Overwegingen bij COM(2018)363 - Standpunt EU in VN/ECE comités over het wijzigen van een reeks VN-Reglementen en voorstellen voor twee nieuwe VN-reglementen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Bij Besluit 97/836/EG van de Raad 1 is de Unie toegetreden tot de overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen ("herziene overeenkomst van 1958").

(2) Bij Besluit 2000/125/EG van de Raad 2 is de Unie toegetreden tot de overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen ("parallelle overeenkomst").

(3) Bij Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad 3 zijn de nationale goedkeuringssystemen van de lidstaten vervangen door een goedkeuringsprocedure van de Unie en is een geharmoniseerd kader vastgesteld met bestuursrechtelijke bepalingen en algemene technische voorschriften voor alle nieuwe voertuigen, systemen, onderdelen en technische eenheden. Met die richtlijn zijn de in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 vastgestelde reglementen ("VN-reglementen") als voorschriften voor typegoedkeuring of als alternatieven voor de wetgeving van de Unie in het EU-typegoedkeuringssysteem opgenomen. Sinds de vaststelling van Richtlijn 2007/46/EG zijn VN-reglementen steeds meer opgenomen in de wetgeving van de Unie.

(4) In het licht van de opgedane ervaring en de technische ontwikkelingen moeten de voorschriften voor bepaalde elementen of kenmerken die onder de VN-Reglementen nrs. 13, 13-H, 14, 16, 22, 44, 49, 51, 54, 75, 83, 85, 89, 96, 106, 108, 109, 120, 129, 137, 139 en 140, alsmede de Mondiale Technische Reglementen nrs. 15 en 19 van de VN vallen, worden aangepast.

(5) Om uniforme voorschriften voor de goedkeuring van motorvoertuigen en onderdelen daarvan vast te stellen wat de veiligheidsprestaties van twee- of driewielige motorvoertuigen op waterstof betreft (categorieën L1, L2, L3, L4 en L5), moet het voorstel voor een VN-reglement over deze onderwerpen worden aangenomen.

(6) Om uniforme voorschriften voor de goedkeuring van mechanische koppelinrichtingen van landbouwvoertuigcombinaties vast te stellen, moet het voorstel voor een VN-reglement worden aangenomen.

(7) Om bij te dragen aan de komende besprekingen over emissies onder reële rijomstandigheden, is het passend om, voor de Europese Unie, Verordening (EU) 2017/1151 van de Commissie 4 en Verordening (EU) 2017/1154 van de Commissie 5 op te nemen in het compendium van mogelijke mondiale technische reglementen, en steun te verlenen aan het verzoek van Japan om zijn methode voor het testen van emissies onder reële rijomstandigheden in het compendium op te nemen.

(8) Het is passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie in het Administratief Comité van de herziene overeenkomst van 1958 en in het Uitvoerend Comité van de parallelle overeenkomst moet worden ingenomen over het aannemen van die VN-voorstellen.

(9) De Unie wordt overeenkomstig artikel 17, lid 1, van het Verdrag betreffende de Europese Unie in die comités vertegenwoordigd door de Commissie,