Overwegingen bij COM(2011)706 - Actieprogramma voor belastingen en douane in de EU voor de periode 2014-2020 (FISCUS)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) De meerjarige actieprogramma's voor belastingen en douane van vóór 2014 hebben de samenwerking tussen respectievelijk de belasting- en de douaneautoriteiten binnen de Unie aanzienlijk vergemakkelijkt en versterkt. Het is derhalve passend in de voortzetting van deze programma's te voorzien door op hetzelfde gebied een nieuw programma vast te stellen.

(2) Gelet op de synergieën tussen de programma's van vóór 2014 en in overeenstemming met de door de Commissie in haar mededeling 'Een begroting voor Europa 2020'[20] gedane toezegging om het aantal programma's te beperken, dienen de samenwerkings­programma's op het gebied van belastingen en douane te worden vervangen door één enkel programma. De vaststelling van één enkel programma zal bovendien ten goede komen van de vereenvoudiging en de samenhang, terwijl het toch mogelijk blijft om apart op het gebied van belastingen of douane activiteiten op te zetten.

(3) De programma-activiteiten, dat wil zeggen de Europese informatiesystemen, de gemeenschappelijke acties voor belasting- en douaneambtenaren en de gemeenschappelijke opleidingsinitiatieven, zullen naar verwachting bijdragen aan de verwezenlijking van de Europa 2020-strategie voor slimme, duurzame en inclusieve groei[21]. Door een kader te creëren voor activiteiten die tot doel hebben de belasting- en douaneautoriteiten efficiënter te laten functioneren, het concurrentievermogen van de bedrijven te versterken, de werkgelegenheid te bevorderen en de financiële en economische belangen van de Unie te helpen beschermen, zal het programma de werking van de douane-unie en de interne markt actief versterken.

(4) Het programmaonderdeel belastingen moet in overeenstemming worden gebracht met bestaande en toekomstige EU-wetgeving om ondersteunende activiteiten voor eventuele nieuwe belastingen of wetgeving van de Unie mogelijk te maken. Voor de toepassing van dit programma ziet het onderdeel belastingen daarom niet alleen op btw overeenkomstig Richtlijn 2006/112/EG van de Raad van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde[22], accijnzen op alcohol overeenkomstig Richtlijn 92/83/EEG van de Raad van 19 oktober 1992 betreffende de harmonisatie van de structuur van de accijns op alcohol en alcoholhoudende dranken[23], accijnzen op tabaksproducten overeenkomstig Richtlijn 2011/64/EU van de Raad van 21 juni 2011 betreffende de structuur en de tarieven van de accijns op tabaksfabrikaten[24] en heffingen op energieproducten en elektriciteit overeenkomstig Richtlijn 2003/96/EG van de Raad van 27 oktober 2003 tot herstructurering van de communautaire regeling voor de belasting van energieproducten en elektriciteit[25], maar ook op alle andere belastingen die onder het toepassingsgebied van de EU-belastingwetgeving vallen in de zin van Richtlijn 2010/24/EU van de Raad van 16 maart 2010 betreffende de wederzijdse bijstand inzake de invordering van schuldvorderingen die voortvloeien uit belastingen, rechten en andere maatregelen[26].

(5) Ter ondersteuning van het toetredings- en associatieproces van derde landen staat deelname aan het programma ook open voor toetredingslanden en kandidaat-lidstaten alsook potentiële kandidaat-lidstaten en partnerlanden van het Europese nabuurschapsbeleid[27], mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Gelet op de toenemende verwevenheid van de wereldeconomie is het ook zinvol te voorzien in de mogelijkheid om externe deskundigen, zoals ambtenaren van derde landen, vertegenwoordigers van internationale organisaties of marktdeelnemers, bij bepaalde activiteiten te betrekken.

(6) Gelet op de problemen en uitdagingen die in de komende tien jaar kunnen worden verwacht, dienen de doelstellingen van de programma's van vóór 2014 te worden bijgestuurd. Het bij deze verordening vastgestelde programma moet een rol spelen op cruciale gebieden zoals de coherente tenuitvoerlegging van EU-wetgeving, de bescherming van de financiële en economische belangen van de Unie, het waarborgen van de veiligheid en de versterking van de bestuurlijke capaciteit van de belasting- en douane­autoriteiten. Gelet evenwel op de problematische dynamiek van nieuwe uitdagingen die in kaart zijn gebracht, dient extra aandacht te worden gegeven aan fraudebestrijding, administratieve lastenverlaging en handelsfacilitatie.

(7) De in het kader van de programma's van vóór 2014 gebruikte instrumenten zijn behouden gebleven omdat zij hun waarde hebben bewezen. Gelet evenwel op de behoefte aan instrumenten die een gestructureerdere operationele samenwerking mogelijk maken, zijn extra instrumenten toegevoegd, zoals de samenstelling van deskundigenteams met EU- en nationale deskundigen om gezamenlijk taken te verrichten op specifieke domeinen. Gelet op recente ontwikkelingen is het voorts passend te voorzien in de mogelijkheid om in het kader van het programma acties voor bestuurlijke capaciteitsopbouw op te zetten, teneinde gespecialiseerde bijstand te verlenen aan de landen die daaraan behoefte hebben.

(8) De Europese informatiesystemen spelen een cruciale rol bij het versterken van de douanesystemen en belastingstelsels in de Unie en moeten derhalve verder worden gefinancierd in het kader van het programma. Voorts moet het mogelijk zijn nieuwe belasting- en douanegerelateerde informatiesystemen die in het kader van EU-wetgeving worden vastgesteld, in het programma op te nemen. Deze systemen moeten gebaseerd zijn op gezamenlijke ontwikkelingmodellen en een moderne IT-architectuur om de flexibiliteit en de efficiency van de belasting– en douanediensten te verhogen.

(9) Het programma moet ook voorzien in gemeenschappelijke opleidingen met het oog op competentieontwikkeling. Belasting- en douaneambtenaren moeten hun kennis en vaardigheden die zij nodig hebben om de Unie te dienen, ontwikkelen en actualiseren. Het programma moet essentieel tot doel hebben de personele kwalificaties op efficiënte wijze te ontwikkelen door middel van een sterkere opleidingsondersteuning die zowel op belasting- en douane­ambtenaren als op marktdeelnemers is gericht. Te dien einde moet de bestaande gemeenschappelijke opleidingsaanpak van de Unie, die vooral gebaseerd was op de centrale ontwikkeling van e-learning, zich ontwikkelen tot een veelzijdig ondersteuningsprogramma voor opleidingen op het gebied van belastingen voor de Unie.

(10) Het programma moet een periode van zeven jaar bestrijken, zodat de looptijd ervan samenvalt met die van het meerjarige financiële kader dat is vastgesteld bij Verordening (EU) nr. xxx van de Raad van xxx tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2014-2020[28].

(11) Er dienen voor de gehele looptijd van het programma financiële middelen te worden vastgesteld, die voor de begrotingsautoriteit in het kader van de jaarlijkse begrotingsprocedure het voornaamste referentiepunt vormen in de zin van punt [17] van het Interinstitutioneel Akkoord van XX/YY/201Z tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer.

(12) In overeenstemming met de door de Commissie in haar mededeling over de evaluatie van de EU-begroting 2010[29] gedane toezegging voor samenhang en vereenvoudiging van financieringsprogramma's moeten de middelen worden gedeeld met andere EU-financieringsinstrumenten wanneer de beoogde programma-activiteiten doelstellingen nastreven die gemeenschappelijk zijn voor verschillende financieringsinstrumenten, zonder dat deze activiteiten evenwel dubbel kunnen worden gefinancierd. Bij de in het kader van dit programma opgezette acties moet ervoor zorg worden gedragen dat EU-middelen ter ondersteuning van de werking van de douane-unie op samenhangende wijze worden gebruikt.

(13) De voor de financiële tenuitvoerlegging van deze verordening vereiste maatregelen worden vastgesteld in overeenstemming met Verordening (EG, Euratom) nr. xxx/20xx van de Raad van xxx houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen, en met Verordening (EG, Euratom) nr. xxx/20x van de Commissie van xxx tot vaststelling van uitvoeringsvoorschriften van Verordening (EG, Euratom) nr. xxx/20xx van de Raad van xxx (verwijzingen naar nieuw Financieel Reglement en uitvoeringsbesluit).

(14) De financiële belangen van de Unie moeten gedurende de volledige uitgavencyclus door passende maatregelen worden beschermd, met inbegrip van voorkoming, opsporing en onderzoek van onregelmatigheden, invordering van verloren gegane, ten onrechte betaalde of onjuist gebruikte middelen en, in voorkomend geval, oplegging van boetes.

(15) Om eenvormige voorwaarden voor de tenuitvoerlegging van deze verordening te waarborgen, moeten uitvoeringsbevoegdheden aan de Commissie worden toegekend. Deze bevoegdheden moeten worden uitgeoefend overeenkomstig Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren[30].

(16) Daar de doelstellingen van het overwogen optreden, namelijk de vaststelling van een meerjarenprogramma ter verbetering van het functioneren van de belastingstelsels in de interne markt en van de werking van de douane-unie, niet voldoende door de lidstaten kunnen worden verwezenlijkt, aangezien zij de voor het programma vereiste samenwerking en coördinatie niet efficiënt kunnen verrichten, en derhalve wegens de gevolgen van het programma beter door de Unie kunnen worden verwezenlijkt, kan de Unie, overeenkomstig het in artikel 5 VEU neergelegde subsidiariteitsbeginsel, maatregelen nemen. Overeenkomstig het in hetzelfde artikel neergelegde evenredigheidsbeginsel gaat deze verordening niet verder dan nodig is om deze doelstellingen te verwezenlijken.

(17) De Commissie wordt bij de tenuitvoerlegging van het programma bijgestaan door het FISCUS-comité. De belangrijkste bevoegdheid van dit comité heeft betrekking op de jaarlijkse werkprogramma's.

(18) Deze verordening vervangt Beschikking nr. 1482/2007/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2007 tot vaststelling van een communautair programma ter verbetering van het functioneren van de belastingstelsels in de interne markt (Fiscalis-2013) en tot intrekking van Beschikking nr. 225/2002/EG[31], alsook Beschikking nr. 624/2007/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 mei 2007 tot vaststelling van een actieprogramma voor de douane in de Gemeenschap (Douane-2013)[32]. Deze beschikkingen moeten derhalve worden ingetrokken.