Overwegingen bij COM(2016)491 - EU-certificeringssysteem voor apparatuur voor beveiligingsonderzoeken in de luchtvaart

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Deze verordening heeft tot doel het vrij verkeer van apparatuur voor beveiligingsonderzoeken in de burgerluchtvaart in de Unie te waarborgen.

(2) Apparatuur voor beveiligingsonderzoeken in de burgerluchtvaart, zoals metaaldetectoren, veiligheidsscanners en systemen voor de detectie van explosieven, moet voldoen aan bepaalde prestatievereisten vooraleer ze op de markt mag worden gebracht. Momenteel wordt de conformiteit met die eisen beoordeeld door de individuele lidstaten, waardoor apparatuur die in één lidstaat is gecertificeerd, alleen in dat land op de markt kan worden gebracht. Om de concurrentiepositie van de Europese veiligheidsindustrie te versterken moet het vrij verkeer van dergelijke apparatuur binnen de interne markt mogelijk worden gemaakt.

(3) Een concurrerender veiligheidsindustrie in de EU zal oplossingen bieden om de veiligheid van de Europese burger te bevorderen en een belangrijke bijdrage leveren aan de dreigingsbestendigheid van de Europese samenleving. EU-optreden kan deze doelen helpen te bereiken door belemmeringen voor de interne markt weg te nemen en het concurrentievermogen van de EU-beveiligingsindustrie te stimuleren op het gebied van bijvoorbeeld apparatuur voor beveiligingsonderzoeken in de luchtvaart, door de bevordering van gemeenschappelijke certificeringsprocedures.

(4) In haar mededeling van juli 2012 aan het Europees Parlement en de Raad "Beleid op het gebied van de veiligheidsindustrie – Actieplan voor een innovatieve en concurrerende veiligheidsindustrie 4 " heeft de Commissie controleapparatuur voor luchthavens genoemd als één van de gebieden waarvoor een EU-breed certificeringssysteem zeer nuttig is om een eind te maken aan de versnippering van de interne markt, het concurrentievermogen en de werkgelegenheid in de Unie te bevorderen en de veiligheid van de Europese samenleving over de hele linie te verbeteren.

(5) In de Europese Agenda voor veiligheid 5 wordt benadrukt dat er behoefte is aan een concurrentiële Europese veiligheidsindustrie die ook kan bijdragen aan de autonomie van de EU om in haar veiligheidsbehoeften te voorzien. Het is dan ook van essentieel belang dat de EU over een solide, concurrerende technologische en industriële basis beschikt; deze komt ook de veiligheid van haar burgers ten goede.

(6) Door de invoering van een uniform certificeringssysteem op basis van conformiteitscertificaten die in alle lidstaten geldig zijn, moet deze verordening het pad effenen voor het vrij verkeer van apparatuur voor beveiligingsonderzoeken in de luchtvaart. Apparatuur waarvoor een dergelijk certificaat is afgegeven, moet zonder beperkingen in de hele Unie op de markt kunnen worden gebracht en in gebruik kunnen worden genomen.

(7) Elke lidstaat dient een instantie aan te wijzen die bevoegd wordt voor de conformiteitsbeoordeling van apparatuur voor beveiligingsonderzoeken in de luchtvaart. Fabrikanten van apparatuur voor beveiligingsonderzoeken moeten hun apparatuur ook door een bevoegde instantie in een andere lidstaat kunnen laten beoordelen.

(8) Om de toegang tot het certificeringssysteem te vereenvoudigen en dat systeem transparanter te maken dient elke lidstaat één enkele instantie aan te wijzen – de nationale keuringsinstantie –, ook wanneer in die lidstaat verschillende instanties bevoegd zijn voor de luchtvaartveiligheid.

(9) Een EU-typegoedkeuringscertificaat moet bevestigen dat apparatuur voor beveiligingsonderzoeken in de luchtvaart van een bepaald type en een bepaalde configuratie voldoet aan de gemeenschappelijke regels en normen op het gebied van luchtvaartveiligheid, die met name zijn vastgesteld in Verordening (EG) nr. 300/2008 van het Europees Parlement en de Raad 6 .

(10) Om het vrij verkeer van apparatuur voor beveiligingsonderzoeken in de luchtvaart in de Unie mogelijk te maken, moeten fabrikanten conformiteitscertificaten kunnen afgeven voor elke component die geproduceerd is conform een type en een configuratie waarvoor een EU-typegoedkeuringscertificaat is afgegeven.

(11) Apparatuur voor beveiligingsonderzoeken in de luchtvaart waarvoor een EU-typegoedkeuringscertificaat is afgegeven, moet zonder extra beoordelingen in andere lidstaten kunnen worden ingevoerd. Derhalve moeten de beoordelingen en tests in de hele Unie op uniforme wijze plaatsvinden. In deze verordening moet derhalve terdege rekening worden gehouden met de reeds in het kader van het gemeenschappelijke evaluatieproces van de Europese Burgerluchtvaartconferentie ontwikkelde gemeenschappelijke testmethoden.

(12) Het testen van de apparatuur om na te gaan of ze aan de normen voldoet, is een essentieel onderdeel voor het certificeringssysteem. De tests moeten derhalve worden uitgevoerd door technische diensten die over de vereiste vaardigheden en technische kennis beschikken voor de uitvoering van conformiteitsbeoordelingen door de toepassing van gemeenschappelijke testmethoden.

(13) Om de effectiviteit van het certificeringssysteem te waarborgen en het wederzijds vertrouwen tussen nationale keuringsinstanties te versterken, moet in deze verordening worden bepaald aan welke eisen technische diensten moeten voldoen om te kunnen worden erkend.

(14) De conformiteit van de productie is een hoeksteen van het EU-typegoedkeuringssysteem. Teneinde de conformiteit van de productie te bewaken moeten fabrikanten regelmatig worden gecontroleerd door een keuringsinstantie of een daartoe aangewezen gekwalificeerde technische dienst.

(15) Het is belangrijk dat een uniforme toepassing van de gemeenschappelijke testmethoden door de technische diensten wordt gewaarborgd. Daartoe dient de Commissie een sectorale groep van technische diensten op te zetten en voor te zitten die zorgt voor de nodige coördinatie en samenwerking tussen de aangewezen technische diensten, de opleiding van de betrokken personeelsleden en coördinatie met derde landen.

(16) Wanneer bij apparatuur voor beveiligingsonderzoeken in de luchtvaart waarvoor een EU-typegoedkeuringscertificaat is afgegeven een ernstig risico voor gebruikers of het milieu aan het licht komt dat niet door de keuringsinstantie is gedetecteerd, moet een lidstaat, gedurende een beperkte periode en in afwachting van een toetsing door de Commissie van de door de lidstaat genomen maatregelen aan de EU-regelgeving, kunnen beletten dat die apparatuur op zijn grondgebied op de markt wordt gebracht of in gebruik wordt genomen.

(17) Wanneer wordt geconstateerd dat apparatuur voor beveiligingsonderzoeken in de luchtvaart waarvoor een conformiteitscertificaat is afgegeven, niet conform is met het type en de configuratie waarvoor een EU-typegoedkeuringscertificaat is verleend, dient de lidstaat die het typegoedkeuringscertificaat heeft afgegeven, de nodige maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de fabrikant de apparatuur in overeenstemming brengt en dient hij de andere keuringsinstanties en de Commissie in kennis te stellen van de genomen maatregelen.

(18) Wanneer wordt geconstateerd dat apparatuur voor beveiligingsonderzoeken in de luchtvaart waarvoor een conformiteitscertificaat is afgegeven, niet conform is met het type en de configuratie waarvoor een andere keuringsinstantie een typegoedkeuringscertificaat heeft verleend, zorgt de lidstaat ervoor dat die apparatuur tijdelijk niet meer op zijn grondgebied wordt verkocht of in gebruik wordt genomen en verzoekt hij de keuringsinstantie die het typegoedkeuringscertificaat heeft verleend om na te gaan of de geproduceerde apparatuur nog steeds conform is met het type en de configuratie die zijn goedgekeurd. De betrokken typegoedkeuringsinstantie beschikt over een termijn van maximum drie maanden vanaf de datum van het verzoek om de nodige maatregelen te nemen. Indien de betrokken keuringsinstantie vaststelt dat de apparatuur conform is met het type en de configuratie die zijn goedgekeurd, tracht zij het geschil te beslechten. Intussen blijven de tijdelijke maatregelen van kracht.

(19) Ter verbetering van de regelgeving, ter vereenvoudiging en ter voorkoming dat de bestaande Uniewetgeving over kwesties van technische specificaties voortdurend moet worden bijgewerkt, moet het mogelijk zijn in deze verordening te verwijzen naar bestaande internationale normen en regelingen zonder deze op te nemen in het rechtskader van de Unie.

(20) Teneinde de typegoedkeuringswetgeving te vereenvoudigen en de vaststelling ervan te versnellen is een nieuwe regelgevingsaanpak ingevoerd, volgens welke de wetgever in de gewone wetgevingsprocedure slechts de fundamentele regels en beginselen vaststelt en het vastleggen van de nadere technische bijzonderheden aan de Commissie delegeert. Met betrekking tot inhoudelijke eisen worden in deze verordening derhalve slechts administratieve bepalingen en procedurele eisen vastgesteld. De Commissie moet de bevoegdheid krijgen om technische specificaties vast te stellen, waaronder de gemeenschappelijke testmethoden en eisen voor de erkenning van de technische diensten die vereist zijn voor het bij deze verordening vastgestelde certificeringssysteem.

(21) Teneinde deze verordening te kunnen aanvullen met verdere technische bijzonderheden moet aan de Commissie de bevoegdheid worden overgedragen om overeenkomstig artikel 290 van het Verdrag handelingen vast te stellen teneinde deze verordening te kunnen aanpassen aan eventuele nieuwe prestatievereisten voor apparatuur voor beveiligingsonderzoeken in de luchtvaart alsmede aan de ontwikkeling van de wetenschappelijke en technische kennis. Het is van bijzonder belang dat de Commissie bij de voorbereiding passend overleg pleegt, onder meer met deskundigen. De Commissie dient er bij de voorbereiding en opstelling van de gedelegeerde handelingen voor te zorgen dat de desbetreffende documenten tijdig en op gepaste wijze gelijktijdig worden toegezonden aan het Europees Parlement en de Raad.

(22) De lidstaten dienen regels vast te stellen inzake sancties wegens inbreuken op deze verordening en erop toe te zien dat die regels worden uitgevoerd. Die sancties moeten doeltreffend, evenredig en afschrikkend zijn.

(23) Op basis van door de lidstaten meegedeelde informatie dient de Commissie verslag uit te brengen aan het Europees Parlement en de Raad over de toepassing van deze verordening.

(24) Ter wille van de duidelijkheid, voorspelbaarheid en vereenvoudiging en om de lasten voor fabrikanten van apparatuur voor beveiligingsonderzoeken in de luchtvaart te verminderen, mag deze verordening slechts een beperkt aantal uitvoeringsfasen voor de invoering van administratieve bepalingen en algemene technische eisen omvatten. Daarom moet de sector voldoende tijd krijgen om zich aan te passen aan de nieuwe voorschriften van deze verordening en aan de technische specificaties en administratieve bepalingen die in op grond van deze verordening vastgestelde gedelegeerde handelingen worden beschreven. Het is van essentieel belang de vereisten tijdig te definiëren om de fabrikanten voldoende aanlooptijd te bieden om technische oplossingen voor in serie geproduceerde apparatuur voor beveiligingsonderzoeken in de luchtvaart te ontwikkelen, te testen en toe te passen en om de fabrikanten en de goedkeuringsinstanties in de lidstaten voldoende aanlooptijd te bieden om de nodige administratieve systemen op te zetten.

(25) Aangezien de doelstellingen van deze verordening, namelijk het vaststellen van geharmoniseerde regels inzake de administratieve en procedurele eisen voor de typegoedkeuring van apparatuur voor beveiligingsonderzoeken in de luchtvaart, niet voldoende door de lidstaten kunnen worden verwezenlijkt en derhalve, gelet op de omvang en de gevolgen ervan, beter kunnen worden verwezenlijkt op het niveau van de Unie, kan de Unie in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel als vervat in artikel 5 van het Verdrag betreffende de Europese Unie, maatregelen vaststellen. Overeenkomstig het evenredigheidsbeginsel in dat artikel mag deze verordening niet verder gaan dan nodig is om deze doelstellingen te verwezenlijken.