Overwegingen bij COM(2021)351 - Goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Frankrijk

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) De COVID-19-uitbraak heeft ontwrichtende gevolgen gehad voor de economie van Frankrijk. In 2019 bedroeg het bruto binnenlands product (bbp) per hoofd van de bevolking van Frankrijk 115 % van het EU-gemiddelde. Volgens de voorjaarsprognoses 2021 van de Commissie is het reële bbp van Frankrijk in 2020 gedaald met 8,1 % en wordt verwacht dat het in 2020 en 2021 cumulatief zal zijn gedaald met 2,9 %. Tot de reeds langer aanslepende problemen die gevolgen hebben voor de economische prestaties op middellange termijn, behoren met name de hoge schuldquote van de overheid, het zwakke concurrentievermogen in een context van lage productiviteitsgroei, de sterke regelgevende beperkingen voor diensten en de hoge administratieve lasten, en de beperkte en weinig efficiënte investeringen in onderzoek en ontwikkeling (O&O).

(2) Op 9 juli 2019 en op 20 juli 2020 heeft de Raad in het kader van het Europees Semester aanbevelingen gericht tot Frankrijk. De Raad heeft met name aanbevolen de duurzaamheid van de overheidsfinanciën te verbeteren, de economie tijdens de crisis en het daaropvolgende herstel te ondersteunen en de veerkracht van het gezondheidszorgstelsel te verbeteren. Frankrijk heeft ook aanbevelingen ontvangen over arbeidsmarktintegratie, om gelijke kansen te waarborgen, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen, om tekorten aan en mismatches in vaardigheden aan te pakken, en om de werkgelegenheid tijdens de crisis te ondersteunen. Voorts heeft de Raad Frankrijk aanbevolen te voorzien in de doeltreffende uitvoering van maatregelen ter ondersteuning van de liquiditeit van ondernemingen, met name kleine en middelgrote ondernemingen, om mature publieke investeringsprojecten te vervroegen en om private investeringen aan te moedigen om het economisch herstel te bevorderen. Frankrijk werd ook aanbevolen te investeren in belangrijke sectoren, zoals de groene en digitale transitie. Met name voor de groene transitie werd Frankrijk aanbevolen te investeren in duurzaam vervoer, hernieuwbare energie, energie-interconnecties en -infrastructuur, en het schoon en efficiënt opwekken en gebruiken van energie. De Raad heeft Frankrijk ook aanbevolen te investeren in onderzoek en innovatie en tegelijk werk te maken van efficiëntere openbare steunregelingen. Ten slotte werd Frankrijk aanbevolen zijn ondernemingsklimaat te verbeteren door het belastingstelsel te vereenvoudigen, de administratieve lasten te verminderen, de groei van bedrijven te stimuleren en belemmeringen voor concurrentie in de dienstensector weg te nemen. Nu de Commissie bij de indiening van het herstel- en veerkrachtplan de vooruitgang bij de uitvoering van deze landspecifieke aanbevelingen heeft beoordeeld, oordeelt zij dat de aanbeveling om de groei van bedrijven te stimuleren (landspecifieke aanbeveling 2019.4.3) volledig is uitgevoerd. Er is aanzienlijke vooruitgang geboekt met betrekking tot de aanbevelingen inzake de vereenvoudiging van het belastingstelsel, met name de verlaging van de belastingen op productie (landspecifieke aanbeveling 2019.4.1 en landspecifieke aanbeveling 2020.4.3), het nemen van alle nodige maatregelen om de pandemie doeltreffend aan te pakken, de economie te stimuleren en het daaropvolgende herstel te ondersteunen (landspecifieke aanbeveling 2020.1.1), het verzachten van de gevolgen van de crisis voor de werkgelegenheid en de samenleving (landspecifieke aanbeveling 2020.2.1) en het voorzien in de doeltreffende uitvoering van maatregen ter ondersteuning van de liquiditeit van ondernemingen, met name kleine en middelgrote ondernemingen (landspecifieke aanbeveling 2020.3.1).

(3) Op 2 juni 2021 heeft de Commissie een diepgaande evaluatie op grond van artikel 5 van Verordening (EU) nr. 1176/2011 van het Europees Parlement en de Raad bekendgemaakt 2 voor Frankrijk. Op basis van haar analyse heeft de Commissie geconcludeerd dat Frankrijk macro-economische onevenwichtigheden ondervindt, met name in verband met de hoge overheidsschuld, het zwakke concurrentievermogen en de lage productiviteitsgroei, die ook grensoverschrijdend relevant zijn.

(4) [De Raad heeft in zijn aanbeveling over het economisch beleid van de eurozone 3 aanbevolen dat de lidstaten van de eurozone actie ondernemen, ook via hun plannen voor herstel en veerkracht, onder meer om te zorgen voor een beleidsstandpunt dat het herstel ondersteunt, en om de convergentie, de veerkracht en de duurzame en inclusieve groei verder te verbeteren. De Raad heeft in zijn aanbeveling ook aanbevolen de nationale institutionele kaders te versterken, te zorgen voor macrofinanciële stabiliteit, de economische en monetaire unie te voltooien en de internationale rol van de euro te versterken.] [If the Council recommendation is not adopted by the time of the CID adoption, please remove this recital].

(5) Op 28 april 2021 heeft Frankrijk in overeenstemming met artikel 18, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 zijn nationale herstel- en veerkrachtplan formeel ingediend bij de Commissie. Die indiening van het plan volgde op een in overeenstemming met het nationale rechtskader uitgevoerd proces van raadpleging van lokale en regionale autoriteiten, sociale partners, maatschappelijke organisaties, jongerenorganisaties en andere relevante belanghebbenden. De nationale zeggenschap over de herstel- en veerkrachtplannen vormt de basis voor de geslaagde uitvoering ervan en voor hun blijvende invloed op nationaal niveau en geloofwaardigheid op Europees niveau. Krachtens artikel 19 van die verordening heeft de Commissie de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het herstel- en veerkrachtplan beoordeeld, rekening houdend met de beoordelingsrichtsnoeren van bijlage V bij die verordening.

(6) De herstel- en veerkrachtplannen moeten gericht zijn op de algemene doelstellingen van de bij Verordening (EU) 2021/241 ingestelde herstel- en veerkrachtfaciliteit en het bij Verordening (EU) 2020/2094 van de Raad vastgestelde herstelinstrument van de EU ter ondersteuning van het herstel na de COVID-19-crisis. Zij moeten de economische, sociale en territoriale cohesie van de Unie verbeteren door bij te dragen aan de zes pijlers van artikel 3 van Verordening (EU) 2021/241.

(7) De tenuitvoerlegging van de herstel- en veerkrachtplannen van de lidstaten zal een gecoördineerde inspanning met investeringen en hervormingen in de hele Unie vormen. Via de gecoördineerde en gelijktijdige tenuitvoerlegging van deze hervormingen en investeringen, en de tenuitvoerlegging van grensoverschrijdende projecten zullen deze hervormingen en investeringen elkaar versterken en tot positieve overloopeffecten in de hele Unie leiden. Zo zal ongeveer een derde van de impact van de faciliteit op de groei en werkgelegenheid in de lidstaten komen van overloopeffecten uit andere lidstaten.

Evenwichtige respons die bijdraagt aan de zes pijlers

(8) In overeenstemming met artikel 19, lid 3, punt a), van en punt 2.1 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 vormt het herstel- en veerkrachtplan in hoge mate (score A) een alomvattende en voldoende evenwichtige respons op de economische en sociale situatie en draagt het zodoende bij aan elk van de zes in artikel 3 van Verordening (EU) 2021/241 bedoelde pijlers, daarbij rekening houdend met de specifieke uitdagingen van en de financiële toewijzing aan de betrokken lidstaat.

(9) Het plan bevat maatregelen die bijdragen aan alle zes de pijlers en een aanzienlijk aantal componenten van het plan komen tegemoet aan verschillende pijlers. Een dergelijke aanpak draagt eraan bij dat op coherente wijze ruim aandacht wordt besteed aan elke pijler. Gezien de specifieke uitdagingen van Frankrijk wordt de bijzondere aandacht voor slimme, duurzame en inclusieve groei in combinatie met het totale gewicht dat daaraan over alle pijlers wordt toegekend, als voldoende evenwichtig beschouwd.

(10) Het plan voorziet in ruime aandacht voor klimaattransitie, waarbij ongeveer de helft van alle componenten bijdraagt aan de groene transitie. Relevante maatregelen zijn onder meer het verhogen van de energie-efficiëntie van gebouwen, steun voor schoner vervoer en innovatie voor schonere energiebronnen. Het plan pakt uitdagingen in verband met de digitalisering op verschillende gebieden aan, door de infrastructuur te verbeteren, en overheidsdiensten en kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) te digitaliseren. Met het oog op een grotere veerkracht van het onderwijs- en opleidingsstelsel omvat het plan verschillende maatregelen om voor de hele bevolking de toegang tot digitale instrumenten te vergemakkelijken, met name door de modernisering van onderwijs- en opleidingsstelsels. De gezondheidssector zou ook moeten profiteren van grote investeringen om de digitale transitie te vergemakkelijken.

(11) In het plan wordt uitgebreid aandacht besteed aan de derde pijler van slimme, duurzame en inclusieve groei: een derde van de componenten draagt daar rechtstreeks toe bij. Economische samenhang, productiviteit en concurrentievermogen vallen rechtstreeks onder verschillende onderdelen van het plan. Het plan bevat verschillende maatregelen die bijdragen tot het stimuleren van innovatie op het gebied van sleuteltechnologieën, zoals cyberbeveiliging en kwantum- en cloudcomputing, om het concurrentievermogen van de Franse economie te vergroten en het gebruik van digitale oplossingen voor onderwijs, cultuur en vergroening van de economie te bevorderen. De hervormingen moeten nog meer administratieve stappen voor bedrijven vereenvoudigen. Twee componenten spelen in op sociale en territoriale cohesie. Het plan ondersteunt vervoersinfrastructuur en gezondheidsinfrastructuur in het hele land, ook in plattelandsgebieden, minder ontwikkelde regio’s en ultraperifere gebieden. Het plan omvat maatregelen voor het behoud van banen, met bijzondere aandacht voor jongeren en personen met een handicap, alsmede een hervorming van het nationale werkloosheidsbureau en de werkloosheidsverzekering.

(12) Een derde van het plan draagt bij aan de veerkracht van de gezondheidszorg en de economische, sociale en institutionele veerkracht, ter versterking van de economische, sociale en territoriale cohesie en convergentie binnen Frankrijk en de Unie. De versterking van het gezondheidszorgstelsel komt in het plan goed aan bod, met investeringen in infrastructuur en digitalisering. De belangrijke budgettaire hervormingen die worden doorgevoerd, moeten de doeltreffendheid van het kader voor budgettaire governance verbeteren en de beoordeling van de kwaliteit van de overheidsuitgaven tot een vaste praktijk maken, om zo bij te dragen aan de doelstelling om de schuldquote te stabiliseren en te verlagen. De beoordeling van de milieueffecten van de overheidsbegroting (“groene budgettering”) moet ervoor zorgen dat de overheidsuitgaven gericht zijn op inclusieve en groene groei. Beleid voor de volgende generatie valt onder een aantal maatregelen die rechtstreeks van invloed zijn op jongeren, zoals het ondersteunen van onderwijsprestaties, onder meer voor de meest kansarme kinderen, het bevorderen van leerlingplaatsen, beroepsonderwijs en werkgelegenheid voor jongeren en het verbeteren van de loopbaan- en inkomstenperspectieven van jongeren. Dit gaat gepaard met de maatregel betreffende digitalisering van het onderwijs.

Aanpakken van alle of een significant deel van de in de landspecifieke aanbevelingen vastgestelde uitdagingen

(13) In overeenstemming met artikel 19, lid 3, punt b), van en punt 2.2 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting bijdragen tot een doeltreffende aanpak van alle of een significant deel van de uitdagingen (score A) die zijn vastgesteld in de relevante landspecifieke aanbevelingen, met inbegrip van de begrotingsaspecten en de krachtens artikel 6 van Verordening (EU) nr. 1176/2011 aan de lidstaat gerichte aanbevelingen, of de uitdagingen die zijn vastgesteld in andere relevante documenten die de Commissie officieel heeft goedgekeurd in het kader van het Europees Semester.

(14) De aanbevelingen in verband met de onmiddellijke respons vanuit het begrotingsbeleid op de pandemie, kunnen worden geacht buiten het toepassingsgebied van het herstel- en veerkrachtplan van Frankrijk te vallen, ondanks het feit dat Frankrijk over het algemeen adequaat en voldoende heeft gereageerd op de onmiddellijke behoefte om de economie in 2020 en 2021 met budgettaire middelen te ondersteunen, in overeenstemming met de algemene ontsnappingsclausule. Voorts is de aanbeveling om voldoende vooruitgang te boeken in de richting van de begrotingsdoelstelling op middellange termijn, niet langer relevant, zowel door het verstrijken van de overeenkomstige begrotingsperiode als door de activering in maart 2020 van de algemene ontsnappingsclausule van het stabiliteits- en groeipact in de context van de crisis ten gevolge van de pandemie.

(15) Het plan omvat een uitgebreide reeks elkaar versterkende hervormingen en investeringen die bijdragen aan het doeltreffend aanpakken van alle of een aanzienlijk deel van de economische en sociale uitdagingen die zijn beschreven in de landspecifieke aanbevelingen die de Raad in het Europees Semester in 2019 en 2020 aan Frankrijk heeft gericht, met name op de volgende gebieden: i) overheidsfinanciën (namelijk houdbaarheid van de overheidsschuld, uitgavenbesparingen en efficiëntiewinst), ii) steun aan bedrijven (toegang tot financiering, concurrentievermogen, vermindering van de administratieve lasten, en bevordering van het ecosysteem voor onderzoek en ontwikkeling), iii) arbeidsmarktbeleid (aanpakken van werkloosheid, aanpakken van arbeidsmarktintegratie en mismatches in vaardigheden, zorgen voor onderwijs voor kwetsbare groepen), iv) de veerkracht van het gezondheidszorgstelsel (modernisering en coördinatie van de zorg, e-gezondheid, preventie), v) de groene transitie (vermindering van broeikasgasemissies op lange termijn, vermindering van de emissies in de vervoerssector en verhoging van de energie-efficiëntie), vi) de digitale transitie (verbetering van de connectiviteit en de digitale vaardigheden van de bevolking, en het bevorderen van de digitalisering van ondernemingen). Na de succesvolle voltooiing van de in het plan voorgestelde hervormingen en investeringen zullen de onderliggende uitdagingen en knelpunten naar verwachting in aanzienlijke mate zijn weggewerkt.

(16) Een aanzienlijk deel van de investeringen in het Franse herstel- en veerkrachtplan is gericht op de groene en digitale transitie, gezondheid en onderzoek en ontwikkeling met het oog op de versterking van het concurrentievermogen van Franse ondernemingen. De zwakke productiviteitsgroei die vóór de crisis werd waargenomen, moet worden aangepakt door middel van de geplande investering in menselijk kapitaal met verschillende maatregelen ter ondersteuning van vaardigheden, met name digitale vaardigheden, de digitalisering van bedrijven en investeringen in innovatie.

(17) De hervormingen van de overheidsfinanciën zullen naar verwachting de kwaliteit en efficiëntie van de overheidsuitgaven helpen verbeteren en de Franse overheidsschuld op middellange termijn stabiliseren en uiteindelijk verminderen. Bij de hervorming van het beheer van de overheidsfinanciën moet met name een begrotingsregel voor meerjarige overheidsuitgaven worden ingevoerd en moeten de prerogatieven van de nationale begrotingsraad worden versterkt. De nieuwe programmeringswetten voor de overheidsfinanciën zullen voorzien in de uitvoering van dit nieuwe governancekader en in een meerjarentraject voor de overheidsfinanciën dat het mogelijk maakt de schuldquote te stabiliseren en vervolgens te verlagen. Een tweede hervorming voert een regelmatige evaluatie in van de kwaliteit van de overheidsuitgaven en van de maatregelen die worden genomen om deze te verbeteren.

(18) Een component van het plan is gewijd aan de bestrijding van werkloosheid. De aanpak is gericht op jongeren en omvat maatregelen inzake leerlingplaatsen, opleiding, vaardigheden en actief arbeidsmarktbeleid. De daarmee samenhangende hervormingen, zoals de hervorming van werkloosheidsuitkeringen, die maatregelen omvat om het probleem van de arbeidsmarktsegmentatie aan te pakken, zullen naar verwachting ook een blijvend positief effect sorteren.

(19) Door de bovengenoemde uitdagingen aan te pakken, zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting ook helpen bij het corrigeren van de onevenwichtigheden 4 die Frankrijk ondervindt, met name wat betreft de hoge overheidsschuld, het zwakke concurrentievermogen en de lage productiviteitsgroei, die ook grensoverschrijdend relevant zijn.

Bijdrage aan het groeipotentieel, de jobcreatie en de economische, sociale en institutionele veerkracht

(20) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt c), van en punt 2.3 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting een hoge impact (score A) hebben op het versterken van het groeipotentieel, de jobcreatie en de economische, sociale en institutionele veerkracht van de betrokken lidstaat, waarmee wordt bijgedragen aan de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten, onder meer door middel van de bevordering van beleid inzake kinderen en jongeren, alsmede op het verzachten van de economische en sociale gevolgen van de COVID-19-crisis en daarmee het bevorderen van de economische, sociale en territoriale cohesie en de convergentie in Frankrijk, via investeringen in minder ontwikkelde regio’s (zoals de ultraperifere gebieden), en binnen de Unie.

(21) Uit een simulatie van de diensten van de Commissie blijkt dat het plan het bbp van Frankrijk tegen 2024 met 0,6 % tot 1,0 % kan verhogen 5 . Het herstel- en veerkrachtplan omvat een aanzienlijk aantal investeringen waarmee het groeipotentieel en de economische, sociale en institutionele veerkracht van Frankrijk zou moeten worden versterkt. De in het plan opgenomen investeringen zullen naar verwachting het concurrentievermogen en de productiviteit stimuleren, met name de investeringen in O&O, belangrijke groene technologieën zoals waterstof, biogrondstoffen en het koolstofvrij maken van de industrie, digitale sleuteltechnologieën zoals kwantumcomputing, cloudcomputing en cyberbeveiliging, en investeringen gericht op belangrijke sectoren zoals de luchtvaart. Maatregelen die de dekking van snelle breedbandnetwerken in plattelandsgebieden en ultraperifere gebieden uitbreiden, het eigen vermogen van kmo’s versterken, de middelen van onderzoeksorganisaties en instellingen voor hoger onderwijs verhogen, de publiek-private samenwerking op het gebied van O&O verbeteren en de digitale vorming en vaardigheden verbeteren, zullen naar verwachting het groeipotentieel van Frankrijk verder versterken en het scheppen van banen stimuleren.

(22) Het plan omvat ook diverse hervormingen die gericht zijn op de structurele uitdagingen waarmee Frankrijk wordt geconfronteerd en die moeten bijdragen tot een grotere economische, sociale en institutionele veerkracht. Een hervorming van het governancekader voor de overheidsfinanciën zal naar verwachting de begrotingsvastleggingen versterken, de kwaliteit van de overheidsuitgaven verbeteren en bijdragen tot de stabilisering en uiteindelijk de vermindering van de overheidsschuld. Een hervorming van het stelsel van werkloosheidsuitkeringen moet de prikkels om te werken versterken en werkgevers meer juridische stabiliteit bieden, terwijl de dekking mettertijd wordt uitgebreid. Het plan omvat ook hervormingen die naar verwachting zullen leiden tot minder administratieve en regelgevingslasten, een grotere aantrekkelijkheid van onderzoeksloopbanen en meer overheidsfinanciering voor O&O.

(23) Het herstel- en veerkrachtplan voorziet in aanzienlijke investeringen om sociale uitdagingen aan te pakken en de sociale cohesie en de integratie van bepaalde kwetsbare groepen (kansarme jongeren, personen met een handicap en ouderen) te verbeteren. Om het opleidingsniveau en de arbeidsmarktintegratie van jongeren te bevorderen, omvatten de investeringen steun voor leerlingplaatsen, gerichte aanwervingssubsidies, programma’s ter voorkoming van voortijdig schoolverlaten, het creëren van extra plaatsen in internaten en het tertiaire en beroepsonderwijs, hogere staatsgaranties voor studentenleningen en een tijdelijke verhoging van de middelen van de openbare dienst voor arbeidsvoorziening. Investeringen in de digitalisering van onderwijsmateriaal en -uitrusting moeten scholen in staat stellen afstandsonderwijs aan te bieden, wat de institutionele veerkracht ten goede zal komen. Investeringen in gezondheid moeten zorgen voor een verdere verbetering van de sociale en territoriale cohesie. Het plan omvat investeringen in de modernisering en digitalisering van het gezondheidszorgstelsel, met maatregelen zoals de invoering van elektronische medische dossiers, die naar verwachting de efficiëntie en toegankelijkheid van de zorg zullen verbeteren, en in de renovatie van verzorgingstehuizen, om een hogere kwaliteit van de zorg mogelijk te maken. De sociale cohesie wordt ook ondersteund door renovaties in sociale woningen, die de energiearmoede moeten helpen beperken, en door de digitalisering van de overheidsdiensten, die naar verwachting de openbare dienstverlening zal verbeteren.

(24) Verschillende hervormingen zullen naar verwachting de sociale veerkracht en cohesie verder versterken. Hervormingen van het gezondheidsstelsel hebben tot doel de loopbaan van gezondheidswerkers aantrekkelijker te maken en de organisatie van de lokale zorg te vergemakkelijken. Met de vernieuwde strategie van de openbare dienst voor arbeidsvoorziening zullen werkzoekenden naar verwachting beter geholpen kunnen worden, onder meer door middel van een nieuwe methode voor diagnostiek en begeleiding. Bovendien moet een hervorming van de werkloosheidsverzekering bedrijven stimuleren om meer vaste contracten aan te bieden in plaats van kortere arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd. Andere hervormingen regelen de betrekkingen tussen de staat en het lokale niveau, door te voorzien in meer flexibiliteit voor het overdragen van bevoegdheden van de staat naar het lokale niveau, met gestroomlijnde besluitvorming om de institutionele veerkracht en de territoriale cohesie te versterken. Voorts zal de horizontale hervorming van de openbare dienstverlening, via herziene aanwervingsprocedures en een versterking van het beginsel van gelijke behandeling en gelijke kansen, naar verwachting verder bijdragen tot de sociale cohesie.

Geen ernstige afbreuk doen

(25) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d), van en punt 2.4 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting waarborgen dat geen enkele erin opgenomen maatregel (score A) voor de uitvoering van hervormingen en investeringsprojecten ernstig afbreuk doet aan milieudoelstellingen in de zin van artikel 17 van Verordening (EU) 2020/852 (het beginsel “geen ernstige afbreuk doen”).

(26) Het Franse herstel- en veerkrachtplan bevat een systematische toetsing van elke maatregel aan het beginsel “geen ernstige afbreuk doen”. Op basis van de verstrekte informatie kan worden geoordeeld dat de maatregelen in overeenstemming zijn met het beginsel, bijvoorbeeld doordat onderbouwing wordt verstrekt bij de toepassingsmodaliteiten van het bestaande wetgevingskader van de Unie en Frankrijk om ernstige afbreuk te vermijden.

(27) Voor sommige maatregelen waarvoor in de toekomst nog steeds oproepen tot het indienen van projecten of oproepen tot het indienen van blijken van belangstelling nodig zijn om specifieke projecten te selecteren, bijvoorbeeld maatregelen in verband met het vierde “Programme d’Investissements d’Avenir” of met het koolstofvrij maken van de industrie, is aan het beginsel “geen ernstige afbreuk doen” voldaan door er bij deze maatregelen met name door passende mijlpalen voor te zorgen dat de voorwaarden van die oproepen tot het indienen van projecten of oproepen tot het indienen van blijken van belangstelling beletten dat activiteiten worden geselecteerd die ernstige afbreuk kunnen doen aan milieudoelstellingen.

Bijdrage aan de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit

(28) In overeenstemming met artikel 19, lid 3, punt e), van en punt 2.5 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 bevat het herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, of de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen zijn goed voor 46,0 % van de totale toewijzing van het plan, berekend volgens de in bijlage VI bij Verordening (EU) 2021/241 beschreven methode. In overeenstemming met artikel 17 van Verordening (EU) 2021/241 is het herstel- en veerkrachtplan consistent met de in het nationaal energie- en klimaatplan 2021-2030 vervatte informatie.

(29) Het plan omvat structurele en langdurige investeringen in de energierenovatie van het openbare en particuliere gebouwenbestand, infrastructuur en voertuigen voor schone mobiliteit, alsook het koolstofvrij maken van industriële processen, die Frankrijk op weg zetten naar een aanzienlijke en duurzame vermindering van de broeikasgasemissies en dus naar een klimaattransitie. Het plan bevat ook aanzienlijke immateriële investeringen in O&O en innovatie, met name op het gebied van groene technologieën in het kader van het vierde “Programme d’Investissements d’Avenir”, dat de uitrol van hernieuwbare en koolstofarme waterstof moet bevorderen teneinde het koolstofvrij maken van de economie te ondersteunen en de luchtvaartindustrie te steunen bij de overgang naar een koolstofarme industrie. Wat de ecologische transitie betreft, moet het plan rechtstreeks bijdragen tot het behoud van de biodiversiteit door middel van investeringen in beschermde gebieden, ecologische hersteloperaties, verbetering van het bosbeheer en uitbreiding van bosgebieden. Andere investeringen (in de circulaire economie en met name op het gebied van kunststoffen, in de strijd tegen ruimtebeslag, in het beheer van watervoorraden en afval en in de landbouwtransitie) moeten ook bijdragen tot de groene transitie. Tot slot zouden de Wet op het klimaat en de veerkracht, de uitvoeringsbesluiten inzake de circulaire economie en de “groene budgettering” van overheidsuitgaven moeten zorgen voor een blijvend effect van het Franse herstel- en veerkrachtplan op de groene transitie, onder meer op het gebied van biodiversiteit en milieubescherming.

(30) De hervormingen en investeringen moeten een aanzienlijke bijdrage leveren aan de verwezenlijking van de doelstellingen van Frankrijk inzake decarbonisatie en klimaat zoals uiteengezet in het Franse nationale energie- en klimaatplan en in de “Stratégie Nationale Bas Carbone”, die in 2020 werd herzien en de routekaart vormt in de richting van koolstofneutraliteit in 2050. Het Franse herstel- en veerkrachtplan is voornamelijk gericht op energie-efficiëntiemaatregelen, met name in de bouwsector en de industrie, en vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Wat hernieuwbare energie betreft, zullen de nadruk die wordt gelegd op de productie van hernieuwbare en koolstofarme waterstof en andere elektrificatiemaatregelen, bijvoorbeeld in de vervoerssector, naar verwachting leiden tot een toename van het verbruik van hernieuwbare elektriciteit, voor zover de extra vraag naar elektriciteit wordt gedekt door een aanvullende productie van hernieuwbare elektriciteit. Daarnaast kan de versoepeling van de administratieve verplichtingen voor de inzet van investeringen in hernieuwbare energie, zoals opgenomen in de ASAP-wet (“Accélération et simplification de l’action publique” – versnelling en vereenvoudiging van het overheidsoptreden), de ontwikkeling van extra capaciteit voor hernieuwbare elektriciteit bevorderen. Daarom wordt verwacht dat het Franse plan zal bijdragen aan de energie- en klimaatdoelstellingen van de Unie voor 2030 en de doelstelling van een klimaatneutrale Unie in 2050.

Bijdrage aan de digitale transitie

(31) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt f), van en punt 2.6 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 bevat het herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de digitale transitie of de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de digitale doelstellingen zijn goed voor 21,3 % van de totale toewijzing van het plan, berekend volgens de in bijlage VII bij Verordening (EU) 2021/241 beschreven methode.

(32) De investeringen van het herstel- en veerkrachtplan voor de digitale transitie helpen de uitdagingen van Frankrijk aan te pakken, bijvoorbeeld door de connectiviteit te verbeteren, de digitalisering van bedrijven te bevorderen en de digitale vorming en vaardigheden te verbeteren. De geplande investeringen op het gebied van digitale connectiviteit, zoals het ultrasnelbreedbandplan, zouden een blijvend effect moeten hebben, waarbij niet alleen structurele zwaktes worden aangepakt, maar ook de technologische veerkracht wordt verbeterd en de cohesie over het hele grondgebied, met inbegrip van plattelandsgebieden, wordt vergroot. Het herstel- en veerkrachtplan bouwt voort op bestaande initiatieven zoals “France Num” om de digitalisering van 200 000 kmo’s tegen 2024 te versterken en werknemers de nodige ondersteuning te bieden om met succes op digitale technologieën over te schakelen. Het plan omvat ook investeringen ter ondersteuning van onderwijs en werkgelegenheid, met inbegrip van specifieke maatregelen voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden, zoals een aanvullende toewijzing aan de individuele leerrekeningen voor opleiding in “banen van de toekomst”, gericht op de opleiding van 25 000 mensen in digitale beroepen. Deze investeringen zullen de uitvoering van de omvattende strategie voor de digitalisering van het onderwijs, met name voor het lager en middelbaar onderwijs, ondersteunen. Maatregelen om digitale vaardigheden te verbeteren, zijn met name van cruciaal belang om de structurele problemen van Frankrijk aan te pakken in verband met het aanhoudende gebrek aan digitale vaardigheden onder de Franse bevolking, die in 2019 onder het gemiddelde van de Unie lagen. Zij dragen bij aan de verwezenlijking van de doelstelling in het kader van het digitaal decennium dat tegen 2030 80 % van de burgers van de Unie over digitale basisvaardigheden beschikken en er 20 miljoen specialisten op het gebied van informatie- en communicatietechnologie actief zijn.

(33) Bovendien omvat het plan een transversale benadering van de digitale transitie van het land. Het plan omvat digitale investeringen voor onderzoek, innovatie, uitrol van nieuwe technologieën, digitalisering van de staat en de gebieden, cyberbeveiliging, elektronische identiteit en e-gezondheid. Investeringen in cyberbeveiliging moeten zorgen voor de versterking van de openbare diensten, waarvan een verstoring ernstige gevolgen zou hebben voor de burgers. Aanzienlijke investeringen in e-gezondheidszorg moeten de nationale infrastructuur voor digitale gezondheidsdiensten en projectbeheer ondersteunen. Het plan ondersteunt ook een aantal maatregelen voor de uitrol van belangrijke digitale capaciteiten, voornamelijk via het “Programme d’Investissements d’Avenir”. Tot de doelgebieden behoren cyberveiligheid, 5G, kwantumcomputing, cloudcomputing en digitaal onderwijs en de culturele en de creatieve sector. In het herstel- en veerkrachtplan wordt toelichting gegeven bij de deelname van het land aan twee geplande digitale belangrijke projecten van gemeenschappelijk Europees belang: het ene in verband met “next generation cloud” en edgecomputing en het andere over micro-elektronica en communicatietechnologieën, die beide zullen worden ondersteund in het kader van Verordening (EU) 2021/241 via het “Programme d’Investissements d’Avenir”.

Blijvende effecten

(34) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt g), van en deel 2.7 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting in hoge mate (score A) een blijvend effect sorteren voor Frankrijk.

(35) De uitvoering van de investeringen en hervormingen die Frankrijk in zijn herstel- en veerkrachtplan overweegt, moet een blijvend effect hebben op de economische, sociale en institutionele veerkracht van het land. De in het plan beoogde investeringen in technologie, innovatie, zoals groene technologieën, digitalisering en gezondheid, en in vaardigheden en digitale transitie moeten gevolgen hebben voor de productiviteit en dus ook voor de potentiële groei van de Franse economie. De maatregelen ter vergroting van de inzetbaarheid op de arbeidsmarkt, van met name jongeren, moeten ook een positief effect hebben op de potentiële groei op lange termijn. Het werkgelegenheidsbeleid voor jongeren in het plan is innovatief en zal waarschijnlijk een blijvende impact hebben dankzij de verwachte effecten ervan op de werkgelegenheid en sociale inclusie. De veerkracht, efficiëntie en toegankelijkheid van de gezondheidssector moeten worden versterkt door de uitvoering van de strategie voor de hervorming van de nationale gezondheidszorgstelsels, de modernisering van de infrastructuur en de digitalisering van de gezondheidszorg. Dat zal naar verwachting leiden tot een betere beschikbaarheid van bepaalde gezondheidsdiensten in minder goed bediende regio’s, zoals plattelandsgebieden en ultraperifere gebieden. De ecologische transitie wordt ondersteund door verschillende specifieke hervormingen, onder meer in de Wet op het klimaat en de veerkracht en de Mobiliteitswet. De hervorming van het onderzoek en de daarmee verband houdende investeringen moeten Frankrijk in staat stellen enige vooruitgang te boeken in de richting van het streefcijfer van 3 % van het bbp voor O&O door de overheidsuitgaven voor O&O geleidelijk op te trekken en door de publiek-private samenwerking te versterken. De investeringen waarmee de transformatie van instellingen voor hoger onderwijs wordt ondersteund, zouden grote overloopeffecten moeten hebben, ten bate van de economie en de samenleving (samen zouden het stimuleren van excellentie van deze instellingen, de grotere diversificatie van de middelen en hun rol in de innovatieketen een blijvend effect moeten hebben). Tot slot moeten de in het plan voorgestelde specifieke maatregelen bijdragen tot de doelstelling van houdbaarheid van de overheidsfinanciën op lange termijn.

(36) Het blijvende effect van het plan kan ook worden vergroot via synergieën tussen het plan en andere programma’s die uit de cohesiefondsen worden gefinancierd, met name door de diepgewortelde territoriale problemen grondig aan te pakken en een evenwichtige ontwikkeling te stimuleren.

Monitoring en uitvoering

(37) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt h), van en deel 2.8 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zijn de in het herstel- en veerkrachtplan voorgestelde regelingen passend (score A) om te zorgen voor een doeltreffende monitoring en uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het beoogde tijdschema en de beoogde mijlpalen en streefdoelen alsmede de bijbehorende indicatoren.

(38) Het ministerie van Economische Zaken, Financiën en Herstel is samen met het secretariaat-generaal van Europese Zaken verantwoordelijk voor de monitoring en uitvoering van het Franse herstel- en veerkrachtplan. Mijlpalen en streefdoelen zijn duidelijk, realistisch en geschikt om de vooruitgang bij de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan te volgen, met relevante, aanvaardbare en robuuste indicatoren die alle hervormingen en investeringen in het plan bestrijken.

(39) De mijlpalen en streefdoelen van het Franse plan vormen een systeem dat geschikt is voor de monitoring van de uitvoering van het plan. Zij zijn voldoende duidelijk en omvattend om ervoor te zorgen dat de voltooiing ervan wordt gevolgd en gecontroleerd.

(40) De door de Franse autoriteiten beschreven controlemechanismen, gegevensverzameling en verantwoordelijkheden lijken voldoende robuust om de uitbetalingsverzoeken adequaat te rechtvaardigen zodra wordt geoordeeld dat de mijlpalen en streefdoelen zijn gehaald.

(41) De lidstaten moeten zorgen voor communicatie en erkenning van de financiële steun in het kader van de faciliteit, overeenkomstig artikel 34 van Verordening (EU) 2021/241. In het kader van het instrument voor technische ondersteuning kunnen de lidstaten om technische ondersteuning bij de uitvoering van hun plan verzoeken.

Kostenberekening

(42) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt i), van en deel 2.9 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 is de in het plan verstrekte motivering voor het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan in redelijke mate (score B) redelijk en aannemelijk, strookt het met het kostenefficiëntiebeginsel en staan de kosten in verhouding tot de verwachte nationale economische en sociale gevolgen.

(43) Frankrijk heeft over het algemeen uitsplitsingen van de kosten voor de maatregelen verstrekt, met verwijzingen naar eerdere soortgelijke projecten of studies die zijn uitgevoerd om kostencijfers te rechtvaardigen, en een adequate toelichting bij de methode die is gebruikt om de totale kosten vast te stellen. Voor de verschillende maatregelen waarbij de kosten niet vooraf in detail kunnen worden bepaald omdat projecten worden geselecteerd via vergelijkende procedures zoals oproepen tot het indienen van voorstellen, wordt in het herstel- en veerkrachtplan over het algemeen aan de hand van ervaringen uit het verleden onderbouwd dat de kosten niet onevenredig zijn in vergelijking met de doelstellingen van de maatregel. Uit de beoordeling van de kostenramingen en de bewijsstukken blijkt dat de meeste kosten redelijk en aannemelijk zijn. Omdat de gebruikte methode soms niet voldoende is uitgelegd en het verband tussen de onderbouwing en de eigenlijke kosten niet volledig duidelijk is, kan voor dit beoordelingscriterium geen score A worden toegekend. Tot slot zijn de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan in overeenstemming met het kostenefficiëntiebeginsel, en staan ze in verhouding tot het verwachte nationale economische en sociale effect.

Bescherming van financiële belangen

(44) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt j), van en deel 2.10 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zijn de in het herstel- en veerkrachtplan voorgestelde regelingen en de in dit besluit vermelde aanvullende maatregelen passend (score A) om corruptie, fraude en belangenconflicten bij het gebruik van de financiële middelen die op grond van deze verordening zijn verstrekt, te voorkomen, op te sporen en te corrigeren, en wordt verwacht dat de regelingen daadwerkelijk dubbele financiering uit hoofde van de verordening en andere Unieprogramma’s voorkomen. Dit laat de toepassing onverlet van andere instrumenten om de naleving van het EU-recht te bevorderen en te handhaven, onder meer het voorkomen, opsporen en corrigeren van corruptie, fraude en belangenconflicten, en het beschermen van de financiën van de Unie overeenkomstig Verordening (EU, Euratom) 2020/2092 van het Europees Parlement en de Raad.

(45) Het systeem voor de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan in Frankrijk wordt in het nationale herstel- en veerkrachtplan op passende wijze beschreven. Het nationale regelgevingskader vormt een robuust internecontrolesysteem waarbij de bevoegde actoren duidelijke rollen en verantwoordelijkheden krijgen toebedeeld. Op het niveau van de centrale overheid is de minister van Economische Zaken, Financiën en Herstel verantwoordelijk voor het sturen van het herstelplan, in permanent overleg met het secretariaat-generaal voor Europese Zaken (SGAE). Het plan wordt gemonitord door het “Secrétariat Général France Relance”, verbonden aan de premier en de minister van Economische Zaken. De uitvoering wordt gedelegeerd aan de ministeries door middel van “conventions de délégation de gestion” en “chartes de gestion”. Met name worden de controles op de mijlpalen en doelstellingen gedelegeerd aan de ministeries die belast zijn met de uitvoering van de componenten door middel van de “convention de délégation de gestion”. Er wordt verwacht dat de premier vóór de indiening van de eerste betalingsaanvraag een circulaire zal ondertekenen met betrekking tot i) de systeemorganisatie en de verplichtingen van elke structuur wat betreft het waarborgen van de betrouwbaarheid en de controle van gegevens; ii) de procedures voor het verzamelen en opslaan van gegevens over monitoringindicatoren. Overeenkomstig de verordening worden alle gestandaardiseerde categorieën gegevens als bedoeld in artikel 22, lid 2, punt d), verzameld. Met betrekking tot het internecontrolesysteem moeten de met het herstel- en veerkrachtplan belaste autoriteiten zich baseren op het bestaande nationale systeem in Frankrijk voor de controle van de nationale begroting. De “Commission interministérielle de Coordination des Contrôles” (CiCC) is aangewezen als nationale audit- en controlecoördinator. De CiCC moet in Frankrijk de financiële belangen van de Unie beschermen. Met haar eigen controlebevoegdheid zorgt zij ervoor dat de Europese middelen worden gebruikt in overeenstemming met de voorschriften van de Unie en de lidstaten. Zij heeft ook tot taak fraude te voorkomen en te bestraffen. Controle-, inspectie- en auditbezoeken moeten voor de belangrijkste maatregelen de doeltreffendheid van deze systemen waarborgen en de kwaliteit van de doorgegeven gegevens controleren. De CiCC heeft al in 2016 een nationale strategie goedgekeurd om fraude met Europese fondsen te bestrijden en beschikt over verschillende actoren in de strijd tegen fraude. Frankrijk heeft passende regelingen getroffen om dubbele financiering in het kader van Verordening (EU) 2021/241 en andere programma’s van de Unie te voorkomen.

Coherentie van het plan

(46) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt k), van en deel 2.11 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 bevat het herstel- en veerkrachtplan in hoge mate (score A) maatregelen voor de uitvoering van hervormingen en investeringsprojecten die coherente acties vormen.

(47) Het Franse herstel- en veerkrachtplan is opgebouwd rond negen coherente componenten, die de gemeenschappelijke doelstellingen ondersteunen om het herstel van de Franse economie te stimuleren, bij te dragen aan de groene en digitale transitie en Frankrijk veerkrachtiger te maken met het oog op duurzame en inclusieve groei. Elke component is opgebouwd rond samenhangende pakketten van zowel hervormingen als investeringen, met maatregelen die elkaar versterken of elkaar aanvullen. Er bestaan ook synergieën tussen de verschillende componenten en de maatregelen zijn niet met elkaar in tegenspraak en ondermijnen evenmin elkaars doeltreffendheid.

Gelijkheid

(48) Gendergelijkheid en gelijke kansen voor iedereen komen aan bod bij hervormingen en investeringen ter ondersteuning van onderwijs, beroepsopleiding en toegang tot werkgelegenheid voor jongeren, ook voor kinderen en jongeren uit kansarme milieus. Hiertoe behoren ook specifieke maatregelen om de aanwerving van werknemers met een handicap te stimuleren, ook in de openbare dienst. Het plan bevat ook hervormingen en investeringen om de levenskwaliteit en de zorg voor ouderen te verbeteren. Wat gendergelijkheid betreft, omvatten de belangrijkste maatregelen de transformatie van de openbare dienst met kwantitatieve doelstellingen voor vrouwen in leidinggevende functies en loontransparantieverplichtingen voor bedrijven. Van bedrijven die profiteren van maatregelen in het kader van Verordening (EU) 2021/241 wordt verwacht dat zij bijdragen aan de economische, de sociale en de ecologische transformatie, met name door een verplichting voor ondernemingen om een index bekend te maken die de vooruitgang op het gebied van gendergelijkheid meet.

Zelfbeoordeling van de beveiliging

(49) Frankrijk heeft overeenkomstig artikel 18, lid 4, punt g), van Verordening (EU) 2021/241 een zelfbeoordeling van de beveiliging verstrekt voor investeringen in digitale capaciteit en connectiviteit. Die beoordeling is in het plan opgenomen voor de volgende drie maatregelen: het plan voor ultrasnelle breedband (“plan France très haut débit”), de digitalisering van de staat en gebieden, en mobiliteit en telewerken in het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Grensoverschrijdende of meerlandenprojecten

(50) Frankrijk neemt in drie onderscheiden domeinen deel aan grensoverschrijdende of meerlandenprojecten. Ter bevordering van waterstoftechnologie zal Frankrijk samen met andere lidstaten deelnemen aan geplande belangrijke projecten van gemeenschappelijk Europees belang (IPCEI’s) die de productie en het gebruik van hernieuwbaar en koolstofarm waterstof moeten bevorderen. Een tweede gepland IPCEI is gericht op “next generation cloud” en edgecomputing, om het digitale leiderschap van Europa op het gebied van toekomstige gegevensverwerking te vergroten en het Europese aanbod van infrastructuur en clouddiensten te verbeteren. Een derde gepland IPCEI over micro-elektronica en communicatietechnologieën (met inbegrip van 5G/6G) zal gericht zijn op de versterking van de Europese innovatieve technologieën op dit gebied.

Raadplegingsproces

(51) Bij het raadplegingsproces, dat werd gecoördineerd door het ministerie van Economische Zaken en Financiën, waren relevante belanghebbenden betrokken, waaronder werkgeversorganisaties, vakbonden, ondernemingen, economen, niet-gouvernementele organisaties en denktanks. Het parlement heeft bijgedragen tot de opstelling van het plan, terwijl de regionale en lokale autoriteiten via specifieke commissies werden geraadpleegd. De sociale partners zijn vier keer geraadpleegd over dit plan, via de “Conseil économique, social et environnemental” (CESE). Om te zorgen voor draagvlak bij de desbetreffende actoren is het van cruciaal belang dat alle betrokken lokale autoriteiten en belanghebbenden, waaronder de sociale partners, bij de uitvoering van de in het plan opgenomen investeringen en hervormingen worden betrokken.

Positieve beoordeling

(52) Nadat de Commissie het Franse herstel- en veerkrachtplan positief heeft beoordeeld en concludeert dat het plan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241, moeten overeenkomstig artikel 20, lid 2, van die verordening in dit besluit de voor de uitvoering van het plan noodzakelijke hervormingen en investeringsprojecten worden vastgelegd alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het plan in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun.

Financiële bijdrage

(53) De geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan van Frankrijk bedragen 40 950 000 000 EUR. Aangezien het herstel- en veerkrachtplan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241 en aangezien voorts het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de maximale financiële bijdrage die voor Frankrijk beschikbaar is, moet de aan het herstel- en veerkrachtplan van Frankrijk toegewezen financiële bijdrage gelijk zijn aan het totale bedrag van de financiële bijdrage die beschikbaar is voor Frankrijk.

(54) Overeenkomstig artikel 11, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 moet de berekening van de maximale financiële bijdrage voor Frankrijk uiterlijk 30 juni 2022 worden bijgewerkt. Overeenkomstig artikel 23, lid 1, van die verordening moet nu een bedrag voor Frankrijk ter beschikking worden gesteld voor een juridische verbintenis op uiterlijk 31 december 2022. Indien noodzakelijk moet de Raad na het bijwerken van de maximale financiële bijdrage op voorstel van de Commissie dit besluit wijzigen om onverwijld de bijgewerkte maximale financiële bijdrage daarin op te nemen.

(55) De te verlenen steun moet worden gefinancierd uit de middelen die de Commissie op grond van artikel 5 van Besluit (EU, Euratom) 2020/2053 van de Raad 6 namens de Unie heeft opgenomen. De steun moet worden betaald in termijnen zodra Frankrijk de desbetreffende mijlpalen en streefdoelen die zijn vastgesteld in verband met de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan, op bevredigende wijze heeft verwezenlijkt.

(56) Frankrijk heeft verzocht om voorfinanciering van 13 % van de financiële bijdrage. Dat bedrag moet aan Frankrijk ter beschikking worden gesteld onder voorbehoud van de inwerkingtreding en in overeenstemming met de financieringsovereenkomst bedoeld in artikel 23, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241.

(57) Dit besluit moet de uitkomst onverlet laten van eventuele procedures met betrekking tot de toekenning van middelen van de Unie in het kader van andere programma’s van de Unie dan Verordening (EU) 2021/241 of van eventuele procedures met betrekking tot verstoringen van de werking van de interne markt, met name uit hoofde van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag. Het doet geen afbreuk aan het vereiste dat de lidstaten, uit hoofde van artikel 108 van het Verdrag, de Commissie op de hoogte brengen van voorgenomen steunmaatregelen.