Bijlagen bij COM(2001)211 - Conflictpreventie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2001)211 - Conflictpreventie.
document COM(2001)211 NLEN
datum 11 april 2001
Bijlage

Aanbevelingen

De Commissie stelt zich het volgende ten doel:

Langetermijnpreventie

* meer prioriteit verlenen aan de steun voor regionale integratie, met name voor regionale organisaties met een duidelijke taak op het gebied van conflictpreventie;

* ervoor zorgen dat ontwikkelings- en andere samenwerkingsprogramma's nadrukkelijker worden gericht op de geïntegreerde aanpak van de diepere oorzaken van conflicten;

* in alle nationale strategische documenten gebruik maken van passende indicatoren voor de analyse van potentiële conflictsituaties;

* praktische programmeringshulpmiddelen ontwikkelen voor de integratie van conflictpreventiemaatregelen in samenwerkingsprogramma's met landen waar een conflict kan uitbreken;

* systematisch uitwisselen van nationale strategische documenten en corresponderende documenten van de lidstaten;

* in nauwe samenwerking met de betrokken beleidseenheid van de Raad een proefsysteem opzetten voor regelmatige uitwisseling van informatie tussen de Commissie, de betrokken beleidseenheid van de Raad en de desk officers van de lidstaten over twee onstabiele gebieden: de Balkan en de Grote Meren;

* medefinanciering in overweging nemen van financieringsinstrumenten van de Wereldbank en het IMF die de implementatie van beleidsdocumenten voor armoedebestrijding in de ACS-staten moeten ondersteunen;

* voor landen waar het risico van een conflict bestaat, voor zover passend, gerichtere acties implementeren om het pad te effenen voor een gunstiger democratisch klimaat. De nadruk zal met name sterker liggen op steun voor het verkiezingsproces, parlementaire activiteiten en rechtsbedeling. Daarmee wil de Commissie met name de gelijkheid van vrouwen en mannen in samenleving, economie en politiek bevorderen;

* binnen de grenzen van haar bevoegdheden, streven naar een steeds actievere rol op het gebied van de veiligheidssector. Dit kan zij bijvoorbeeld in de vorm van activiteiten gericht op verbetering van de politiediensten, bevordering van conversie en ontmanteling van massavernietigingswapens en conventionele wapens. De Commissie kan ook steun verlenen voor opleiding op het gebied van de mensenrechten ten behoeve van de gehele veiligheidssector;

* in postconflictsituaties: EG-bijstand concentreren op consolidering van de vrede en conflictpreventie, voornamelijk door programma's voor herstel en wederopbouw, kindgerelateerde maatregelen voor herstel en wederopbouw, programma's voor demobilisatie, ontwapening en reïntegratie, en programma's ter ondersteuning van verzoeningsprocessen;

* samenwerkings-/antidrugsmaatregelen richten op de twee hoofdroutes waarlangs drugs Europa bereiken: via de Balkan en tussen Latijns-Amerika en het Caraïbisch gebied. Daarbij zal opnieuw een beroep worden gedaan op de ervaring van de lidstaten;

* meer prioriteit verlenen aan de steun voor de controle op de verspreiding van kleine wapens. Streven naar een ambitieus EU-standpunt met het oog op de komende VN-conferentie inzake de illegale handel in lichte wapens en kleine wapens. Bij het beheren van programma's voor kleine wapens zal de Commissie een nauwgezet onderzoek instellen naar de situatie van de douanesector;

* een actieve rol spelen in de Task Force betreffende een certificeringssysteem voor ruwe diamanten, ingesteld in het kader van het Kimberleyproces, en vóór het eind van het jaar de Raad een beleidsstuk voorleggen met een overzicht van opties in deze context;

* waar een duidelijke verbintenis tot regionale samenwerking bestaat, regionale acties steunen die gericht zijn op een eerlijk beheer van gezamenlijk gebruikte watervoorraden;

* in het kader van bilaterale en regionale programma's het nodige doen aan vraagstukken op het gebied van natuurlijke hulpbronnen en aantasting van het milieu, en meer steun verlenen voor de implementatie van multilaterale milieuovereenkomsten door de partnerlanden. In het kader van postconflictprogramma's meer prioriteit verlenen aan projecten voor het herstel van het milieu;

* streven naar verdieping van de dialoog met gespecialiseerde organisaties, ten einde destabiliserende bevolkingsverplaatsingen in een vroeg stadium te detecteren. Deze organisaties zijn bijvoorbeeld de IOM en het Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen van de VN;

* actieve bevordering van de OESO-richtsnoeren voor multinationale ondernemingen, die erop gericht zijn het bedrijfsleven aan te sporen bij activiteiten in het buitenland, met name in ontwikkelingslanden, verantwoordelijk op te treden.

Kortetermijnpreventie

* in samenwerking met de secretaris-generaal/Hoge Vertegenwoordiger regelmatig analyses verrichten van potentiële conflictzones. Voorts zal worden gewerkt aan de totstandkoming van mechanismen voor vroegtijdige waarschuwing;

* in de Raad de aanzet geven tot een debat over vormgeving en implementatie van preventieve sancties door de EU;

* systematischer gebruik maken van de politieke dialoog wanneer een crisis dreigt uit te breken. Deze dialoog moet gebaseerd zijn op een strakke politieke lijn. De politieke dialoog moet gerichter zijn, flexibeler wat het tijdstip betreft en meer solide dan nu vaak het geval is. De Commissie is bereid met de secretaris-generaal/Hoge Vertegenwoordiger samen te werken bij de ontwikkeling van concrete voorstellen op dit gebied;

* vaker een beroep doen op de speciale vertegenwoordigers als bemiddelaar. Zij moeten de bevoegdheid krijgen een ferm standpunt in te nemen ten aanzien van de in hun mandaat genoemde situatie, en beschikbaar zijn voor kortetermijnmissies (bijvoorbeeld zes maanden). De Commissie is bereid met de secretaris-generaal/Hoge Vertegenwoordiger samen te werken bij de ontwikkeling van concrete voorstellen op dit gebied;

* de lidstaten aanmoedigen samen te werken met de VN en de OVSE betreffende opleidingsacties op gebieden als rechtsstaat en civiele administratie ten behoeve van personeel dat deelneemt aan internationale missies. De Commissie is bereid dergelijke opleidingsprogramma's te steunen met communautaire middelen;

Internationale samenwerking

* besprekingen over systemen voor vroegtijdige waarschuwing en regelmatige uitoefening van toezicht op potentiële conflictzones systematischer integreren in de politieke dialoog met de partnerlanden. In postconflictsituaties wil de Commissie een actievere rol spelen in het kader van het "Friends of"-initiatief en de uitwisseling van informatie tussen donors onderling bevorderen;

* conflictpreventie moet een belangrijk onderdeel zijn van de verbeterde structurele dialoog die tot stand wordt gebracht tussen de EU en de secretaris-generaal van de VN. De Commissie heeft al een programmeringsdialoog ontwikkeld met het Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen van de VN en het Wereldvoedselprogramma, en doet nu het voorstel met andere VN-bureaus, -fondsen en -programma's een soortgelijke dialoog te ontwikkelen;

* op operationeel vlak is de Commissie bereid te komen tot een uitwisseling van haar nationale strategische documenten en de Common Country Assessments van de VN. Zij is voornemens hierover een dialoog te starten met VN-organisaties. Ook onderzoekt de Commissie momenteel de mogelijkheid om financiële steun te verlenen voor het trustfonds voor preventieve maatregelen;

* verband tussen de uitputting van de natuurlijke hulpbronnen en veiligheid aan de orde stellen tijdens de voorbereidingen voor de tienjarenevaluatie van Rio, de Wereldtop over duurzame ontwikkeling in 2002 in Johannesburg;

* streven naar voortzetting van de samenwerking met de OVSE en de Raad van Europa op het gebied van conflictpreventie, met name door de ontwikkeling van gezamenlijke modules/programma's voor de opleiding van personeel dat wordt uitgezonden (bijvoorbeeld REACT-systeem van de OVSE);

* G8 CPOM gebruiken voor de bevordering van de EU-standpunten inzake kleine wapens en lichte wapens, conflict en ontwikkeling, illegale handel in diamanten, kinderen in gewapende conflicten en internationale civiele handhaving van de openbare orde, de rol van de vrouw en de sociale verantwoordelijkheid van ondernemingen. Ook wil zij de samenhang tussen dit forum en andere internationale fora waar deze kwesties aan de orde komen, stimuleren;

* via het Europees initiatief voor democratie en de bescherming van de mensenrechten meer prioriteit verlenen aan activiteiten die bijdragen tot de preventie van conflicten en het nodige doen aan de gevolgen van conflicten.