Overwegingen bij COM(2023)264 - Standpunt EU in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de VN/ECE over voorstellen tot wijziging van reglementen en voor nieuwe reglementen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) De Unie is bij Besluit 97/836/EG van de Raad2 toegetreden tot de Overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (de “herziene overeenkomst van 1958”). De herziene overeenkomst van 1958 is op 24 maart 1998 in werking getreden.

(2) Bij Besluit 2000/125/EG van de Raad3 is de Unie toegetreden tot de Overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen (de “parallelle overeenkomst”). De parallelle overeenkomst is op 15 februari 2000 in werking getreden.

(3) Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad4 bevat administratieve bepalingen en technische voorschriften voor typegoedkeuring en het in de handel brengen van alle nieuwe voertuigen, systemen, onderdelen en afzonderlijke technische eenheden. Met die verordening zijn de in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 vastgestelde reglementen (“VN-reglementen”) als voorschriften voor typegoedkeuring of als alternatieven voor de wetgeving van de Unie in het EU-typegoedkeuringssysteem opgenomen.

(4) Op grond van artikel 1 van de herziene overeenkomst van 1958 en artikel 6 van de parallelle overeenkomst kan het VN/ECE-Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen (WP.29) voorstellen aannemen tot wijziging van VN-reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN-resoluties, alsook voorstellen voor nieuwe VN-reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN-resoluties betreffende de goedkeuring van voertuigen. Bovendien kan WP.29 van de VN/ECE op grond van die bepalingen voorstellen tot machtiging goedkeuren om wijzigingen van mondiale technische reglementen van de VN uit te werken of om nieuwe mondiale technische reglementen van de VN uit te werken, alsmede voorstellen voor de verlenging van machtigingen voor mondiale technische reglementen van de VN.

(5) WP.29 kan tijdens de 190e zitting van het VN/ECE-Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van 20 tot en met 22 juni 2023 de volgende voorstellen aannemen:

voorstellen tot wijziging van de VN/ECE-Reglementen nrs. 13, 16, 24, 41, 49, 51, 54, 75, 78, 79, 83, 85, 94, 95, 101, 109, 110, 117, 127, 129, 134, 135, 137, 153 en 155;

een voorstel voor een nieuw VN-reglement betreffende globale emissies onder reële rijomstandigheden;

een voorstel tot wijziging van Mondiaal Technisch Reglement nr. 13 van de VN, en

een voorstel voor een nieuw mondiaal technisch reglement van de VN betreffende laboratoriummeting van de rememissies van lichte voertuigen.

(6) De VN-reglementen zullen voor de Unie bindend zijn. Samen met de mondiale technische reglementen van de VN zullen zij een beslissende invloed hebben op de inhoud van het Unierecht op het gebied van typegoedkeuring van voertuigen. Het is derhalve passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie in WP.29 moet worden ingenomen over het aannemen van die voorstellen.

(7) In het licht van de opgedane ervaring en de technische ontwikkelingen moeten de voorschriften voor bepaalde elementen of kenmerken die worden bestreken door de VN-Reglementen nrs. 13, 16, 24, 41, 49, 51, 54, 75, 78, 79, 83, 85, 94, 95, 101, 109, 110, 117, 127, 129, 134, 135, 137, 153 en 155 en Mondiaal Technisch Reglement nr. 13 van de VN, gewijzigd of aangevuld worden.

(8) Om ruimte te bieden voor de technische vooruitgang en om de ecologische voetafdruk te verkleinen, moeten een nieuw VN-reglement inzake globale emissies onder reële rijomstandigheden en een nieuw mondiaal technisch reglement van de VN betreffende laboratoriummeting van de rememissies van lichte voertuigen worden aangenomen.