Bijlagen bij COM(2006)243-1 - Uitvoering en de resultaten van hetprogramma "Pericles" voor de bescherming van de euro tegen valsemunterij

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE

FINANCIEEL MEMORANDUM

1. BENAMING VAN HET VOORSTEL

Besluit van de Raad houdende verlenging van het Besluit van de Raad van 17 december 2001 tot vaststelling van een actieprogramma inzake uitwisselingen, bijstand en opleiding voor de bescherming van de euro tegen valsemunterij (programma "Pericles"), laatstelijk gewijzigd en uitgebreid bij Besluit 2006/75/EG van de Raad

2. ABM/ABB-KADER

Betrokken beleidsterrein(en) en bijbehorende activiteit(en): Fraudebestrijding

3. BEGROTINGSONDERDELEN

3.1. Begrotingsonderdelen (beleidsuitgaven en bijbehorende uitgaven voor technische en administratieve bijstand (vroegere BA-onderdelen)) inclusief omschrijving:

24 02 02 Pericles

3.2. Duur van de actie en van de financiële gevolgen:

Van 1 januari 2007 tot en met 31 december 2013

3.3. Begrotingskenmerken (voeg zo nodig rijen toe):

Begrotings-onderdeel | Soort uitgave | Nieuw | Bijdrage EVA | Bijdragen kandidaat-lidstaten | Rubriek financiële vooruitzichten |

24 02 02 | NVU | Gesplitste kredieten | Nee | Nee | Nee | 1a |

4. OVERZICHT VAN DE MIDDELEN

4.1. Financiële middelen

4.1.1. Overzicht van de vastleggingskredieten (VK) en betalingskredieten (BK)

in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

TOTAAL REFERENTIEBEDRAG |

20% lidstaat | f | 0,324 | 0,324 | 0,324 | 0,324 | 0,324 | 0,324 | 0,324 | 2,268 |

TOTAAL VK inclusief medefinanciering | a+c+d+e+f | 1,621 | 1,621 | 1,621 | 1,621 | 1,621 | 1,621 | 1,621 | 11,347 |

4.1.2. Verenigbaarheid met de financiële programmering

( Het voorstel is verenigbaar met de bestaande financiële programmering voor de gehele uitvoeringsperiode.

4.1.3. Financiële gevolgen voor de ontvangsten

( Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten

5. KENMERKEN EN DOELSTELLINGEN

Gegevens over de context van het voorstel moeten in de toelichting worden verstrekt. Geef in dit deel van het financieel memorandum de volgende aanvullende informatie:

5.1. Behoefte waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien: Voortzetting van de faciliteit voor opleiding en technische bijstand voor de bescherming van de euro; scheppen van een kader voor de planning van de lidstaten op middellange termijn.

5.2. Meerwaarde van het communautaire optreden, samenhang van het voorstel met andere financiële instrumenten en mogelijke synergie : beklemtoning van de communautaire dimensie van de bescherming van de euro; versterking van de samenwerking en van het bewustzijn van het belang van de bescherming van de euro tegen valsemunterij.

5.3. Doelstellingen, verwachte resultaten en bijbehorende indicatoren van het voorstel in de context van het ABM : het huidige peil van de opleidingen en technische bijstand in de vorm van Periclesacties handhaven.

5.4. Wijze van uitvoering (indicatief)

Voor de uitvoering van de actie gekozen methode(n) [22] :

( Gecentraliseerd beheer

( rechtstreeks door de Commissie

6. TOEZICHT EN EVALUATIE

6.1. Toezicht

De Commissie volgt de Periclesprojecten van nabij en analyseert periodiek de uitvoering van het programma.

6.2. Evaluatie

6.2.1. Evaluatie vooraf

Het voorstel tot verlenging van Pericles is gebaseerd op de evaluatie van de eerste jaren van uitvoering van het programma. Een samenvatting daarvan is te vinden in paragraaf 3 van de mededeling (blz. 4). In het bijzonder deed de beoordelaar de volgende aanbevelingen: het programma moet gedurende ten minste 4 jaar met hetzelfde budget (1 miljoen euro per jaar) worden voortgezet; er moet voorrang worden gegeven aan de lidstaten met een geringe participatiegraad, die welke in het kader van het eerste programma geen acties hebben georganiseerd en de nieuwe lidstaten. De klemtoon dient te liggen op praktijkgerichte opleidingen. Uitwisselingen van personeel en specifieke training, onder andere via casestudies, moeten prioriteit krijgen. De samenwerking tussen de Europese instellingen/organen (Commissie/OLAF, ECB en Europol) moet verder worden ontwikkeld. Om een effectbeoordeling van het programma mogelijk te maken, onder andere wat betreft de convergentie van opleidingen voor opleiders op hoog niveau, adviseert de accountant om een strategiedocument op te stellen voordat het nieuwe Pericles van start gaat.

Individuele projecten worden achteraf beoordeeld door het Pericles-evaluatiecomité (Commissie).

6.2.2. Naar aanleiding van een tussentijdse evaluatie of evaluatie achteraf genomen maatregelen (ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan)

Het voorstel tot verlenging van Pericles houdt rekening met de conclusies van de accountant/programmebeoordelaar (paragraaf 3, blz. 4), met name:

- Het programma heeft bijgedragen tot een groter besef van de communautaire dimensie van de euro en tevens de deelnemers een beter inzicht verschaft in de relevante wet- en regelgeving, in het bijzonder de communautaire en ruimere Europese wetgeving.

- De verschillende vormen van informatie-uitwisseling, werkmethoden/maatregelen zijn aan bod gekomen in de diverse workshops, ontmoetingen en studiedagen.

- De doelgroepen van het programma zijn gedeeltelijk bereikt, vooral politieambtenaren hebben in groot aantal deelgenomen. Er was onvoldoende participatie van de banksector, gespecialiseerde juristen en kamers van koophandel.

- De onderzochte activiteiten waren relevant te noemen en behoorden tot de hoofddoelstellingen van het programma.

- De accountant constateerde dat sommige projecten bijzonder duur waren en lichtte er een aantal specifieke kostenposten uit.

De begunstigden van geselecteerde individuele projecten dienen bij de Commissie een eindverslag en een financieel verslag in. De Commissie analyseert de verslagen en velt, mede op grond van haar eigen participatie, een oordeel over de wijze van uitvoering en de impact van de acties teneinde na te gaan of de beoogde doelen zijn bereikt.

6.2.3. Vorm en frequentie van toekomstige evaluaties Het programma zal in 2013 aan een onafhankelijke evaluatie worden onderworpen en uiterlijk juni 2014 zal een uitvoerig uitvoeringsverslag aan de Raad en het Europees Parlement worden toegezonden.

7. FRAUDEBESTRIJDINGSMAATREGELEN

Zorgvuldig onderzoek door het evaluatiecomité, bespreking binnen de bevoegde groep van de Commissie en financiële analyse vormen een garantie tegen fraude. Bovendien zijn de begunstigden overheidsorganen, gewoonlijk wetshandhavingsdiensten, wat de waarschijnlijkheid van fraude verkleint.

De Commissie kan tevens controles en verificaties ter plaatse verrichten overeenkomstig Verordening (Euratom, EG) nr. 2185/96[23]. Waar zulks nodig is wordt een onderzoek ingesteld door het Europees fraudebestrijdingsbureau (OLAF), overeenkomstig Verordening (EG) nr. 1073/1999 van de Raad en het Europees Parlement[24].

De begunstigden van een subsidie houden alle bewijsstukken, inclusief het gecontroleerde financieel memorandum, betreffende de uitgaven gedurende een periode van vijf jaar na de laatste betaling, ter beschikking van de Commissie. Zij zorgen er in voorkomend geval voor dat bewijsstukken die in het bezit zijn van partners of leden, ter inzage van de Commissie worden gesteld.

8 MIDDELEN 8.1. Financiële kosten van de doelstellingen van het voorstel

Vastleggingskredieten, miljoen euro (tot op 3 decimalen)

TOTAAL | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |

De behoeften aan personele en administratieve middelen zullen worden gedekt uit de toewijzing voor de dienst die met het beheer is belast, in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure.

8.2.2. Omschrijving van de taken die uit de actie voortvloeien

Beoordeling van de aanvragen: beheer van het evaluatiecomité, contacten met aanvragers; deelneming aan evenementen.

Coördinatie: permanent toezicht op de uitvoering van Pericles; presentaties voor de betrokken groepen (lidstaten, ECB, Europol); bijdrage aan de voorbereiding van projecten.

Voorbereiding en uitvoering van de Periclesacties op initiatief van de Commissie.

8.2.3. Herkomst van het (statutaire) personeel

(Wanneer meer dan een bron wordt vermeld, geef dan het aantal posten per bron)

( Posten die momenteel zijn toegewezen aan het beheer van het te vervangen of te verlengen programma

8.2.4. Andere administratieve uitgaven binnen het referentiebedrag (XX 01 04/05 – Uitgaven voor administratief beheer)

in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

Ambtenaren en tijdelijk personeel (A3 01 01) | 0,162 | 0,162 | 0,162 | 0,162 | 0,162 | 0,162 | 0,162 |

Uit art. A3 01 02 gefinancierd personeel (hulpfunctionarissen, gedetacheerde nationale deskundigen, personeel op contractbasis, enz.) (vermeld begrotingsonderdeel) | 0,045 | 0,045 | 0,045 | 0,045 | 0,045 | 0,045 | 0,045 |

Totaal Personeelsuitgaven en aanverwante uitgaven die NIET in het referentiebedrag zijn begrepen | 0,207 | 0,207 | 0,207 | 0,207 | 0,207 | 0,207 | 0,207 |

Berekening – Ambtenaren en tijdelijke functionarissen

Verwijs zo nodig naar punt 8.2.1

0,25A x 108.000 € +1B x 108.000 + 0,25C x 108.000 = 162.000

Berekening – Uit artikel A3 01 02 gefinancierd personeel

Verwijs zo nodig naar punt 8.2.1

1 GND x 45.000

|

2007 |

2008 |

2009 |

2010 |

2011 |

2012 |

2013 |TOTAAL | |XX 01 02 11 01 – Dienstreizen |0,030 |0,030 |0,030 |0,030 |0,030 |0,030 |0,030 |0,210 | |XX 01 02 11 02 – Conferenties en vergaderingen | | | | | | | | | |XX 01 02 11 03 – Comités |0,060 |0,060 |0,060 |0,060 |0,060 |0,060 |0,060 |0,420 | |XX 01 02 11 04 – Studies en adviezen | | | | | | | | | |XX 01 02 11 05 - Informatiesystemen | | | | | | | | | | 2 Totaal Andere beheersuitgaven (A3 01 02 11) |0,090 |0,090 |0,090 |0,090 |0,090 |0,090 |0,090 |0,630 | | Totale andere administratieve uitgaven die NIET in het referentiebedrag zijn begrepen |0,090 |0,090 |0,090 |0,090 |0,090 |0,090 |0,090 |0,630 | |Berekening - Andere administratieve uitgaven die niet in het referentiebedrag zijn begrepen

20 dienstreizen x 1500 EUR en 4 bijeenkomsten x 15 000 EUR

[1] Mededeling van de Commissie van 22 juli 1998 aan de Raad, het Europees Parlement en de ECB, getiteld "Bescherming van de euro – bestrijding van valsemunterij", COM(98) 474def.

[2] Verordening (EG) nr. 1338/2001 van de Raad van 28 juni 2001 tot vaststelling van maatregelen die noodzakelijk zijn voor de bescherming van de euro tegen valsemunterij, en Verordening (EG) nr. 1339/2001 van de Raad van 28 juni 2001 houdende uitbreiding van de werking van Verordening (EG) nr. 1338/2001 tot de lidstaten die de euro niet als munteenheid hebben aangenomen, PB L 181 van 4.7.2001.

[3] Kaderbesluit van de Raad van 29 mei 2000 tot versterking, door middel van strafrechtelijke en andere sancties, van de bescherming tegen valsemunterij in verband met het in omloop brengen van de euro, PB L 140 van 29.5.2000.

[4] Besluit van de Raad van 29 april 1999 waarbij het mandaat van Europol wordt uitgebreid tot de bestrijding van valsemunterij en de vervalsing van betaalmiddelen, PB C 149 van 28.5.1999.

[5] Verslag van de Commissie COM(2001) 771 van 13.12.2001 en Tweede verslag van de Commissie COM(2003) 532 van 3.9.2003.

[6] Evaluatieverslag, blz. 4, 21, 22 en 23.

[7] Conclusies van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen van 30 januari 2006, blz. 11.

[8] (Doc. 15915/05)

[9] PB C […] van […], blz. […].

[10] PB C […] van […], blz. […].

[11] PB C […] van […], blz. […].

[12] PB L 339 van 21.12.2001, blz. 50. Besluit gewijzigd bij Besluit 2006/75/EG (PB L 36 van 8.2.2006, blz. 40).

[13] PB L 172 van 18.6.1999, blz. 1.

[14] COM(2005) 0127 def.

[15] PB L 139 van 11.05.98, blz. 1. Verordening gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 2169/2005 (PB L 346 van 29.12.2005, blz. 1).

[16] PB C […] van […], blz. […].

[17] PB C […] van […], blz. […].

[18] Zie bladzijde … van dit Publicatieblad.

[19] PB L 139 van 11.5.1998, blz.1.

[20] Uitgaven die niet onder hoofdstuk xx 01 van de betrokken titel xx vallen.

[21] Uitgaven in het kader van artikel xx 01 04 van titel xx.

[22] Verstrek, indien meer dan een methode wordt aangekruist, extra informatie onder Opmerkingen.

[23] PB L 292 van 15.11.1996, blz. 2.

[24] PB L 136 van 31.5.1999, blz. 1.

[25] Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.

[26] Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.