Bijlagen bij COM(1994)590 - Toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthavens van de EG

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(1994)590 - Toegang tot de grondafhandelingsmarkt op de luchthavens van de EG.
document COM(1994)590 NLEN
datum 15 oktober 1996
bijlage;

3) zelfafhandeling: een vorm van grondafhandeling, waarbij een gebruiker zichzelf rechtstreeks een of meer categorieën afhandelingsdiensten verleent en met derden geen enkel contract, hoe ook genaamd, dat de verlening van dergelijke diensten tot doel heeft, afsluit;

4) verlener van grondafhandelingsdiensten: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan derden een of meer categorieën grondafhandelingsdiensten verleent;

5) luchthavensysteem: twee of meer luchthavens die samen de luchtverbindingen van dezelfde stad of agglomeratie verzorgen, zoals omschreven in bijlage II bij Verordening (EEG) nr. 2408/92;

6) luchthavenbeheerder: de beheerder die aan de nationale wet- of regelgeving de taak ontleent om de luchthaveninfrastructuren te beheren en de activiteiten van de verschillende, op de luchthaven of het desbetreffende luchthavensysteem aanwezige ondernemingen te coördineren en te controleren.


Artikel 2

Toepassingsgebied

1. De bepalingen van deze richtlijn zijn van toepassing op elke, zich op het grondgebied van een Lid-Staat bevindende luchthaven die voor commercieel verkeer is opengesteld.

De bepalingen van de artikelen 4, 5, 6, 10, 11 en 12 zijn echter slechts van toepassing op luchthavens:

- met een jaarlijkse verkeersomvang van meer dan of gelijk aan twee miljoen passagiersbewegingen of 50 000 ton vracht, of

- die in de afgelopen achttien maanden gedurende enige aaneengesloten periode van zes maanden een verkeersomvang van meer dan of gelijk aan een miljoen passagiersbewegingen of 25 000 ton vracht hebben geregistreerd.

2. De Commissie publiceert ter informatie in het Publikatieblad van de Europese Gemeenschappen een lijst met de in lid 1, tweede alinea, bedoelde luchthavens. Deze lijst zal voor het eerst worden gepubliceerd binnen drie maanden na de inwerkingtreding van deze richtlijn en vervolgens jaarlijks.

De Lid-Staten brengen jaarlijks vóór 1 juli de voor de opstelling van deze lijst benodigde gegevens ter kennis van de Commissie.


Artikel 3

De luchthavenbeheerder

1. Wanneer het beheer en de exploitatie van een luchthaven of van een luchthavensysteem niet bij één beheerder maar bij verschillende afzonderlijke beheerders berusten, wordt elk van deze voor de toepassing van deze richtlijn geacht deel uit te maken van de luchthavenbeheerder.

2. Wanneer voor verscheidene luchthavens of luchthavensystemen er slechts een enkele luchthavenbeheerder bestaat, wordt voor de toepassing van deze richtlijn elk van deze luchthavens of luchthavensystemen afzonderlijk in aanmerking genomen.

3. Indien de wetgeving van een Lid-Staat de luchthavenbeheerder van een of meer luchthavens of luchthavensystemen onder toezicht of zeggenschap van een overheidsinstantie stelt, gelden de verplichtingen die bij deze richtlijn aan deze luchthavenbeheerder worden opgelegd, eveneens voor de overheidsinstanties die over die luchthavenbeheerders zeggenschap uitoefenen.


Artikel 4

Scheiding van activiteiten

1. De luchthavenbeheerder van een luchthaven die grondafhandelingsdiensten verleent, dient een strikte boekhoudkundige en beheersmatige scheiding aan te brengen tussen de aan de levering van deze diensten verbonden activiteiten en zijn overige activiteiten.

2. Een gebruiker die gedurende het voorafgaande jaar meer dan 25 % van de op een luchthaven geregistreerde passagiers of vracht heeft vervoerd, mag daar zonder een strikte boekhoudkundige en beheersmatige scheiding aan te brengen tussen zijn activiteit als vervoermaatschappij en die als verlener van diensten aan derden, niet zelf aan derden grondafhandelingsdiensten bieden.

3. Op de naleving van de op grond van de leden 1 en 2 verplicht gestelde scheiding moet door een onafhankelijk controleur worden toegezien.

Deze moet met name erop toezien dat er geen enkele, van de andere activiteiten afkomstige geldstroom naar de grondafhandelingsdiensten vloeit.

Hij moet te allen tijde toegang hebben tot de boekhouding van de onderneming. Hij brengt ten minste eenmaal per jaar en telkens wanneer hij constateert dat de verplichting tot het aanbrengen van een scheiding niet wordt nageleefd, aan de Commissie verslag uit.


Artikel 5

Het Gebruikerscomité

1. Uiterlijk twaalf maanden na de inwerkingtreding van deze richtlijn nemen de Lid-Staten de nodige maatregelen om voor elk van de in artikel 2, lid 1, tweede alinea, bedoelde luchthavens een uit vertegenwoordigers van de gebruikers samengesteld comité op te richten.

2. Elke gebruiker heeft het recht in het comité zitting te nemen of desgewenst zich daar te laten vertegenwoordigen door een organisatie die hij met deze taak belast. Bij de besluitvormingsprocedure binnen dit Comité kan rekening worden gehouden met de omvang van de activiteiten van de verschillende gebruikers op de desbetreffende luchthaven, waarbij evenwel de vertegenwoordiging van elk van hen dient te zijn gewaarborgd.


Artikel 6

Grondafhandelingsdiensten ten behoeve van derden

1. De Lid-Staten nemen uiterlijk twee jaar na de inwerkingtreding van deze richtlijn de noodzakelijke maatregelen om de vrije toegang tot de markt voor de verlening van grondafhandelingsdiensten aan derden te waarborgen.

2. De Lid-Staten kunnen het aantal dienstverleners beperken aan wie het wordt toegestaan de volgende grondafhandelingsdiensten te verlenen:

- bagageafhandeling,

- platformafhandeling,

- brandstoflevering,

- vracht- en postafhandeling.

Zij kunnen dit aantal per categorie diensten echter niet tot minder dan twee beperken. Bovendien mag ten minste een van deze erkende dienstverleners niet rechtstreeks of onrechtstreeks onder de zeggenschap vallen:

- van de luchthavenbeheerder,

- van een gebruiker die in de loop van het jaar voorafgaande aan dat waarin de dienstverleners worden geselecteerd, meer dan 25 % van de op de luchthaven geregistreerde passagiers of vracht heeft vervoerd,

- van een entiteit die rechtstreeks of onrechtstreeks zeggenschap uitoefent over of onder de zeggenschap valt van deze luchthavenbeheerder of van een dergelijke gebruiker.

3. Overminderd lid 2 zien de Lid-Staten erop toe dat elke gebruiker van een luchthaven daadwerkelijk op de verlener van grondafhandelingsdiensten van zijn keuze beroep kan doen, ongeacht de delen van de luchthaven die aan de gebruiker en de dienstverlener worden toegewezen.


Artikel 7

Zelfafhandeling

1. De Lid-Staten nemen ten minste twee jaar na de inwerkingtreding van deze richtlijn de nodige maatregelen om de vrije verrichting van zelfafhandelingsdiensten te waarborgen.

2. Voor de volgende categorieën afhandelingsdiensten:

- bagageafhandeling,

- platformafhandeling,

- brandstoflevering,

- vracht- en postafhandeling,

kunnen de Lid-Staten zelfafhandeling voor een beperkt aantal gebruikers reserveren, mits deze op basis van relevante, objectieve, transparante en niet-discriminerende criteria worden geselecteerd.


Artikel 8

Gecentraliseerde infrastructuren

1. Onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7 kunnen de Lid-Staten hetzij de luchthavenbeheerder, hetzij een ander het technisch beheer van de gecentraliseerde infrastructuren voor het sorteren van bagage, ijsbestrijding, waterzuivering en brandstofdistributie voorbehouden. Zij kunnen het gebruik van deze infrastructuren door de verleners van grondafhandelingsdiensten en de gebruikers die voor zelfafhandeling zorgen, verplicht stellen.

2. De Lid-Staten zien erop toe dat de in lid 1 bedoelde infrastructuren op transparante, objectieve en niet-discriminerende wijze worden beheerd en met name zien zij erop toe dat dit beheer het gebruik binnen de bij deze richtlijn gestelde grenzen, door de verleners van grondafhandelingsdiensten en de gebruikers die voor zelfafhandeling zorgdragen, niet in de weg staat.


Artikel 9

Uitzonderingen

1. Wanneer specifieke belemmeringen wat de beschikbare ruimte of capaciteit betreft, dit rechtvaardigen, kan de desbetreffende Lid-Staat besluiten:

a) het aantal dienstverleners voor de gehele categorie grondafhandelingsdiensten andere dan die welke in artikel 6, lid 2, worden bedoeld, te beperken; in dat geval gelden de bepalingen van artikel 6, lid 2, tweede alinea;

b) de in artikel 6, lid 2, bedoelde categorieën grondafhandelingsdiensten voor één dienstverlener te reserveren;

c) voor andere categorieën dan bedoeld in artikel 7, lid 2, zelfafhandeling voor een beperkt aantal gebruikers te reserveren mits deze op basis van relevante, objectieve, transparante en niet-discriminerende criteria worden gekozen.

2. Ieder in toepassing van lid 1 genomen afwijkingsbesluit:

a) vermeldt de categorie(ën) diensten waarvoor een afwijking wordt toegestaan en de technische beperkingen die de afwijking rechtvaardigen;

b) gaat vergezeld van een plan voor de inrichting van de luchthaven, dat erop gericht is deze beperkingen weg te nemen.

3. De Lid-Staten stellen de Commissie ten minste drie maanden voordat een afwijking die zij op grond van het lid 1 toekennen, van kracht wordt, van die afwijking en van de redenen die die afwijking rechtvaardigen, in kennis.

De Commissie publiceert in het Publikatieblad van de Europese Gemeenschappen een samenvatting van de besluiten die haar ter kennis zijn gebracht en nodigt de belanghebbende partijen uit zich kenbaar te maken.

4. Ieder afwijkingsbesluit mag worden toegepast na het verstrijken van een tijdvak van drie maanden na kennisgeving ervan aan de Commissie, behalve indien deze binnen dezelfde termijn de desbetreffende Lid-Staat mededeelt dat zij zich hetzij tegen dit besluit verzet, hetzij dit nader wenst te bestuderen, waarmee echter niet meer dan opnieuw drie maanden gemoeid mag zijn. In het kader van deze bestudering kan de Commissie toestemming verlenen om het beoogde besluit geheel of gedeeltelijk voorlopig toe te passen, met name rekening houdende met de mogelijkheid van onomkeerbare gevolgen.

De Commissie kan zich door een of meer deskundigen doen bijstaan.

5. De Commissie kan tevens de in dit artikel bedoelde afwijkingen beperken tot uitsluitend die delen van een luchthaven of luchthavensysteem waar de beperkingen waarop de Lid-Staat zich beroept, daadwerkelijk worden vastgesteld.

6. De door de Lid-Staten op grond van lid 1 toegekende afwijkingen mogen voor niet langer dan drie jaar gelden. Na het verstrijken van dat tijdvak moet door de Lid-Staat ten aanzien van het verzoek om afwijking opnieuw een besluit worden genomen waarvoor eveneens de in dit artikel vermelde procedure geldt.


Artikel 10

Selectie van dienstverleners

1. De Lid-Staten nemen de noodzakelijke maatregelen om een procedure in te stellen voor de selectie van dienstverleners aan wie toestemming wordt verleend om op een luchthaven grondafhandelingsdiensten te verrichten, wanneer hun aantal in de in artikel 6, lid 2, of in artikel 9 bedoelde gevallen wordt beperkt. Bij deze procedure dienen de volgende beginselen te worden nageleefd:

a) ingeval de Lid-Staten bepalen dat een taakomschrijving of technische specificaties moeten worden opgesteld waaraan deze dienstverleners moeten voldoen, worden deze taakomschrijving of deze specificaties door de luchthavenbeheerder of het Gebruikerscomité opgesteld. De in deze taakomschrijving of in deze technische specificaties vastgestelde selectiecriteria dienen relevant, objectief, transparant en niet-discriminerend te zijn;

b) er moet worden aanbesteed, welke aanbesteding in het Publikatieblad van de Europese Gemeenschappen wordt bekendgemaakt en waarop iedere geïnteresseerde dienstverlener, onverminderd het bepaalde in artikel 16, mag inschrijven;

c) de dienstverleners worden gekozen:

i) na overleg met het Gebruikerscomité door de luchthavenbeheerder, indien deze

- geen grondafhandelingsdiensten verleent,

- rechtstreeks noch onrechtstreeks zeggenschap heeft over een onderneming die dergelijke diensten verleent en

- geen enkel belang in een dergelijke onderneming heeft,

ii) en anders door het Gebruikerscomité. In dat geval kan iedere gebruiker per categorie diensten slechts voor één dienstverlener kiezen;

d) de dienstverleners worden geselecteerd voor een duur van maximaal zeven jaar.

e) wanneer de dienstverlener zijn acitiviteit staakt vóór het verstrijken van het tijdvak waarvoor hij is geselecteerd, wordt volgens diezelfde procedure tot vervanging overgegaan. De gebruikers die grondafhandelingsdiensten op de desbetreffende luchthaven verlenen of die rechtstreeks of onrechtstreeks zeggenschap hebben in een onderneming die dit soort diensten verleent, mogen dan niet aan de stemming deelnemen.

2. Wanneer het aantal dienstverleners op grond van artikel 6, lid 2, of van artikel 9 wordt beperkt, kan de luchthavenbeheerder zelf grondafhandelingsdiensten verlenen, zonder dat deze aan de in lid 1 bepaalde selectieprocedure wordt onderworpen. De beheerder mag een dienstverlenende onderneming, zonder deze aan die procedure te onderwerpen, toestemming geven om op de desbetreffende luchthaven grondafhandelingsdiensten te verlenen

- indien zij rechtstreeks of onrechtstreeks zeggenschap in deze onderneming heeft,

- indien deze onderneming rechtstreeks of onrechtstreeks zeggenschap over de beheerder heeft.


Artikel 11

Overleg

De Lid-Staten nemen de noodzakelijke maatregelen om een procedure van verplicht overleg tussen de luchthavenbeheerder, het Gebruikerscomité en de dienstverlenende ondernemingen in te stellen. Dit overleg heeft met name betrekking op de prijzen van de diensten, waarvoor in toepassing van artikel 9 een afwijking is toegekend, en op de organisatie van de levering hiervan. Dit overleg dient tenminste eenmaal per jaar plaats te vinden.


Artikel 12

Goedkeuring

1. De Lid-Staten kunnen de activiteit van een verlener van grondafhandelingsdiensten op een luchthaven afhankelijk stellen van goedkeuring door een overheidsinstantie die geen bindingen heeft met de luchthavenbeheerder.

De criteria voor het verlenen van deze goedkeuring dienen betrekking te hebben op de veiligheid of de beveiliging van de voorzieningen, de luchtvaartuigen, de installaties of de personen, of met de bescherming van het milieu.

Deze criteria moeten openbaar worden gemaakt en de dienstverlener dient tevoren van de procedure voor het verlenen van goedkeuring in kennis te worden gesteld.

2. De goedkeuring mag slechts worden onthouden, indien de dienstverlener, om redenen die hem zijn aan te rekenen, niet aan de in het eerste lid bedoelde criteria voldoet.

De redenen voor deze weigering dienen aan de desbetreffende dienstverlener ter kennis te worden gebracht.


Artikel 13

Gedragsregels

1. De Lid-Staat kan zijn goedkeuring van een dienstverlener intrekken of een gebruiker verbieden voor zelfafhandeling te zorgen, indien deze dienstverlener of deze gebruiker de regels die hij hem heeft opgelegd om het goed functioneren van de luchthaven te waarborgen, niet naleeft.

Ten aanzien van deze regels dienen de volgende beginselen in acht te worden genomen:

a) zij dienen op niet-discriminerende wijze op de verschillende dienstverleners en gebruikers te worden toegepast;

b) zij dienen verband te houden met het nagestreefde doel;

c) zij mogen niet leiden tot feitelijke vermindering van de toegang tot de markt of zelfafhandeling tot een lager niveau dan in deze richtlijn bepaald.

2. De Lid-Staat kan met name de dienstverleners die afhandelingsdiensten op de luchthaven verrichten, verplichten om op billijke en niet-discriminerende wijze deel te nemen aan de vervulling van de verplichtingen tot het verlenen van openbare diensten waarin de nationale wet- of regelgeving voorziet, met name waar het de waarborging van de continuïteit van de diensten betreft.


Artikel 14

Toegang tot voorzieningen

1. De Lid-Staten nemen de noodzakelijke maatregelen om de dienstverleners en de gebruikers die voor zelfafhandeling wensen te zorgen, de toegang tot de luchthavenbeheerder te garanderen, voor zover deze toegang voor hen noodzakelijk is om hun rechten uit te oefenen. Indien de luchthavenbeheerder of, in voorkomend geval, de overheidsinstantie waaronder zij ressorteert, ten aanzien van deze toegang voorwaarden stelt, dienen deze relevant, objectief, transparant en niet-discriminerend te zijn.

2. De op de luchthaven beschikbare ruimten moeten worden verdeeld over de verschillende dienstverleners en de verschillende gebruikers die voor zelfafhandeling zorgen, op basis van relevante, objectieve, transparante en niet-discriminerende regels. Deze regels en criteria mogen de op de luchthaven reeds actieve dienstverleners en de gebruikers die reeds voor zelfafhandeling zorgen, niet ten opzichte van "nieuwkomers" bevoordelen.

3. De toegang tot de luchthavenvoorzieningen voor dienstverleners en gebruikers die voor zelfafhandeling wensen te zorgen, kan betekenen dat een vergoeding moet worden betaald om de kosten te dekken die deze toegang voor de luchthaven met zich brengt. Deze vergoeding moet in verhouding staan tot de omvang van die kosten en moet worden vastgesteld op basis van objectieve, transparante en niet-discriminerende criteria.


Artikel 15

Veiligheid en beveiliging

De bepalingen van deze richtlijn laten de rechten en verplichtingen van de Lid-Staten op het gebied van veiligheid en beveiliging van de luchthavens onverlet.


Artikel 16

Wederkerigheid

1. Onverminderd de internationale verbintenissen van de Gemeenschap kan de Commissie, wanneer blijkt dat een derde land ter zake van de toegang tot de markt voor grondafhandelingsdiensten en zelfafhandeling:

a) de dienstverleners of de gebruikers uit de Gemeenschap niet rechtens of in feite een vergelijkbare behandeling toekent als die welke door de Lid-Staten aan dienstverleners of gebruikers uit dat derde land wordt geboden of,

b) niet rechtens of in feite aan de dienstverleners of de gebruikers uit de Gemeenschap de nationale behandeling toekent of,

c) rechtens of in feite aan de dienstverleners of de gebruikers uit andere derde landen een gunstiger behandeling verleent dan die welke het aan dienstverleners of gebruikers uit de Gemeenschap biedt,

de verplichtingen, voortvloeiend uit deze richtlijn, ten aanzien van de uit dat derde land afkomstige dienstverleners of gebruikers geheel of gedeeltelijk opschorten.

2. De Lid-Staten brengen elke ernstige moeilijkheid waarop de dienstverleners rechtens of in feite in derde landen bij de levering van grondafhandelingsdiensten stuiten en waarmee gebruikers uit de Gemeenschap bij zelfafhandeling worden geconfronteerd, ter kennis van de Commissie.


Artikel 17

Recht van beroep

De Lid-Staten zien erop toe dat elke partij die een rechtmatig belang heeft, het recht heeft in beroep te gaan tegen de besluiten die zij nemen op grond van artikel 7, lid 2, en de artikelen 10 tot en met 14.

Dit recht van beroep moet kunnen worden uitgeoefend bij een nationale rechterlijke instantie of een andere overheidsinstantie die geen bindingen heeft met de bedoelde luchthavenbeheerder en in voorkomend geval met de overheidsinstantie onder wier zeggenschap deze valt.


Artikel 18

Informatierapport

De Lid-Staten stellen de Commissie in kennis van de informatie die zij behoeft om over de toepassing van deze richtlijn een rapport te kunnen opstellen.

Dit rapport zal worden opgesteld binnen twee jaar na de in artikel 6, lid 1, en in artikel 7, lid 1, bedoelde datum.


Artikel 19

Tenuitvoerlegging

De Lid-Staten doen de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking treden om uiterlijk op 30 juni 1996 aan deze richtlijn te voldoen. Zij stellen de Commissie daarvan onverwijld in kennis.

Wanneer de Lid-Staten deze bepalingen aannemen, wordt in die bepalingen naar de onderhavige richtlijn verwezen of wordt hiernaar verwezen bij de officiële bekendmaking van die bepalingen. De regels voor deze verwijzing worden vastgesteld door de Lid-Staten.


Artikel 20

Inwerkingtreding

Deze richtlijn treedt in werking op de twintigste dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publikatieblad van de Europese Gemeenschappen.


Artikel 21

Adressaten

Deze richtlijn is gericht tot de Lid-Staten.


(1) PB nr. L 240 van 24. 8. 1992, blz. 1.

(2) PB nr. L 240 van 24. 8. 1992, blz. 8.

(3) PB nr. L 240 van 24. 8. 1992, blz. 15.


BIJLAGE


LIJST VAN GRONDAFHANDELINGSDIENSTEN

1. Administratieve grondafhandeling en supervisie omvat:

- vertegenwoordiging bij en contacten met de plaatselijke autoriteiten of enige andere persoon, het verrichten van betalingen voor rekening van de gebruiker en verstrekking van ruimten voor diens vertegenwoordigers,

- toezicht op de belading, berichten en telecommunicatie,

- verwerking, opslag, behandeling en administratie van de vracht,

- elke andere supervisiedienst voor, gedurende of na de vlucht en elke andere door de gebruiker gevraagde administratieve dienst.

2. Passagiersafhandeling omvat elke vorm van assistentie van passagiers bij vertrek, bij aankomst, op doorreis, bij het overstappen binnen of buiten de luchthaven, met inbegrip van de controle van de tickets, de reisdocumenten, de registratie van bagage en het vervoer hiervan tot aan de sorteersystemen.

3. De bagageafhandeling omvat de behandeling van bagage in de sorteerruimte, het sorteren hiervan, het voorbereiden voor vertrek, het laden op en uitladen uit de systemen die bestemd zijn om deze van het vliegtuig naar de sorteerruimte te brengen en omgekeerd.

4. Vracht- en postafhandeling omvat:

- voor vracht, zowel bij uitvoer als bij invoer of bij doorvoer, de fysieke behandeling van de vracht, de behandeling van de bijbehorende documenten, de douaneformaliteiten en elke tussen partijen overeengekomen of door de omstandigheden vereiste conservatoire maatregel,

- voor post, zowel bij aankomst, als bij vertrek, de fysieke behandeling van de post, de behandeling van de bijbehorende documenten en alle tussen partijen of door de omstandigheden vereiste conservatoire maatregelen.

5. Platformafhandeling omvat:

- het geleiden op de grond van het vliegtuig bij aankomst en bij vertrek,

- assistentie bij het parkeren van het vliegtuig en de verstrekking van de benodigde middelen,

- organisatie van de verbindingen tussen de grond en de cockpit,

- het beladen en lossen van het vliegtuig, met inbegrip van het verstrekken en inzetten van de benodigde middelen, alsmede het vervoer van bemanning en passagiers tussen het vliegtuig en het stationsgebouw,

- assistentie bij het taxiën van het vliegtuig en verstrekking van de hiervoor benodigde middelen,

- brandbeveiligingsmiddelen en beveiliging tegen alle andere gevaren, verstrekking en toepassing van de hiervoor benodigde middelen,

- verplaatsing van het vliegtuig zowel bij aankomst, als bij vertrek, de levering en de toepassing van de benodigde middelen.

6. Vliegtuigservicing omvat:

- het schoonmaken van de buitenkant en de binnenkant van het vliegtuig, toilet- en waterservice,

- de klimaatregeling en de verwarming van de cabine, de verwijdering van sneeuw en ijs, het ijsvrij maken van het vliegtuig, de inrichting van de cabine met behulp van cabine-uitrusting en de opslag van die uitrusting.

7. Brandstof- en olielevering omvat:

- het organiseren en uitvoeren van het vol- en bijtanken van brandstof, met inbegrip van de opslag hiervan, het toezicht op de kwaliteit en kwantiteit van de leveringen,

- het voltanken met olie en andere vloeistoffen.

8. Lijnonderhoud omvat:

- regelmatige handelingen vóór de vlucht,

- specifieke door de gebruiker verlangde handelingen,

- de levering en het beheer van het benodigde onderhoudsmaterieel en de reserveonderdelen,

- het zorgen voor een plaats waar het vliegtuig kan worden geparkeerd en/of een hangar om het onderhoud te verrichten.

9. Vluchtafhandeling en administratie van cabinepersoneel omvat:

- de voorbereiding van de vlucht op de luchthaven waarvan het vliegtuig vertrekt of op enige andere plaats,

- vluchtafhandeling, indien nodig met inbegrip van verandering van de vluchtroute,

- afhandeling na de vlucht,

- administratie van de bemanning.

10. Grondtransportafhandeling omvat:

- het organiseren en uitvoeren van het vervoer van passagiers, bemanning, bagage, vracht en post tussen de luchthaven en enig ander punt of tussen verschillende stationsgebouwen op dezelfde luchthaven, maar met uitzondering van enig transport tussen het vliegtuig en enig ander punt,

- elk speciaal vervoer waarom door de gebruiker wordt verzocht.

11. Catering omvat:

- de contacten met de leveranciers en de administratieve verwerking,

- het vervoer, het inladen in en het uitladen uit het vliegtuig van voedsel en dranken,

- het opslaan van voedsel, dranken en de voor het bereiden hiervan benodigde hulpmiddelen,

- het schoonmaken van het toebehoren,

- het voorbereiden en leveren van het materieel en de voedingsmiddelen.