Overwegingen bij COM(2023)116 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit van de Raad (ST 12524/21) betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Finland

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Nadat Finland op 27 mei 2021 zijn nationale herstel- en veerkrachtplan had ingediend, heeft de Commissie de Raad een voorstel voor een positieve beoordeling voorgelegd. De Raad heeft de positieve beoordeling goedgekeurd door middel van het uitvoeringsbesluit van 29 oktober 2021 2 .

(2) Overeenkomstig artikel 11, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 moet de maximale financiële bijdrage voor niet-terugvorderbare financiële steun van elke lidstaat uiterlijk op 30 juni 2022 worden bijgewerkt aan de hand van de daarin vastgestelde methode. Op 30 juni 2022 heeft de Commissie de bijgewerkte resultaten aan het Europees Parlement en de Raad voorgelegd.

(3) Op 26 januari 2023 heeft Finland overeenkomstig artikel 18, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 zijn bijgewerkte herstel- en veerkrachtplan bij de Commissie ingediend om rekening te houden met de bijgewerkte maximale financiële bijdrage. Krachtens artikel 19 van Verordening (EU) 2021/241 heeft de Commissie de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het bijgewerkte herstel- en veerkrachtplan beoordeeld in overeenstemming met de in bijlage V bij die verordening opgenomen beoordelingsrichtsnoeren.

(4) De door Finland ingediende bijwerking betreft 23 maatregelen in het kader van de componenten P1C2, P1C3, P1C4, P2C1, P2C2, P3C1, P3C2, P3C3, P3C4 en P4C1, zoals weergegeven in het uitvoeringsbesluit van de Raad.

(5) Hervorming P1C2R1 heeft betrekking op het bijwerken van de klimaatwet en koolstofarme industrialisering. Finland heeft verzocht in de mijlpalen met de volgnummers 11 en 12 onjuiste vermeldingen naar de “klimaatveranderingswet” te corrigeren en heeft bewijsmateriaal verstrekt om te bevestigen dat de juiste vermelding “klimaatwet” is.

(6) Investering P1C2I1 voorziet in financiering voor de productie en het gebruik van emissiearme waterstof en voor de afvang en het gebruik van koolstof. Wat de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland betreft, worden de geraamde kosten van deze maatregel neerwaarts bijgesteld van 156 miljoen EUR tot 136 miljoen EUR, wat betekent dat een kleiner aantal projecten kan worden gefinancierd. Voorts heeft Finland uitgelegd dat de uitvoering van deze maatregel reeds van start is gegaan en dat de gemiddelde projectomvang groter is dan verwacht ten tijde van de indiening van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan van Finland. Op basis hiervan heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om het streefdoel met volgnummer 18 naar beneden bij te stellen en de voltooiing van 3 in plaats van 5 ondersteunde projecten te vragen.

(7) Investering P1C2I2 voorziet in financiering voor de directe elektrificatie en het koolstofvrij maken van industriële processen die gericht zijn op het verminderen van CO2-emissies in de industrie. Wat de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland betreft, worden de geraamde kosten van deze maatregel neerwaarts bijgesteld van 60 miljoen EUR tot 48 miljoen EUR, wat betekent dat een kleiner aantal projecten kan worden gefinancierd. Op basis hiervan heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om het streefdoel met volgnummer 21 naar beneden bij te stellen en de voltooiing van 3 in plaats van 4 ondersteunde projecten te vragen.

(8) Investering P1C3I1 houdt steun voor de uitfasering van verwarming op basis van fossiele brandstoffen in. Vanwege de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland wordt deze maatregel geschrapt uit het bijgewerkte herstel- en veerkrachtplan van Finland. De beschrijving van de investeringen in verwarmingssystemen en de bijbehorende mijlpalen met de volgnummers 28, 29 en 30 moeten daarom worden geschrapt.

(9) Investering P1C4I1 voorziet in financiering van de infrastructuur voor distributie van voertuigen op gas, elektriciteit en waterstof. Wat de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland betreft, worden de geraamde kosten van deze maatregel neerwaarts bijgesteld van 20 miljoen EUR tot 13,6 miljoen EUR, wat betekent dat een kleiner aantal projecten kan worden gefinancierd. Finland heeft uitgelegd dat het vanwege de lagere financiële bijdrage en de trage invoering van bepaalde technologieën voornemens is de financiering uitsluitend toe te wijzen aan die technologieën die efficiënter zijn en sneller kunnen worden ingevoerd, teneinde de doeltreffendheid van de maatregel te waarborgen. Op basis hiervan heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt, zodat alleen steun wordt verleend voor de aanleg van oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en waterstoftankstations. Om deze reden heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan voor de mijlpaal met volgnummer 39 bijgewerkt om vermeldingen van oproepen tot het indienen van aanvragen voor de distributie-infrastructuur voor gasvoertuigen te schrappen en rekening te houden met het geactualiseerde tijdschema voor oproepen tot het indienen van voorstellen. Voorts heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt zodat de streefdoelen met de volgnummers 40, 41, 42 en 43 worden geconsolideerd in een nieuw streefdoel 40, dat betrekking heeft op de vastlegging van het verlaagde budget voor de maatregel inzake financiering van opladers voor elektrische voertuigen en waterstoftankstations. Tot slot heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om, als gevolg van langere uitvoeringstermijnen, het indicatieve tijdschema voor het nieuwe streefdoel 40 vast te stellen op het tweede kwartaal van 2025 in plaats van het tweede kwartaal van 2024. Deze wijzigingen moeten ook worden weergegeven in de beschrijving van de maatregel in de bijlage bij het uitvoeringsbesluit van de Raad.

(10) Investering P1C4I2 betreft financiering voor oplaadinfrastructuur van residentiële gebouwen en uitbreiding van het toepassingsgebied van de steun voor particuliere oplaadinfrastructuur tot werkplekken. Vanwege de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland wordt deze maatregel geschrapt uit het bijgewerkte herstel- en veerkrachtplan van Finland. De beschrijving van de investeringen in particuliere oplaadinfrastructuur en de bijbehorende mijlpalen en streefdoelen met de volgnummers 44, 45 en 46 moeten daarom worden geschrapt.

(11) Investering P2C1I1 verstrekt financiering om de kwaliteit en beschikbaarheid van communicatienetwerken te verbeteren in gebieden waar dergelijke netwerken niet alleen op basis van marktmechanismen worden aangeboden. Wat de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland betreft, worden de geraamde kosten van deze maatregel neerwaarts bijgesteld van 50 miljoen EUR tot 32 miljoen EUR, wat betekent dat een kleiner aantal projecten kan worden gefinancierd. Op basis hiervan heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om het streefdoel met volgnummer 56 naar verhouding naar beneden bij te stellen van ten minste 10 000 nieuwe woningen die toegang krijgen tot hogesnelheidsbreedband (100/100 Mbit/s), tot ten minste 6 400 nieuwe woningen die toegang krijgen tot hogesnelheidsbreedband (100/100 Mbit/s). Evenzo verzocht Finland om het streefdoel met volgnummer 57 naar verhouding naar beneden bij te stellen van ten minste 25 000 nieuwe woningen die toegang krijgen tot hogesnelheidsbreedband (100/100 Mbit/s), tot ten minste 16 000 nieuwe woningen die toegang krijgen tot hogesnelheidsbreedband (100/100 Mbit/s).

(12) Investering P2C2I2 voorziet in financiering voor de ontwikkeling van het dienstenplatform Virtual Finland om de levering van naadloze digitale diensten van de publieke en particuliere sector mogelijk te maken voor verschillende doelgroepen die naar Finland komen. Wat de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland betreft, worden de geraamde kosten van deze maatregel neerwaarts bijgesteld van 9 miljoen EUR tot 4 miljoen EUR. Finland is voornemens de praktische uitvoering van het project met andere financiering en middelen uit te voeren, met behoud van hetzelfde ambitieniveau om een algemeen marktplatform op te bouwen. Op basis hiervan heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt met een gewijzigde beschrijving van de maatregel om rekening te houden met het feit dat de investering het dienstenconcept zal vernieuwen en één dienst in het platform zal integreren, en tegelijkertijd de mogelijkheid biedt om andere diensten, die momenteel afzonderlijk in verschillende ministeries en agentschappen worden behandeld, te integreren in een gebruikersvriendelijke entiteit. Bijgevolg moet de mijlpaal met volgnummer 63 met betrekking tot de indienststelling van het gezamenlijke platform Virtual Finland en geïntegreerde diensten worden herzien om rekening te houden met het feit dat investering P2C2I2 een opschaalbaar algemeen concept, architectuur en praktische validatie (“proof of concept”) zou opleveren. Het doel van de mijlpaal is een platform op te bouwen met relevante digitale diensten die nodig zijn voor een internationale markt- en ontmoetingsplaats voor Finse en buitenlandse ondernemingen, groeibedrijven, immigratiedeskundigen en investeerders. Daarnaast wordt in mijlpaal 63 gespecificeerd dat het platform overheidsinstanties, bedrijven en gemeenten capaciteiten zal bieden om de functionaliteiten voor hun eigen processen te gebruiken, en wordt deze naar beneden bijgesteld van ten minste twee diensten die zijn geïntegreerd, met betrekking tot het toetredingsproces voor buitenlandse personen en bedrijven, tot ten minste één dienst.

(13) Hervorming P3C1R2 betreft de afschaffing van extra dagen werkloosheidsuitkering. Er is een administratieve fout vastgesteld in de definitie van de mijlpaal met volgnummer 80, die verwijst naar wetten betreffende de werkloosheidsuitkeringen in plaats van naar de wet, in overeenstemming met de naam van de maatregel.

(14) Hervorming P3C1R3 heeft betrekking op de stroomlijning van het op werk en onderwijs gebaseerde immigratieproces. De maatregel heeft tot doel i) een snelle procedure voor afhandeling van verblijfsvergunningen voor specialisten, groeiondernemers en hun gezinsleden tot stand te brengen (streefdoel met volgnummer 83), en ii) de afhandelingstermijn voor de afgifte van werk- en onderwijsgerelateerde verblijfsvergunningen te verkorten (streefdoel met volgnummer 84). Voor de versnelde procedure werd de basislijn verkeerdelijk berekend aan de hand van de gemiddelde beslissingstermijn voor de categorieën specialisten en groeiondernemers in plaats van op basis van het gewogen gemiddelde van de twee categorieën. Daarnaast waren de categorieën aanvragen die in de basislijn waren opgenomen, verschillend van die welke voor de versnelde procedure in aanmerking kwamen. Wat de werk- en onderwijsvergunningen betreft, is er sprake van een discrepantie in het uitvoeringsbesluit van de Raad, aangezien het streefdoel verblijfsvergunningen op basis van werk en onderwijs betreft, terwijl de basislijn procedures voor verblijfsvergunningen van werknemers, specialisten en groeiondernemers weergeeft. Finland heeft daarom voorgesteld de basislijn te corrigeren zodat het betrekking heeft op werk- en studievergunningen en in overeenstemming is met het streefdoel. Ook moet worden verduidelijkt dat het streefdoel met volgnummer 84 van toepassing is op de verleende vergunningen. Deze correcties maken het mogelijk een directere vergelijking te maken van de basislijn en het streefdoel voor de streefdoelen met volgnummers 83 en 84.

(15) Hervorming P3C1R4 heeft betrekking op de versterking van de multidisciplinaire diensten voor jongeren (Ohjaamo-diensten). Wat de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland betreft, worden de geraamde kosten van deze maatregel neerwaarts bijgesteld van 13 miljoen EUR tot 6,5 miljoen EUR. Op basis hiervan heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan voor het streefdoel met volgnummer 85 bijgewerkt door het naar beneden bij te stellen in verhouding tot de verminderde financiering. Hoewel de aard van de vastlegging niet verandert, wordt het streefdoel herzien door het te binden aan de verminderde toegewezen middelen, wat beter geschikt is om de doelstelling van de maatregel weer te geven, en door het tijdschema voor de uitvoering bij te werken om rekening te houden met de methode waarmee de verminderde financiering doeltreffend kan worden uitgevoerd. De definitie van de geïntegreerde diensten wordt ook verduidelijkt in overeenstemming met de oorspronkelijke basislijn van Finland, die de doelstelling weergaf om de sociale, gezondheids- en onderwijsdiensten in de Ohjaamo-centra te verhogen met de toegewezen middelen, zonder dat het de bedoeling is om deze drie diensten in elk Ohjaamo-centrum te dekken. De beschrijvende tekst van de maatregel in het uitvoeringsbesluit van de Raad moet worden gewijzigd om die herziening weer te geven, ook om een administratieve fout te corrigeren volgens welke werkgelegenheid een van de onder deze maatregel vallende diensten zou zijn, terwijl dit niet wordt vermeld in het herstel- en veerkrachtplan van Finland.

(16) Investering P3C1I1 voorziet in financiering voor de ontwikkeling van arbeidsvermogen, productiviteit en welzijn op het werk. Wat de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland betreft, worden de geraamde kosten van deze investeringsmaatregel neerwaarts bijgesteld van 47 miljoen EUR tot 37,5 miljoen EUR. Het verlaagde budget voor deze maatregel houdt in dat een kleiner aantal werknemers in dienst kan worden genomen door de nieuwe intermediaire marktdeelnemer op de arbeidsmarkt. Op basis hiervan heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om de streefdoelen met de volgnummers 87 en 88 naar beneden bij te stellen van respectievelijk 400 tot 170 personen met een handicap en van 700 tot 650 personen met een handicap. Daarnaast werd in het streefdoel met volgnummer 89 een administratieve fout vastgesteld met betrekking tot het gebruik van de term “ziekenhuisdistrict”. In het kader van de hervorming van de sociale en gezondheidssector die in het kader van P4C1R1 wordt ondersteund, worden ziekenhuisdistricten omgevormd tot welzijnszones. De terminologie tussen deze maatregelen moet op elkaar worden afgestemd.

(17) Hervorming P3C2R1 heeft tot doel de arbeidskansen van mensen in de beroepsgeschikte leeftijd te verbeteren door hun vaardigheden en competenties te ontwikkelen en het groeipotentieel op lange termijn van bedrijven en de vitaliteit van regio’s te ondersteunen. In de mijlpaal met volgnummer 92 werd een administratieve fout vastgesteld, aangezien dit, naast de ontwikkeling van een prognosemodel voor de middellange termijn, verkeerdelijk verwijst naar de ontwikkeling van modellen voor de korte en lange termijn. Finland heeft gegevens verstrekt waaruit blijkt dat modellen op korte en lange termijn reeds bestonden ten tijde van de vaststelling van het uitvoeringsbesluit van de Raad en het nooit de bedoeling was om deze in het kader van deze herstel- en veerkrachtmaatregel te ondersteunen. Het was de bedoeling een prognosemodel voor de middellange termijn te voltooien dat een aanvulling zou vormen op de bestaande modellen voor de korte en lange termijn. De beschrijving van de mijlpaal moet dienovereenkomstig worden gewijzigd door dienovereenkomstig verwijzingen naar modellen op korte en lange termijn te schrappen.

(18) Investering P3C2I1 heeft tot doel de transformatie van het systeem voor onderwijs, opleiding en ontwikkeling van vaardigheden over administratieve grenzen heen mogelijk te maken en te versnellen door de invoering van een omvangrijk digitaliseringsprogramma. Wat de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland betreft, worden de geraamde kosten van deze maatregel neerwaarts bijgesteld van 46 miljoen EUR tot 32 miljoen EUR. Het verlaagde budget houdt in dat een kleiner gedeelte van de nieuwe digitale diensten operationeel beschikbaar kan worden gesteld. Finland heeft zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om het streefdoel met volgnummer 97 te herzien van 80 % tot 70 % van de beschikbaar gestelde diensten, een vermindering en bundeling van de diensten om synergieën te benutten en een verlenging met één jaar tot 2025 in plaats van 2024 voor de datum van voltooiing. Volgens Finland zou het daardoor mogelijk worden de noodzakelijke minimumfunctionaliteiten te handhaven die met een evenredige korting in de dienstverlening niet zouden worden gegarandeerd, en de negatieve effecten van de verminderde toewijzing te beperken door een nieuwe planning van de ontwikkeling en uitvoering van de dienst. Finland heeft ook zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om de formulering in de beschrijving van het streefdoel te herzien en de nauwkeurigheid te verbeteren, rekening houdend met de verminderde toewijzing. Dit houdt onder meer in dat melding wordt gemaakt van functionaliteiten die in diensten zijn opgenomen, in plaats van alleen maar van diensten, dat de vermelding van capaciteiten in het kader van de karteringsfunctie wordt geschrapt en dat een verwijzing wordt toegevoegd naar opleiding in het kader van de informatiefunctionaliteit . Ook moet de beschrijving van de maatregel worden herzien om de datum van voltooiing te verlengen tot 2025 en het toepassingsgebied van de maatregel te verduidelijken door onderwijs en opvang voor jonge kinderen uitdrukkelijk uit te sluiten van het digitale pakket voor permanente educatie.

(19) Investering P3C3I3 verleent financiering voor het stimuleren van O&O&I-activiteiten ter ondersteuning van de groene transitie, met nadruk op de belangrijkste sectoren en technologieën van de groene transitie. Wat de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland betreft, worden de geraamde kosten van deze investering neerwaarts bijgesteld van 27 miljoen EUR tot 25 miljoen EUR. Op basis hiervan heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om het streefdoel met volgnummer 108 te herzien, zodat de beschrijving ervan de wijziging in de aan de maatregel toegewezen financiering weergeeft.

(20) Investering P3C3I4 verstrekt financiering om de investeringen van kleine en middelgrote ondernemingen in O&O&I te verhogen en hun paraatheid voor de digitale en groene transitie te verbeteren. Wat de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland betreft, worden de geraamde kosten van deze maatregel neerwaarts bijgesteld van 20 miljoen EUR tot 18 miljoen EUR, wat betekent dat een kleiner aantal projecten kan worden gefinancierd. Op basis hiervan heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om het streefdoel met volgnummer 110 verhoudingsgewijs naar beneden bij te stellen van de toekenning van 25 subsidies tot ten minste 22 subsidies. Bovendien moet het streefdoel met volgnummer 111 worden herzien, zodat de beschrijving ervan de wijziging in de aan de maatregel toegewezen financiering weergeeft.

(21) Investering P3C3I5 voorziet in financiering voor de vernieuwing en ontwikkeling van lokale onderzoeksinfrastructuur. Wat de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland betreft, worden de geraamde kosten van deze maatregel neerwaarts bijgesteld van 30 miljoen EUR tot 25,25 miljoen EUR, wat betekent dat een kleiner aantal projecten kan worden gefinancierd. Op basis hiervan heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om het streefdoel met volgnummer 113 verhoudingsgewijs naar beneden bij te stellen van de toewijzing van 12 tot ten minste 10 subsidies. Evenzo moet het streefdoel met volgnummer 114 worden herzien, zodat de beschrijving ervan de wijziging in de aan de maatregel toegewezen financiering weergeeft.

(22) Investering P3C3I7 biedt financiering ter ondersteuning van de ontwikkeling van testomgevingen (innovatie-infrastructuur), met nadruk op de doelstellingen van de groene en digitale transitie. Wat de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland betreft, worden de geraamde kosten van deze maatregel neerwaarts bijgesteld van 25 miljoen EUR tot 20,75 miljoen EUR, wat betekent dat een kleiner aantal projecten kan worden gefinancierd. Op basis hiervan heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om het streefdoel met volgnummer 119 naar beneden bij te stellen van de toekenning van ten minste 4 tot ten minste 3 subsidies, en om het streefdoel met volgnummer 120 te herzien zodat de beschrijving ervan de wijziging in de aan de maatregel toegewezen financiering weergeeft.

(23) Investering P3C4I1 verstrekt financiering om de groei van Finse micro- en kleine ondernemingen te versnellen en hun capaciteiten om op internationaal niveau te werken te verhogen. Wat de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland betreft, worden de geraamde kosten van deze investeringsmaatregel neerwaarts bijgesteld van 10 miljoen EUR tot 4,6 miljoen EUR, wat betekent dat een kleiner aantal projecten kan worden gefinancierd. Op basis hiervan heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om het streefdoel met volgnummer 123 verhoudingsgewijs naar beneden bij te stellen van de voltooiing van 240 tot ten minste 110 gesteunde projecten.

(24) Investering P3C4I2 verstrekt financiering om de internationale groei van ondernemingen te ondersteunen door middel van specifieke ontwikkelingssubsidies. Zij bestaat uit de volgende maatregelen: i) een programma ter bevordering van een koolstofarme, circulaire economie en digitale vernieuwing in de industrie en ter verhoging van de uitvoer van industriële diensten; ii) een ecosysteem voor vervoer met elektrische zware bedrijfsvoertuigen; iii ) steun voor de ombouwing en aanschaf van voertuigen; iv) expertise en technologie op het gebied van gezondheid en welzijn; v) een programma voor groei en uitvoer van expertise op het gebied van waterbeheer. Wat de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland betreft, wordt de geraamde financiering van deze maatregel neerwaarts bijgesteld van 24 miljoen EUR tot 17 miljoen EUR. Op basis hiervan heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om de tegemoetkoming met betrekking tot de subsidie voor de ombouw en aanschaf van voertuigen uit de mijlpaal met volgnummer 124 te schrappen. Daarnaast heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om het streefdoel met volgnummer 126 verhoudingsgewijs naar beneden bij te stellen van ten minste 550 steun ontvangende entiteiten tot ten minste 40 projecten. Na de schrapping van de interventie betreffende de subsidie voor de conversie van voertuigen en de aanschaf van voertuigen, met onder meer natuurlijke personen als eindontvangers, moet de vermelding van ondersteunde entiteiten in het uitvoeringsbesluit van de Raad ter wille van de duidelijkheid worden gewijzigd in voltooide projecten.

(25) Investering P3C4I4 biedt financiering om duurzame groei en innovatie in de toeristische sector te stimuleren. Wat de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland betreft, wordt de geraamde financiering van deze maatregel neerwaarts bijgesteld van 20 miljoen EUR tot 11,75 miljoen EUR, wat betekent dat een kleiner aantal projecten kan worden gefinancierd. Op basis hiervan heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt voor de mijlpaal met volgnummer 130, om weer te geven dat er slechts één oproep tot het indienen van aanvragen voor financiering van onderzoek, ontwikkeling en innovatie voor de toeristische sector moet worden gelanceerd. Daarnaast heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om het streefdoel met volgnummer 131 naar beneden bij te stellen van ten minste 35 tot ten minste 14 steun ontvangende entiteiten. Als gevolg daarvan zouden de steunontvangende entiteiten alleen bedrijven zijn en niet langer instellingen voor hoger onderwijs of onderzoek. Met betrekking tot de verminderde financiële toewijzing heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om het streefdoel met volgnummer 132 met betrekking tot de invoering van een digitale koolstofvoetafdrukcalculator voor toeristische diensten om te zetten in een mijlpaal. De mijlpaal moet alleen betrekking hebben op de planning, ontwikkeling en publicatie van de digitale koolstofvoetafdrukcalculator voor toeristische diensten, met terbeschikkingstelling van opleidingsmateriaal voor gebruikers, rekening houdend met de verminderde toewijzing. Tot slot heeft Finland zijn herstel- en veerkrachtplan bijgewerkt om de beschrijving van de maatregel dienovereenkomstig aan te passen door de uitvoeringsfase van de digitale koolstofvoetafdrukcalculator te schrappen, die tot doel had het gebruik van de nationale digitale koolstofvoetafdrukcalculator voor toeristische diensten toe te passen in ten minste 45 % van de toeristische bedrijven en regio’s die zich hebben verbonden tot het programma “Sustainable Travel Finland”.

(26) Investering P4C1I1 verstrekt financiering om de uitvoering van de zorggarantie te bevorderen en om de achterstand in de dienstverlening als gevolg van de COVID-19-pandemie te verminderen. Wat de neerwaartse bijstelling van de maximale financiële bijdrage voor Finland betreft, wordt de geraamde financiering van deze investeringsmaatregel neerwaarts bijgesteld van 230 miljoen EUR tot 178 miljoen EUR. Er wordt geen wijziging met betrekking tot de verlaagde financiële bijdrage beoogd in de beschrijving van de maatregel of het bijbehorende streefdoel. Er is echter een administratieve fout vastgesteld met betrekking tot de basislijn voor het streefdoel met volgnummer 136. De huidige basislijn omvat verkeerdelijk alleen fysieke bezoeken, waarbij de waarde in januari 2020 is geregistreerd, terwijl de zorggarantie en de maatregel zoals beschreven in het uitvoeringsbesluit van de Raad betrekking hebben op alle bezoeken. Finland heeft bewijsmateriaal verstrekt ter ondersteuning van de wijziging van de basislijn naar 67 % voor alle bezoeken in januari 2020.

(27) Investering P4C1I3 voorziet in financiering om de kwaliteit en de kosteneffectiviteit van sociale voorzieningen en gezondheidszorg te verhogen door onderzoek naar goede praktijken te bevorderen en doeltreffende monitoring en analysemethoden te ontwikkelen. In de omschrijving van de mijlpaal met volgnummer 138 werd een administratieve fout vastgesteld, aangezien vermeld wordt dat het toezicht op de zorggarantie met behulp van digitale Kanta-diensten wordt uitgebreid van 90 % van de gezondheidscentra tot alle centra. Finland heeft echter bewijsmateriaal verstrekt waaruit blijkt dat dit nooit de bedoeling was, aangezien Kanta-diensten deze functionaliteit niet boden toen het uitvoeringsbesluit van de Raad werd vastgesteld en de gegevens worden verzameld via het register voor eerstelijnszorg.

(28) De wijzigingen die zijn aangebracht in deel 1 van de bijlage bij het uitvoeringsbesluit van de Raad, zijn ook weergegeven in deel 2 van die bijlage, waarin de financiële steun aan Finland voor elke betalingstermijn wordt gespecificeerd. Deze wijzigingen weerspiegelen de schrapping en wijziging van de hierboven reeds beschreven mijlpalen en streefdoelen, terwijl ook de bedragen van de betalingen voor elke tranche worden bijgewerkt om de verlaagde financiële bijdrage uit hoofde van artikel 18, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 weer te geven.

(29) De gerichte aard van de door Finland voorgestelde wijzigingen heeft geen invloed op de positieve beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan wat betreft de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het plan.

(30) Wat met name het beoordelingscriterium van artikel 19, lid 3, punt b), van Verordening (EU) 2021/241 betreft, blijft het geactualiseerde herstel- en veerkrachtplan, ondanks de schrapping van de investeringsmaatregelen betreffende de vervanging van verwarmingssystemen en particuliere oplaadinfrastructuur, alle of een aanzienlijk deel van de uitdagingen aanpakken die zijn vastgesteld in de landspecifieke aanbevelingen welke de Raad in 2019 en 2020 tot Finland heeft gericht, met inbegrip van uitdagingen in verband met de groene transitie. Het bijgewerkte herstel- en veerkrachtplan bevat nog steeds een aanzienlijk pakket groene maatregelen, waaronder de geleidelijke afschaffing van verwarming met fossiele brandstoffen en duurzame mobiliteit. Met name zal het actieplan voor de geleidelijke afschaffing van de verwarming met fossiele brandstoffen alle nodige maatregelen bevatten om de uitfasering van verwarming met fossiele brandstof in alle gebouwen in Finland tegen 2030 te ondersteunen. Voorts bevat de routekaart voor fossielvrij vervoer maatregelen om de vervoersemissies in 2030 met 50 % te verminderen ten opzichte van 2005 en bevat het herstel- en veerkrachtplan een investeringsmaatregel om de openbare oplaad- en tankinfrastructuur voor voertuigen op basis van gas, elektriciteit en waterstof te ondersteunen.

(31) Wat het beoordelingscriterium van artikel 19, lid 3, punt e), van Verordening (EU) 2021/241 betreft, bedragen de maatregelen die daadwerkelijk bijdragen aan de groene transitie, rekening houdend met de verlaagde maximale financiële bijdrage en het bijgewerkte herstel- en veerkrachtplan, 50,1 % van de totale toewijzing van het bijgewerkte herstel- en veerkrachtplan, wat lichtjes minder is ten opzichte van 50,3 % in het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan. Die cijfers zijn berekend volgens de in bijlage VI bij Verordening (EU) 2021/241 beschreven methode.

(32) Wat het beoordelingscriterium van artikel 19, lid 3, punt f), van Verordening (EU) 2021/241 betreft, zijn de maatregelen die daadwerkelijk bijdragen aan de digitale transitie, voorts goed voor 29,6 % van de totale toewijzing van het bijgewerkte herstel- en veerkrachtplan, vergeleken met 27,5 % in het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan. Die cijfers zijn berekend volgens de in bijlage VII bij Verordening (EU) 2021/241 beschreven methode.

(33) Wat de beoordelingscriteria van artikel 19, lid 3, punten a), c), d), g), h), i), j) en k), van Verordening (EU) 2021/241 betreft, hebben de beperkte wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan geen invloed op de positieve beoordeling van het oorspronkelijke plan.

(34) Na de positieve beoordeling door de Commissie van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Finland met de bevinding dat het herstel- en veerkrachtplan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241, moet dit besluit overeenkomstig artikel 20, lid 2, van en bijlage V bij die verordening de wijzigingen van de hervormingen en investeringsprojecten bevatten die nodig zijn om het bijgewerkte herstel- en veerkrachtplan in aanmerking te nemen.

(35) De totale kosten van het bijgewerkte herstel- en veerkrachtplan van Finland worden geraamd op 1 822 137 000 EUR. Aangezien het bijgewerkte herstel- en veerkrachtplan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241 en aangezien voorts het bedrag van de geraamde totale kosten van het bijgewerkte herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de maximale financiële bijdrage die voor Finland beschikbaar is, moet de aan het bijgewerkte herstel- en veerkrachtplan van Finland toegewezen financiële bijdrage gelijk zijn aan het totale bedrag van de bijgewerkte financiële bijdrage die beschikbaar is voor Finland.

(36) Uitvoeringsbesluit van de Raad van 29 oktober 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Finland moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd. Ten behoeve van de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit volledig worden vervangen.