Bijlagen bij COM(2013)886 - Een stappenplan voor de voltooiing van de interne markt voor pakketbezorging - Vertrouwen scheppen in bezorgdiensten en onlineverkoop stimuleren

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE: Tabel met acties

Actoren: || Doelstelling I: Meer transparantie en informatie || Doelstelling II: Betere beschikbaarheid, kwaliteit en betaalbaarheid van de oplossingen voor pakketbezorging || Doelstelling III: Betere klachtenbehandeling en geschillenregeling voor de consumenten

Bezorgdiensten, samen met webwinkels || Zowel op nationaal als op grensoverschrijdend niveau webwinkels betere informatie verstrekken (nieuwe/betere informatie-instrumenten; gemeenschappelijke normen) || Oplossingen ontwikkelen voor betere interoperabiliteit (onderling met elkaar verbonden informatiesystemen, grensoverschrijdende oplossingen ontwikkelen voor de tracering en etikettering en daarmee samenhangende processen waarin meer harmonisering nuttig is; “laatste kilometer”-levering) || Instrumenten voor geschillenregeling en consumentenbescherming verbeteren

Webwinkels || Zorgen voor nuttige informatie voor consumenten op de websites van de webwinkels || ||

Lidstaten, nationale regulerende instanties || Betere verstrekking van informatie over pakketbezorgdiensten en de markt voor pakketbezorging op nationaal niveau Lidstaten: Voortbouwen op de lopende werkzaamheden van de ERGP om het statistisch kader vast te leggen voor het verzamelen van relevante marktgegevens over binnenlandse en grensoverschrijdende pakketbestelling door alle aanbieders van postdiensten Duidelijke nationale dienstverleningsnormen opstellen voor de kwaliteit van (grensoverschrijdende) diensten voor pakketbezorging in het kader van de universelepostdienstverplichting en onafhankelijk toezicht houden; Nationale regulerende instanties: Jaarlijks de resultaten publiceren van de statistische gegevens en de kwaliteitsmeting van de dienstverleningsnormen || || Lidstaten: Zorgen voor de toepassing van de informatievereisten voor overeenkomsten op afstand en de buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten die voortvloeien uit de consumentenrichtlijn, nog voordat deze bepalingen daadwerkelijk in werking treden In overeenstemming met artikel 19 van de richtlijn ADR consumenten en de verordening ODR consumenten instrumenten ontwikkelen voor alle pakketbesteldiensten

Europese Commissie || Een studie lanceren over transparantie van de markt en de diensten voor pakketbestelling Het vijfde verslag over de toepassing van de tenuitvoerlegging van de postrichtlijn publiceren, waarin het segment van de pakketbestelling uitgebreid aan bod moet komen De ERGP vragen verslag uit te brengen over de kwaliteit van de dienstverlening en statistische gegevens voor pakketten, en de markten voor grensoverschrijdende pakketbestelling evalueren ||  De Europese normalisatie-instellingen te machtigen vrijwillige normen op te stellen voor gemeenschappelijke adressystemen || Aspecten met betrekking tot levering benadrukken bij de raadgeving over de tenuitvoerlegging van de richtlijn consumentenrechten die in 2014 verschijnt De ERGP vragen consumentenklachten over grensoverschrijdende levering te analyseren De Europese normalisatie-instellingen te machtigen vrijwillige normen op te stellen voor klachtenmeting

– Op regelmatige basis toezicht houden op de vooruitgang – Specifieke bijeenkomsten en workshops organiseren om alle belanghebbenden samen te brengen; de precieze verwachte prestaties verduidelijken (met inbegrip van de timing) en de balans opmaken van de geboekte vooruitgang – De agenda van het jaarlijkse forum van postgebruikers toespitsen op de beoordeling van de geboekte vooruitgang – Aspecten van belang voor de lidstaten bespreken binnen de comités die worden opgericht in het kader van de postrichtlijn en de richtlijn elektronische handel – Ervoor zorgen dat in de werkprogramma’s 2014/2015 van de ERGP terdege rekening wordt gehouden met de taken die in dit stappenplan worden geïdentificeerd – Na achttien maanden verslag uitbrengen over de vooruitgang vanaf de goedkeuring van dit stappenplan – Aanvullende (wetgevende en niet-wetgevende) maatregelen identificeren als de tenuitvoerlegging en de impact van dit stappenplan niet aan de verwachtingen voldoet

[1] Eurostat [isoc_ec_ibuy]]- 2012.

[2] Eurostat [isoc_ec_eseln2]-2011, geüpdatet in december 2013.

[3] Mededeling over elektronische handel, COM (2011) 942 final; Resolutie (P7_TA(2010)0320) van 21 september 2010 over de voltooiing van de interne markt voor e-handel; conclusies van de Raad van de Europese Unie over de digitale eengemaakte markt en de governance van de eengemaakte markt, 31 mei 2012; EESC-advies INT 674 van maart 2013 over het Groenboek; Resolutie (P7_TA-PROV(2012)0468) van 11 december 2012 inzake het voltooien van de digitale interne markt (2012/2030(INI)).

[4] Dit initiatief heeft dus geen betrekking op elektronische aflevering (bijvoorbeeld elektronische tickets, e-boeken).

[5] “Consumer market study on the functioning of e-commerce and Internet marketing and selling techniques in the retail of goods”, studie in opdracht van de Europese Commissie (EC), DG SANCO, 2011; European Cross-border E-commerce, Accenture voor de European Retail Round Table, januari 2012.

[6] In dit stappenplan wordt met “pakketten” verwezen naar alle goederen (behalve kruidenierswaren) die online worden besteld en bij de consument worden bezorgd. De term “pakket” moet in de ruimste zin worden begrepen en omvat alle artikelen met een gewicht tussen 100 gram en 30 kilo.

[7] Het belang van de kwestie voor de ultraperifere gebieden werd benadrukt in het verslag-Solbes; in de mededeling van de Commissie van juni 2012 over de ultraperifere gebieden werd nogmaals benadrukt dat waar nodig rekening moet worden gehouden met de ultraperifere gebieden in alle voorstellen die betrekking hebben op de digitale interne markt.

[8] [link naar het verslag over de raadpleging over het groenboek]

[9] Zie bijvoorbeeld “Consumer market study on the functioning of e-commerce and Internet marketing and selling techniques in the retail of goods”, studie in opdracht van de Europese Commissie, DG SANCO, 2011.

[10] Copenhagen Economics (CE), A study on the state of play of EU parcel markets with particular emphasis on e-commerce, 2013, studie in opdracht van de Europese Commissie, blz. 19.

[11] In dit stappenplan heeft de term “webwinkel” betrekking op iedere handelaar die ten minste een deel van zijn aanbod online verkoopt en dus bezorgdiensten nodig heeft om die transacties af te handelen.

[12] De douane komt aan bod in de voorbereiding van de uitvoeringsregels van het gemoderniseerd douanewetboek, de btw in de huidige herziening van de btw. Het stappenplan heeft op geen van deze aspecten betrekking omdat zij buiten de reikwijdte ervan vallen.

[13] Richtlijn 97/67/EG als gewijzigd bij de Richtlijnen 2002/39/EG en 2008/6/EG, PB L 52, 27.2.2008, blz. 3.

[14] Richtlijn 2013/11/EU, richtlijn ADR consumenten, PB L 165, 18.6.2013, blz. 63; Verordening (EU) nr. 524/2013, verordening ODR consumenten, PB L 165, 18.6.2013, blz. 51.

[15] Zie in dit verband ook de gezamenlijke conclusies over milieu van het Europees comité voor de sociale dialoog voor postdiensten, 4.4.2013.

[16] Witboek “Stappenplan voor een interne Europese vervoersruimte – werken aan een concurrerend en zuinig vervoerssysteem”.

[17] Zie de gezamenlijke verklaringen van de Europese sectorale sociale partners (PostEurope and UNI Europa Post & Logistics) over de evolutie van de postsector in Europa, en hun lopende werkzaamheden om vaardigheden en werk op elkaar te laten aansluiten in de Europese postsector, met steun van de Commissie; Mededelingen “Een agenda voor nieuwe vaardigheden en banen: een Europese bijdrage aan volledige werkgelegenheid” (COM(2010)682 final) en “Naar een banenrijk herstel” (COM(2012)173 final).

[18] Zie FTI, studie over grensoverschrijdende pakketbestellingen, 2011.

[19] Bezorgdiensten die pakketten naar een ander land verzenden, vergoeden de bezorgdienst in het land van bestemming voor de afhandeling en levering van het pakket als zij geen deel uitmaken van een geïntegreerd netwerk. Dit systeem van vergoedingen wordt in dit document “eindvergoedingen” genoemd (bv. bij briefpost zijn eindkosten een soortgelijke vergoeding; in het systeem van het Algemeen Postverdrag worden betalingen voor pakketten “inward land rates” genoemd).

[20] WIK, The role of Regulators, 2011; Study on the main developments in the postal sector, 2013.

[21] e-Freightinitiatief van de Commissie; http://ec.europa.eu/transport/media/consultations/doc/2013-01-17-efreight/background.pdf, zie ook het hierboven vermelde recente initiatief van IPC (punt D) .

[22] Interoperabiliteitsproblemen, zoals de verschillende adresserings- en etiketteringsnormen en de gebrekkige samenwerking tussen informatiesystemen, stijgende bezorgkosten en dus ook hogere leveringsprijzen voor de webwinkel.

[23] Zie met name het e-Freight-initiatief; http://ec.europa.eu/transport/media/consultations/doc/2013-01-17-efreight/background.pdf; CE E–Commerce Study 2013.

[24] Speciale Eurobarometer 398, 2013 voor 2012; 47 % in 2010 (Cons Focus, 11/2010).

[25] Dit stappenplan bevat geen specifieke acties met betrekking tot productveiligheid; die komen al aan bod in de Mededeling van de Commissie “20 acties voor gezondere en conforme producten voor Europa”, 13.2.2013, COM(2013) 76 final.