Bijlagen bij COM(2023)692 - Hervormings- en groeifaciliteit voor de Westelijke Balkan

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2023)692 - Hervormings- en groeifaciliteit voor de Westelijke Balkan.
document COM(2023)692
datum 8 november 2023
bijlage daarbij, alsook uit alle eerdere dialoogovereenkomsten, en onderhandelingen aangaan over de brede overeenkomst inzake normalisering van de betrekkingen.

De Commissie zal ook nagaan of aan de algemene voorwaarden is voldaan (macrofinanciële stabiliteit, goed beheer van de overheidsfinanciën, transparantie van en toezicht op de begroting).

Om financiering te verkrijgen, moeten de begunstigden hervormingsagenda’s opstellen op basis van hun groeistrategieën, economische hervormingsprogramma’s, de herziene uitbreidingsmethode en uitbreidingsverslagen, die door de Commissie bij uitvoeringsbesluit zullen worden goedgekeurd. De agenda’s zullen een beperkt aantal hervormingen en investeringsgebieden bevatten met betalingsvoorwaarden en daaraan verbonden bedragen. Deze voorwaarden weerspiegelen de vorderingen op het gebied van specifieke sociaal-economische hervormingen, met inbegrip van de fundamentele aspecten van het uitbreidingsproces en de rechtsstaat. Na het besluit tot goedkeuring van de hervormingsagenda’s en de sluiting van passende overeenkomsten komen de begunstigden in aanmerking voor voorfinanciering.

De middelen in het kader van de faciliteit worden halfjaarlijks vrijgegeven na indiening door de begunstigden van verzoeken die de naleving van de betalingsvoorwaarden aantonen en waarin de wettigheid en regelmatigheid van de onderliggende verrichtingen worden bevestigd, vergezeld van een verslag over de follow-up van gevallen van wanbeheer van de desbetreffende financiering. De Commissie zal middelen beschikbaar stellen op basis van haar beoordeling van de verzoeken. De middelen kunnen als geheel worden vrijgegeven, verminderd of volledig ingehouden, afhankelijk van de mate waarin aan de betalingsvoorwaarden is voldaan, per soort. De ingehouden middelen kunnen in de daaropvolgende jaren onder de andere begunstigden worden herverdeeld.

De investeringen waarin de hervormingsagenda’s voorzien, zullen worden ondersteund via het WBIF. Gerelateerde projecten of programma’s worden pas voor advies voorgelegd aan de operationele raad van het WBIF nadat de Commissie heeft beoordeeld of aan de desbetreffende betalingsvoorwaarden is voldaan en vervolgens middelen zijn vrijgemaakt, en zijn onderworpen aan de regels van de desbetreffende WBIF-oproep.

In de periode 2024-2027 worden vier jaarlijkse cycli verwacht.

1.5.2. Toegevoegde waarde van de deelname van de Unie (deze kan het resultaat zijn van verschillende factoren, bijvoorbeeld coördinatiewinst, rechtszekerheid, grotere doeltreffendheid of complementariteit). Voor de toepassing van dit punt wordt onder “toegevoegde waarde van de deelname van de Unie” verstaan de waarde die een optreden van de Unie oplevert boven op de waarde die door een optreden van alleen de lidstaat zou zijn gecreëerd.

Actie op het niveau van de Unie is noodzakelijk voor een versnelde economische convergentie van de Westelijke Balkan met de EU op weg naar een mogelijk lidmaatschap van de Unie. De omvang van de noodzakelijke bijstand is zodanig groot dat de regio duurzame externe steun nodig heeft die geen enkele lidstaat of afzonderlijke donor alleen kan bieden. De Unie verkeert in de unieke positie om op tijdige, gecoördineerde en voorspelbare wijze meerjarige externe hulp aan de regio te verlenen. De Unie kan ook haar leencapaciteit benutten om tegen voordelige voorwaarden leningen aan de begunstigden te verstrekken, en om subsidies en garanties te verstrekken in een meerjarig perspectief.

1.5.3. Nuttige ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan

De faciliteit bouwt voort op en vormt een aanvulling op de bijstand aan de Westelijke Balkan in het kader van het instrument voor pretoetredingssteun (IPA III), en maakt gebruik van een van de succesvolle mechanismen ervan, het investeringskader voor de Westelijke Balkan. Beide instrumenten hebben aangetoond dat EU-financiering een aanzienlijk hefboomeffect kan hebben wanneer zij wordt gebruikt in combinatie met financiering van andere donoren in een blendingcontext. De opzet van deze faciliteit verschilt echter in die zin dat zij grotendeels gestoeld is op concessionele leningen die de Unie dankzij haar uitstekende kredietrating heeft afgesloten. De faciliteit zal voortbouwen op de lessen die zijn getrokken uit de herstel- en veerkrachtfaciliteit, die in 2020 werd opgericht, en uit een meer recent voorgestelde faciliteit voor Oekraïne.

1.5.4. Verenigbaarheid met het meerjarig financieel kader en eventuele synergie met andere passende instrumenten

De voorgestelde faciliteit heeft tot doel de Unie uit te rusten met een rechtsinstrument waarmee zij een grotere sociaal-economische convergentie van de Westelijke Balkan op hun weg naar het lidmaatschap van de Unie kan ondersteunen. De faciliteit zal een aanvulling vormen op de bijstand in het kader van het instrument voor pretoetredingssteun, dat gericht is op de aanpassing van de begunstigden aan het EU-acquis en op de voorbereiding op het aangaan van de verplichtingen van het lidmaatschap.

Dit nieuwe wetgevingsvoorstel voor de hervormings- en groeifaciliteit vormt een aanvulling op het voorstel voor een verordening van de Raad COM(2023) 337 tot wijziging van Verordening 2020/2093 tot bepaling van het meerjarig financieel kader (MFK) voor de jaren 2021 tot en met 2027 (zie punten 1.5.5 en 3.2.4).

Het totale bedrag van de faciliteit moet worden verstrekt in de vorm van leningen en niet-terugbetaalbare steun. De leningcomponent bedraagt maximaal 4 miljard EUR voor alle begunstigden over de gehele periode 2024-2027. De leningen worden gegarandeerd via het gemeenschappelijk voorzieningsfonds tegen een voorzieningspercentage van 9 %. Het extra bedrag aan subsidies in de vorm van niet-terugbetaalbare steun waarin het voorstel voor een herzien MFK voorziet, bedraagt 2 miljard EUR, met inbegrip van voorzieningen en administratieve uitgaven.


1.5.5. Beoordeling van de verschillende beschikbare financieringsopties, waaronder mogelijkheden voor herschikking

De Uniebegroting verleent reeds steun voor de voorbereiding op een mogelijke toetreding tot de EU via het instrument voor pretoetredingssteun (IPA III), dat de Westelijke Balkan en Turkije bestrijkt en gebaseerd is op subsidies, blending en begrotingsgaranties. Deze financiering wordt volledig toegewezen aan noodzakelijke activiteiten in verband met de uitbreidingsgerelateerde aanpassingen en voorbereidingen en de uitvoering van het economisch en investeringsplan.

De voorgestelde faciliteit is uitsluitend gericht op versnelde sociaal-economische convergentie van de Westelijke Balkan en is gebaseerd op een andere aanpak, waarbij een sterk verband wordt gelegd tussen de nakoming van de hervormingstoezeggingen en de toegang tot financiering. De faciliteit is ook gebaseerd op een andere financieringsregeling, waarbij twee derde van de financiering afkomstig is van leningen die door de Unie zijn aangegaan en aan de begunstigden worden overgedragen.

Om te zorgen voor een soepele en transparante uitvoering van alle investeringen die in het kader van de hervormingsagenda’s van de begunstigden zijn geïdentificeerd, is de Commissie voornemens gebruik te maken van de geteste methode van het investeringskader voor de Westelijke Balkan, met behoud van de bovengenoemde voorwaarden.

Aangezien dit een totaal ander steunmechanisme is dat gericht is op een specifieke reeks prioriteiten in de regio en de doelstellingen van het IPA de volledige financiering vereisen die voor het instrument in de begroting is voorzien, zou het gebruik van het bestaande instrument (IPA III) niet praktisch zijn, terwijl herschikking van middelen binnen dit instrument niet haalbaar zou zijn.

1.6. Duur en financiële gevolgen van het voorstel/initiatief

beperkte geldigheidsduur

-  van kracht vanaf [DD/MM]JJJJ tot en met [DD/MM]JJJJ

-  Financiële gevolgen vanaf 2024 tot en met 2027 voor vastleggingskredieten en vanaf 2024 voor betalingskredieten.

onbeperkte geldigheidsduur

- Uitvoering met een opstartperiode vanaf JJJJ tot en met JJJJ,

- gevolgd door een volledige uitvoering.

1.7. Wijze(n) van uitvoering van de begroting20

Direct beheer door de Commissie

-  door haar diensten, waaronder het personeel in de delegaties van de Unie;

-  door de uitvoerende agentschappen.

Gedeeld beheer met de lidstaten

Indirect beheer door begrotingsuitvoeringstaken te delegeren aan:

-  derde landen of de door hen aangewezen organen;

-  internationale organisaties en hun agentschappen (geef aan welke);

-  de EIB en het Europees Investeringsfonds;

-  de in de artikelen 70 en 71 van het Financieel Reglement bedoelde organen;

-  publiekrechtelijke organen;

-  privaatrechtelijke organen met een openbare dienstverleningstaak, voor zover zij zijn voorzien van voldoende financiële garanties;

-  privaatrechtelijke organen van een lidstaat, waaraan de uitvoering van een publiek-privaat partnerschap is toevertrouwd en die zijn voorzien van voldoende financiële garanties;

-  organen of personen aan wie de uitvoering van specifieke maatregelen op het gebied van het GBVB in het kader van titel V van het VEU is toevertrouwd en die worden genoemd in de betrokken basishandeling.

- Verstrek, indien meer dan één beheersvorm is aangekruist, extra informatie onder “Opmerkingen”.

Opmerkingen

In artikel 8 worden de uitvoeringsvormen van de faciliteit, namelijk direct en indirect beheer overeenkomstig het Financieel Reglement, nader omschreven.

2. BEHEERSMAATREGELEN

2.1. Regels inzake het toezicht en de verslagen

Vermeld frequentie en voorwaarden.

Specifieke kwantitatieve en kwalitatieve stappen zullen worden vastgesteld in de hervormingsagenda’s (goedgekeurd door de Commissie in een uitvoeringsbesluit), zodat kan worden nagegaan of aan de betalingsvoorwaarden is voldaan. De begunstigde zal halfjaarlijks een naar behoren gemotiveerd verzoek voor de vrijgave van de niet-terugbetaalbare financiële steun en van de lening indienen. In dat verzoek wordt uiteengezet hoe op bevredigende wijze aan die voorwaarden is voldaan, op basis van indicatoren vermeld in het uitvoeringsbesluit.

Daarnaast zullen in de hervormingsagenda’s monitoringindicatoren worden vastgesteld die het mogelijk moeten maken de vorderingen van begunstigden met betrekking tot de algemene en specifieke doelstellingen van de faciliteit in ruimere zin te monitoren en er verslag over uit te brengen.

De Commissie brengt jaarlijks verslag uit aan het Europees Parlement, de Raad en het in artikel 27 bedoelde comité over de uitvoering van de in het kader van de faciliteit verstrekte middelen alsook over de geboekte vooruitgang bij de verwezenlijking van de doelstellingen.

De Commissie zal ook een ex-postevaluatie van de verordening uitvoeren.

2.2. Beheers- en controlesyste(e)m(en)

2.2.1. Rechtvaardiging van de voorgestelde beheersvorm(en), uitvoeringsmechanisme(n) voor financiering, betalingsvoorwaarden en controlestrategie

De faciliteit zal worden uitgevoerd in direct en indirect beheer. Een deel is direct beheer met directe overdracht van middelen naar de staatsbegroting van de begunstigde, terwijl specifieke investeringen via het WBIF, d.w.z. indirect beheer met internationale financiële instellingen (IFI’s), zullen verlopen.

De controlestrategie zal worden aangepast aan de uitvoering onder elk van deze pijlers met behulp van monitoring, evaluatie en audits. Bijzondere aandacht zal worden geschonken aan de uitvoering door de begunstigden van de middelen die aan hen beschikbaar zijn gesteld. De vrijgave van de middelen vindt plaats volgens een vast halfjaarlijks schema, op basis van door de begunstigden ingediende verzoeken en nadat de Commissie heeft geverifieerd of aan de relevante betalingsvoorwaarden is voldaan.

De meerlagige structuur van de bestaande controlemechanismen (zie ook punt 2.3) biedt een geïntegreerd kader om ervoor te zorgen dat alle passende maatregelen ter bescherming van de financiële belangen van de Unie worden getroffen. Deze structuur garandeert dat rekening wordt gehouden met het evenredigheidsbeginsel en met de specifieke voorwaarden waaronder de faciliteit zal functioneren.

2.2.2. Informatie over de geïdentificeerde risico’s en het (de) systeem (systemen) voor interne controle dat is (die zijn) opgezet om die risico’s te beperken

Het belangrijkste risico dat met betrekking tot de financiering is geconstateerd, heeft betrekking op de niet-vervulling van de betalingsvoorwaarden voor de uitbetaling van de financiering.

De maatregelen die zullen worden genomen om dit risico te beperken, zijn de volgende:

– beoordeling door de Commissie voorafgaand aan de uitbetaling van middelen, waarbij zij nagaat of aan de relevante betalingsvoorwaarden is voldaan, met de mogelijkheid om de middelen in te houden;

– vermindering of inhouding van verleende steun of terugvordering van elk bedrag dat is uitgegeven om de doelstellingen van de faciliteit te verwezenlijken, in geval van onregelmatigheden, fraude, corruptie en belangenconflicten die de financiële belangen van de Unie schaden en die niet zijn gecorrigeerd door de begunstigde, of in geval van een ernstige schending van een verplichting die voortvloeit uit de met de begunstigden gesloten overeenkomsten;

– opschorting van de financiering indien de begunstigde niet voldoet aan de in artikel 5 gestelde basisvoorwaarden.

2.2.3. Raming en motivering van de kosteneffectiviteit van de controles (verhouding van de controlekosten tot de waarde van de desbetreffende financiële middelen) en evaluatie van het verwachte foutenrisico (bij betaling en bij afsluiting)

Aan de begunstigden wordt een financiële bijdrage verstrekt in de vorm van financiering die niet gekoppeld is aan de kosten als bedoeld in artikel 125, lid 1, punt a), van het Financieel Reglement.

2.3. Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen, bijvoorbeeld in het kader van de fraudebestrijdingsstrategie.

Het voorstel bevat specifieke bepalingen ter bescherming van de financiële belangen van de Unie. De faciliteit zal beschikken over een robuust systeem van audits en controles, uiteengezet in een meerlagig mechanisme: de hervorming van de audit- en controlesystemen van de begunstigden zal worden opgenomen als onderdeel van de hervormingen in het kader van het hervormingsagenda’s; daarnaast kan de Commissie gedetailleerde systeemevaluaties van de uitvoering van de nationale begroting uitvoeren op basis van een risicobeoordeling en dialoog met de nationale auditautoriteiten, en aanbevelingen doen voor verbeteringen in de systemen. Bovendien hebben OLAF, de Rekenkamer en het Europees Openbaar Ministerie (EOM) overeenkomstig Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 de nodige rechten en toegang om hun respectieve taken te vervullen.

Het investeringsgedeelte van de faciliteit wordt uitgevoerd via indirect beheer met internationale financiële instellingen op basis van pijlerbeoordelingen en kaderovereenkomsten met deze instellingen.

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

3.1. Meerjarig financieel kader – betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

- Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen

Boven de maxima van het MFKBegrotingsonderdeelSoort
uitgave
Bijdrage
Nummer

GK/ NGKvan EVA-landenvan kandidaat-lidstaten en potentiële kandidatenvan andere derde landenandere bestemmingsontvangsten
Rubriek 615.0301 – Hervormings- en groeifaciliteit voor de Westelijke Balkan – BeleidsuitgavenGKJAp.m.JAJA
Rubriek 615.0302 – Hervormings- en groeifaciliteit voor de Westelijke Balkan – Voorziening van het gemeenschappelijk voorzieningsfondsGKJAp.m.JAJA
Rubriek 615.010102 – Ondersteunende uitgaven voor de hervormings- en groeifaciliteit voor de Westelijke BalkanGKJAp.m.JAJA

3.2. Geraamde financiële gevolgen van het voorstel inzake kredieten

3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig

-  Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Hervormings- en groeifaciliteit voor de Westelijke Balkan — financiering * (miljoen EUR)
Type steun2024202520262027Totaal
Niet-terugbetaalbaar (subsidie)5005005005002000
waarvan administratieve uitgaven7,57,57,57,530
Leningen10001000100010004000
TOTAAL**15001500150015006000
* De jaarlijkse en totale verdeling van de niet-terugbetaalbare steun en leningen is louter indicatief en dient uitsluitend ter illustratie. De daadwerkelijke verdeling is afhankelijk van de jaarlijkse besluitvorming.
** In de tabel wordt ervan uitgegaan dat de vastleggingskredieten gelijk zijn aan de betalingskredieten. Dit is louter ter illustratie. De feitelijke kalibratie van beide zal worden beoordeeld op jaarbasis.


3.2.2. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de beleidskredieten (miljoen EUR)

Jaar
2024 21
Jaar
2025
Jaar
2026
Jaar
2027
TOTAAL
RUBRIEK 6
van het meerjarig financieel kader
15.0301 – Hervormings- en groeifaciliteit voor de Westelijke Balkan – Beleidsuitgaven402,55402,55402,55402,551610,2
15.0302 – Hervormings- en groeifaciliteit voor de Westelijke Balkan – Voorziening van het gemeenschappelijk voorzieningsfonds90909090360
Subtotaal RUBRIEK 6
van het meerjarig financieel kader
492,55492,55492,55492,551970,2


3.2.3. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

- Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Jaar
2024 22
Jaar
2025
Jaar
2026
Jaar
2027
TOTAAL

RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
Personele middelen1,0261,0261,0261,0264,104
Andere administratieve uitgaven0,0300,0300,0300,0300,120
Subtotaal RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
1,0561,0561,0561,0564,224

Buiten RUBRIEK 723
van het meerjarig financieel kader

Personele middelen2,5292,5292,5292,52910,116
Andere administratieve
uitgaven
4,9204,9204,9204,92019,680
Subtotaal
buiten RUBRIEK 1-7
van het meerjarig financieel kader
7,4497,4497,4497,44929,796

TOTAAL8,5058,5058,5058,50534,020

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

3.2.3.1. Geraamde personeelsbehoeften

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig.

-  Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Raming in voltijdequivalenten
Jaar
2024
Jaar
2025
Jaar 2026Jaar 2027
Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie)6666
20 01 02 03 (delegaties)
01 01 01 01 (onderzoek door derden)
01 01 01 11 (eigen onderzoek)
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden)
Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE)24

20 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”)
20 02 03 (AC, AL, END, INT en JPD in de delegaties)
15.010102 – Ondersteunende uitgaven voor de hervormings- en groeifaciliteit voor de Westelijke Balkan– bij de centrale diensten

9999
– in delegaties
9999
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden)
TOTAAL24242424

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken:

Ambtenaren en tijdelijk personeelDe gevraagde VTE’s zullen werken op het gebied van beleidsontwikkeling, juridische kwesties, met bijzondere aandacht voor aanbestedingskwesties, financieel beheer, contractbeheer, audit, monitoring, verslaglegging en evaluatie.
Extern personeelDe gevraagde VTE’s zullen werken op het gebied van beleidsontwikkeling, juridische kwesties, met bijzondere aandacht voor aanbestedingskwesties, financieel beheer, contractbeheer, audit, monitoring, verslaglegging en evaluatie.

3.2.4. Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader

Het voorstel/initiatief:

-  kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK).

Zet uiteen welke herprogrammering nodig is, onder vermelding van de betrokken begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen. Verstrek een Excel-tabel in het geval van een omvangrijke herprogrammeringsexercitie.

-  hiervoor moet een beroep worden gedaan op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen, de desbetreffende bedragen en de voorgestelde instrumenten.

-  hiervoor is een herziening van het MFK nodig.

Dit nieuwe wetgevingsvoorstel voor de hervormings- en groeifaciliteit voor de Westelijke Balkan gaat vergezeld van het voorstel voor Verordening COM(2023) 337 van de Raad tot wijziging van Verordening 2020/2093 tot bepaling van het meerjarig financieel kader (MFK) voor de jaren 2021 tot en met 2027. De wijziging van die verordening is noodzakelijk om rubriek 6 voor 2024-2027 te verhogen om deze faciliteit te financieren als niet-terugbetaalbare steun en voorziening voor de steun in de vorm van leningen.

3.2.5. Bijdragen van derden

Het voorstel/initiatief:

-  voorziet niet in medefinanciering door derden.

-  voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:

Kredieten in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

-  Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.

-  Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:



-  voor de eigen middelen

-  voor de overige ontvangsten

- Geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven ⌧

in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten:Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredietenGevolgen van het voorstel/initiatief25
Jaar
N
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
zoveel jaren als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)
Artikel ………….p.m.p.m.p.m.p.m.p.m.p.m.p.m.


1COM(2023) 337 final.

2Albanië, Bosnië en Herzegovina, Kosovo*, Montenegro, Noord-Macedonië en Servië.


* Deze benaming laat de standpunten over de status van Kosovo onverlet en is in overeenstemming met Resolutie 1244 (1999) van de VN-Veiligheidsraad en het advies van het Internationaal Gerechtshof over de onafhankelijkheidsverklaring van Kosovo.

3COM(2021) 118 final.

4“Uitvoering van de toolbox voor 5G-cyberbeveiliging”, C(2023) 4049 final.

5Verordening (EU) 2021/1529 van het Europees Parlement en de Raad van 15 september 2021 tot vaststelling van het instrument voor pretoetredingssteun (IPA III) (PB L 330 van 20.9.2021, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1529/oj).

6COM(2020) 57 final.

7COM(2020) 641 final.

8SWD(2020) 223 final van 6.10.2020.

9Verordening (EU) 2020/852 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juni 2020 betreffende de totstandbrenging van een kader ter bevordering van duurzame beleggingen en tot wijziging van Verordening (EU) 2019/2088 (PB L 198 van 22.6.2020, blz. 13).

10Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juli 2018 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie, tot wijziging van de Verordeningen (EU) nr. 1296/2013, (EU) nr. 1301/2013, (EU) nr. 1303/2013, (EU) nr. 1304/2013, (EU) nr. 1309/2013, (EU) nr. 1316/2013, (EU) nr. 223/2014, (EU) nr. 283/2014 en Besluit nr. 541/2014/EU en tot intrekking van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/20 (PB L 193 van 30.7.2018, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1046/oj).

11Verordening (EU) 2021/947 van het Europees Parlement en de Raad van 9 juni 2021 tot vaststelling van het instrument voor nabuurschapsbeleid, ontwikkeling en internationale samenwerking — Europa in de wereld, tot wijziging en intrekking van Besluit nr. 466/2014/EU van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Verordening (EU) 2017/1601 van het Europees Parlement en de Raad en Verordening (EG, Euratom) nr. 480/2009 van de Raad (PB L 209 van 14.6.2021, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/947/oj).

12Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/182/oj).

13PB L123 van 12.5.2016, blz.1.

14Verordening (EU, Euratom) nr. 883/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 11 september 2013 betreffende onderzoeken door het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1073/1999 van het Europees Parlement en de Raad en Verordening (Euratom) nr. 1074/1999 van de Raad (PB L 248 van 18.9.2013, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/883/oj)..

15Verordening (EG, Euratom) nr. 2988/95 van de Raad van 18 december 1995 betreffende de bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen (PB L 312 van 23.12.1995, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1995/2988/oj).

16Verordening (Euratom, EG) nr. 2185/96 van de Raad van 11 november 1996 betreffende de controles en verificaties ter plaatse die door de Commissie worden uitgevoerd ter bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen tegen fraudes en andere onregelmatigheden (PB L 292 van 15.11.1996, blz. 2, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1996/2185/oj).

17Verordening (EU) 2017/1939 van de Raad van 12 oktober 2017 betreffende nauwere samenwerking bij de instelling van het Europees Openbaar Ministerie (“EOM”) (PB L 283 van 31.10.2017, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/1939/oj).

** Deze benaming laat de standpunten over de status van Kosovo onverlet, en is in overeenstemming met Resolutie 1244 (1999) van de VN-Veiligheidsraad en het advies van het Internationaal Gerechtshof over de onafhankelijkheidsverklaring van Kosovo.

18 Verordening (EU) 2021/1529 van het Europees Parlement en de Raad van 15 september 2021 tot vaststelling van het instrument voor pretoetredingssteun (IPA III) (PB L 330 van 20.9.2021).

19In de zin van artikel 58, lid 2, punt a), of b), van het Financieel Reglement.

20Nadere gegevens over de wijze(n) van uitvoering van de begroting en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BUDGpedia: https://myintracomm.ec.europa.eu/corp/budget/financial-rules/budget-implementation/Pages/implementation-methods.aspx

21 Het jaar 2024 is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.

22 Het jaar 2024 is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.

23Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.

24AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL = Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT = Intérimaire (uitzendkracht); JPD = Junior Professionals in Delegations (jonge deskundige in delegaties).

25Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.

NL NL