Overwegingen bij COM(2021)681 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/593 wat betreft de duur en het toepassingsgebied van de derogatie van de artikelen 218 en 232 van Richtlijn 2006/112/EG

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Bij Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/593 van de Raad 7 werd Italië gemachtigd een maatregel in te voeren die afwijkt van de artikelen 218 en 232 van Richtlijn 2006/112/EG ( hierna “de bijzondere maatregel” genoemd), teneinde elektronische facturering verplicht te stellen voor alle belastingplichtigen die op het grondgebied van Italië gevestigd zijn, met uitzondering van belastingplichtigen die gebruikmaken van de vrijstelling voor kleine ondernemingen als bedoeld in artikel 282 van die richtlijn.

(2) Bij brief, ingekomen bij de Commissie op 31 maart 2021, heeft Italië verzocht om te mogen blijven afwijken van de artikelen 218 en 232 van Richtlijn 2006/112/EG, teneinde verplichte elektronische facturering te kunnen blijven toepassen. Voorts heeft Italië in het verzoek om toestemming verzocht om het toepassingsgebied van de bijzondere maatregel uit te breiden tot belastingplichtigen die gebruikmaken van de in artikel 282 van die richtlijn bedoelde vrijstelling voor kleine ondernemingen.

(3) Bij brief van 10 september 2021 heeft de Commissie de overige lidstaten van het verzoek van Italië in kennis gesteld. Bij brief van 13 september 2021 heeft de Commissie Italië meegedeeld dat zij over alle gegevens beschikte die zij nodig achtte voor de beoordeling van het verzoek.

(4) Italië voert aan dat het systeem voor verplichte elektronische facturering, dat alle afgegeven facturen via het “Sistema di Interscambio” (“SdI”) van het Italiaanse agentschap voor overheidsinkomsten kanaliseert, zijn doelstellingen volledig heeft waargemaakt, namelijk het bestrijden van belastingfraude en -ontduiking, het vereenvoudigen van de naleving van de belastingwetgeving en het efficiënter maken van de belastinginning, waardoor de administratieve kosten voor ondernemingen worden verminderd.

(5) Italië meent dat de uitbreiding van de werkingssfeer van de bijzondere maatregel tot belastingplichtigen die gebruikmaken van de in artikel 282 van Richtlijn 2006/112/EG bedoelde vrijstelling voor kleine ondernemingen, de mogelijkheden van het Italiaanse agentschap voor overheidsinkomsten verruimen om btw-fraude en -ontduiking te bestrijden, doordat een volledig beeld wordt verkregen van de door alle belastingplichtigen afgegeven facturen. Daarnaast zou het Italiaanse agentschap voor overheidsinkomsten zo kunnen monitoren of deze belastingplichtigen voldoen aan de vereisten en voorwaarden om van genoemde vrijstelling gebruik te maken.

(6) Italië voert aan dat de gevraagde uitbreiding van de werkingssfeer van de bijzondere maatregel geen aanzienlijke kosten met zich meebrengt voor belastingplichtigen die gebruikmaken van de in artikel 282 van Richtlijn 2006/112/EG bedoelde vrijstelling voor kleine ondernemingen. Om eventuele kosten te verzachten, heeft Italië gratis verschillende oplossingen beschikbaar gesteld voor het opstellen en doorsturen van elektronische facturen, zoals de installatie van een softwarepakket op computers en een applicatie voor mobiele apparaten. Bovendien gaat de invoering van elektronische facturering gepaard met het afschaffen van andere vereisten, zoals het rapporteren van factuurgegevens over binnenlandse transacties, het indienen van Intrastat-aangiften over aankopen of het verstrekken van gegevens over contracten die zijn gesloten door lease- en verhuurbedrijven. Dankzij de invoering zijn er ook extra diensten voor belastingplichtigen gekomen, zoals vooraf ingevulde aankoop- en verkoopregisters, de planning van de periodieke btw-afrekening en vooraf ingevulde jaarlijkse btw-aangiften en vooraf ingevulde betalingsformulieren, met inbegrip van de belastingen die moeten worden betaald, verrekend of worden teruggevraagd, waarbij voorrang wordt gegeven aan personen die gebruikmaken van e-facturering. Deze maatregelen moeten de evenredigheid van de bijzondere maatregel waarborgen.

(7) De bijzondere maatregel moet in de tijd worden beperkt om de gevolgen ervan voor de bestrijding van btw-fraude en -ontduiking en voor belastingplichtigen te monitoren, met name voor degenen die gebruikmaken van de vrijstelling voor kleine ondernemingen als bedoeld in artikel 282 van Richtlijn 2006/112/EG.

(8) Als Italië een verlenging van de bijzondere maatregel nodig acht, moet het de Commissie een verslag met een evaluatie van de doeltreffendheid van de bijzondere maatregel inzake bestrijding van btw-fraude en -ontduiking en vereenvoudiging van de belastinginning voorleggen, samen met het verzoek om verlenging. Dit verslag moet tevens een evaluatie bevatten van de gevolgen van de maatregel voor belastingplichtigen, met name voor belastingplichtigen die gebruikmaken van de vrijstelling voor kleine ondernemingen als bedoeld in artikel 282 van Richtlijn 2006/112/EG.

(9) Deze bijzondere maatregel mag geen afbreuk doen aan het recht van de afnemer om een factuur op papier te ontvangen in het geval van intracommunautaire transacties.

(10) De derogatiemaatregel zal geen negatieve gevolgen hebben voor de eigen middelen van de Unie uit de btw.

(11) Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/593 moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd.