Bijlagen bij COM(2017)667 - Welvaart via handel en investeringen: actualisering van de gezamenlijke EU-strategie inzake hulp voor handel van 2007

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Agreements" (https://europa.eu/capacity4dev/public-priv_sector-trade-regio_int/document/trade-assistance-through-multiple-partnerships-findings-evaluation-three-eu-funded-trade-as).

(11)

De EU is de belangrijkste exportmarkt voor goederen uit de minst ontwikkelde landen: in 2016 ging 25,1 % van de export van minst ontwikkelde landen naar de EU, een toename ten opzichte van 21,4 % in 2007. (Bron: Eurostat – IMF (13.10.2017)). Hun aandeel in de totale EU-invoer neemt toe, maar is nog steeds klein: 2,16 % in 2016, vergeleken met 1,44 % in 2007. (Bron: Eurostat – Comext (13.10.2017),

(12)

The Least Developed Countries Report 2016, UNCTAD (http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/ldc2016_en.pdf).

(13)

Discussienota over het in goede banen leiden van de mondialisering (COM(2017) 240 van 10 mei 2017).

(14)

Slotdocument van de Derde internationale conferentie over ontwikkelingsfinanciering (Addis Abeba, Ethiopië, juli 2015), bekrachtigd door de Algemene Vergadering van de VN in Resolutie 69/313 van 27 juli 2015.

(15)

Resultaat van de klimaatconferentie van Parijs (COP21), zoals in werking getreden op 4 november 2016.

(16)

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=OJ:C:2017:210:FULL&from=nl

(17)

"Handel, groei en ontwikkeling – Afstemming van het handels- en investeringsbeleid op de meest behoeftige landen" (COM(2012) 22 final).

(18)

Europees Ontwikkelingsverslag (2015): "Combining finance and policies to implement a transformative post-2015 development agenda" (ODI, ECDPM, GDI/DIE, Universiteit van Athene en het Southern Voice-netwerk).

(19)

Tussen 2012 en 2017 waren er in Afrika ten zuiden van de Sahara meer dan 250 projecten op het gebied van hervormingen van het economisch bestuur en het investeringsklimaat. In de toekomst moet de samenhang onder andere worden gewaarborgd door middel van de integrale benadering van het EIP.

(20)

Ontwikkelingslanden die in aanmerking komen voor EU-ontwikkelingssamenwerking, hebben ofwel een handelsovereenkomst met de EU ondertekend of vallen onder het EU-stelsel van algemene preferenties.

(21)

Begrotingssteun draagt bij tot de inspanningen van ontwikkelingslanden om eigen middelen te mobiliseren, bevordert de transparantie en verantwoordingsplicht en leidt tot beter beleid inzake overheidsinvesteringen en betere uitvoering daarvan, alsmede tot een beter investerings- en zakelijk klimaat.

(22)

De hoeksteen hiervan is het nieuwe EIP, voor Afrika en de Europese nabuurschapslanden. Een mix van financieringsinstrumenten, gecombineerd met passend beleid en hervorming van de regelgeving (derde pijler, investeringsklimaat), vormt een integrale aanpak die ook wordt toegepast in andere ontwikkelingslanden.

(23)

Bij EU-vrijhandelsovereenkomsten worden sectorale subcomités ingesteld waarbinnen de partijen de vooruitgang bespreken op het gebied van bijvoorbeeld, technische handelsbelemmeringen, handel, duurzame ontwikkeling, sanitaire en fytosanitaire aangelegenheden, douane en handelsbevordering. De informatie vanuit deze subcomités kan worden gebruikt om punten te identificeren waarop hulp voor handel kan worden ingezet.

(24)

Infrastructuur, beleid, productiecapaciteit, naleving van normen etc.

(25)

Tarieven, oorsprongsregels, quota, sanitaire en fytosanitaire aangelegenheden etc.

(26)

Door slim gebruik te maken van hulp voor handel in de cacaosector zijn Ivoorkust en Ghana sinds 2008 begonnen cacaobonen lokaal te verwerken tot cacaoproducten, in plaats van alleen de ruwe bonen uit te voeren. In minder dan acht jaar is de uitvoer naar de EU van chocolade, cacaoboter, cacaopasta en cacaopoeder vanuit Ivoorkust 2,5 keer zo groot geworden, en vanuit Ghana 4,5 keer.

(27)

Werkdocument van de diensten van de Commissie SWD(2017) 157: "Digital4Development: mainstreaming digital technologies and services into EU Development Policy".

(28)

Categorie C bevat bepalingen die een ontwikkelingsland of een land dat behoort tot de minst ontwikkelde landen, heeft aangemerkt voor uitvoering na een overgangsperiode en waarvoor uitvoeringscapaciteit moet worden opgebouwd met behulp van steun en bijstand daarvoor (bron: WTO).

(29)

 Bijvoorbeeld in de koffie-, cacao- en katoenwaardeketen zijn downstreaminvesteringen noodzakelijk om toegevoegde waarde te creëren.

(30)

 Bijvoorbeeld het platform Sustainable Business for Africa (SB4A) in het kader van het EIP en voortbouwen op de netwerken van groepen ondernemingen/kamers van koophandel uit de EU.

(31)

Een voorbeeld hiervan is het systeem voor snelle waarschuwingen voor levensmiddelen en diervoeders (RASFF), waarin wordt geregistreerd welke ladingen levensmiddelen en diervoeders aan de buitengrenzen worden geweigerd omdat een test een gezondheidsrisico heeft aangetoond.

(32)

 Mechanisme voor raadpleging van het maatschappelijk middenveld.

(33)

De economische emancipatie van vrouwen kan bijvoorbeeld worden bevorderd door betere toegang tot financiering, advisering, zakelijke netwerken voor vrouwen en digitale instrumenten voor sociale en financiële integratie.

(34)

 Werkdocument van de diensten van de Commissie SWD(2014) 152: "Toolbox on a rights-based approach, encompassing all human rights for EU development".

(35)

http://www.ilo.org/global/topics/decent-work/lang--en/index.htm 

(36)

Deze betreffen onder andere onderschrijving van de belangrijkste internationale arbeids- en milieunormen en verdragen, duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen en bevordering van maatschappelijk verantwoord ondernemen, verantwoord beheer van toeleveringsketens, programma's om duurzaamheid te waarborgen (bijvoorbeeld eco-keurmerken) en initiatieven op het gebied van eerlijke en ethische handel.

(37)

Een voorbeeld van EU-steun aan de ontwikkeling van eerlijke waardeketens en duurzame ontwikkeling waren de fairtrademaatregelen in de katoensector in India, Nepal en Sri Lanka. Fairtradehandelaren in de EU werden in contact gebracht met lokale kleine en middelgrote ondernemingen, waardoor voor bijna EUR 2 miljoen aan eerlijke katoen is geproduceerd, wat ten goede kwam aan bijna 1000 boeren, die waren verenigd in 175 producentengroeperingen.

(38)

Gezamenlijk werkdocument van de diensten van de Commissie SWD (2015) 182 final: "Gender Equality and Women's Empowerment: Transforming the Lives of Girls and Women through EU External Relations 2016-2020". Met name de doelstellingen inzake toegang tot waardig werk voor vrouwen van alle leeftijden en gelijke toegang tot financiële diensten en productiebronnen, zoals land, en handel en ondernemerschap.

(39)

Momenteel in onderhandeling tussen verschillende WTO-leden.

(40)

Waaronder de OESO-richtsnoeren voor multinationale ondernemingen, de tripartiete beginselverklaring van de Internationale Arbeidsorganisatie betreffende multinationale ondernemingen en sociaal beleid, het Global Compact-initiatief van de VN, de VN-richtsnoeren inzake het bedrijfsleven en mensenrechten en internationale normen inzake verantwoord investeren en verantwoord ondernemen.

(41)

Bijvoorbeeld in de textiel- en houtsector, winningsindustrieën en andere sectoren waar de risico's bijzonder groot zijn.

(42)

Actieagenda van Addis Abeba, punt 90 en SDG-streefcijfers 8.a en 17.11.

(43)

"Industrialisation in Africa and Least Developed Countries", UNIDO-verslag aan de werkgroep Ontwikkeling van de G20, 2016.

(44)

Referentiedocument nr. 17 – Operating in situations of conflict and fragility – An EU Staff Handbook, December 2014 (https://europa.eu/capacity4dev/public-fragility/document/operating-situations-crisis-and-fragility-eu-staff-handbook).

(45)

In het kader van het instrument voor ontwikkelingssamenwerking ontvangen deze landen nog steeds ontwikkelingssteun op regionaal niveau.

(46)

Uitgangssituatie: gemiddeld 18 % tussen 2010 en 2015. Bron: Jaarlijks monitoringverslag over hulp voor handel, 2017.

(47)

Dit houdt in dat de bescherming niet mag worden ondermijnd, dat bestaande ongelijkheden niet worden vergroot en dat rekening moet worden gehouden met zowel de geplande als de ongeplande gevolgen van de hulp voor handel.

(48)

Het nieuwe operationele systeem van de Commissie zal naar verwachting vanaf 2018 worden geïmplementeerd.

(49)

SWD (2015) 80 final.