Bijlagen bij COM(2018)364 - EU-scorebord voor justitie 2018

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2018)364 - EU-scorebord voor justitie 2018.
document COM(2018)364 NLEN
datum 28 mei 2018
Annex-1.pdf">http://www.juradmin.eu/images/media_kit/aca_surveys/Transversal-Analysis---Annex-1.pdf

(64) De gegevens van 2017 zijn verzameld in samenwerking met de groep van contactpersonen inzake de nationale rechtsstelsels.
(65) Artikel 47, lid 3, van het Handvest van de grondrechten van de EU.
(66) De lidstaten gebruiken verschillende methoden voor de vaststelling van de drempel om in aanmerking te komen voor rechtsbijstand, bijvoorbeeld verschillende referentieperioden (maand-/jaarinkomen). Ongeveer de helft van de lidstaten hanteert ook een drempel met betrekking tot het persoonlijke vermogen van de aanvrager. In deze grafiek wordt daarmee geen rekening gehouden. In BE, IE, ES, FR, HR, HU, LT, LV, LU en NL hebben bepaalde categorieën personen (bv. personen die een bepaalde uitkering genieten) automatisch recht op rechtsbijstand in burgerlijke en handelsgeschillen. Aanvullende criteria die de lidstaten kunnen hanteren, zoals de grond van de zaak, zijn niet in deze grafiek verwerkt.
(67) De armoederisicodrempel is vastgesteld op 60 % van het nationaal mediaan equivalent besteedbaar inkomen van huishoudens. European Survey on Income and Living Conditions, Eurostat table ilc_li01,  http://ec.europa.eu/eurostat/web/income-and-living-conditions/data/database
(68) De gegevens van 2017 zijn verzameld via de antwoorden van CCBE-leden op een vragenlijst die was gebaseerd op het volgende specifieke scenario: een geschil van een consument met een bedrijf (de vordering heeft twee verschillende waarden: 6 000 EUR en de Eurostat-armoedegrens van elke lidstaat). Aangezien de voorwaarden voor rechtsbijstand afhangen van de persoonlijke situatie van de aanvrager, is het volgende scenario gebruikt: een werkende alleenstaande van 35 jaar zonder gezinslasten en rechtsbijstandsverzekering met regelmatige inkomsten en een huurwoning.
(69) De gegevens hebben betrekking op inkomensgrenzen van 2017 en zijn verzameld via de antwoorden van CCBE-leden op een vragenlijst die was gebaseerd op het volgende specifieke scenario: een geschil van een consument met een bedrijf (de vordering heeft twee verschillende waarden: 6 000 EUR en de Eurostat-armoedegrens van elke lidstaat).
(70)

     De gegevens hebben betrekking op 2016. De uitrustingsgraad, variërend van 100 % (apparatuur volledig ingezet) tot 0 % (geen apparatuur voorhanden), geeft de functionele aanwezigheid van de apparatuur in rechtbanken aan. In de grafiek wordt dit weergegeven volgens de volgende schaal: 100 % = 4 punten indien van toepassing op alle rechtsgebieden / 1,33 punten per rechtsgebied; 50-99 % = 3 punten indien van toepassing op alle rechtsgebieden / 1 punt per rechtsgebied; 10-49 % = 2 punten indien van toepassing op alle rechtsgebieden / 0,66 punt per rechtsgebied; 1-9 % = 1 punt indien van toepassing op alle rechtsgebieden / 0,33 punt per rechtsgebied. Het rechtsgebied betreft het soort geschil dat wordt behandeld (burgerlijk recht/handelsrecht, strafrecht, bestuursrecht of anders).

(71) De gegevens hebben betrekking op 2017. Te publiceren eind 2018 op: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/reports-and-studies
(72) De grafieken 30 en 31 zijn gebaseerd op een enquête van de CCBE onder advocaten.
(73) De gegevens van 2017 zijn verzameld in samenwerking met de groep van contactpersonen inzake de nationale rechtsstelsels.
(74) Handboek van beste praktijken voor het beheer van hooggerechtshoven in het kader van het project Hooggerechtshoven als garantie voor de doeltreffendheid van rechtsstelsels ("Supreme Courts as guarantee for effectiveness of judicial systems"), blz. 29.
(75) De gegevens van 2017 zijn verzameld in samenwerking met de groep van contactpersonen inzake de nationale rechtsstelsels.
(76) De gegevens van 2017 zijn verzameld in samenwerking met de groep van contactpersonen inzake de nationale rechtsstelsels.
(77) De methoden voor het aanmoedigen en stimuleren van het gebruik van ADR behelzen niet de verplichting om ADR te gebruiken alvorens een rechtszaak aan te spannen. Het is immers niet zeker of een dergelijke verplichting in overeenstemming is met het recht op een doeltreffende voorziening in rechte zoals neergelegd in het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie.
(78) Dit meertalige online-instrument is sinds 15.2.2016 toegankelijk voor het publiek. Consumenten en handelaren die een contractueel geschil hebben over een product dat of een dienst die online is aangekocht en die een oplossing willen vinden zonder naar de rechter te hoeven stappen, kunnen hun contractuele geschillen online indienen op het platform.
(79) De gegevens van 2017 zijn verzameld in samenwerking met de groep van contactpersonen inzake de nationale rechtsstelsels.
(80) De totale (werkelijke) overheidsuitgaven voor het beheer, de werking en de ondersteuning van administratieve, civiele en strafrechtbanken en het rechtsstelsel, met inbegrip van de inning van boetes en de tenuitvoerlegging van schikkingen die door de rechter zijn opgelegd en de werking van systemen voor voorwaardelijke invrijheidstelling en rechtsbijstand – juridische vertegenwoordiging en juridisch advies van overheidswege of namens anderen, door de overheid gefinancierd of in de vorm van diensten verstrekt; met uitzondering van het gevangeniswezen (gegevens van de nationale rekeningen, classificatie van overheidsfuncties (COFOG), groep 03.3), Eurostat-tabel gov_10a_exp, http://ec.europa.eu/eurostat/data/database
(81) Gegevens verzameld met een bijgewerkte vragenlijst die de Commissie heeft opgesteld in nauwe samenwerking met het ENJC. Antwoorden van lidstaten die geen raad voor de rechtspraak hebben, werden verkregen in samenwerking met het netwerk van voorzitters van de Hoge Rechtscolleges van de Europese Unie.
(82) Gegevens voor 2017. Europees Instituut voor gendergelijkheid, gegevensbank voor genderstatistieken: http://eige.europa.eu/lt/gender-statistics/dgs/indicator/wmidm_jud_natcrt__wmid_natcrt_supcrt
(83) Gegevens voor 2016 verzameld in samenwerking met het Europees netwerk voor justitiële opleiding en de CEPEJ.
(84) Gegevens voor 2016 verzameld in samenwerking met het Europees netwerk voor justitiële opleiding en de CEPEJ. Rechterlijke vaardigheden omvatten activiteiten zoals het houden van hoorzittingen, het opstellen van uitspraken en retoriek.
(85) De gegevens van 2017 zijn verzameld in samenwerking met de groep van contactpersonen inzake de nationale rechtsstelsels.
(86) Gegevens over 2016.
(87) Gegevens over 2016. De uitrustingsgraad, variërend van 100 % (apparatuur volledig ingezet) tot 0 % (geen apparatuur voorhanden), geeft de functionele aanwezigheid van de apparatuur in rechtbanken aan. In de grafiek wordt dit weergegeven volgens de volgende schaal: 100 % = 4 punten indien van toepassing op alle rechtsgebieden / 1,33 punten per rechtsgebied; 50-99 % = 3 punten indien van toepassing op alle rechtsgebieden / 1 punt per rechtsgebied; 10-49 % = 2 punten indien van toepassing op alle rechtsgebieden / 0,66 punt per rechtsgebied; 1-9 % = 1 punt indien van toepassing op alle rechtsgebieden / 0,33 punt per rechtsgebied. Het rechtsgebied betreft het soort geschil dat wordt behandeld (burgerlijk recht/handelsrecht, strafrecht, bestuursrecht of anders).
(88) De gegevens van 2017 zijn verzameld in samenwerking met de groep van contactpersonen inzake de nationale rechtsstelsels.
(89) De gegevens van 2017 zijn verzameld in samenwerking met de groep van contactpersonen inzake de nationale rechtsstelsels.
(90) In het EU-scorebord voor justitie gaan de normen inzake tijdslimieten en termijnen verder dan de eisen die voortvloeien uit het recht op behandeling van een zaak binnen een redelijke termijn, zoals verankerd in artikel 47 van het Handvest van de grondrechten van de EU en in artikel 6 van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens.
(91) De gegevens van 2017 zijn verzameld in samenwerking met de groep van contactpersonen inzake de nationale rechtsstelsels.
(92) De gegevens van 2017 zijn verzameld in samenwerking met de groep van contactpersonen inzake de nationale rechtsstelsels.
(93) De gegevens van 2017 zijn verzameld in samenwerking met de groep van contactpersonen inzake de nationale rechtsstelsels.
(94) De gegevens van 2017 zijn verzameld in samenwerking met de groep van contactpersonen inzake de nationale rechtsstelsels.