Overwegingen bij COM(2024)418 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10149/21 INIT; ST 10149/21 ADD 1 REV 1) van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Portugal

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Nadat Portugal op 22 april 2021 zijn nationale herstel- en veerkrachtplan had ingediend, heeft de Commissie de Raad een voorstel voor een positieve beoordeling voorgelegd. De Raad heeft de positieve beoordeling goedgekeurd door middel van zijn uitvoeringsbesluit van 13 juli 2021 2 . Dat uitvoeringsbesluit is op 17 oktober 2023 gewijzigd 3 .

(2) Op 1 en 12 augustus 2024 heeft Portugal overeenkomstig artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 een met redenen omkleed verzoek aan de Commissie gericht om een voorstel in te dienen tot wijziging van het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021, omdat het herstel- en veerkrachtplan op grond van objectieve omstandigheden deels niet langer te verwezenlijken is. Op basis daarvan heeft Portugal een gewijzigd herstel- en veerkrachtplan ingediend.

Wijzigingen op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241

(3) De wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan die Portugal op grond van objectieve omstandigheden heeft ingediend, hebben betrekking op 22 maatregelen.

(4) Portugal heeft toegelicht dat acht maatregelen zijn gewijzigd om betere alternatieven uit te voeren, om zo de oorspronkelijke ambitie van de maatregel te bereiken. Dit betreft mijlpaal 1.40 van maatregel C01-i04 (Bouw van een ziekenhuis in Oost-Lissabon en uitrusting voor ziekenhuizen in Lissabon en Vale do Tejo) in het kader van component 1 (Nationale Gezondheidszorg); mijlpaal 12.7 van maatregel C12-r39 (Bevordering van de circulaire economie en efficiënter afvalbeheer) in het kader van component 12 (Bio-economie); streefdoelen 15.13 van maatregel C15-i05 (Koolstofvrij maken van het openbaar vervoer) en 15.14 van maatregel C15-r30 (Hervorming van het ecosysteem voor vervoer) in het kader van component 15 (Duurzame mobiliteit); mijlpaal 19.23 van maatregel C19-r35 (Functionele en organisatorische hervorming van het openbaar bestuur) in het kader van component 19 (Digitale overheidsdiensten); en streefdoelen 21.14 en 21.15 van maatregel C21-r45 (Groene vaardigheden) en mijlpalen 21.20, 21.21 en 21.23 van maatregel C21-r48 (Vereenvoudiging van het juridische en regelgevingskader voor projecten op het gebied van hernieuwbare energie) in het kader van component 21 (REPowerEU). Dit betreft ook de beschrijving van de maatregel inzake investering C07-i03 (Grensoverschrijdende verbindingen) in het kader van component 7 (Infrastructuur) en investering C08-i02 (Register van plattelandseigendommen en landbedekkingsmonitoringsysteem) in het kader van component 8 (Bossen). Op basis hiervan heeft Portugal verzocht bovengenoemde mijlpalen, streefdoelen en maatregelen te wijzigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(5) Portugal heeft toegelicht dat twaalf maatregelen zijn gewijzigd om betere en administratief minder belastende alternatieven uit te voeren teneinde de oorspronkelijke ambitie van de maatregel te bereiken. Het gaat in dit verband om de streefdoelen 2.16 en 2.18 van maatregel C02-i04-RAA (Verbetering van de huisvestingsomstandigheden in de autonome regio Azoren) in het kader van component 2 (Huisvesting); streefdoelen 4.2 en 4.5 van C04-i01 (Culturele netwerken en digitale transitie) en de beschrijving van de betrokken investering in het kader van component 4 (Cultuur); mijlpaal 5.26 van C05-r13 (Ontwikkeling van de kapitaalmarkt en bevordering van kapitalisatie van niet-financiële ondernemingen) in het kader van component 5 (Investeringen en innovatie); mijlpaal 10.6 van C10-i03 (Centrum voor operaties op het gebied van de Atlantische defensie en marineplatform) en mijlpaal 10.8 van C10-i04-RAA (Ontwikkeling van het “Cluster do Mar dos Açores”) in het kader van component C10 (Zee); streefdoel 11.3 van C11-i01 (Koolstofvrij maken van de industrie) in het kader van component 11 (Koolstofvrij maken van de industrie); streefdoel 19.19 van C19-i07 (Openbaar bestuur dat gemachtigd is om publieke waarde te creëren) in het kader van component 19 (Digitale overheidsdiensten) en streefdoel 21.1 van C21-i01 (Opgeschaalde maatregel: Koolstofvrij maken van de industrie) in het kader van component 21 (REPowerEU). Dit geldt ook voor de beschrijving van de maatregel inzake investering C02-i01 (Steunprogramma voor toegang tot huisvesting) in het kader van component 2 (Huisvesting); investering C06-i01 (Modernisering van instellingen voor beroepsonderwijs en -opleiding) in het kader van component 6 (Kwalificaties en vaardigheden); investeringen C10-i03 (Centrum voor operaties op het gebied van de Atlantische defensie en marineplatform) en C10-i04-RAA (Ontwikkeling van het “Cluster do Mar dos Açores”) in het kader van component C10 (Zee); hervorming C15-r30 (Hervorming van het ecosysteem voor vervoer) in het kader van component 15 (Duurzame mobiliteit); hervorming C21-r46 (Regelgevingskader voor hernieuwbare waterstof) en investering C21-i06 (Opgeschaalde maatregel: Waterstof en hernieuwbare gassen) in het kader van component 21 (REPowerEU). Op basis hiervan heeft Portugal verzocht om wijziging van bovengenoemde maatregelen, met inbegrip van de relevante mijlpalen en streefdoelen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(6) Portugal heeft uitgelegd dat voor vier maatregelen niet kan worden aangetoond dat acht mijlpalen en streefdoelen zijn verwezenlijkt, aangezien de interne procedures van Portugal geen eenduidig primair bewijs opleveren waarmee expliciet kan worden geverifieerd of de desbetreffende mijlpalen en streefdoelen op bevredigende wijze zijn verwezenlijkt. Om deze verificatie mogelijk te maken, moet het soort indicatoren dat wordt gebruikt om te beoordelen of mijlpalen en streefdoelen op bevredigende wijze zijn verwezenlijkt, worden gewijzigd, zonder daarbij de doelstellingen en aard van de betrokken maatregelen te wijzigen. De nieuwe indicatoren moeten, wat de specifieke kwantiteit betreft, zo worden vastgesteld dat het ambitieniveau van de desbetreffende maatregelen behouden blijft. Dit betreft respectievelijk de streefdoelen 2.2, 2.29 en 2.3 van maatregel C02-i01 (Steunprogramma voor toegang tot huisvesting) en tussentijds streefdoel 2.6, alsook daaropvolgend streefdoel 2.7 van maatregel C02-i02 (Nationale subsidie voor nood- en tijdelijke huisvesting) in het kader van component 2 (Huisvesting); streefdoelen 6.3 en 6.4 van C06-i01 (Modernisering van instellingen voor beroepsonderwijs en -opleiding) in het kader van component 6 (Kwalificaties en vaardigheden); en streefdoel 19.20 van maatregel C19-i07 (Openbaar bestuur dat gemachtigd is om publieke waarde te creëren – Investering) in het kader van component 19 (Digitale overheidsdiensten). Op basis hiervan heeft Portugal verzocht om wijziging van bovengenoemde maatregelen, met inbegrip van de relevante mijlpalen en streefdoelen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(7) Portugal heeft uitgelegd dat één maatregel deels niet langer te verwezenlijken is omdat de vraag bij deskundigen van bosproducentenorganisaties ontoereikend is. Het gaat dan met name om streefdoel 8.16 van maatregel C08-i05 (Meer bos) in het kader van component 8 (Bossen). Op basis hiervan heeft Portugal verzocht het bovengenoemde streefdoel te wijzigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(8) De Commissie is van oordeel dat de door Portugal aangevoerde redenen de wijziging op grond van artikel 21, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 rechtvaardigen en dat het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 dienovereenkomstig moet worden gewijzigd.

Correctie van schrijffouten

(9) In de tekst van het uitvoeringsbesluit van de Raad zijn 36 schrijffouten vastgesteld die gevolgen hebben voor 27 mijlpalen en streefdoelen en 31 maatregelen in het kader van 11 componenten. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet worden gewijzigd ter correctie van schrijffouten die niet de inhoud weerspiegelen van het op 22 april 2021 bij de Commissie ingediende herstel- en veerkrachtplan, zoals overeengekomen tussen de Commissie en Portugal. Deze schrijffouten hebben betrekking op streefdoel 4.5 van C4-i01 (Culturele netwerken en digitale transitie) en mijlpaal 4.11 van C04-i02 (Cultureel erfgoed) en de beschrijving van de betrokken investering in het kader van component 4 (Cultuur); streefdoel 5.17 van C05-i04-RAA (Herkapitalisatie van het bedrijfssysteem van de Azoren), streefdoelen 5.29 en 5.43 van C05-i06 (Kapitalisatie van ondernemingen en financiële veerkracht/Banco Português de Fomento), streefdoel 5.40 van C05-i09 (Opschaling: Mobiliseren van agenda’s/allianties voor bedrijfsinnovatie), streefdoel 5.42 van C05-10 (Opschaling: Groene agenda’s/allianties voor bedrijfsinnovatie), streefdoel 5.45 van C05-i11 (Opschaling: Mobiliseren van agenda’s/allianties voor bedrijfsinnovatie (leningen)) en streefdoel 5.47 van C05-i12 (Opschaling: Groene agenda’s/allianties voor bedrijfsinnovatie (leningen)), in het kader van component 5 (Investeringen en innovatie); streefdoel 6.5 van C6-i02 (Verbintenis inzake duurzame werkgelegenheid) en streefdoel 6.7 van C06-i04 (Jongerenimpuls – STEAM), mijlpaal 6.20 van C06-i06 (Capaciteiten op het gebied van wetenschap) en streefdoel 6.28 van C06-i09 (Nieuwe of gerenoveerde scholen) in het kader van component 6 (Kwalificaties en vaardigheden); mijlpaal 7.14 en streefdoel 7.15 van C07-i05-RAA (Logistieke circuits – Regionaal netwerk van de Azoren) in het kader van component 7 (Infrastructuur); mijlpaal 17.21 van C17-i02 (Modernisering van de informatiesystemen van de belasting- en douanedienst voor de belasting op onroerend goed op het platteland) in het kader van component 17 (Kwaliteit en houdbaarheid van de overheidsfinanciën); streefdoel 19.21 van C19-i07 (Openbaar bestuur dat gemachtigd is om publieke waarde te creëren) en de beschrijving van de betrokken investering, streefdoel 19.33 van C19-r42 (Nieuw evaluatiesysteem voor de empowerment en verjonging van het ambtenarenapparaat) en mijlpaal 19.36 van C19-i08 (Intelligente gebieden) in het kader van component 19 (Digitale overheidsdiensten); en mijlpaal 21.7 van C21-r43 (Nationaal observatorium voor energiearmoede), mijlpaal 21.22 van C21-r48 (Vereenvoudiging van het juridische en regelgevingskader voor projecten op het gebied van hernieuwbare energie), mijlpaal 21.24 en streefdoel 21.25 van C21-i06 (Opgeschaalde maatregel: Waterstof en hernieuwbare gassen), mijlpaal 21.35 van C21-i12 (Opgeschaalde maatregel: Koolstofvrij maken van het openbaar vervoer), mijlpaal 21.39 van C21-i14 (Bus Rapid Transit – Braga) en streefdoel 21.43 van C21-i16 (Kabelbaan in Nazaré) in het kader van component 21 (REPowerEU), de beschrijving van de volgende maatregelen: investment C02-i04-RAA (Verbetering van de huisvestingsomstandigheden in de autonome regio Azoren) in het kader van component 2 (Huisvesting); hervorming C05-r13 (Ontwikkeling van de kapitaalmarkt en bevordering van kapitalisatie van niet-financiële ondernemingen) in het kader van component 5 (Investeringen en innovatie); investering C07-i02 (Ontbrekende schakels en vergroting van de capaciteit van het netwerk), investering C07-i04 (Bedrijfsopvanggebieden — Toegankelijkheid van wegen) en investering C07-i05-RAA (Logistieke Circuits – Regionaal netwerk van de Azoren) in het kader van component 7 (Infrastructuur); investering C09-i02 (Hydraulische multifunctionele onderneming van Crato, planningsfase) in het kader van component 9 (Waterbeheer); investering C11-i01 (Koolstofvrij maken van de industrie) in het kader van component 11 (Koolstofvrij maken van de industrie); hervorming C17-r32 (Modernisering en vereenvoudiging van het beheer van de overheidsfinanciën) en hervorming C17-r40 (Vereenvoudiging van het belastingstelsel) in het kader van component 17 (Kwaliteit en houdbaarheid van de overheidsfinanciën); hervorming C19-r35 (Functionele en organisatorische hervorming van het openbaar bestuur) in het kader van component 19 (Digitale overheidsdiensten); hervorming C21-r44 (Ontwikkeling van éénloketoplossingen voor burgers op het gebied van energie-efficiëntie (burgerenergieloketten)) en hervorming C21-r48 (Vereenvoudiging van het juridische en regelgevingskader voor projecten op het gebied van hernieuwbare energie) in het kader van component 21 (REPowerEU), en de term die wordt gebruikt om de betalingstranches in deel 2 (Financiële ondersteuning) vast te stellen en de lijst van mijlpalen en streefdoelen die vallen onder de vijfde, zesde, negende en tiende tranche van de niet-terugbetaalbare steun vallen en onder de vijfde, achtste, negende en tiende tranche van de steun via leningen. Deze correcties hebben geen gevolgen voor de uitvoering van de betreffende maatregelen.

(10) In overweging (79) van het uitvoeringsbesluit van de Raad van 17 oktober 2023 4 is een schrijffout vastgesteld die niet de inhoud weergeeft van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan dat op 26 mei 2023 bij de Commissie is ingediend, zoals overeengekomen tussen de Commissie en Portugal. Deze schrijffout heeft betrekking op het percentage van de totale toewijzing van het herstel- en veerkrachtplan dat bestemd is voor maatregelen ter ondersteuning van klimaatdoelstellingen, berekend volgens de in bijlage VI bij Verordening (EU) 2021/241 beschreven methode. In overweging (79) van het uitvoeringsbesluit van de Raad van 17 oktober 2023 zijn de volgende bedragen vermeld: 41,2 % van de totale toewijzing voor het herstel- en veerkrachtplan en 91,1 % van de totale geraamde kosten van de maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk. Uitgaande van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan dat op 26 mei 2023 bij de Commissie is ingediend, vertegenwoordigen de maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen in feite 40,6 % van de totale toewijzing voor het herstel- en veerkrachtplan en 91,1 % van de totale geraamde kosten van de maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk, berekend volgens de in bijlage VI bij Verordening (EU) 2021/241 beschreven methode. Deze correctie heeft geen gevolgen voor de beoordeling of de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan.

Beoordeling door de Commissie

(11) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan beoordeeld aan de hand van de criteria van artikel 19, lid 3, van Verordening (EU) 2021/241.

(12) De Commissie is van oordeel dat de door Portugal voorgestelde wijzigingen geen invloed hebben op de positieve beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan in uitvoeringsbesluit van de Raad ST 10149/21 INIT, ST 10149/21 ADD 1 REV 1 van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Portugal met betrekking tot de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het herstel- en veerkrachtplan in het licht van de beoordelingscriteria van artikel 19, lid 3, punten a), b), c), d), d bis), d ter), e), f), g), h), i), j) en k).

Positieve beoordeling

(13) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan positief beoordeeld en concludeert dat het plan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241. Nu moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van en bijlage V bij die verordening, de hervormings- en investeringsprojecten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan worden vastgelegd, alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun en steun via leningen.

Financiële bijdrage

(14) De totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Portugal worden geraamd op 22 215 870 313 EUR. Aangezien het bedrag van de geraamde totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de geactualiseerde maximale financiële bijdrage die voor Portugal beschikbaar is, moet de overeenkomstig artikel 20, lid 4, artikel 21 bis, lid 6, en artikel 21 ter, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 bepaalde totale financiële bijdrage die aan het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Portugal is toegewezen, gelijk zijn aan 16 325 113 960 EUR.

Leningen

(15) De steun van 5 890 756 353 EUR die via leningen aan Portugal ter beschikking wordt gesteld, blijft ongewijzigd.

(16) Uitvoeringsbesluit van de Raad ST 10149/21 INIT, ST 10149/21 ADD 1 REV 1 van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Portugal moet derhalve dienovereenkomstig worden gewijzigd. Ten behoeve van de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit van de Raad volledig worden vervangen.