Bijlagen bij COM(2016)766 - Europese strategie betreffende ITS, op weg naar de introductie van coöperatieve, communicerende en geautomatiseerde voertuigen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage I.

(5)

Digitising European Industry - COM(2016) 180 , SWD(2016) 110

(6)

Roland Berger, Autonomous driving, think, act, december 2014

AT Kearney, Roadmap towards Autonomous Driving, september 2015

KPMG, Connected and autonomous vehicles - the UK economic opportunity, March 2015

Strategy&, Connected car report 2016: Opportunities, risk, and turmoil on the road to autonomous vehicles,

september 2016.

(7)

Coöperatief betekent dat voertuigen elkaar waarschuwen voor potentieel gevaarlijke situaties (bv. een noodstop of de staart van een file) en communiceren met de plaatselijke weginfrastructuur (bv. met de verkeerslichten voor een optimaal snelheidsadvies). Bovendien kunnen problemen sneller worden gedetecteerd dankzij tweerichtingscommunicatie tussen voertuigen en de verkeerscentrales (bv. over files of ijzel) en kan de impact ervan worden beperkt door de weggebruikers sneller advies te geven.

(8)

Vergadering van de G7 in Duitsland, september 2015: Verklaring van de G7 over geautomatiseerde en communicerende voertuigen.

Vergadering van de G7 in Japan, september 2016: Verklaring van de G7 over de ontwikkeling en algemene uitrol van

over geavanceerde technologieën voor voertuigen en wegen.

(9)

  Coöperatieve ITS-corridor Rotterdam – Frankfurt/M. – Wenen

(10)

  Amsterdam Group : een samenwerking tussen de verkeersautoriteiten (European Association of Operators of Toll Road Infrastructures, Conference of European Directors of Roads), de steden die lid zijn van POLIS (het netwerk van Europese steden en regio's) en de voertuigindustrie binnen het communicatieconsortium Car2Car.

(11)

Ruimtevaartstrategie voor Europa, COM(2016) 705

(12)

  Verklaring van Amsterdam over samenwerking op het gebied van geconnecteerd en geautomatiseerd rijden, 14 April 2016

(13)

Communicatieconsortium Car2Car Persberichten , oktober 2015

(14)

Het platform voor de invoering van C-ITS in de Europese Unie (C-ITS-platform – in november 2014 opgericht als een deskundigengroep van de Commissie) is een operationeel instrument voor overleg, uitwisseling van technologische kennis en samenwerking tussen de Commissie, overheden uit de lidstaten, lokale/regionale autoriteiten en private belanghebbenden, zoals voertuigfabrikanten, producenten van apparatuur, wegbeheerders, telecomexploitanten en dienstenaanbieders.

(15)

  Eindrapport van het C-ITS-platform , januari 2016

(16)

  Studie over de uitrol van C-ITS in Europa: Eindrapport , februari 2016

(17)

  Analyse van de antwoorden op de openbare raadpleging over C-ITS (DG MOVE, raadpleging van juni tot september 2016)

(18)

Sinds 2014 heeft de EU via de CEF en H2020 meer dan 130 miljoen euro uitgetrokken voor coöperatieve, communicerende en geautomatiseerde voertuigen.

(19)

AT, BE, CZ, DE, DK, ES, FI, FR, NL, NO, SE, SI en het VK.

(20)

Online platforms en de digitale eengemaakte markt – Kansen en uitdagingen voor Europa COM(2016) 288

(21)

In het eindrapport van het C-ITS-platform worden de volgende elementen genoemd:

– een eerste golf C-ITS-diensten, die volgens de algemene consensus vanaf het begin in de hele Unie moeten worden uitgerold;

– een samenwerkingsmodel met een gemeenschappelijke visie op het gebied van cyberbeveiliging;

– een beoordeling van de voordelen van C-ITS voor Europa, op basis van een hybride communicatiebenadering;

– richtsnoeren voor de toegang tot voertuiggegevens. Er is behoefte aan verdere juridische en technische analyses en scenario’s op basis van een kosten-batenanalyse van de verschillende mogelijke technische oplossingen. De resultaten van een specifieke studie van de Commissie zullen medio 2017 beschikbaar zijn;

– een gedetailleerde analyse van de privacy- en gegevensbescherming, die een solide basis vormt voor de verdere voorbereiding op de toepassing van de nieuwe eisen van de algemene verordening gegevensbescherming.

(22)

In het kader van de beleidsdocumenten inzake het gemeenschappelijk beveiligings- en certificeringsbeleid wordt het Europees samenwerkingsmodel op basis van de public key-infrastructuur gedefinieerd. In die documenten worden onder meer de juridische, organisatorische en technische eisen gedefinieerd voor het beheer van de publieke sleutelcertificaten van C-ITS-diensten op basis van de in (IETF) FRC 3647 bepaalde structuren.

(23)

In dit verband verstaat men onder public key-infrastructuur de combinatie van software, asymmetrische versleutelingstechnologieën, processen en diensten die een beveiligde C-ITS-communicatie mogelijk maken.

(24)

De digitale tachograaf registreert de activiteiten van beroepschauffeurs (rij- en rusttijden) en verstrekt betrouwbare informatie aan handhavingsinstanties in de EU voor het toezicht op de naleving van Verordening (EG) nr. 561/2006. https://dtc.jrc.ec.europa.eu/ . Een nieuwe versie van de digitale tachograaf is gedefinieerd bij Verordening (EU) nr. 165/2014.

(25)

Richtlijn 95/46/EG is nog van toepassing tot 24 mei 2018. Deze richtlijn is ingetrokken bij  Verordening (EU) nr. 2016/676 , de algemene verordening gegevensbescherming, die op 25 mei 2018 van toepassing wordt. Richtlijn 2002/58/EG van 12 juli 2002 betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de sector elektronische communicatie maakt deel uit van het REFIT-programma dat de Commissie op dit moment uitvoert.

(26)

Met inachtneming van Richtlijn 2014/53/EU betreffende radioapparatuur

(27)

  COM(2016) 588 5G voor Europa: een actieplan, en het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie SWD(2016) 306

(28)

  Beschikking 2008/671/EG.

(29)

M/453 (2009): aan CEN, CENELEC en ETSI verleend standaardiseringsmandaat op het gebied van ICT om de interoperabiliteit van coöperatieve systemen voor intelligent vervoer in de Europese Gemeenschap te ondersteunen;

M/284,329,358,363 in het kader van RTTED (1999/5/EG), nu geconsolideerd onder M/536 in het kader van RED.

(30)

Het  C-roadsplatform  wordt medegefinancierd via de Connecting Europe Facility (CEF).

(31)

Op basis van ITS-Richtlijn 2010/40/EU kunnen samenhangende EU-regels worden vastgesteld om een interne markt voor coöperatieve, communicerende en geautomatiseerde voertuigen tot stand te brengen. In artikel 2 van die richtlijn is bepaald voor welke prioritaire gebieden er specificaties en normen moeten ontwikkeld, waaronder de koppeling tussen het voertuig en de vervoersinfrastructuur. In bijlage I van die richtlijn is nader omschreven welke acties voor die prioritaire gebieden moeten worden genomen. Daartoe behoren de omschrijving van de maatregelen die nodig zijn voor de integratie van verschillende ITS-toepassingen in een open platform aan boord van voertuigen en ter bevordering van de ontwikkeling en implementatie van coöperatieve systemen (voertuig-voertuig, voertuig-infrastructuur, infrastructuur-infrastructuur). Op grond van artikel 6 van diezelfde richtlijn is de Commissie bevoegd om de specificaties vast te stellen die noodzakelijk zijn om te zorgen voor compatibiliteit, interoperabiliteit en continuïteit bij de invoering en het operationele gebruik van ITS voor andere acties die moeten worden genomen binnen de in artikel 2 gedefinieerde prioritaire gebieden. Die specificaties worden vastgesteld middels gedelegeerde handelingen. Voorts kan de Commissie zich beroepen op de bevoegdheden die zij heeft gekregen voor prioritair gebied III in verband met ITS-toepassingen voor verkeersveiligheid en -beveiliging, die nader zijn omschreven in bijlage I, punt 4, van de ITS-richtlijn. De Commissie werkt aan de verlenging van het mandaat om gedelegeerde handelingen vast te stellen op grond van ITS-Richtlijn 2010/40/EU.