Overwegingen bij COM(2021)624 - Goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Finland

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) De COVID-19-uitbraak heeft ontwrichtende gevolgen gehad voor de economie van Finland. In 2019 bedroeg het bruto binnenlands product (bbp) per hoofd van de bevolking van Finland 139 % van het gemiddelde van de Unie. Volgens de zomerprognoses 2021 van de Commissie is het reële bbp van Finland in 2020 gedaald met 2,8 % en wordt voor 2020 en 2021 een cumulatieve daling met 0,1 % verwacht. Reeds lang bestaande aspecten met een impact op economische prestaties op de middellange termijn zijn onder andere een trage productiviteitsgroei, hoge investeringsbehoeften in de groene transitie en in onderzoek en ontwikkeling, een toenemende schuldenlast per huishouden en de prestaties van de sociale zekerheid en de gezondheidszorg.

(2) Op 9 juli 2019 en op 20 juli 2020 heeft de Raad in het kader van het Europees Semester aanbevelingen gericht tot Finland. Met name heeft de Raad Finland aanbevolen de kosteneffectiviteit van en de gelijke toegang tot sociale en gezondheidsdiensten te verbeteren, het tekort aan gezondheidswerkers aan te pakken, te zorgen voor meer arbeidsprikkels, betere vaardigheden en actieve inclusie, de werkgelegenheid te ondersteunen en een actief arbeidsmarktbeleid te voeren, investeringsgerelateerd beleid toe te spitsen op onderzoek en innovatie en groene en digitale transitie, de schuldenlast van de huishoudens sterker te monitoren en te zorgen voor effectief toezicht op en handhaving van het antiwitwaskader. Nu de Commissie bij de indiening van het herstel- en veerkrachtplan de vooruitgang bij de uitvoering van die landspecifieke aanbevelingen heeft beoordeeld, oordeelt zij dat de aanbevelingen om overeenkomstig de algemene ontsnappingsclausule van het stabiliteits- en groeipact alle nodige maatregelen te nemen om de pandemie doeltreffend aan te pakken, de economie te stimuleren en het daaropvolgende herstel te ondersteunen, volledig zijn uitgevoerd. Er is aanzienlijke vooruitgang geboekt wat betreft de aanbeveling om maatregelen te nemen om liquiditeit te verstrekken aan de reële economie, met name aan kleine en middelgrote ondernemingen.

(3) In de aanbeveling van de Raad over het economisch beleid van de eurozone hebben de lidstaten van de eurozone de aanbeveling gekregen om, mede via hun herstel- en veerkrachtplannen, onder meer te zorgen voor een beleidsstandpunt dat het herstel ondersteunt, en de convergentie, veerkracht, houdbaarheid en inclusieve groei verder te verbeteren. Voorts beval de Raad de lidstaten van de eurozone aan om de nationale institutionele kaders te versterken, te zorgen voor macrofinanciële stabiliteit, de economische en monetaire unie te voltooien en de internationale rol van de euro te versterken.

(4) Op 27 mei 2021 heeft Finland in overeenstemming met artikel 18, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 zijn nationale herstel- en veerkrachtplan ingediend bij de Commissie. De indiening van het plan volgde op een in overeenstemming met het nationale rechtskader uitgevoerd proces waarbij lokale en regionale autoriteiten, sociale partners, maatschappelijke organisaties, jongerenorganisaties en andere relevante belanghebbenden werden betrokken. Nationale zeggenschap over de herstel- en veerkrachtplannen vormt de basis voor de geslaagde uitvoering ervan en voor hun blijvende invloed op nationaal niveau en geloofwaardigheid op Europees niveau. Krachtens artikel 19 van Verordening (EU) 2021/241 heeft de Commissie de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het herstel- en veerkrachtplan beoordeeld in overeenstemming met de beoordelingsrichtsnoeren die in bijlage V bij die verordening zijn vastgesteld.

(5) De herstel- en veerkrachtplannen moeten gericht zijn op de algemene doelstellingen van de bij Verordening (EU) 2021/241 ingestelde herstel- en veerkrachtfaciliteit (“de faciliteit”) en het bij Verordening (EU) 2020/2094 van de Raad 2 vastgestelde herstelinstrument van de Europese Unie ter ondersteuning van het herstel na de COVID-19-crisis. Zij moeten de economische, sociale en territoriale cohesie van de Unie bevorderen door bij te dragen tot de zes pijlers van artikel 3 van Verordening (EU) 2021/241.

(6) De uitvoering van de herstel- en veerkrachtplannen van de lidstaten zal een gecoördineerde inspanning met investeringen en hervormingen in de hele Unie vormen. Via een gecoördineerde en gelijktijdige uitvoering en de uitvoering van grensoverschrijdende en meerlandenprojecten zullen die hervormingen en investeringen elkaar versterken en tot positieve overloopeffecten in de hele Unie leiden. Dit betekent dat ongeveer een derde van de impact van de faciliteit op de groei en werkgelegenheid in de lidstaten afkomstig zal zijn van overloopeffecten uit andere lidstaten.

Evenwichtige respons die bijdraagt tot de zes pijlers

(7) In overeenstemming met artikel 19, lid 3, punt a), van en criterium 2.1 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 vormt het herstel- en veerkrachtplan in hoge mate (score A) een alomvattende en voldoende evenwichtige respons op de economische en sociale situatie en draagt het zodoende bij tot elk van de zes in artikel 3 van die verordening bedoelde pijlers, daarbij rekening houdend met de specifieke uitdagingen van en de financiële toewijzing voor de betrokken lidstaat.

(8) Het herstel- en veerkrachtplan omvat maatregelen die bijdragen aan alle zes pijlers, waarbij een aanzienlijk aantal componenten van het plan bijdragen tot meerdere pijlers tegelijk. Deze aanpak draagt ertoe bij dat elke pijler uitgebreid en op coherente wijze aan bod komt. Gezien de specifieke uitdagingen van Finland, de bijzondere aandacht voor de groene transitie en voor slimme, duurzame en inclusieve groei, samen met de algehele weging tussen de pijlers, vormt het herstel- en veerkrachtplan voorts in grote mate een alomvattende en voldoende evenwichtige respons op de economische en sociale situatie.

(9) Wat de pijler van de groene transitie betreft, draagt een groot aantal maatregelen in het hele herstel- en veerkrachtplan bij tot de doelstelling van Finland om uiterlijk in 2035 koolstofneutraal te zijn. Deze maatregelen omvatten met name hervormingen en investeringen om het aandeel hernieuwbare energie in de energiemix te verhogen, de industrie koolstofvrij te maken, de uitstoot van particuliere en openbare gebouwen te verminderen en vervoersvormen met een lage emissie te bevorderen.

(10) Om een slimme, duurzame en inclusieve groei te bevorderen, voorziet het herstel- en veerkrachtplan in maatregelen om de arbeidsparticipatie te verhogen, internationaal talent aan te trekken en de productiviteit te verhogen. Om negatieve schokken te verzachten en beter te reageren op crises bevat het herstel- en veerkrachtplan maatregelen om de reeds lang bestaande problemen van gelijke toegang tot en kosteneffectiviteit van de sociale zekerheid en de gezondheidszorg aan te pakken. In het herstel- en veerkrachtplan komt de pijler digitale transformatie uitgebreid aan bod in zijn verschillende dimensies, met meerdere componenten die direct of indirect op de digitale transformatie zijn gericht. Hoewel Finland wereldleider is op digitaal gebied, zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting resterende lacunes in digitale infrastructuur aanpakken door snelle breedbandnetwerken te verbeteren en uit te breiden. Bovendien zullen hervormingen en investeringen naar verwachting de digitalisering van bedrijven en de overheidssector, onder meer op het gebied van de sociale zorg en de gezondheidszorg, ondersteunen, de digitale vaardigheden verbeteren, onderzoek en innovatie op het gebied van digitale technologieën bevorderen, de ontwikkeling van cyber- en informatiebeveiliging ondersteunen en zorgen voor investeringen in de digitalisering van spoorwegdiensten.

(11) Verwacht wordt dat het herstel- en veerkrachtplan een positieve bijdrage zal leveren aan cohesie en convergentie door bestaande regionale verschillen in het verlenen van openbare diensten en resterende lacunes in breedbandtoegang aan te pakken. Wat de beleidsterreinen voor de volgende generatie betreft, zijn de hervormingen en investeringen gericht op het ondersteunen van permanent leren, onder andere via meer geïntegreerde digitale platforms en onlinediensten, en op het verhogen van het aantal studieplaatsen in het hoger onderwijs met betrekking tot sectoren die met een tekort aan arbeidskrachten kampen.

Aanpakken van alle of een significant deel van de in de landspecifieke aanbevelingen vastgestelde uitdagingen

(12) In overeenstemming met artikel 19, lid 3, punt b), van en criterium 2.2 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting bijdragen tot een doeltreffende aanpak van alle of een significant deel van de uitdagingen (score A) die zijn vastgesteld in de relevante landspecifieke aanbevelingen, met inbegrip van de begrotingsaspecten daarvan, die tot Finland zijn gericht, of de uitdagingen die zijn vastgesteld in andere relevante documenten die officieel door de Commissie zijn vastgesteld in het kader van het Europees Semester.

(13) Het herstel- en veerkrachtplan bevat een uitgebreide reeks elkaar versterkende hervormingen en investeringen die bijdragen tot de doeltreffende aanpak van alle of een aanzienlijk deel van de economische en sociale uitdagingen die zijn geschetst in de landspecifieke aanbevelingen die de Raad in het Europees Semester van 2019 en 2020 tot Finland heeft gericht, met name op het gebied van vaardigheden, actieve inclusie, geïntegreerde diensten voor werklozen en inactieven, onderzoek en innovatie, decarbonisatie en energietransitie en monitoring van de schuldenlast van de huishoudens. De hervormingen en investeringen in het herstel- en veerkrachtplan hebben ook tot doel bij te dragen tot de kosteneffectiviteit van en de gelijke toegang tot sociale en gezondheidsdiensten. Voorts zijn maatregelen opgenomen om effectief toezicht op en de effectieve handhaving van het antiwitwaskader te versterken.

(14) Het herstel- en veerkrachtplan omvat diverse gerichte hervormingen en investeringen om de werkgelegenheid te ondersteunen en de arbeidsparticipatie te verhogen door geïntegreerde diensten voor werklozen en inactieven te verbeteren, evenals een actief arbeidsmarktbeleid met specifieke aandacht voor jongeren en mensen met een gedeeltelijke arbeidsgeschiktheid. Het herstel- en veerkrachtplan bevat maatregelen om te zorgen voor betere vaardigheden voor de arbeidsmarkt, met name in de context van de digitale en groene transitie, ook voor ondervertegenwoordigde laaggeschoolden.

(15) Verwacht wordt dat het herstel- en veerkrachtplan zal bijdragen tot de veerkracht van de sociale zekerheid en de gezondheidszorg. De structurele hervorming in verband met de zorggarantie in het kader van de hervorming van de sociale zorg en de gezondheidszorg zal in combinatie met aanzienlijke investeringen naar verwachting de gelijke toegang tot en de kosteneffectiviteit van sociale en gezondheidsdiensten verbeteren. De aandacht gaat in eerste instantie naar veranderende patronen in de gezondheidszorg, het aanbieden van nieuwe, met name digitale oplossingen, vroegtijdige probleemanalyse en de ontwikkeling van laagdrempelige sociale en gezondheidsdiensten. Dit gaat gepaard met maatregelen ter verbetering van de kosteneffectiviteit via gerichte digitaliseringsinspanningen, inclusief een betere beschikbaarheid van gegevens en besluitvorming op basis van feiten, evenals het gebruik van e-gezondheidsoplossingen. Het herstel- en veerkrachtplan is ook gericht op het verhogen van het aantal studieplaatsen in het hoger onderwijs met betrekking tot sectoren die met een tekort aan arbeidskrachten kampen. Dit zal naar verwachting bijdragen tot het aanpakken van het tekort aan gezondheidswerkers op de middellange termijn.

(16) Het herstel- en veerkrachtplan heeft bijzondere aandacht voor investeringen in onderzoek en innovatie, de groene en digitale transitie, de lagekoolstof- en energietransitie en duurzame en efficiënte infrastructuur. Subsidieregelingen moeten investeringen in nieuwe schone energietechnologieën stimuleren door het gebruik van emissiearme en emissievrije voertuigen te bevorderen en de industrie koolstofvrij te maken. Gerichte maatregelen ondersteunen digitale investeringen, onder meer in digitale infrastructuur, micro-elektronica, 6G, artificiële intelligentie en kwantumcomputing.

(17) De aanbevelingen in verband met de onmiddellijke respons van het begrotingsbeleid op de pandemie kunnen worden geacht buiten het toepassingsgebied van het herstel- en veerkrachtplan van Finland te vallen, hoewel Finland over het algemeen op passende en toereikende wijze heeft gereageerd op de onmiddellijke behoefte aan ondersteuning van de economie via begrotingsmaatregelen in 2020 en 2021, overeenkomstig de algemene ontsnappingsclausule van het stabiliteits- en groeipact. Bovendien is de aanbeveling om in 2020 voldoende vooruitgang te boeken in de richting van de begrotingsdoelstelling op middellange termijn niet langer relevant, omdat de overeenkomstige begrotingsperiode is verstreken en omdat in maart 2020 de algemene ontsnappingsclausule van het stabiliteits- en groeipact is geactiveerd in de context van de COVID-19-crisis.

Bijdrage aan het groeipotentieel, de jobcreatie en de economische, sociale en institutionele veerkracht

(18) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt c), van en criterium 2.3 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting een hoge impact (score A) hebben op het versterken van het groeipotentieel, de jobcreatie en de economische, sociale en institutionele veerkracht van Finland, waarmee wordt bijgedragen aan de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten, onder meer door middel van de bevordering van het beleid inzake kinderen en jongeren, alsmede op het verzachten van de economische en sociale gevolgen van de COVID-19-crisis en daarmee het bevorderen van de economische, sociale en territoriale cohesie en de convergentie binnen de Unie.

(19) Uit simulaties van de diensten van de Commissie blijkt dat het herstel- en veerkrachtplan, samen met de overige maatregelen van het herstelinstrument van de Europese Unie, het potentieel heeft het bbp van Finland tegen 2026 met 0,4 % tot 0,6 % te doen stijgen. Deze simulaties houden geen rekening met de mogelijke positieve effecten van structurele hervormingen, die aanzienlijk kunnen zijn. Het herstel- en veerkrachtplan bevat een aanzienlijk aantal hervormingen en investeringen die naar verwachting slimme en duurzame groei zullen bevorderen overeenkomstig de Europese industriestrategie, de groene en digitale transitie zullen ondersteunen en de impact van de crisis zullen aanpakken en tegelijkertijd het groeipotentieel van Finland zullen verhogen. Voorts wordt verwacht dat de maatregelen het tekort aan geschoolde arbeidskrachten en de structurele werkloosheid zullen aanpakken en particuliere investeringen en de groei van kmo’s zullen ondersteunen. De bijzondere aandacht die in het herstel- en veerkrachtplan wordt besteed aan digitalisering, moet de productiviteitsgroei en investeringen in innovatie stimuleren.

(20) Het herstel- en veerkrachtplan draagt bij tot de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten, inclusief de beginselen inzake gendergelijkheid, gelijke kansen, actieve ondersteuning van de werkgelegenheid, inclusie van mensen met een beperking en onderwijs, opleiding en levenslang leren, alsook andere EU-initiatieven zoals de EU-vaardighedenagenda, het EU-vlaggenschipinitiatief 'om- en bijscholing', de aanbeveling van de Raad inzake beroepsonderwijs en -opleiding en bijscholingstrajecten en de aanbeveling voor doeltreffende actieve steun voor werkgelegenheid (EASE). Het herstel- en veerkrachtplan is in overeenstemming met de jongerengarantie. Met name de voorgenomen ondersteuning van geïntegreerde werkgelegenheids-, gezondheids-, sociale en onderwijsdiensten voor jongeren zal naar verwachting sociale uitsluiting van jongeren helpen te voorkomen en hun werkgelegenheidsvooruitzichten verbeteren.

(21) Het herstel- en veerkrachtplan moet ook de achterstand in de zorg als gevolg van de COVID‑19-pandemie verminderen en de veerkracht van de sociale zekerheid en de gezondheidszorg verbeteren en daarmee ook de institutionele veerkracht versterken, de kwetsbaarheid voor schokken verminderen en bijdragen tot de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten.

(22) Verwacht wordt dat het herstel- en veerkrachtplan een positieve bijdrage zal leveren aan cohesie en convergentie door bestaande regionale verschillen in dienstverlening aan te pakken. De cohesie moet voornamelijk worden verbeterd door middel van meer geïntegreerde openbare diensten voor arbeidsvoorziening, de uitbreiding van de geïntegreerde arbeidscapaciteit en mentale geestelijke gezondheidszorg naar nieuwe regio’s en de versterking van de geïntegreerde éénloketdiensten voor jongeren in gemeenten.

Geen ernstige afbreuk doen

(23) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d), van en criterium 2.4 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting waarborgen dat geen enkele erin opgenomen maatregel voor de uitvoering van hervormingen en investeringsprojecten ernstige afbreuk doet aan milieudoelstellingen (score A) in de zin van artikel 17 van Verordening (EU) 2020/852 van het Europees Parlement en de Raad 3 (het beginsel “geen ernstige afbreuk doen”).

(24) Het herstel- en veerkrachtplan garandeert voor elke hervorming en investering dat geen ernstige afbreuk wordt gedaan aan de zes milieudoelstellingen in de zin van artikel 17 van Verordening (EU) 2020/852, met name mitigatie van klimaatverandering, adaptatie aan klimaatverandering, duurzaam gebruik en bescherming van water en mariene hulpbronnen, circulaire economie, preventie en bestrijding van verontreiniging en bescherming en herstel van biodiversiteit en ecosystemen. Finland heeft voor alle maatregelen in het herstel- en veerkrachtplan een onderbouwing verstrekt overeenkomstig de technische richtsnoeren van de Europese Commissie over de toepassing van het beginsel “geen ernstige afbreuk doen aan” (2021/C 58/01). Waar nodig heeft Finland mitigerende maatregelen voorgesteld of specifieke elementen opgenomen in het ontwerp van de maatregelen om aanzienlijke schade te voorkomen, wat moet worden gewaarborgd door middel van relevante mijlpalen.

(25) Er is bijzondere aandacht besteed aan maatregelen waarvan het effect op de milieudoelstellingen een grondig onderzoek rechtvaardigt. Het herstel- en veerkrachtplan van Finland omvat verschillende uitgebreide investeringsregelingen. Of zij het beginsel “geen ernstige afbreuk doen” naleven, kan niet worden vastgesteld vóór de uitvoeringsfase ervan. Dit is met name het geval voor strategische steunregelingen die betrekking hebben op installaties in het kader van het EU-systeem voor handel in emissierechten, alsook voor andere uitgebreide steunregelingen waaronder investeringen in energie-infrastructuur, steun voor waterstof en koolstofafvang en -gebruik en de investeringen in O&O&I ter ondersteuning van de groene transitie. De subsidiabiliteitscriteria voor nieuwe oproepen tot het indienen van projecten moeten schadelijke praktijken uitsluiten en vereisen dat alleen activiteiten die in overeenstemming zijn met EU- en nationale milieuwetgeving, kunnen worden geselecteerd. Of de investeringen het beginsel “geen ernstige afbreuk doen” naleven, moet worden geverifieerd via een mijlpaal die gelinkt is aan de lancering van elke oproep tot het indienen van voorstellen.

Bijdrage aan de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit

(26) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt e), van en criterium 2.5 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 bevat het herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, of de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen zijn goed voor een bedrag dat overeenkomt met 50,1 % van de totale toewijzing van het herstel- en veerkrachtplan, berekend volgens de methode die in bijlage VI bij die verordening is vastgesteld. Overeenkomstig artikel 17 van die verordening strookt het herstel- en veerkrachtplan met de informatie in het nationale energie- en klimaatplan 2021-2030.

(27) De hervormingen en investeringen zullen naar verwachting een aanzienlijke bijdrage leveren aan de verwezenlijking van de doelstellingen inzake decarbonisatie en energietransitie van Finland zoals uiteengezet in het nationale energie- en klimaatplan voor 2030, en zullen zo bijdragen tot de klimaatdoelstelling van de Unie. Een aanzienlijk aantal maatregelen in het herstel- en veerkrachtplan ondersteunt de klimaatdoelstelling terwijl een groot aantal maatregelen ook tot doel heeft bij te dragen aan de milieudoelstelling, met inbegrip van biodiversiteit. Voorts kunnen sommige van de maatregelen die bijdragen aan mitigatie van klimaatverandering, ook bevorderlijk zijn voor het behoud van biodiversiteit, aangezien klimaatverandering een van de belangrijkste bedreigingen voor de biodiversiteit is. De uitvoering van deze maatregelen zal naar verwachting een blijvend effect hebben, met name door bij te dragen aan de groene transitie, de verbetering van de biodiversiteit en de bescherming van het milieu.

(28) Investeringen in technologieën voor hernieuwbare energie zijn een belangrijk onderdeel van de maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen. Andere belangrijke maatregelen die klimaat- of milieudoelstellingen ondersteunen, worden geflankeerd door investeringen in het koolstofvrij maken van de industrie, de vermindering van de uitstoot van het gebouwenbestand, de vermindering van de emissies in de vervoerssector en de verhoging van de recycling- en hergebruikpercentages. In het herstel- en veerkrachtplan is ook een pakket O & O & I-investeringen ter ondersteuning van de groene transitie opgenomen.

Bijdrage aan de digitale transitie

(29) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt f), van en criterium 2.6 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 bevat het herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de digitale transitie of de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de digitale doelstellingen zijn goed voor een bedrag dat overeenkomt met 27,0 % van de totale toewijzing van het herstel- en veerkrachtplan, berekend volgens de methode die in bijlage VII bij die verordening is vastgesteld.

(30) De maatregelen in het herstel- en veerkrachtplan helpen de uitdagingen van Finland op het vlak van de digitale transitie aan te pakken. Hoewel Finland over het geheel genomen al ver staat met de digitale connectiviteit, blijft de digitale infrastructuur in plattelandsgebieden beperkt. De steun voor snelle breedbandconnectiviteit moet de toegang tot hogesnelheidsverbindingen in dunbevolkte gebieden helpen te verbeteren, wat voordelen biedt voor de productiviteit en het behoud van de economische activiteit in die regio’s. Om het tekort aan geschoolde arbeidskrachten in de sector informatie- en communicatietechnologie (ICT), ondanks het algemeen hoge niveau van digitale vaardigheden onder de Finse bevolking, aan te pakken, bevat het herstel- en veerkrachtplan maatregelen om de beschikbaarheid van studieplaatsen op voor de ICT-sector relevante gebieden te vergroten en het kader voor permanent leren te hervormen en digitale vaardigheden krachtiger te bevorderen.

(31) De hervormingen en investeringen in het herstel- en veerkrachtplan zullen naar verwachting bijdragen tot de digitale transitie in Finland op tal van gebieden, door het ondersteunen van de digitalisering van bedrijven, in het bijzonder kmo’s, en van de overheidssector, het bevorderen van cyber- en informatiebeveiliging en het ondersteunen van onderzoek en innovatie op het gebied van sleuteltechnologieën, waaronder halfgeleiders, artificiële intelligentie en 6G. Digitalisering wordt ook als een horizontaal thema behandeld door het gebruik van digitale oplossingen als onderdeel van andere maatregelen om klimaat- en milieudoelstellingen, zoals de digitalisering van vervoer en energie-infrastructuur, te helpen verwezenlijken. Evenzo is er veel aandacht voor digitale gezondheidsoplossingen, van het gebruik van gegevensanalyse ter verbetering van diagnoses tot investeringen in e-gezondheidszorg om de continuïteit van de zorg te waarborgen.

Blijvend effect

(32) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt g), van en criterium 2.7 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting in hoge mate (score A) een blijvend effect sorteren voor Finland.

(33) De uitvoering van de maatregelen in het herstel- en veerkrachtplan zal naar verwachting structurele veranderingen in het openbaar bestuur met zich brengen die de doeltreffendheid en efficiëntie ervan moeten verbeteren. Een hervorming van de energiebelasting zal naar verwachting bijdragen tot een structurele vergroening van het belastingbeleid in Finland. Hervormingen in actief arbeidsmarktbeleid, in overeenstemming met het Noordse werkgelegenheidsmodel, moeten bijdragen aan een verhoging van het arbeidsaanbod en een verbetering van de inzetbaarheid van werkzoekenden en ondervertegenwoordigde groepen op de arbeidsmarkt. De hervorming van de sociale en gezondheidsdiensten zal naar verwachting de veerkracht van Finland op de lange termijn vergroten.

(34) De in het herstel- en veerkrachtplan opgenomen krachtige investeringssteun voor de groene transitie moet een verdere impuls geven aan nieuwe en innovatieve koolstofarme oplossingen voor de economie. Dit moet de groei van opkomende sectoren versnellen en extra kansen voor economische groei creëren. De bijzondere aandacht die in het plan wordt besteed aan investeringen in digitalisering in tal van sectoren, zal naar verwachting de productiviteit op de lange termijn doen toenemen. Het blijvende effect van het herstel- en veerkrachtplan kan ook worden vergroot via synergieën tussen het plan en andere programma’s, waaronder die welke uit cohesiefondsen worden gefinancierd, met name door territoriale uitdagingen grondig aan te pakken en een evenwichtige ontwikkeling te stimuleren.

Monitoring en uitvoering

(35) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt h), van en criterium 2.8 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zijn de in het herstel- en veerkrachtplan voorgestelde regelingen passend (score A) om te zorgen voor een doeltreffende monitoring en uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het beoogde tijdschema en de beoogde mijlpalen en streefdoelen, alsmede de bijbehorende indicatoren.

(36) Het ministerie van Financiën van de Republiek Finland zal verantwoordelijk zijn voor de coördinatie van de uitvoering en monitoring van het plan. Het heeft duidelijke verantwoordelijkheden en een adequate structuur voor de uitvoering van het plan, de monitoring van de voortgang en de rapportage.

(37) De in het herstel- en veerkrachtplan van Finland vastgestelde mijlpalen en streefdoelen zijn realistisch en de voorgestelde indicatoren voor deze mijlpalen en streefdoelen zijn relevant, aanvaardbaar en robuust. Ze zijn voldoende duidelijk en uitgebreid om ervoor te zorgen dat de voltooiing ervan kan worden getraceerd en geverifieerd. Bovendien maakt de volgorde van mijlpalen en streefdoelen een adequate monitoring van de voortgang bij de verwezenlijking van de doelstellingen van het plan en een planning van betalingen mogelijk. Mijlpalen en streefdoelen zijn ook relevant voor reeds voltooide maatregelen die in aanmerking komen overeenkomstig artikel 17, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241. Om een betalingsverzoek te kunnen rechtvaardigen, moeten deze mijlpalen en streefdoelen in de loop van de tijd op bevredigende wijze worden bereikt.

(38) De lidstaten moeten zorgen voor communicatie en erkenning van de financiële steun in het kader van de faciliteit, overeenkomstig artikel 34 van Verordening (EU) 2021/241. Uit hoofde van het bij Verordening (EU) 2021/240 van het Europees Parlement en de Raad 4 vastgestelde instrument voor technische ondersteuning kunnen de lidstaten verzoeken om technische ondersteuning bij de uitvoering van hun herstel- en veerkrachtplannen.

Kostenberekening

(39) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt i), van en criterium 2.9 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 is de in het herstel- en veerkrachtplan verstrekte motivering voor het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan in redelijke mate (score B) redelijk en aannemelijk, strookt zij met het kostenefficiëntiebeginsel en staat zij in verhouding tot de verwachte nationale economische en sociale gevolgen.

(40) Finland heeft individuele kostenramingen verstrekt voor alle componenten van het herstel- en veerkrachtplan, en heeft zich daarbij gebaseerd op een aantal bronnen om de kosten van investeringen en hervormingen te verantwoorden. Het betreft onder andere eerdere oproepen tot het indienen van projecten in vergelijkbare sectoren of met vergelijkbare kenmerken, overheidsopdrachten die betrekking hebben op vergelijkbare diensten of vergelijkbare investeringen in het verleden, effectbeoordelingen van de overheid, academische studies en andere door internationale organisaties verstrekte externe referenties. Op basis van de verstrekte documentatie worden de methodes die zijn gebruikt voor de berekening van de meeste maatregelen in het plan, geacht betrouwbaar te zijn en voldoende reden te vormen voor een positieve beoordeling van hun redelijkheid en plausibiliteit. Het bewijsmateriaal dat ter onderbouwing van de methodes is verstrekt, mocht in sommige gevallen echter gedetailleerder zijn en uitgebreidere informatie over de kosten verstrekken, met name wat een aantal horizontale investeringsregelingen betreft. Tot slot zijn de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan in overeenstemming met het kostenefficiëntiebeginsel en staan ze in verhouding tot het verwachte nationale economische en sociale effect.

Bescherming van de financiële belangen van de Unie

(41) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt j), van en criterium 2.10 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zijn de in het herstel- en veerkrachtplan voorgestelde regelingen en de in dit besluit vermelde aanvullende maatregelen passend (score A) om corruptie, fraude en belangenconflicten bij het gebruik van de financiële middelen die op grond van die verordening zijn verstrekt, te voorkomen, op te sporen en recht te zetten, en wordt verwacht dat de regelingen daadwerkelijk dubbele financiering in het kader van de verordening en andere Unieprogramma’s zullen voorkomen. Dit laat de toepassing onverlet van andere instrumenten om de naleving van het Unierecht te bevorderen en te handhaven, onder meer voor het voorkomen, opsporen en corrigeren van corruptie, fraude en belangenconflicten, en het beschermen van de Uniebegroting overeenkomstig Verordening (EU, Euratom) 2020/2092 van het Europees Parlement en de Raad 5 .

(42) Het systeem dat is ingevoerd voor de uitvoering, controle en audit van het plan, is op passende wijze beschreven. Het controle- en auditsysteem is gebaseerd op robuuste processen en structuren. De structuur is deels nieuw. Het ministerie van Financiën moet de algemene verantwoordelijkheid hebben voor de uitvoering van het plan en moet voor operationele en administratieve aspecten een beroep doen op uitvoerende ministeries en instanties. Het ministerie van Financiën moet worden ondersteund door een technisch secretariaat dat wordt belast met de monitoring van de uitvoering van het plan. De taakverdeling tussen het ministerie van Financiën en andere bevoegde ministeries is duidelijk en hun rollen en verantwoordelijkheden zijn adequaat afgebakend. Een mijlpaal moet de inwerkingtreding vereisen van een nationale wet tot instelling van wettelijke mandaten voor de instanties die zijn betrokken bij de coördinatie, monitoring, controle en audit van de tenuitvoerlegging van het Finse herstel- en veerkrachtplan. De mijlpaal moet worden bereikt voordat het eerste betalingsverzoek bij de Commissie wordt ingediend.

(43) Het ministerie van Financiën moet ervoor zorgen dat de uit Verordening (EU) 2021/241 voortvloeiende controle- en auditverplichtingen worden nagekomen. De controle- en auditfunctie omvat een duidelijke en adequate scheiding van taken binnen het ministerie. De actoren die verantwoordelijk zijn voor controles, moeten over de wettelijke bevoegdheid en de administratieve capaciteit beschikken om de aan hen toebedeelde rollen en taken op zich te nemen. Over het geheel genomen worden het controlesysteem en andere relevante regelingen, inclusief de invoering van een nieuw gegevensopslagsysteem voor het verzamelen, opslaan en beschikbaar maken van gegevens over eindbegunstigden, adequaat geacht met betrekking tot het voorkomen, opsporen en corrigeren van corruptie, fraude, belangenconflicten bij het gebruik van de middelen in het kader van de faciliteit en dubbele financiering met andere Unieprogramma’s.

(44) Een mijlpaal moet garanderen dat een opslagsysteem voor monitoring van de uitvoering van het plan is ingevoerd en operationeel is voordat het eerste betalingsverzoek bij de Commissie wordt ingediend. Het systeem moet ten minste over de volgende functies beschikken: a) het verzamelen van gegevens en het monitoren van de verwezenlijking van mijlpalen en streefdoelen; en b) het verzamelen, opslaan en toegankelijk maken van de gegevens die vereist zijn volgens artikel 22, lid 2, punt d), van Verordening (EU) 2021/241. Er moet een specifieke audit van het systeem worden uitgevoerd om de functies van het opslagsysteem te bevestigen.

Coherentie van het herstel- en veerkrachtplan

(45) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt k), van en criterium 2.11 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 bevat het herstel- en veerkrachtplan in hoge mate (score A) maatregelen voor de uitvoering van hervormingen en openbare investeringsprojecten die coherente acties vormen.

(46) Het herstel- en veerkrachtplan van Finland bevat een uitgebreid en evenwichtig pakket hervormingen en investeringen. De maatregelen binnen de componenten versterken elkaar en alle componenten bevatten een reeks evenwichtige hervormingen en investeringen. Voorts is het verband tussen hervormingen en investeringen duidelijk vastgesteld en de maatregelen versterken elkaar en helpen de vastgestelde uitdagingen aan te pakken. De maatregelen zijn consistent met de toepasselijke nationale beleidskaders en -strategieën, zoals het regeringsprogramma en het nationale energie- en klimaatplan. De binnen de componenten voorgestelde maatregelen zijn niet met elkaar in tegenspraak en ondermijnen elkaar niet, en er zijn evenmin incoherenties of tegenstrijdigheden tussen de verschillende componenten vastgesteld.

Gelijkheid

(47) Het plan bevat een reeks maatregelen die naar verwachting zullen bijdragen tot de aanpak van de uitdagingen op het gebied van gendergelijkheid en gelijke kansen voor iedereen. Het betreft onder andere hervormingen op het gebied van werkgelegenheid en de arbeidsmarkt om meer geïntegreerde diensten te ontwikkelen die beschikbaar en toegankelijk zijn voor iedereen en die inspelen op de behoeften van kansarme groepen, waaronder mensen met een gedeeltelijke arbeidsgeschiktheid, mensen die moeilijk een baan vinden en migranten. Daarnaast zijn er bepalingen voor kwetsbare groepen in het kader van de hervorming van de sociale zekerheid en de gezondheidszorg. Maatregelen om gedeeltelijke arbeidsgeschiktheid aan te pakken, met name maatregelen om het mentale welzijn te ondersteunen, zullen naar verwachting bijdragen tot gendergelijkheid. Andere maatregelen, waaronder de versnelling van de digitalisering en de verbetering van de regionale beschikbaarheid van snelle breedbandverbindingen, hebben tot doel plaatsonafhankelijk werk te vergemakkelijken zodat vrouwen en mannen werk en gezin beter kunnen combineren.

Zelfbeoordeling van de beveiliging

(48) Overeenkomstig artikel 18, lid 4, punt g), van Verordening (EU) 2021/241 is voor investeringen in connectiviteitsinfrastructuur, ontwikkelingsomgevingen voor 6G, artificiële intelligentie en quantumcomputing, evenals voor investeringen in cyberveiligheidsoefeningen en -opleidingen, in het plan aangegeven dat voor elk project een risicobeoordeling en een risicobeheersplan worden opgesteld en dat veiligheidsrisico’s gedurende de hele levenscyclus van het project worden aangepakt. In het plan is ook aangegeven dat de nakoming van de cyberveiligheidsvereisten zal worden gewaarborgd voor de producten en diensten die verband houden met het project, en dat zo nodig gebruik zal worden gemaakt van mogelijke certificeringssystemen. Veiligheidsvereisten zullen worden gewaarborgd in openbare aanbestedingsprocedures en waar nodig zullen veiligheidsonderzoekprocedures voor personeel en bedrijven worden toegepast. Voor connectiviteitsinvesteringen bevat het plan een beschrijving van het nationale wetgevingskader, waarin rekening is gehouden met het instrumentarium van de EU voor beveiligde 5G‑netwerken. Zo mogen apparaten die de nationale veiligheid in gevaar kunnen brengen, niet worden gebruikt in kritieke onderdelen van de communicatienetwerken.

Grensoverschrijdende en meerlandenprojecten

(49) Het herstel- en veerkrachtplan bevat maatregelen waarmee Finse bedrijven kunnen deelnemen aan potentieel belangrijke projecten van gemeenschappelijk Europees belang op het gebied van micro-elektronica en hernieuwbare waterstof. Doel van de investeringen in cyberbeveiligingsonderzoek is een meertalig platform te creëren voor het ontwikkelen en onderwijzen van cyberbeveiligingsvaardigheden die in alle lidstaten kunnen worden gebruikt.

Raadplegingsproces

(50) Om de nationale zeggenschap over het plan te vergroten, heeft Finland een breed scala van belanghebbenden en andere belangengroepen geraadpleegd tijdens de voorbereidende fase van het herstel- en veerkrachtplan. De raadplegingen vonden plaats in de vorm van onder andere regionale en thematische evenementen om de deelnemers te informeren over de opstelling van het plan en om de standpunten van belanghebbenden over de vereiste financieringsprioriteiten en de inhoud van het plan te verzamelen. Er werd een breed scala van actoren uitgenodigd, waaronder vertegenwoordigers van regionale raden, steden, sociale partners, branche- en bedrijfsorganisaties, niet-gouvernementele organisaties en onderwijsinstellingen.

(51) Om te zorgen voor draagvlak bij de desbetreffende actoren is het van cruciaal belang dat alle betrokken lokale autoriteiten en belanghebbenden, waaronder de sociale partners, bij de uitvoering van de in het herstel- en veerkrachtplan opgenomen investeringen en hervormingen worden betrokken.

Positieve beoordeling

(52) Nadat de Commissie het Finse herstel- en veerkrachtplan positief heeft beoordeeld en concludeert dat het op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241, moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van en bijlage V bij die verordening, in dit besluit de voor de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan noodzakelijke hervormings- en investeringsprojecten worden vastgelegd alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie beschikbaar wordt gesteld voor de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun.

Financiële bijdrage

(53) De geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan van Finland bedragen 2 094 687 000 EUR. Aangezien het herstel- en veerkrachtplan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241 en aangezien voorts het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de maximale financiële bijdrage die voor Finland beschikbaar is, moet de aan het Finse herstel- en veerkrachtplan toegewezen financiële bijdrage gelijk zijn aan het totale bedrag van de financiële bijdrage die beschikbaar is voor Finland.

(54) Overeenkomstig artikel 11, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 moet de berekening van de maximale financiële bijdrage voor Finland uiterlijk 30 juni 2022 worden bijgewerkt. Overeenkomstig artikel 23, lid 1, van die verordening moet nu een bedrag voor Finland beschikbaar worden gesteld dat niet meer bedraagt dan de in artikel 11, lid 1, punt a), van die verordening bedoelde maximale financiële bijdrage, voor een juridische verbintenis op uiterlijk 31 december 2022. Indien noodzakelijk moet de Raad na het bijwerken van de maximale financiële bijdrage op voorstel van de Commissie dit besluit wijzigen om er onverwijld de bijgewerkte maximale financiële bijdrage, berekend overeenkomstig artikel 11, lid 2, van die verordening, in op te nemen.

(55) De te verlenen steun moet worden gefinancierd uit de middelen die de Commissie op grond van artikel 5 van Besluit (EU, Euratom) 2020/2053 van de Raad 6 namens de Unie heeft opgenomen. De steun moet worden betaald in termijnen zodra Finland de desbetreffende mijlpalen en streefdoelen die zijn vastgesteld in verband met de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan, op bevredigende wijze heeft verwezenlijkt.

(56) Finland heeft verzocht om voorfinanciering van 13 % van de financiële bijdrage. Dat bedrag wordt ter beschikking van Finland gesteld onder voorbehoud van de inwerkingtreding van en in overeenstemming met de overeenkomst bedoeld in artikel 23, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 (“de financieringsovereenkomst”).

(57) Dit besluit moet de uitkomst onverlet laten van eventuele procedures met betrekking tot de toekenning van middelen van de Unie in het kader van andere programma’s van de Unie dan de faciliteit of van eventuele procedures met betrekking tot verstoringen van de werking van de interne markt, met name uit hoofde van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag. Het doet geen afbreuk aan het vereiste dat de lidstaten, uit hoofde van artikel 108 van het Verdrag, de Commissie op de hoogte brengen van voorgenomen steunmaatregelen.