Overwegingen bij COM(2022)163 - Omwisseling van hryvniabiljetten in de valuta van lidstaten van ontvangst ten behoeve van mensen die de oorlog in Oekraïne ontvluchten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Sinds de Russische invasie van Oekraïne zijn op slechts enkele weken tijd meer dan vier miljoen mensen in de Europese Unie aangekomen. Zowel het aantal mensen dat aankomt als de snelheid waarmee dat gebeurt, is ongezien.

(2) Bij Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 van de Raad0 is vastgesteld dat er sprake is van een massale toestroom in de Unie van ontheemden die Oekraïne hebben moeten verlaten als gevolg van een gewapend conflict, en is voor ontheemden uit Oekraïne tijdelijke bescherming ingesteld.

(3) Ontheemden die, overeenkomstig Richtlijn 2001/55/EG van de Raad0 en Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 van de Raad, tijdelijke bescherming of passende bescherming uit hoofde van het nationale recht genieten, hebben dringende liquiditeitsbehoeften om essentiële uitgaven te kunnen dekken. Velen van hen zijn aangekomen met hryvniabiljetten, maar ondervinden zeer grote moeilijkheden om die biljetten te laten omwisselen in de munt van de lidstaat van ontvangst.

(4) De Nationale Bank van Oekraïne heeft de contante omwisseling van hryvniabiljetten in buitenlandse valuta opgeschort om de beperkte valutareserves van Oekraïne te beschermen.

(5) Kredietinstellingen in de lidstaten zijn, door de beperkte inwisselbaarheid van hryvniabiljetten en de blootstelling aan valutarisico, niet bereid de wisseltransacties uit te voeren.

(6) Sommige lidstaten overwegen nationale regelingen op te zetten om de omwisseling te ondersteunen van een beperkt bedrag aan hryvnia’s per ontheemde tegen een vaste koers.

(7) De omwisseling van hryvnia’s in de lokale valuta van de lidstaten van ontvangst zou moeten worden gefaciliteerd om ontheemden uit Oekraïne te helpen in hun behoeften te voorzien, met name wanneer zij in de Unie reizen.

(8) Het opzetten door de lidstaten van een gecoördineerde benadering voor nationale regelingen zou moeten worden bevorderd zodat de ontheemden uit Oekraïne, ongeacht de lidstaat die hen opvangt, dezelfde voorwaarden krijgen bij de omwisseling van hun hryvniabiljetten in de lokale valuta en zodoende een gelijk speelveld tot stand wordt gebracht voor de kredietinstellingen en eventuele speculatie op de markt wordt voorkomen.

(9) De Nationale Bank van Oekraïne heeft een aantal lidstaten benaderd om dit soort regelingen op te zetten voor de aankoop van hryvniabiljetten tegen de officiële wisselkoers.

(10) Overeenkomstig de artikelen 1 en 2 van Protocol nr. 21 betreffende de positie van het Verenigd Koninkrijk en Ierland ten aanzien van de ruimte van vrijheid, veiligheid en recht, gehecht aan het Verdrag betreffende de Europese Unie en het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en onverminderd de artikelen 3 en 4 van dat protocol, neemt Ierland niet deel aan de vaststelling van deze aanbeveling en is deze niet van toepassing op deze lidstaat.

(11) Overeenkomstig de artikelen 1 en 2 van Protocol nr. 22 betreffende de positie van Denemarken, gehecht aan het Verdrag betreffende de Europese Unie en het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, neemt Denemarken niet deel aan de vaststelling van deze aanbeveling en is deze niet van toepassing op deze lidstaat.