacht, en het bedrag dat daadwerkelijk wordt geïnd:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/vat-gap_en
(62) Europol: https://www.europol.europa.eu/crime-areas-and-statistics/crime-areas/economic-crime/mtic-missing-trader-intra-community-fraud  
(63) Europese Rekenkamer:
https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR15_24/SR_VAT_FRAUD_NL.pdf
(64) Richtlijn 2014/55/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 inzake elektronische facturering bij overheidsopdrachten (PB L 133 van 6.5.2014, blz. 1).
(65) Uitvoeringsbesluit (EU) 2017/1870 van de Commissie van 16 oktober 2017 betreffende de bekendmaking van de referentie van de Europese norm voor elektronische facturering en de lijst van syntaxen overeenkomstig Richtlijn 2014/55/EU van het Europees Parlement en de Raad (PB L 266 van 17.10.2017, blz. 19).
(66) Verordening (EU) 2022/2065 van het Europees Parlement en de Raad van 19 oktober 2022 betreffende een eengemaakte markt voor digitale diensten en tot wijziging van Richtlijn 2000/31/EG (digitaledienstenverordening) (PB L 277 van 27.10.2022, blz. 1).
(67) Richtlijn (EU) 2017/2455 van de Raad van 5 december 2017 tot wijziging van Richtlijn 2006/112/EG en Richtlijn 2009/132/EG wat betreft bepaalde btw-verplichtingen voor diensten en afstandsverkopen van goederen (PB L 348 van 29.12.2017, blz. 7).
(68) Richtlijn (EU) 2019/1995 van de Raad van 21 november 2019 tot wijziging van Richtlijn 2006/112/EG wat betreft de bepalingen inzake afstandsverkopen en bepaalde binnenlandse leveringen van goederen
(69) Richtlijn (EU) 2022/542 van de Raad van 5 april 2022 tot wijziging van Richtlijnen 2006/112/EG en (EU) 2020/285 wat de btw-tarieven betreft (PB L 107 van 6.4.2022, blz. 1).
(70) Richtlijn (EU) 2020/285 van de Raad van 18 februari 2020 tot wijziging van Richtlijn 2006/112/EG betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde wat betreft de bijzondere regeling voor kleine ondernemingen en Verordening (EU) nr. 904/2010 betreffende de administratieve samenwerking en uitwisseling van inlichtingen voor doeleinden van toezicht op de juiste uitvoering van de bijzondere regeling voor kleine ondernemingen (PB L 62 van 2.3.2020, blz. 13).
(71) Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).
(72) Verordening (EU) nr. 904/2010 van de Raad van 7 oktober 2010 betreffende de administratieve samenwerking en de bestrijding van fraude op het gebied van de belasting over de toegevoegde waarde (PB L 268 van 12.10.2010, blz. 1).
(73) PB C 369 van 17.12.2011, blz. 14.