Overwegingen bij COM(2010)148 - Standpunt EU binnen het administratief comité, opgericht in het kader van de Internationale Overeenkomst inzake de harmonisatie van de goederencontroles aan de grenzen, over het Voorstel tot wijziging van die overeenkomst door toevoeging van een nieuwe bijlage betreffende het vergemakkelijken van het overschrijden van grenzen voor internationale spoorvracht

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
1. De op 21 oktober 1982 in Genève ondertekende Internationale Overeenkomst inzake de harmonisatie van de goederencontroles aan de grenzen (de 'harmonisatieovereenkomst') is namens de Gemeenschap bekrachtigd bij Verordening (EEG) nr. 1262/84 van de Raad van 10 april 1984 en is op 12 september 1987 van kracht geworden.

2. Bij de harmonisatieovereenkomst zijn maatregelen ingevoerd die bedoeld zijn ter vergemakkelijking, en dus ontwikkeling, van de internationale handel, meer bepaald door de harmonisatie (waar passend) van de verschillende grenscontroles welke worden uitgevoerd bij de overbrenging van goederen.

3. Overeenkomstig artikel 22 van de harmonisatieovereenkomst, in samenhang met bijlage 7 bij de overeenkomst, kan het administratief comité wijzigingen van de overeenkomst vaststellen. Deze wijzigingen worden geacht te zijn goedgekeurd tenzij een partij bij de overeenkomst bezwaar aantekent binnen een termijn van 12 maanden nadat de Verenigde Naties de partijen bij de overeenkomst in kennis hebben gesteld van de voorgestelde wijzigingen.

4. De VN/ECE-werkgroep Douanevraagstukken in verband met het vervoer heeft op zijn vergaderingen besloten dat de overeenkomst moet worden herzien teneinde daarin ook bepalingen op te nemen die het overschrijden van grenzen in het kader van het internationale spoorvervoer moeten vergemakkelijken.

5. Met de nieuwe bijlage 9 wordt beoogd de internationale handel te vergemakkelijken door een vermindering, harmonisatie en coördinatie van de procedures en formaliteiten bij de grenscontrole van goederen in het internationale spoorvervoer. Dit zal worden bereikt door de invoering van minimumeisen voor grensstations (overgangspunten), samenwerking tussen landen in deze stations, verschuiving van controles aan de grenzen naar controles in de stations van vertrek en bestemming, vermindering van de tijd die controles in beslag nemen, vermindering van het aantal documenten op papier en gebruik van de CIM/SMGS-vrachtbrief als douanedocument.

6. Alle gemeenschappelijke formaliteiten en overeenkomsten op het gebied van grenscontroles, alsmede voor het spoorwegpersoneel bij het passeren van grenzen geldende procedures en formaliteiten, moeten verlopen overeenkomstig de regels van Verordening (EG) nr. 562/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2006 tot vaststelling van een communautaire code betreffende de overschrijding van de grenzen door personen (Schengengrenscode)[1] en Verordening (EG) nr. 1931/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 tot vaststelling van regels inzake klein grensverkeer aan de landbuitengrenzen van de lidstaten en tot wijziging van de bepalingen van de Schengenuitvoeringsovereenkomst[2].

7. Het vergemakkelijken van de internationale handel en het opheffen van technische belemmeringen voor de handel zijn doelstellingen van het gemeenschappelijk handelsbeleid en vallen dus onder de exclusieve bevoegdheid van de Europese Unie.

8. Alle lidstaten hebben een positief advies gegeven inzake het voorstel tot wijziging. Het ontwerpvoorstel, opgesteld door de werkgroep Douanevraagstukken in verband met het vervoer, is al besproken binnen het Comité Douanewetboek en is daar goedgekeurd.

9. De volgende vergadering van het administratief comité voor de harmonisatieovereenkomst is gepland in mei 2010 en naar verwachting zijn alle partijen bij de overeenkomst bereid de voorgestelde wijziging van de harmonisatieovereenkomst formeel vast te stellen.

10. Het standpunt dat de Europese Unie inneemt met betrekking tot de voorgestelde wijziging moet derhalve worden vastgesteld.