Bijlagen bij COM(2024)82 - EU versterken door middel van ambitieuze hervormingen en investeringen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij het uitvoeringsbesluit van de Raad is voldaan. Dit is een voorwaarde voor de uitbetaling van middelen.

6 Van de 67 miljard EUR aan voorfinanciering is eind 2023 en begin 2024, na de goedkeuring van de REPowerEU-hoofdstukken, 10,4 miljard EUR uitbetaald.

7 De gegevens over voltooide mijlpalen en streefdoelen worden door de lidstaten zelf gerapporteerd in het kader van de halfjaarlijkse verslaglegging.

8 Richtsnoeren voor herstel- en veerkrachtplannen in het kader van REPowerEU — Europese Commissie (europa.eu).

9Overeenkomstig artikel 11, lid 2, van de RRF-verordening is de maximale financiële bijdrage voor niet-terugbetaalbare financiële steun van elke lidstaat in juni 2022 geactualiseerd op basis van de resultaatgegevens van Eurostat over de verandering in de reële bbp-groei in 2020 en de geaggregeerde verandering in het reële bbp voor de periode 2020-2021.

10 De lidstaten kunnen tot 31 augustus 2023 (aanvullende) steun via leningen aanvragen, zoals bepaald in artikel 14, lid 2, van de RRF-verordening. Van het totale budget van 385,8 miljard EUR dat beschikbaar is voor steun via leningen in het kader van de herstel- en veerkrachtfaciliteit was eind 2023 nagenoeg 291 miljard EUR vastgelegd.

11 Eind 2023 (de uiterste termijn voor het vastleggen van NGEU-gerelateerde RRF-middelen) was nagenoeg 650 miljard EUR aan financiële steun aan de EU-economieën vastgelegd. Deze steun bestond uit 357 miljard EUR aan subsidies en 291 miljard EUR aan leningen.

12 De overige vier lidstaten (Bulgarije, Duitsland, Ierland en Luxemburg) hebben tot dusver geen REPowerEU-hoofdstuk bij de Commissie ingediend.

13 Mededeling: een industrieel plan voor de Green Deal voor het nettonultijdperk|.Europese Commissie (europa.eu).

14 Economische najaarsprognoses 2023:een bescheiden herstel na een uitdagend jaar — Europese Commissie (europa.eu).

15 Quest-model (zie voetnoot 2).

16 Om het macro-economische effect van de herstel- en veerkrachtfaciliteit te ramen, heeft de Europese Commissie gestileerde ex-antebeoordelingen van het macro-economische effect van NGEU-investeringen opgesteld. Deze modelsimulaties zijn geen ex-postevaluatie van het werkelijke effect, maar eerder een ex-antemodelvoorspelling op basis van gestileerde aannames. De hier gepresenteerde simulaties bevatten echter actuele informatie over leningaanvragen, inflatie en verwachte uitgavenprofielen. Zij zijn gericht op investeringen, aangezien de macro-economische effecten van structurele hervormingen veel moeilijker te modelleren zijn. Voor meer informatie zie met name Pfeiffer, P., Varga, J., en in 't Veld, J., Quantifying spillovers of coordinated investment stimulus in the EU, Macroeconomic Dynamics (27), 2023, blz. 1843–1865. Zie ook de discussienota van ECFN (2021): https://economy-finance.ec.europa.eu/publications/quantifying-spillovers-next-generation-eu-investment_en.

17 De resultaten van het Quest-model zijn berekend op basis van NGEU en niet op basis van investeringen uit de herstel- en veerkrachtfaciliteit. De investeringen (leningen en niet-terugbetaalbare steun) op basis van de herstel- en veerkrachtfaciliteit vertegenwoordigen echter ongeveer 90 % van de NGEU-investeringen.

18 Zie bijlage II bij het werkdocument van de diensten van de Commissie over de tussentijdse evaluatie voor een uitvoerige bespreking van de aannames en modelspecificaties.

19 Zie International Monetary Fund 2023 Article IV Consultation on the Euro Area (blz. 44), juli 2023.

20 Aangezien de simulaties gericht zijn op overheidsinvesteringen (zonder begeleidende arbeidsmarkthervormingen), zijn de werkgelegenheidseffecten relatief kortstondig en geven reële loonstijgingen de meeste voordelen voor de arbeidsmarkt op middellange en lange termijn in de simulaties. Daarentegen kunnen hervormingen die gericht zijn op de arbeidsmarkten en de verhoging van de participatie, die in tal van herstel- en veerkrachtplannen zijn opgenomen, op middellange en lange termijn leiden tot grote werkgelegenheidswinsten en hogere potentiële groei.

21 Speciaal verslag 21/2022:De beoordeling door de Commissie van de nationale herstel- en veerkrachtplannen (europa.eu).

22https://commission.europa.eu/business-economy-euro/economic-recovery/recovery-and-resilience-facility_nl#map.

23 Mededeling Uitvoering van de herstel- en veerkrachtfaciliteit — Europese Commissie (europa.eu).

24 COM_2023_545_2_annex2_EN.pdf (europa.eu).

25 Daarnaast introduceert de RRF-verordening het concept van gemeenschappelijke indicatoren, die bovenop de mijlpalen en streefdoelen komen en bedoeld zijn om verslag uit te brengen over de algemene prestaties en vooruitgang van de faciliteit bij de verwezenlijking van de doelstellingen ervan. In de tussentijdse evaluatie werden tekortkomingen aan het licht gebracht in het ontwerp van gemeenschappelijke indicatoren van de herstel- en veerkrachtfaciliteit, waarmee rekening moet worden gehouden wanneer wordt nagedacht over toekomstige prestatiegerelateerde instrumenten.

NL NL