Bijlagen bij COM(2023)317 - Kader voor duurzame financiering dat in de praktijk werkt

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2023)317 - Kader voor duurzame financiering dat in de praktijk werkt.
document COM(2023)317
datum 13 juni 2023
annex_en.pdf">https://finance.ec.europa.eu/system/files/2022-03/220330-sustainable-finance-platform-finance-report-remaining-environmental-objectives-taxonomy-annex_en.pdf and https://finance.ec.europa.eu/system/files/2022-11/221128-sustainable-finance-platform-technical-working-group_en.pdf. De verslagen van het platform vormen de basis voor de werkzaamheden van de Commissie, maar zijn van adviserende aard. Zij zijn, wat de opname van specifieke sectoren en activiteiten in de EU-taxonomie betreft, niet bindend voor de Commissie.

33 Belanghebbenden zullen ook de gelegenheid krijgen om het platform voor duurzame financiering in kennis te stellen van activiteiten die volgens hen door de EU-taxonomie moeten worden gedekt.

34 Het voorstel heeft geen betrekking op ESG-gegevensverstrekkers. Om op dit gebied regelgevende maatregelen te nemen was de aangevoerde rechtvaardiging minder overtuigend en zijn er een aantal andere initiatieven, zoals de richtlijn duurzaamheidsrapportage door bedrijven (CSRD) of het Europees centraal toegangspunt (ESAP), die zouden moeten bijdragen tot de verbetering van de kwaliteit en beschikbaarheid van duurzaamheidsgegevens. Dit initiatief heeft ook geen betrekking op interne ratings die zijn ontwikkeld door financiële instellingen zoals banken of vermogensbeheerders, aangezien deze worden gebruikt voor beleggingsbeslissingen met betrekking tot hun eigen producten, minder potentiële belangenconflicten oproepen en niet hetzelfde doel dienen als ESG-ratings, die bij institutionele beleggers en ondernemingen worden verhandeld.

35 De Commissie voert momenteel een studie uit om de huidige stand van zaken met betrekking tot de sociale dimensie van ESG-investeringen in de EU te beoordelen, waarbij de nadruk ligt op investeringstekorten, dit zijn uitdagingen waarmee marktdeelnemers worden geconfronteerd, alsook marktpraktijken. In de studie zal worden nagegaan hoe het kader voor sociale investeringen op de kapitaalmarkten kan worden versterkt, waarbij belemmeringen en mogelijke beleidsopties voor toekomstige maatregelen in kaart worden gebracht.

36 Verordening (EG) nr. 1060/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009 inzake ratingbureaus (PB L 302 van 17.11.2009, blz. 1).

37Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 447/2012 van de Commissie van 21 maart 2012 tot aanvulling van Verordening (EG) nr. 1060/2009 van het Europees Parlement en de Raad inzake ratingbureaus.

38 Wat dit betreft vangt de verplichting voor beursgenoteerde kmo’s om duurzaamheidsinformatie te rapporteren pas aan vanaf het boekjaar 2026. De richtlijn voorziet in een verdere opt-out van twee jaar, wat betekent dat beursgenoteerde kmo’s pas vanaf het boekjaar 2028 duurzaamheidsinformatie hoeven te rapporteren.

NL NL