Overwegingen bij COM(2023)329 - Machtiging van Roemenië af te wijken van de artikelen 218 en 232 van de btw-richtlijn

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1)Bij brief, ingekomen bij de Commissie op 14 januari 2022, heeft Roemenië verzocht om machtiging tot invoering van een bijzondere maatregel die afwijkt van de artikelen 178, 218 en 232 van Richtlijn 2006/112/EG (hierna “de bijzondere maatregel” genoemd), zodat het voor alle transacties tussen op het Roemeense grondgebied gevestigde belastingplichtigen elektronische facturering kan verplichten. De machtiging werd gevraagd voor de periode 1 juli 2022 tot en met 31 december 2025.

(2)Bij brief, ingekomen bij de Commissie op 30 september 2022, heeft Roemenië de Commissie meegedeeld dat het de gevraagde derogatie van artikel 178 van Richtlijn 2006/112/EG niet langer nodig had. Roemenië verzocht ook om de machtiging te verlenen voor de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2026 en niet voor de periode die het oorspronkelijk had gevraagd.

(3)Bij brief van 8 december 2022 heeft de Commissie de overige lidstaten van het verzoek van Roemenië in kennis gesteld. Bij brief van 9 december 2022 heeft de Commissie Roemenië meegedeeld dat zij over alle gegevens beschikte die zij nodig achtte voor de beoordeling van het verzoek.

(4)Roemenië stelt dat verplichte elektronische facturering voor transacties tussen in Roemenië gevestigde belastingplichtigen, in combinatie met de verplichting om de gegevens over die transacties aan de belastingdienst te rapporteren, ten goede zou komen van de strijd tegen btw-fraude en -ontduiking. De belastingdienst zal dan vroegtijdig en automatisch kunnen nagaan of de aangegeven en betaalde btw overeenstemt met de uitgereikte en ontvangen facturen, wat de analysecapaciteiten van de Roemeense belastingdienst sterk zou verbeteren. Met de invoering van een verplichte elektronische facturering zullen de belastingautoriteiten ook een krachtig instrument krijgen om frauduleuze btw-ketens in real time te volgen, waardoor zij onmiddellijk actie kunnen ondernemen om de betrokken bedrijven te identificeren en te stoppen.

(5)Volgens Roemenië zal de invoering van verplichte elektronische facturering ook de marktdeelnemers ten goede komen door de digitalisering van processen en de administratieve lastenverlichting, terwijl er tegelijkertijd een eerlijk concurrentieklimaat tussen belastingplichtigen wordt gewaarborgd. De digitalisering van processen zal leiden tot snellere betalingen, lagere verzendkosten, snelle en goedkope verwerking van factuurgegevens en lagere archiveringskosten voor belastingplichtigen. De invoering van het verplichte elektronische factureringssysteem zal leiden tot de afschaffing van de huidige verplichting om informatie over binnenlandse prestaties te verstrekken en zo tot minder administratieve lasten voor de marktdeelnemers.

(6)Op 8 december 2022 heeft de Europese Commissie een voorstel voor een richtlijn van de Raad tot wijziging van Richtlijn 2006/112/EG wat betreft de btw-regels voor het digitale tijdperk 9 aangenomen. Met de voorgestelde wijzigingen zal artikel 218 van Richtlijn 2006/112/EG worden gewijzigd en artikel 232 van die richtlijn worden geschrapt, waardoor de lidstaten e-facturering verplicht kunnen stellen en zij dus niet langer nog om een derogatie van Richtlijn 2006/112/EG zouden moeten verzoeken om een dergelijk systeem te implementeren. Vanaf de datum waarop de lidstaten nationale bepalingen moeten toepassen die zij moeten vaststellen indien die richtlijn wordt aangenomen, zou dit besluit derhalve zijn werking verliezen. Op grond van dat voorstel zal er, onverminderd enkele overgangsbepalingen, geen voorafgaande verplichte toestemming of controle door de belastingautoriteiten meer vereist zijn om elektronische facturen te mogen verzenden. Roemenië is voornemens om in een eerste fase te eisen dat de belastingdienst de juistheid van de factuur controleert voordat de elektronische factuur als geldig kan worden beschouwd. Roemenië moet echter de nodige aanpassingen aan het systeem aanbrengen zodat belastingplichtigen uiterlijk 31 december 2025 de nodige gegevens aan de belastingdienst kunnen toezenden zonder dat de factuur vooraf wordt gecontroleerd. Als gevolg daarvan zal de voorafgaande controle van facturen door de belastingdienst facultatief worden voor belastingplichtigen.

(7)Gezien het brede toepassingsgebied en vernieuwende karakter van de bijzondere maatregel is het zaak het effect ervan op de bestrijding van btw-fraude en -ontduiking en op belastingplichtigen te evalueren. Als Roemenië een verlenging van de bijzondere maatregel nodig zou achten, moet het de Commissie dan ook een verslag met een evaluatie van de doeltreffendheid van de bijzondere maatregel inzake bestrijding van btw-fraude en -ontduiking en vereenvoudiging van de belastinginning voorleggen, samen met het verzoek om verlenging.

(8)De bijzondere maatregel mag geen afbreuk doen aan het recht van de afnemer om een factuur op papier te ontvangen in het geval van intracommunautaire transacties.

(9)De bijzondere maatregel moet beperkt zijn in de tijd om nadien te kunnen beoordelen of hij passend en effectief was in het licht van de doelstellingen ervan.

(10)De bijzondere maatregel staat derhalve in verhouding tot de beoogde doelstellingen omdat hij beperkt is in de tijd en reikwijdte. Voorts houdt de bijzondere maatregel niet het risico in dat de fraude zal verschuiven naar andere sectoren of andere lidstaten.

(11)De bijzondere maatregel zal geen nadelige gevolgen voor de totale belastingopbrengst in het stadium van het eindverbruik noch voor de eigen middelen van de Unie uit de btw hebben.