Bijlagen bij COM(2015)406 - Jaarverslag over het beleid van de EU op het gebied van humanitaire hulp en civiele bescherming en de tenuitvoerlegging ervan in 2014

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Annex1_GEOFiches.pdf">http://ec.europa.eu/echo/files/media/publications/annual_report/2014/ECHO_AR2014_Annex1_GEOFiches.pdf#view=fit

http://ec.europa.eu/echo/files/media/publications/annual_report/2014/ECHO_AR2014_Annex2_PolicyFiches.pdf#view=fit

Financiële gegevens over de humanitaire hulp en de werkzaamheden op het gebied van civiele bescherming van de Commissie in 2014:     http://ec.europa.eu/echo/funding-evaluations/funding-for-humanitarian-aid_en

Operationele informatie van voorgaande jaren:     http://ec.europa.eu/echo/about/annual_reports_en.htm

(1)

     Wat de externe dimensie van zijn handelen betreft, levert de commissaris een bijdrage aan het werk van de hoge vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid/vicevoorzitter, die sturing en coördinatie geeft aan de werkzaamheden van alle commissarissen op het gebied van externe betrekkingen. Bij deze aanpak wordt in alle opzichten rekening gehouden met de bijzondere modus operandi waarop de humanitaire hulp plaatsvindt. Deze hulp moet worden verleend in overeenstemming met de humanitaire beginselen en het internationale humanitaire recht, en wel uitsluitend op basis van de behoeften van de getroffen bevolkingsgroepen, conform de Europese consensus betreffende humanitaire hulp.

(2) Volgens gegevens in de databank van de UNOCHA Financial Tracking Service (FTS);
https://fts.unocha.org/pageloader.aspx?page=home ).
(3) 1 225 miljoen EUR voor humanitaire hulp en 48 miljoen EUR voor civiele bescherming (28 miljoen EUR binnen de EU; 20 miljoen EUR buiten de EU).
(4)

     Verordening (EU) nr. 375/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 tot oprichting van het Europese vrijwilligerskorps voor humanitaire hulpverlening (“EU-vrijwilligersinitiatief voor humanitaire hulp”) (PB L 122 van 24.4.2014, blz. 1).

(5)

     Besluit nr. 1313/2013/EU van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende een mechanisme voor civiele bescherming van de Unie (PB L 347 van 20.12.2013, blz. 924).

(6)

     De door het Centrum voor Onderzoek van de Epidemiologie bij Rampen (CRED) en het VN-bureau voor risicobeperking bij rampen (UNISDR) gepubliceerde statistieken; www.unisdr.org .

(7) FTS-databank (zie voetnoot 2).
(8) Verordening (EG) nr. 1257/96 van de Raad van 20 juni 1996 betreffende humanitaire hulp (PB L 163 van 2.7.1996, blz. 1).
(9) Gemeenschappelijke verklaring van de Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten, in het kader van de Raad bijeen, het Europees Parlement en de Europese Commissie – De Europese consensus betreffende humanitaire hulp (PB C 25 van 30.1.2008, blz. 1). Hierin wordt een gemeenschappelijke visie uiteengezet om de samenhang, doeltreffendheid en kwaliteit van de humanitaire respons van de EU te verbeteren.
(10) Artikel 214, lid 6, VWEU.
(11)

     GloPID-R is een netwerk van financieringsorganisaties op het gebied van onderzoek naar een betere voorbereiding op het uitbreken van infectieziekten. Het belangrijkste doel ervan is vooruitgang in onderzoek te boeken door (binnen 48 uur) een gecoördineerde onderzoeksrespons in gang te zetten wanneer zich voor het eerst of opnieuw een grote uitbraak voordoet.

(12) Disaster Preparedness ECHO (DIPECHO) is een specifiek programma voor rampenparaatheid. Het is toegespitst op zeer kwetsbare gemeenschappen in enkele van de meest rampgevoelige regio‘s ter wereld.
(13) Index voor risicobeheer (Index for Risk Management).
(14) Kleine en middelgrote ondernemingen.
(15)

     De 28 EU-lidstaten plus IJsland, Noorwegen, de voormalige Joegoslavische republiek Macedonië en Montenegro en Servië. Turkije is officieel tot het UCPM toegetreden door de desbetreffende overeenkomsten te tekenen.

(16) Wereldwijd waarschuwings- en coördinatiesysteem (Global Disaster Alert and Coordination System).
(17) UNOCHA: Bureau voor de Coördinatie van Humanitaire Aangelegenheden van de Verenigde Naties.UNEP: Milieuprogramma van de Verenigde Naties.
(18) Emergency Aid Reserve (Reserve voor noodhulp).
(19) Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie (PB L 298 van 26.10.2012, blz. 1).
(20) Lidstaten en niet-EU-landen, inclusief hun publieke organen, entiteiten of natuurlijke personen, kunnen de Commissie financiële middelen verschaffen die bedoeld zijn voor bepaalde, door de Unie gefinancierde, externe steunprojecten of -programma‘s.
(21) Voor civiele bescherming zijn de in de tabel vermelde cijfers niet uitgesplitst naar land/regio.
(22) Zie de mededeling van de Commissie Het reactievermogen van de EU op rampen en crisissituaties in derde landen versterken (COM(2005) 153).
(23) Eén operatie voert zij rechtstreeks uit, namelijk het Flight-programma van ECHO in de Democratische Republiek Congo en Kenia voor het verstrekken van logistieke steun in een regio die te kampen heeft met toegangsproblemen.
(24) De Europese Gemeenschap en de VN hebben een specifieke Financiële en Administratieve Kaderovereenkomst (FAFA) ondertekend.
(25) De luchtdienst voor humanitaire hulp van de Commissie.
(26) Permanent Comité van VN-organisaties (Inter-Agency Standing Committee).
(27) Internationale Organisatie voor Migratie.
(28) COM (2014) 216 definitief.
(29) Besluit 2014/415/EU van de Raad van 24 juni 2014 inzake de regeling voor de toepassing van de solidariteitsclausule door de Unie (PB L 192 van 1.7.2014, blz. 53).