Bijlagen bij COM(2024)148 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2024)148 - .
document COM(2024)148
datum 22 maart 2024
bijlage I bij Verordening (EEG) nr. 2658/87 met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief.

BEGROTINGSONDERDELEN:

Hoofdstuk en artikel: Hoofdstuk 12, artikel 120

Begroot bedrag voor het jaar 2024: 24 620 400 000 EUR

FINANCIËLE GEVOLGEN:

 Het voorstel heeft geen financiële gevolgen

X Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de uitgaven, maar wel voor de ontvangsten uit de traditionele eigen middelen, en wel om de volgende redenen:

In 2023 bedroeg de totale waarde van de invoer uit de Russische Federatie en de Republiek Belarus onder GN-codes die onder het toepassingsgebied van deze verordening vallen en waarop de voorgestelde verhoging van toepassing is, meer dan 1,57 miljard EUR. Daarvan bedroeg de invoer op aan rechten onderworpen tariefposten 338 miljoen EUR. Het grootste deel van deze invoer (83,4 miljoen EUR) vond plaats onder GN-code 1514 11 90, waarvoor een tarief van 6,4 % geldt. Er vond ook aanzienlijke invoer plaats onder GN-code 1518 00 95 (77,3 miljoen EUR), waarvoor een recht van 2 % geldt, en GN-code 2309 90 91 (76,4 miljoen EUR), waarvoor een ad-valoremrecht van 12 % geldt. Nog eens 32,4 miljoen EUR aan goederen werd ingevoerd onder GN-code 2308 00 90, waarvoor een ad-valoremrecht van 1,6 % geldt. Bovendien voerde de EU voor GN-code 1008 10 00, waarvoor een tarief van 37 EUR/t geldt, in 2023 14 760 ton in terwijl de invoer in de EU voor GN-code 1008 29 00 10 005 ton bedroeg, met een tarief van 56 EUR/t. De invoer onder GN-code 1003 90 00 bedroeg 54 706 ton, waarvoor een WTO-contingentrecht van 62,25 EUR/t geldt. Ook andere GN-codes zijn onderworpen aan rechten, maar voor veel lagere waarden, en de maximale gederfde rechten voor deze GN-codes worden hieronder berekend, als de laatste waarde.

Na de verhoging van de tarieven bij deze verordening zullen deze handelsstromen naar verwachting aanzienlijk afnemen of zelfs stoppen. Wat de inning van de verhoogde douanerechten betreft die overeenkomen met de voorgestelde verhogingen op goederen waarvoor momenteel geen of zeer lage tarieven gelden, wordt verwacht dat zij minimaal zullen zijn en dichtbij nul zullen liggen, aangezien er gezien de hogere tarieven naar verwachting geen handelsstromen zullen voortduren.

Op basis van het bovenstaande wordt de inkomstenderving voor de EU-begroting als gevolg van deze verordening geraamd op maximaal 15,74 miljoen EUR per jaar: [(6,7 miljoen EUR + 2,11 miljoen EUR + 9,17 miljoen EUR + 0,88 miljoen EUR + 0,52 miljoen EUR + 0,53 miljoen EUR + 0,55 miljoen EUR + 0,56 miljoen EUR) = 21,03 miljoen EUR bruto, inclusief inningskosten) x 0,75]5.

Voor 2024 worden de gevolgen voor de derving van de ontvangsten uit de traditionele eigen middelen voor de EU-begroting geraamd op de helft van het bovenstaande bedrag, d.w.z. op 7,9 miljoen EUR.

De derving van de ontvangsten uit de traditionele eigen middelen zal worden gecompenseerd door de bijdragen aan de eigen middelen op basis van het bruto nationaal inkomen (bni) van de lidstaten.

1Verordening (EEG) nr. 2658/87 van de Raad van 23 juli 1987 met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief (PB L 256 van 7.9.1987).

2Volgens officiële handels- en productiegegevens van de EU (2023) wordt slechts 1 % van het EU-verbruik ingevoerd uit Rusland.

3OESO/FAO-gegevens

4Verordening (EU) 2022/263 van de Raad van 23 februari 2023 betreffende beperkende maatregelen naar aanleiding van de erkenning van de niet onder het gezag van de regering vallende gebieden in de oblasten Donetsk en Loehansk van Oekraïne en het bevel aan de Russische strijdkrachten om die gebieden binnen te trekken.

5Elk perceel komt overeen met de gederfde rechten van de hierboven vermelde GN-codes, in volgorde van presentatie.

NL NL