Overwegingen bij COM(2022)58 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) 2019/310 waarbij Polen wordt gemachtigd af te wijken van artikel 226 van de btw-richtlijn

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Bij brief, ingekomen bij de Commissie op 26 juli 2021, heeft Polen verzocht om te mogen blijven afwijken van artikel 226 van de btw-richtlijn wat betreft de verplichtingen inzake de facturering van de btw, en een verplicht mechanisme van gesplitste betaling te mogen invoeren voor leveringen van goederen en diensten die fraudegevoelig zijn en doorgaans onder de verleggingsregeling en de hoofdelijke aansprakelijkheid in Polen vallen. Polen heeft om de verlenging van de bijzondere maatregel verzocht voor een periode van drie jaar, van 1 maart 2022 tot en met 28 februari 2025.

(2) Overeenkomstig artikel 395, lid 2, van de btw-richtlijn heeft de Commissie de overige lidstaten bij brief van 27 oktober 2021 van het verzoek van Polen in kennis gesteld. Bij brief van 28 oktober 2021 heeft de Commissie Polen meegedeeld dat zij over alle nodige gegevens beschikte om het verzoek te beoordelen.

(3) Overeenkomstig artikel 2 van Uitvoeringsbesluit (EU) 2019/3102 van de Raad heeft Polen op 29 april 2021 bij de Commissie een verslag over het algehele effect van de maatregel op de omvang van de btw-fraude en op de betrokken belastingplichtigen ingediend.

(4) Hoewel Polen talrijke maatregelen heeft genomen om fraude te bestrijden (zoals de invoering van de verleggingsregeling en van de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de klant, de invoering van het standaardcontrolebestand, strengere regels voor de btw-inschrijving en -uitschrijving van belastingplichtigen, een verhoging van het aantal audits, enz.), meent het dat deze maatregelen nog altijd onvoldoende helpen om btw-fraude te voorkomen.

(5) Polen heeft op 1 juli 2018 het vrijwillige mechanisme van gesplitste betaling ingevoerd, en op 1 maart 2019 het verplichte mechanisme van gesplitste betaling.

(6) De goederen en diensten die onder het toepassingsgebied van de bijzondere maatregel vallen, zijn opgenomen in de bijlage, overeenkomstig de Poolse classificatie van goederen en diensten van 2015 (PKWiU 2015) die per 1 juli 2020 de Poolse classificatie van goederen en diensten van 2008 (PKWiU 2008) vervangt. In PKWiU 2015 zijn de symbolen van de statistische classificatie of de redactionele namen van bepaalde in de bijlage bij Uitvoeringsbesluit (EU) 2019/310 opgenomen goederen en diensten gewijzigd. Die bijlage moet daarom worden bijgewerkt en vervangen door de bijlage bij dit besluit.

(7) Het verplichte model van gesplitste betaling zal van toepassing blijven op leveringen tussen belastingplichtige bedrijven (B2B-leveringen) van goederen en diensten die in de bijlage zijn vermeld en alleen betrekking hebben op elektronische bankoverschrijvingen. Het verplichte mechanisme van gesplitste betaling zal voor alle ondernemers blijven gelden en dus ook voor niet in Polen gevestigde ondernemers.

(8) Het door Polen ingediende verslag bevestigt dat het verplichte mechanisme van gesplitste betaling voor leveringen van goederen en diensten die fraudegevoelig zijn, helpt in de strijd tegen belastingfraude.

(9) Derogaties worden gewoonlijk voor een beperkte periode toegestaan, zodat kan worden nagegaan of de bijzondere maatregel passend en doeltreffend is. De bijzondere maatregel moet daarom worden verlengd tot en met 28 februari 2025.

(10) Gezien het brede toepassingsgebied van de derogatie moet Polen verslag uitbrengen over de werking en de gevolgen die de maatregel heeft voor de omvang van btw-fraude en voor belastingplichtigen (btw-teruggaaf, administratieve lasten, kosten enz.), indien het land om verlenging van de bijzondere maatregel verzoekt.

(11) De bijzondere maatregel zal geen nadelige gevolgen voor de totale belastingopbrengst in het stadium van het eindverbruik en voor de eigen middelen van de Unie uit de btw hebben.

(12) Uitvoeringsbesluit (EU) 2019/310 moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd.