Bijlagen bij COM(2023)365 - Evaluatie van Richtlijn 2015/2366/EU betreffende betalingsdiensten in de interne markt

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage 5 bij de effectbeoordeling, SWD(2023) 231 final. De evaluatie was gedeeltelijk gebaseerd op een verslag van een contractant, VVA/CEPS, dat beschikbaar is via deze link.

5 COM(2020) 592 final van 24.9.2020.

6 COM(2023) 366 final en COM(2023) 367 final.

7 ECB, Statistical Data Warehouse, Payments Statistics Report, juli 2022.

8 Zie https://www.epicompany.eu/

9 Cijfer afkomstig van Juniper Research, aangehaald door Statista. Er zijn geen officiële statistieken over open bankieren in de EU.

10 Doorgaans API’s, aangezien de overgrote meerderheid van de rekeninghoudende betalingsdienstaanbieders voor een API als interface voor open bankieren heeft gekozen.

11 Volgens een verslag van VVA/CEPS, de contractant van de Commissie, meer dan 2 miljard EUR aan eenmalige uitvoeringskosten.

12 PSD2 voorziet in wezen in twee belangrijke API-normen in de EU (de “groep van Berlijn”-norm en de “STET”-norm).

13 PERSBERICHT — Berlin Group is offering support to new European payment schemes (Groep van Berlijn ondersteunt nieuwe Europese betalingssystemen) (berlin-group.org).

14 Zoals de SEPA-regeling voor toegang tot betaalrekeningen die momenteel door de markt wordt besproken. SEPA Payment Account Access | European Payments Council.

15 Tenzij hun toezichthoudende autoriteit hen, om redenen van evenredigheid, in het licht van hun bedrijfsmodel ontslaat van de verplichting om te beschikken over een speciale interface.

16 Zie het voorstel van de Commissie voor een verordening betreffende geharmoniseerde regels inzake eerlijke toegang tot en eerlijk gebruik van data (dataverordening), COM(2022) 68 final van 23 februari 2022.

17 Dit deel beantwoordt aan artikel 58, lid 2, DORA; zie aanhangsel 2.

18 Deze worden, samen met andere cryptoactiva die niet geschikt zijn voor gebruik als betaalmiddel, gereguleerd in Verordening (EU) 2023/1114 van 31 mei 2023 betreffende cryptoactivamarkten (MiCA).

19 Verordening (EU) 2022/2554 van 14 december 2022 betreffende digitale operationele weerbaarheid voor de financiële sector.

20 Eén artikel van PSD2, artikel 35, stelt echter wel eisen aan exploitanten van betalingssystemen.

21 Artikel 58, lid 2, DORA. Zie aanhangsel 2.

22 Bijvoorbeeld de MiFID (Richtlijn 2014/65/EU van 15 mei 2014 betreffende markten voor financiële instrumenten) en de verordening betreffende centrale effectenbewaarinstellingen (Verordening (EU) nr. 909/2014) op het gebied van effecten.

23 Met name om een eerlijke concurrentie met geldautomaten te waarborgen en te voorkomen dat winkels snel door hun contant geld heen raken.

24 Artikel 3, punt o), PSD2.

25 Dit deel beantwoordt aan artikel 108, punt a), PSD2; zie aanhangsel 1.

26 Verordening (EU) 2015/751 van 29 april 2015 betreffende afwikkelingsvergoedingen voor op kaarten gebaseerde betalingstransacties.

27 Verordening (EU) nr. 260/2012 van 14 maart 2012 tot vaststelling van technische en bedrijfsmatige vereisten voor overmakingen en automatische afschrijvingen in euro.

28 Dit deel beantwoordt aan artikel 108, punt b), PSD2; zie aanhangsel 1. Onder “derde landen” worden landen buiten de Europese Economische Ruimte verstaan.

29 Verordening (EU) 2021/1230, die transparantieverplichtingen voor het geraamde totaalbedrag en de toepasselijke valutawisselkosten bevat.

30 https://www.fsb.org/wp-content/uploads/P131021-1.pdf

31 Dit deel beantwoordt aan artikel 108, punt d), PSD2; zie aanhangsel 1.

32 Dit deel beantwoordt aan artikel 108, punt f), PSD2; zie aanhangsel 1.

33 De antwoorden op de openbare raadpleging zijn beschikbaar op deze link.

34 Europese Bankautoriteit, Discussienota over de voorlopige opmerkingen van EBA betreffende de betalingsfraudegegevens die in het kader van de PSD2 zijn verstrekt door de betalingsdienstaanbieders van de betrokken landen, EBA/DP/2022/01, 17 januari 2022.

35 Volgens een verslag van de contractant VVA/CEPS bedroegen de eenmalige uitvoeringskosten meer dan 5 miljard EUR, maar staat daar een jaarlijkse vermindering van de fraude met bijna 1 miljard EUR tegenover.

36 Richtlijn (EU) 2019/882 van 17 april 2019 betreffende de toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten.

37 De diensten van de Commissie hebben op basis van gegevens van de EBA de waarde van fraude door social engineering geraamd op 323 miljoen EUR per jaar. Zie de effectbeoordeling bij het voorstel van de Commissie inzake instantbetalingen, SWD(2022) 546 final.

38 Dergelijke diensten, die in bepaalde lidstaten op binnenlands niveau bestaan, attenderen een betaler, voordat een betaling wordt afgerond, op een eventueel verschil tussen het rekeningnummer (IBAN) en de naam van de begunstigde. In het wetgevingsvoorstel van de Commissie inzake instantbetalingen (COM(2022) 546 final van 26.10.2022) wordt al een verplichting voor betalingsdienstaanbieders voorgesteld om een dergelijk systeem aan te bieden (maar alleen voor instantovermakingen in euro).

39 Dit deel beantwoordt aan artikel 108, punt c), PSD2; zie aanhangsel 1.

40 EBA Opinion and annexed report on de-risking.pdf (europa.eu).

41 Richtlijn 98/26/EG van 19 mei 1998 betreffende het definitieve karakter van de afwikkeling van betalingen en effectentransacties in betalings- en afwikkelingssystemen, zoals gewijzigd.

42 Geen instellingen voor elektronisch geld, aangezien de status van instelling voor elektronisch geld in het toekomstige kader zal worden gecombineerd met die van betalingsinstelling; zie punt 3.7, ii.

43 Single Rulebook Q&A | Europese Bankautoriteit (europa.eu).

44 Dit deel beantwoordt aan artikel 108, punt e), PSD2; zie aanhangsel 1.

45 Artikel 108, punt e), juncto artikel 32 PSD2.

46 Richtlijn 2009/110/EG van 16 september 2009 betreffende de toegang tot, de uitoefening van en het prudentieel toezicht op de werkzaamheden van instellingen voor elektronisch geld, zoals gewijzigd.

47 Zie het verslag van de Commissie over de uitvoering en de gevolgen van Richtlijn 2009/110/EG, meer bepaald over de toepassing van de prudentiële vereisten voor instellingen voor elektronisch geld.

NL NL