Bijlagen bij COM(2018)375 - Gemeenschappelijke bepalingen en financiële regels voor verschillende Europese fondsen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlagen inzake relevante aspecten van de beheers- en controlesystemen zijn erop gericht rechtszekerheid te bieden zonder dat daarvoor verdere secundaire wetgeving of uitgebreide richtsnoeren moeten worden vastgesteld, hetgeen normaal gezien het geval is na de vaststelling van de GB-verordening.

2.2.3.Raming en motivering van de kosteneffectiviteit van de controles (verhouding van de controlekosten tot de waarde van de desbetreffende financiële middelen) en evaluatie van het verwachte foutenrisico (bij betaling en bij afsluiting).

Het huidige uitvoeringsmechanisme in gedeeld beheer wordt soms bekritiseerd, ook door de Rekenkamer, omdat het te complex en foutgevoelig zou zijn, met hoge kosten op alle controleniveaus. De Commissie heeft al deze kritische elementen zorgvuldig in overweging genomen om het juiste evenwicht te vinden tussen verantwoordingsplicht, vereenvoudiging en prestaties.

Er zijn vereenvoudigingen ingevoerd om het risico op overlapping tussen de controles waaraan begunstigden op de verschillende niveaus worden onderworpen en het risico op overlapping tussen de verschillende functies van het opgezette beheers- en controlesysteem te voorkomen. Voor de periode na 2020 worden bijvoorbeeld de certificeringsinstanties (momenteel zijn er meer dan 210) vervangen door een boekhoudfunctie die dubbele controles onmogelijk zal maken in de toekomst. Daarnaast wordt voorgesteld de auditactiviteiten te stroomlijnen door minder audits van concrete acties uit te voeren op het niveau van de begunstigden. Er is immers voorzien in specifieke bepalingen inzake verbeterde evenredige regelingen, rekening houdend met de doeltreffende werking van het beheers- en controlesysteem van een programma in het verleden.

Wat het beoogde zekerheidsniveau betreft, wordt er in de fase van het wetgevingsvoorstel naar gestreefd het foutenpercentage onder de materialiteitsdrempel van 2 % te houden. Besprekingen over een andere materialiteitsdrempel kunnen alleen per geval worden gevoerd in het licht van het wetgevingsdebat, met name wanneer de wetgevingsautoriteit niet (volledig) achter de voorgestelde vereenvoudigingen van het programma staat en/of beperkingen oplegt aan de controles, hetgeen gevolgen zou hebben voor het verwachte foutenpercentage.


2.3.Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen, bijvoorbeeld in het kader van de fraudebestrijdingsstrategie.

De Commissie blijft nagaan of alle door de beheersautoriteiten ingevoerde maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden in de periode na 2020 verder kunnen worden versterkt.

De beheersautoriteiten zullen doeltreffende en evenredige fraudebestrijdingsmaatregelen en -procedures moeten handhaven, in het bijzonder rekening houdend met vastgestelde frauderisico’s.

E-cohesie en interactieve IT-systemen zullen belangrijke vereisten blijven in de toekomst. De beheersautoriteiten zullen de mogelijkheid krijgen om de ingevoerde procedures en systemen ter voorkoming van onregelmatigheden en fraude door te rollen.

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

3.1.Rubriek van het meerjarig financieel kader en voorgesteld(e) nieuw(e) begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

Rubriek van het meerjarig financieel kaderBegrotingsonderdeelSoort
krediet
Bijdrage
NummerGK/NGK 54 .van EVA-landen 55

van kandidaat-lidstaten 56

van derde landenin de zin van artikel [21, lid 2, onder b),] van het Financieel Reglement
02. Cohesie en waarden

05.02: Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO)


05.03: Cohesiefonds (CF)


05.03.YY Bijdrage voor de Connecting Europe Facility (CEF)


07.02: Europees Sociaal Fonds (ESF)

GKNEENEENEENEE

3.2.Geraamde gevolgen voor de uitgaven

3.2.1.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven

in miljoenen euro's in lopende prijzen (tot op drie decimalen)

Rubriek van het meerjarig financieel
kader
02.Cohesie en waarden

2021202220232024202520262027Na 2027TOTAAL
05.02: Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO)

Vastleggingen29 440,11030 327,77131 279,59035 259,61133 267,54034 307,81935 425,598226 308,000
Betalingen1 164,7551 341,69912 834,03316 236,55129 081,39138 297,37638 210,99789 204,236226 308,000
05.03: Cohesiefonds (CF)Vastleggingen4 522,3884 684,9784 862,0385 044,6525 232,9775 428,1525 631,60335 407,000
Betalingen175,643200,0233 490,7343 019,3154 914,0585 243,0484 989,74813 374,21735 407,000
05.03.YY Bijdrage voor de Connecting Europe Facility (CEF)Vastleggingen1 441,4571 493,2811 549,7171 607,9231 667,9491 730,1591 795,00711 285,000
Betalingen83,293504,603528,852548,807569,400590,655612,7037 847,18111 285,000
07.02: Europees Sociaal Fonds (ESF)Vastleggingen12 983,94613 384,35113 814,02514 256,19414 711,14115 181,25715 669,085100 000,000 57
Betalingen511,825592,6145 940,5577 241,01412 930,76616 995,13816 806,57738 981,508100 000,000
Waarvan uit het budget van het programma gefinancierde administratieve kredieten 58  Vastleggingen = betalingen40,30040,60035,90036,20036,50036,80037,100263,400
TOTAAL 59 kredieten voor het budget van het programmaVastleggingen48 388,00049 891,00051 506,00053 169,00054 880,00056 648,00058 522,000373 000,000
Betalingen1 935,5162 638,93922 794,17627 045,68747 432,61661 126,21760 620,025149 407,142373 000,000


Rubriek van het meerjarig financieel
kader
7"Administratieve uitgaven"


in miljoenen euro's (tot op drie decimalen)

DG EMPL2021202220232024202520262027Na 2027TOTAAL
Personele middelen 60  85,65785,65785,65785,65785,65785,65785,657599,599
Andere administratieve uitgaven 61  
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 7 – DG EMPL(totaal vastleggingen = totaal betalingen)85,65785,65785,65785,65785,65785,65785,657599,599


in miljoenen euro's (tot op drie decimalen)

DG REGIO2021202220232024202520262027Na 2027TOTAAL
Personele middelen80,50682,11683,75885,43387,14188,88390,660598,497
Andere administratieve uitgaven2,3702,4172,4652,5142,5642,6152,66717,612
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 7 – DG REGIO(totaal vastleggingen = totaal betalingen)82,87684,53386,22387,94789,70591,49893,327616,019


in miljoenen euro's in lopende prijzen (tot op drie decimalen)

TOTAAL EMPL EN REGIO2021202220232024202520262027Na 2027TOTAAL
Personele middelen166,163167,773169,415171,090172,798174,540176,3171 198,006
Andere administratieve uitgaven2,3702,4172,4652,5142,5642,6152,66717,612
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader(totaal vastleggingen = totaal betalingen)168,533170,190171,880173,604175,362177,155178,9841 215,618


in miljoenen euro's in lopende prijzen (tot op drie decimalen)

2021202220232024202520262027Na 2027TOTAAL
TOTAAL kredieten
voor alle RUBRIEKEN
van het meerjarig financieel kader 
Vastleggingen48 556,53350 061,19051 677,88053 332,60455 055,36256 825,15558 700,984374 215,618
Betalingen2 104,0492 809,12922 966,05627 219,29147 607,97861 303,37260 799,009149 407,142374 215,618

3.2.2.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

–◻    Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

–X    Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoenen euro's in lopende prijzen (tot op drie decimalen)

Jaren2021202220232024202520262027TOTAAL


DG EMPL

RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
Personele middelen 62  85,65785,65785,65785,65785,65785,65785,657599,599
Andere administratieve uitgaven 63
Subtotaal RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
85,65785,65785,65785,65785,65785,65785,657599,599


DG REGIO

RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
Personele middelen80,50682,11683,75885,43387,14188,88390,660598,497
Andere administratieve uitgaven2,3702,4172,4652,5142,5642,6152,66717,612
Subtotaal RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
82,87684,53386,22387,94789,70591,49893,327616,019


TOTAAL EMPL EN REGIO

RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
Personele middelen166,163167,773169,415171,090172,798174,540176,3171 198,006
Andere administratieve uitgaven2,3702,4172,4652,5142,5642,6152,66717,612
Subtotaal RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
168,533170,190171,880173,604175,362177,155178,9841 215,618


DG EMPL

Buiten RUBRIEK 7 64
van het meerjarig financieel kader

Personele middelen 5,000 5,000 5,000 5,000 5,000 5,000 5,00035,000
Andere administratieve
uitgaven
20,00020,00015,00015,00015,00015,00015,000115,000
Subtotaal
buiten RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
25,00025,00020,00020,00020,00020,00020,000150,000


DG REGIO

Buiten RUBRIEK 7 65
van het meerjarig financieel kader

Personele middelen4,4004,5004,6004,7004,8004,9005,00032,900
Andere administratieve
uitgaven
10,90011,10011,30011,50011,70011,90012,10080,600
Subtotaal
buiten RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
15,30015,60015,90016,20016,50016,80017,100113,400


TOTAAL EMPL EN REGIO

Buiten RUBRIEK 7 66
van het meerjarig financieel kader

Personele middelen9,4009,5009,6009,7009,8009,90010,00067,900
Andere administratieve
uitgaven
30,90031,10026,30026,50026,70026,90027,100195,500
Subtotaal
buiten RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
40,30040,60035,90036,20036,50036,80037,100263,400

TOTAAL208,833210,790207,780209,804211,862213,955216,0841 479,108

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

3.2.2.1.Geraamde personeelsbehoeften

–◻    Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig

–X    Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

EMPL

Jaren2021202220232024202520262027
• Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
Zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie 67  599599599599599599599
Delegaties
Onderzoek
• Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE) - AC, AL, END, INT en JED 68

Rubriek 7
Gefinancierd uit RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader - zetel
- delegaties
Gefinancierd uit het budget van het programma 69- zetel
99999999999999
- delegaties
Onderzoek
Andere (geef aan welke)
TOTAAL698698698698698698698

REGIO

Jaren2021202220232024202520262027
• Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
Zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie 70  542542542542542542542
Delegaties
Onderzoek
• Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE) - AC, AL, END, INT en JED 71

Rubriek 7
Gefinancierd uit RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader - zetel
38,538,538,538,538,538,538,5
- delegaties
Gefinancierd uit het budget van het programma 72- zetel
71717171717171
- delegaties
Onderzoek
Andere (geef aan welke)
TOTAAL651,5651,5651,5651,5651,5651,5651,5


EMPL en REGIO

TOTAAL Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
Zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie1141114111411141114111411141
Delegaties0000000
Onderzoek0000000
TOTAAL Extern personeel (in VTE)208,5208,5208,5208,5208,5208,5208,5

TOTAAL-GENERAAL1349,51349,51349,51349,51349,51349,51349,5


Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken:

Ambtenaren en tijdelijk personeel·Bijdragen aan de analyse van, de onderhandelingen over en de wijziging en/of voorbereiding voor goedkeuring van voorstellen voor programma’s en/of projecten in de lidstaten.

·Bijdragen aan het beheer, het toezicht en de evaluatie van de uitvoering van de goedgekeurde programma’s/projecten.

·Waarborgen dat de regels met betrekking tot de programma’s worden nageleefd.

Extern personeel·Idem en/of administratieve ondersteuning

3.2.3.Bijdragen van derden

Het voorstel/initiatief:

–X    voorziet niet in medefinanciering door derden

–◻    voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:

Kredieten in miljoenen euro's (tot op drie decimalen)

Jaren2021202220232024202520262027TOTAAL
Medefinancieringsbron 
TOTAAL medegefinancierde kredieten


3.3.Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

–X Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.

–◻    Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:

–◻    voor de eigen middelen

–◻     voor overige ontvangsten

Geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven ◻    

in miljoenen euro's (tot op drie decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten:Gevolgen van het voorstel/initiatief 73
2021202220232024202520262027
Artikel ………….

Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.


Andere opmerkingen (bijv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).


(1) COM(2018) 322 final, 2.5.2018.
(2) Met uitzondering van het programma voor werkgelegenheid en sociale innovatie en gezondheidskwesties.
(3) Alleen onderdelen onder gedeeld beheer.
(4) Het Fonds voor geïntegreerd grensbeheer bestaat uit het instrument voor grensbeheer en visa en het instrument voor controleapparatuur voor de douane.
(5) Volledige tekst van de aanbevelingen van de deskundigengroep op hoog niveau:     http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/newsroom/pdf/simplification_proposals_key.pdf
(6) Spatial Foresight & t33, New assessment of administrative costs and burden in ESI Funds, preliminary results.
(7) Interinstitutioneel Akkoord tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie van 13 april 2016 over beter wetgeven (PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1).
(8) http://ec.europa.eu/budget/mff/lib/COM-2016-603/COM-2016-605_en.pdf
(9) PB C , blz. .
(10) PB C , blz. .
(11) PB C , blz. .
(12) PB L […] van […], blz. […].
(13) Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 240/2014 van de Commissie van 7 januari 2014 betreffende de Europese gedragscode inzake partnerschap in het kader van de Europese structuur- en investeringsfondsen (PB L 74 van 14.3.2014, blz. 1).
(14) [Verordening inzake de governance van de energie-unie, tot wijziging van Richtlijn 94/22/EG, Richtlijn 98/70/EG, Richtlijn 2009/31/EG, Verordening (EG) nr. 663/2009, Verordening (EG) nr. 715/2009, Richtlijn 2009/73/EG, Richtlijn 2009/119/EG van de Raad, Richtlijn 2010/31/EU, Richtlijn 2012/27/EU, Richtlijn 2013/30/EU en Richtlijn (EU) 2015/652 van de Raad en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 525/2013 (COM/2016/0759 final/2 - 2016/0375 (COD)].
(15) Verordening (EU) [...] betreffende specifieke bepalingen voor de doelstelling Europese territoriale samenwerking (Interreg) ondersteund door het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling en externe financieringsinstrumenten (PB L …van …, blz. […]).
(16) PB L 123 van 12.5.2016, blz. 13.
(17) Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (PB L 119 van 4.5.2016, blz. 1).
(18) Verordening (EU, Euratom) nr. 883/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 11 september 2013 betreffende onderzoeken door het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1073/1999 van het Europees Parlement en de Raad en Verordening (Euratom) nr. 1074/1999 van de Raad (PB L 248 van 18.9.2013, blz. 1).
(19) Verordening (EG, Euratom) nr. 2988/95 van de Raad van 18 december 1995 betreffende de bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen (PB L 312 van 23.12.1995, blz. 1).
(20) Verordening (Euratom, EG) nr. 2185/96 van de Raad van 11 november 1996 betreffende de controles en verificaties ter plaatse die door de Commissie worden uitgevoerd ter bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen tegen fraudes en andere onregelmatigheden (PB L 292 van 15.11.1996, blz. 2).
(21) Verordening (EU) 2017/1939 van de Raad van 12 oktober 2017 betreffende nauwere samenwerking bij de instelling van het Europees Openbaar Ministerie ("EOM"), PB L 283 van 31.10.2017, blz. 1.
(22) Richtlijn (EU) 2017/1371 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juli 2017 betreffende de strafrechtelijke bestrijding van fraude die de financiële belangen van de Unie schaadt (PB L 198 van 28.7.2017, blz. 29).
(23) Verordening (EG) nr. 1059/2003 van het Europees Parlement en de Raad van 26 mei 2003 betreffende de opstelling van een gemeenschappelijke nomenclatuur van territoriale eenheden voor de statistiek (NUTS) (PB L 154 van 21.6.2003, blz. 1).
(24) Verordening (EU) nr. 868/2014 van de Commissie van 8 augustus 2014 tot wijziging van de bijlagen bij Verordening (EG) nr. 1059/2003 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de opstelling van een gemeenschappelijke nomenclatuur van territoriale eenheden voor de statistiek (NUTS) (PB L 241 van 13.8.2014, blz. 1).
(25) Verordening (EU) [...] van het Europees Parlement en de Raad van [...] met betrekking tot [CEF ] (PB L [...] van [...], blz. [...]).
(26) Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).
(27) Verordening (EU) nr. 1303/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en algemene bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad (PB L 347 van 20.12.2013, blz. 320).
(28) PB L van , blz. .
(29) PB L van , blz. .
(30) PB L van , blz. .
(31) PB L van , blz. .
(32) PB L van , blz. .
(33) PB L van , blz. .
(34) PB L van , blz. .
(35) Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PB L 187 van 26.6.2014, blz. 1).
(36) Verordening (EG) nr. 1082/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juli 2006 betreffende een Europese groepering voor territoriale samenwerking (EGTS) (PB L 210 van 31.7.2006, blz. 19).
(37) [Verordening (EU) nr. [...] van [...] (PB L […] van […], blz. […])].
(38) Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 240/2014 van de Commissie van 7 januari 2014 betreffende de Europese gedragscode inzake partnerschap in het kader van de Europese structuur- en investeringsfondsen (PB L 74 van 14.3.2014, blz. 1).
(39) Verordening (EU) nr. 1176/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 november 2011 betreffende de preventie en correctie van macro-economische onevenwichtigheden (PB L 306 van 23.11.2011, blz. 25).
(40) Verordening (EU) nr. 1176/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 november 2011 betreffende de preventie en correctie van macro-economische onevenwichtigheden (PB L 306 van 23.11.2011, blz. 25).
(41) Verordening (EG) nr. 332/2002 van de Raad van 18 februari 2002 houdende instelling van een mechanisme voor financiële ondersteuning op middellange termijn van de betalingsbalansen van de lidstaten (PB L 53 van 23.2.2002).
(42) Verordening (EU) nr. 472/2013 van het Europees Parlement en van de Raad van 21 mei 2013 betreffende de versterking van het economische en budgettaire toezicht op lidstaten in de eurozone die ernstige moeilijkheden ondervinden of dreigen te ondervinden ten aanzien van hun financiële stabiliteit (PB L 140 van 27.5.2013, blz. 1).
(43) Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad van 7 juli 1997 over de bespoediging en verduidelijking van de tenuitvoerlegging van de procedure bij buitensporige tekorten (PB L 209 van 2.8.1997, blz. 6).
(44) Uitvoeringsverordening (EU) 2017/218 van de Commissie van 6 februari 2017 inzake het vissersvlootregister van de Unie (PB L 34 van 9.2.2017, blz. 9).
(45) Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 november 2003 inzake het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 345 van 31.12.2003, blz. 90).
(46) Richtlijn 2014/24/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten en tot intrekking van Richtlijn 2004/18/EG (PB L 94 van 28.3.2014, blz. 65).
(47) Richtlijn 2014/25/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van opdrachten in de sectoren water- en energievoorziening, vervoer en postdiensten en houdende intrekking van Richtlijn 2004/17/EG (PB L 94 van 28.3.2014, blz. 243).
(48) Richtlijn 2011/92/EU van het Europees Parlement en de Raad van 13 december 2011 betreffende de milieueffectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten (PB L 26 van 28.1.2012, blz. 1).
(49) Richtlijn 2014/52/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 tot wijziging van Richtlijn 2011/92/EU betreffende de milieueffectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten (PB L 124 van 25.4.2014, blz. 1).
(50) Verordening (EG) nr. 332/2002 van de Raad van 18 februari 2002 houdende instelling van een mechanisme voor financiële ondersteuning op middellange termijn van de betalingsbalansen van de lidstaten (PB L 53 van 23.2.2002, blz. 1).
(51) Verordening (EU) nr. 472/2013 van het Europees Parlement en van de Raad van 21 mei 2013 betreffende de versterking van het economische en budgettaire toezicht op lidstaten in de eurozone die ernstige moeilijkheden ondervinden of dreigen te ondervinden ten aanzien van hun financiële stabiliteit (PB L 140 van 27.5.2013, blz. 1).
(52) In de zin van artikel 58, lid 2, onder a) of b), van het Financieel Reglement.
(53) Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: https://myintracomm.ec.europa.eu/budgweb/EN/man/budgmanag/Pages/budgmanag.aspx  
(54) GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
(55) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(56) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaten van de Westelijke Balkan.
(57) Dit bedrag is exclusief de middelen voor gezondheid, werkgelegenheid en sociale innovatie (1 174 miljoen EUR).
(58) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek. Dit bedrag is opgenomen in de bovengenoemde bedragen per fonds en dekt uitsluitend de technische bijstand van REGIO. Zie het afzonderlijke voorstel COM(2018) 382 final voor details over EMPL. De technische bijstand voor de CEF is niet opgenomen in dit financieel memorandum.
(59) Door afronding komen de totalen niet exact overeen met de afzonderlijke bedragen.
(60) In het afzonderlijke voorstel COM(2018) 382 final zijn identieke cijfers opgenomen.
(61) Zie het afzonderlijke voorstel COM(2018) 382 final.
(62) In het afzonderlijke voorstel COM(2018) 382 final zijn identieke cijfers opgenomen.
(63) Zie het afzonderlijke voorstel COM(2018) 382 final.
(64) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(65) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(66) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere "BA"-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(67) De cijfers zijn gebaseerd op de in 2018 toegewezen personele middelen (SEC(2017) 528), waarvan het aan het EFG toegewezen personeel is afgetrokken, dat in een afzonderlijk voorstel is opgenomen (COM(2018) 382 final).
(68) AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL = Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JED= Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties).
(69) Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere "BA"-onderdelen).
(70) De cijfers zijn gebaseerd op de in 2018 toegewezen personele middelen (SEC(2017) 528). Zie het afzonderlijke voorstel COM(2018) 382 final voor het aan IPA III toegewezen personeel.
(71) AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL = Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JED= Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties).
(72) Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere "BA"-onderdelen).
(73) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.