Overwegingen bij COM(2020)319 - Wijziging van Beschikking 2003/76/EG i.v.m. financiële gevolgen van de beëindiging van het EGKS-Verdrag en betreffende het Fonds voor onderzoek inzake kolen en staal

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal is krachtens artikel 97 van dat verdrag op 23 juli 2002 afgelopen. Alle activa en passiva van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (EGKS) werden op 24 juli 2002 overgedragen aan de Unie.

(2) Overeenkomstig Protocol nr. 37 moet de nettowaarde van die activa en passiva in de balans van de EGKS per 23 juli 2002 worden beschouwd als vermogen dat, onder de benaming “EGKS in vereffening” en, wanneer de liquidatie is afgesloten, onder de benaming “vermogen van het Fonds voor onderzoek inzake kolen en staal”, bestemd is voor onderzoek in sectoren die in verband staan met de kolen- en staalindustrie.

(3) In Protocol nr. 37 is ook bepaald dat de opbrengst van dat vermogen, die “Fonds voor onderzoek inzake kolen en staal” (Research Fund for Coal and Steel, RFCS) wordt genoemd, overeenkomstig de bepalingen van Protocol nr. 37 en de op grond daarvan aangenomen besluiten uitsluitend gebruikt mag worden voor onderzoek dat buiten het kaderprogramma voor onderzoek wordt verricht in sectoren die in verband staan met de kolen- en staalindustrie.

(4) De Raad heeft op 1 februari 2003 Beschikking 2003/76/EG 19 2 tot vaststelling van de uitvoeringsbepalingen van Protocol nr. 37 vastgesteld.

(5) Vanwege de lage rentestand zijn de opbrengsten voor de financiering van onderzoeksprojecten voor kolen en staal snel aan het dalen.

(6) Dit leidt tot een situatie waarin de kritieke minimumbegroting die beschikbaar is voor het organiseren van een jaarlijkse oproep tot het indienen van voorstellen voor het onderzoeksprogramma van het Fonds voor onderzoek inzake kolen en staal (het “programma”) mogelijk niet wordt behaald.

(7) Een kritieke minimumbegroting voor het organiseren van een oproep is voor het programma noodzakelijk om zinvolle steun te kunnen verlenen aan waardevolle gezamenlijke onderzoeksprojecten die de kritieke massa en EU-meerwaarde hebben om de duurzaamheid, met inbegrip van gezondheid, veiligheid en arbeidsomstandigheden, te verbeteren en het milieueffect te beperken in de sectoren die in verband staan met de kolen- en staalindustrie.

(8) In het kader van de mededeling over de Europese Groene Deal (COM(2019) 640 final) heeft de Commissie zich ertoe verbonden schone innovatieve staaltechnologieën te ondersteunen die tegen 2030 tot een nagenoeg koolstofvrije staalproductie leiden. Om dit mogelijk te maken, heeft de Commissie zich ertoe verbonden na te gaan of een deel van de middelen uit de liquidatie van de EGKS kan worden gebruikt.

(9) In de mededeling betreffende het investeringsplan voor de Green Deal en het mechanisme voor een eerlijke transitie (COM(2020) 21 final) werd, om de EU-doelstellingen te behalen, een herziening van de rechtsgrondslagen van het RFCS noodzakelijk geacht, zodat de activa van de EGKS in liquidatie en, wanneer de liquidatie is afgesloten, de activa van de RFCS kunnen worden gebruikt.

(10) De verkoop van een deel van de activa van de EGKS in liquidatie en, wanneer de liquidatie is afgesloten, van de activa van het RFCS, voor de financiering van onderzoeksprojecten in de kolen- en de staalsector moet worden toegestaan op voorwaarde dat reserves worden aangehouden als waarborg voor de beperkte resterende verplichtingen die voortvloeien uit een eventuele onvoorziene verplichting, en dat een redelijk deel van de activa, die voor het bovenstaande niet meer nodig zijn, nog steeds wordt belegd om opbrengsten te genereren.

(11) De verkoop van een deel van de activa van de EGKS in liquidatie en, wanneer de liquidatie is afgesloten, van de activa van het RFCS, kan nodig zijn om tot en met 2027 te voorzien in een jaarlijkse toewijzing van [111 miljoen EUR] aan het RFCS, die als volgt zal worden gebruikt: [40 miljoen EUR] per jaar zal worden gebruikt voor de financiering van gezamenlijk onderzoek in de kolen- en de staalsector, terwijl de resterende [71 miljoen EUR] zal worden gebruikt voor de financiering van baanbrekende technologieën die zullen leiden tot een nagenoeg koolstofvrije staalproductie, en van onderzoeksprojecten naar een rechtvaardige transitie voor voormalige of sluitende kolenmijnen en bijbehorende infrastructuur overeenkomstig het mechanisme voor een rechtvaardige transitie en in overeenstemming met artikel 4, lid 2. De verkoop van een deel van de activa van de EGKS in liquidatie en, wanneer de liquidatie is afgesloten, van de activa van het RFCS, kan slechts worden gebruikt voor de financiering van de jaarlijkse toewijzingen voor de begrotingsjaren 2021‑2027.

(12) De financiering van het RFCS mag derhalve niet alleen afkomstig zijn van de netto-opbrengsten van de beleggingen, maar moet ook, waar nodig, afkomstig zijn van de opbrengsten van de verkoop van een deel van de activa in het fonds tot het voor de periode 2021‑2027 beoogde bedrag.

(13) Artikel 2, lid 2, betreffende de procedure voor het vaststellen van de financiële meerjarenrichtsnoeren voor het beheer van het vermogen, en artikel 4, lid 3, betreffende de procedure voor het vaststellen van de technische meerjarenrichtsnoeren voor het programma moeten worden geschrapt, omdat zij door artikel 2, lid 2, van Protocol nr. 37 overbodig zijn.

(14) Er wordt voorgesteld het egalisatiemechanisme af te schaffen, aangezien het een verouderd instrument betreft.

(15) Aan artikel 1 moet een nieuw lid worden toegevoegd om op basis van de in artikel 101, lid 2, eerste alinea, van het Financieel Reglement vastgestelde beginselen schuldvorderingen te kunnen afschrijven 20 .

(16) Beschikking 2003/76/EG moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd.