Bijlagen bij COM(2010)695 - GROENBOEK over de toekomst van de btw Naar een eenvoudiger, solider en efficiënter btw-stelsel

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage A, tabellen 7 en 8.

[3] COM(2010) 2020 van 3.3.2010 - Europa 2020: Een strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei.

[4] COM(2009) 544 van 22.10.2009 - Actieprogramma ter vermindering van de administratieve lasten in de EU - Sectorale plannen ter vermindering van de lasten en acties in 2009. Meetresultaten van studies: http://ec.europa.eu/ enterprise/policies/better-regulation/documents/ab_studies_2009_en.htm.

[5] Standpuntbepaling van Businesseurope van 20 oktober 2009 over een partnerschap voor een billijk en efficiënt btw-stelsel.

[6] Hier wordt de term "intra-EU" gebruikt omdat de gebruikelijke term "intracommunautair", die in de btw-wetgeving is omschreven, met de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon niet langer kan worden gebruikt. De betekenis is dezelfde.

[7] Een nieuwe strategie voor de eengemaakte markt - ten dienste van de Europese economie en samenleving: http://ec.europa.eu/bepa/pdf/monti_report_final_10_05_2010_nl.pdf.

[8] COM(2010) 608 van 27.10.2010.

[9] "Study on reduced VAT applied to goods and services in the Member States of the European Union", Copenhagen Economics, eindrapport van 21.6.2007.

[10] Oeso, op. cit., blz. 69.

[11] Kwantificering en analyse van de btw-kloof in de lidstaten van de EU25 door Reckon LLP in opdracht van de Commissie.

[12] Richtlijn 2006/112/EG van de Raad van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijk stelsel van belasting over de toegevoegde waarde.

[13] Langs elektronische weg verleende diensten vanuit derde landen aan particulieren in de EU (Richtlijn 2002/38/EG), levering van aardgas en elektriciteit (Richtlijn 2003/92/EG), levering van diensten (Richtlijn 2008/8/EG).

[14] COM(2008) 109 van 22.2.2008 en SEC(2008) 249 van 22.2.2008.

[15] COM(2003) 234 van 5.5.2003 en COM(2007) 746 van 28.11.2007.

[16] Artikel 113 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).

[17] COM(97) 325 van 25.6.1997.

[18] De lijst van de huidige derogaties is beschikbaar op:http://ec.europa.eu/taxation_customs/ taxation/vat/key_documents/table_derogations/index_en.htm.

[19] Copenhagen Economics, op. cit..

[20] De resultaten van de openbare raadpleging over de herziening van de bestaande wetgeving inzake verlaagde btw-tarieven, die in 2008 heeft plaatsgevonden, zijn samengevat op http://ec.europa.eu/taxation_customs/ resources/documents/common/consultations/tax/summary_report_consultation_vat_rates_en.pdf.

[21] Mededeling van de Commissie: Een digitale agenda voor Europa (COM(2010) 245 van 19.5.2010, blz. 9).

[22] Conclusies van het voorzitterschap van de Europese Raad (7-8 maart 2007), blz. 10.

[23] COM(2007) 23 van 21.1.2007.

[24] COM(2009) 544 van 22.10.2009 en bijlage.

[25] Advies aangenomen op 28 mei 2009 – zie http://ec.europa.eu/enterprise/policies/better-regulation/administrative-burdens/high-level-group/index_en.htm.

[26] http://ec.europa.eu/enterprise/policies/better-regulation/files/abst09_taxlaw_implicit.zip.

[27] COM(2008) 394 van 25.6.2008.

[28] COM(2004) 728 van 29.10.2004.

[29] COM(2009) 557 van 22.10.2009.

[30] Op. cit..

[31] http://ec.europa.eu/taxation_customs/index_en.htm.

[32] Bij haar controlewerkzaamheden in het kader van het jaarverslag over 2008 stelde de Europese Rekenkamer zich op het standpunt dat de gegevensverzameling voor de verslagen een van de middelen moest worden om een uniforme toepassing van de btw-richtlijn in alle lidstaten en een gelijke behandeling van alle belastingplichtigen te garanderen. Zie artikel 12 van Verordening (EG) nr. 1553/89 van de Raad.

[33] COM(2008) 807 van 1.12.2008.

[34] COM(2010) 623 van 27.10.2010 – Werkprogramma van de Commissie voor 2011.