Bijlagen bij COM(2023)664 - Werking van de comités in 2022

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2023)664 - Werking van de comités in 2022.
document COM(2023)664
datum 26 oktober 2023
bijlagen om de standaardformulieren bij te werken.

10Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EU) nr. 182/2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (COM(2017) 85 final).

11De Commissie heeft gerichte wijzigingen van de comitologieverordening voorgesteld om te voorkomen dat er zich een situatie voordoet waarin zij juridisch verplicht is een toelatingsbesluit te nemen, terwijl er in het comité/comité van beroep geen gekwalificeerde meerderheid van de lidstaten voor of tegen het besluit is. Een dergelijke situatie waarbij geen advies wordt uitgebracht, acht de Commissie met name problematisch als het gaat om politiek gevoelige aangelegenheden die rechtstreekse gevolgen hebben voor burgers en bedrijven, bijvoorbeeld op het gebied van de gezondheid en veiligheid van mensen, dieren of planten.

12 https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say_nl

13C-207/21 P, Europese Commissie/Republiek Polen, ECLI:EU:C:2022:560.

14T-371/20 en T-554/20, Pollinis France/Commissie, ECLI:EU:T:2022:556.

15Verordening (EG) nr. 1049/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2001 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie (PB L 145 van 31.5.2001, blz. 43).

16Het comité van beroep is in het comitologieregister aangemerkt als een comité dat onder de verantwoordelijkheid van het secretariaat-generaal valt. In de praktijk wordt het echter door de betrokken diensten beheerd.

17In enkele basishandelingen heeft de wetgever specifieke samenstellingen van het comité geregeld.

18Die zijn in 2021 geleidelijk afgeschaft, wat samenviel met de oprichting van “nieuwe” comités die in het kader van de nieuwe generatie programma’s en fondsen van het MFK (2021-2027) zijn opgericht.

192019: 318, 2020: 320

20De stemming in een comité kan tijdens een gewone vergadering plaatsvinden of, in naar behoren gemotiveerde gevallen, via een schriftelijke procedure, overeenkomstig artikel 3, lid 5, van de comitologieverordening.

21Het aantal adviezen en het aantal uitvoeringshandelingen/-maatregelen in een bepaald jaar kunnen van elkaar verschillen. De redenen hiervoor worden in de inleiding bij het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie uiteengezet.

22Wat de vastgestelde uitvoeringshandelingen betreft, betekent de aanduiding van de diensten van de Commissie (beleidsterreinen) dat de handelingen in kwestie in een door deze dienst van de Commissie beheerd comité zijn voorbereid (besproken en/of gestemd); in sommige gevallen werd de feitelijke vaststelling van de handeling formeel door een andere dienst van de Commissie gewaarborgd.

23Een stemming die tot “geen advies” leidt, wordt in het totale aantal adviezen meegeteld, aangezien dit een van de mogelijke resultaten van de stemming in het comité is.

24De overgrote meerderheid van de stemmingen was positief; in 33 gevallen werd geen advies uitgebracht (met uitzondering van die op het niveau van het comité van beroep). Er zijn geen negatieve stemmingen geweest.

25Nadere bijzonderheden zijn in het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie te vinden.

26De term “advies” omvat ook het scenario waarin het formele resultaat “geen advies” is, wat betekent dat er geen vereiste meerderheid voor een positief noch een negatief advies is. Het aantal gevallen van “geen advies” staat tussen haakjes aangegeven.

27Artikel 12, tweede alinea, van de comitologieverordening.

28Zie voor nadere bijzonderheden SWD(2022)279, blz. 102.

NL NL