Overwegingen bij COM(2021)338 - Goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Oostenrijk

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) De COVID-19-uitbraak heeft ontwrichtende gevolgen gehad voor de economie van Oostenrijk en heeft de uitdagingen die voor de pandemie bestonden nog vergroot. In 2019 bedroeg het bruto binnenlands product (bbp) per hoofd van de bevolking van Oostenrijk 144 % van het EU-gemiddelde. Het reële bbp van Oostenrijk is in 2020 gedaald met 6,6 % en volgens de voorjaarsprognoses 2021 van de Commissie zal het bbp in 2020 en 2021 cumulatief dalen met 3,4 %. Met name de economische en budgettaire uitdagingen in verband met de vergrijzing, een relatief lage productiviteitsgroei, een relatief hoge belastingdruk op arbeid en een suboptimaal gebruik van het arbeidspotentieel behoren tot de reeds langer aanslepende problemen die gevolgen hebben voor de economische prestaties op middellange termijn.

(2) Op 9 juli 2019 en op 20 juli 2020 heeft de Raad in het kader van het Europees Semester aanbevelingen gericht tot Oostenrijk. De Raad heeft met name aanbevolen de budgettaire betrekkingen en verantwoordelijkheden te vereenvoudigen en te rationaliseren, de houdbaarheid van de gezondheidszorg, de langdurige zorg en het pensioenstelsel te garanderen, de belastingdruk op arbeid te verleggen en de belastingmix efficiënter en bevorderlijker te maken voor duurzame groei, voor een doeltreffende uitvoering van liquiditeits- en steunmaatregelen in respons op de pandemie te zorgen, de arbeidsmarktresultaten voor laaggeschoolden te verbeteren, voltijdwerk voor vrouwen te stimuleren, voor gelijke kansen in het onderwijs te zorgen, het niveau van basisvaardigheden voor kansarme groepen te verhogen, inclusief voor mensen met een migratieachtergrond, hervormingen te richten op duurzame groene en digitale transities, met inbegrip van het bedrijfsleven, onderzoek en innovatie, energie, vervoer, en de administratieve en regelgevende lasten voor ondernemingen terug te dringen. Nu de Commissie bij de indiening van het herstel- en veerkrachtplan de vooruitgang bij de uitvoering van deze landspecifieke aanbevelingen heeft beoordeeld, oordeelt zij dat de aanbeveling om alle nodige maatregelen te nemen om de COVID-19-pandemie doeltreffend aan te pakken, de economie te stimuleren en het daaropvolgende herstel te ondersteunen volledig is uitgevoerd. Er is aanzienlijke vooruitgang geboekt met betrekking tot de aanbeveling om voor een doeltreffende uitvoering van liquiditeits- en steunmaatregelen te zorgen, met name voor kleine en middelgrote ondernemingen.

(3) [De Raad heeft in zijn aanbeveling over het economisch beleid van de eurozone 2 aanbevolen dat de lidstaten van de eurozone actie ondernemen, ook via hun herstel- en veerkrachtplannen, om onder meer te zorgen voor een beleidskoers die het herstel ondersteunt en om de convergentie, veerkracht en duurzame en inclusieve groei verder te verbeteren. De Raad heeft in zijn aanbeveling ook aanbevolen de nationale institutionele kaders te versterken, te zorgen voor macrofinanciële stabiliteit, de EMU te voltooien en de internationale rol van de euro te versterken.] [If the Council recommendation is not adopted by the time of the CID adoption, please remove the recital]

(4) Op 30 april 2021 heeft Oostenrijk in overeenstemming met artikel 18, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 zijn herstel- en veerkrachtplan ingediend bij de Commissie. Die indiening van het plan volgde op een in overeenstemming met het nationale rechtskader uitgevoerd proces van raadpleging van lokale en regionale autoriteiten, sociale partners, maatschappelijke organisaties, jongerenorganisaties en andere relevante belanghebbenden. De nationale zeggenschap over de herstel- en veerkrachtplannen vormt de basis voor de geslaagde uitvoering ervan en voor hun blijvende invloed op nationaal niveau en geloofwaardigheid op Europees niveau. Krachtens artikel 19 van die verordening heeft de Commissie de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het herstel- en veerkrachtplan beoordeeld in overeenstemming met de beoordelingsrichtsnoeren van bijlage V bij die verordening.

(5) De herstel- en veerkrachtplannen moeten gericht zijn op de algemene doelstellingen van de bij Verordening (EU) 2021/241 ingestelde herstel- en veerkrachtfaciliteit en het bij Verordening (EU) 2020/2094 van de Raad 3 vastgestelde herstelinstrument van de EU ter ondersteuning van het herstel na de COVID-19-crisis. Zij moeten de economische, sociale en territoriale cohesie van de Unie verbeteren door bij te dragen aan de zes pijlers van artikel 3 van Verordening (EU) 2021/241.

(6) De tenuitvoerlegging van de herstel- en veerkrachtplannen van de lidstaten zal een gecoördineerde inspanning met investeringen en hervormingen in de hele Unie vormen. Via de gecoördineerde en gelijktijdige tenuitvoerlegging van deze hervormingen en investeringen, en de tenuitvoerlegging van grensoverschrijdende projecten zullen deze hervormingen en investeringen elkaar versterken en tot positieve overloopeffecten in de hele Unie leiden. Zo zal ongeveer een derde van de impact van de faciliteit op de groei en werkgelegenheid in de lidstaten komen van overloopeffecten uit andere lidstaten.

Evenwichtige respons die bijdraagt aan de zes pijler

(7) In overeenstemming met artikel 19, lid 3, punt a), van en punt 2.1 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 vormt het herstel- en veerkrachtplan in hoge mate (score A) een alomvattende en voldoende evenwichtige respons op de economische en sociale situatie en draagt het zodoende bij aan elk van de zes in artikel 3 van Verordening (EU) 2021/241 bedoelde pijlers, daarbij rekening houdend met de specifieke uitdagingen van en de financiële toewijzing aan de betrokken lidstaat.

(8) Het Oostenrijkse herstel- en veerkrachtplan bevat een evenwichtige mix van investeringen en hervormingen die betrekking hebben op vier brede gebieden die voor Oostenrijk van belang zijn: i) duurzaam herstel, ii) digitaal herstel, iii) op kennis gebaseerd herstel en iv) rechtvaardig herstel. In het plan ligt de klemtoon op de groene en digitale transitie, met inbegrip van grote investeringen op gebieden als thermische renovatie, emissieloos vervoer en breedbandinfrastructuur met hoge capaciteit. Het plan bevat maatregelen die zowel door middel van hervormingen als investeringen zorgen voor aanzienlijke bijdragen aan alle zes de pijlers. Elke pijler komt aan bod met een groot aantal maatregelen die ervoor zorgen dat de doelstellingen van de pijler worden ondersteund door activiteiten op ten minste één voor Oostenrijk relevant gebied. Twee pijlers (groene transitie; slimme, duurzame en inclusieve groei) worden ondersteund door maatregelen op alle vier de relevante gebieden en drie pijlers (digitale transformatie; sociale en territoriale cohesie; beleid voor de volgende generatie) worden ondersteund door maatregelen op drie gebieden. In overeenstemming met de algemene focus van het Oostenrijkse plan ondersteunt het grootste aantal maatregelen slimme, duurzame en inclusieve groei, op de voet gevolgd door het aantal maatregelen ter ondersteuning van de groene transitie en de sociale en territoriale cohesie.

(9) Het plan bevat maatregelen ter ondersteuning van slimme, duurzame en inclusieve groei die twee geplande belangrijke projecten van gemeenschappelijk Europees belang omvatten en betrekking hebben op toekomstgerichte technologieën (micro-elektronica en waterstof), een hervorming van de ecosociale belasting, maatregelen ter versterking van de financieringsmogelijkheden voor bedrijven door middel van een investeringsbonus, steun om energiearmoede terug te dringen en stappen om het ondernemingsklimaat te liberaliseren. De sociale en territoriale cohesie wordt ondersteund door maatregelen ter hervorming van het pensioenstelsel die naar verwachting de genderkloof op het gebied van pensioenen en de armoede onder ouderen zullen helpen verminderen, en door maatregelen voor onder meer bijscholings- en omscholingsactiviteiten, de onderwijsbonus en vroegtijdige steun voor zwangere achtergestelde vrouwen.

(10) Gezondheid en economische, sociale en institutionele veerkracht vallen onder maatregelen zoals het oprichten van het eerste Oostenrijkse instituut voor precisiegeneeskunde en het op nationaal niveau uitrollen van speciale steun voor achtergestelde jonge moeders en hun gezinnen, ter beperking van hun risico op sociale uitsluiting. Specifieke onderwijsmaatregelen zullen naar verwachting bijdragen om de digitale vaardigheden van leerlingen te verbeteren en de verloren leermogelijkheden als gevolg van de lockdowns in te halen en dus bijdragen om de volgende generatie te versterken.

Aanpakken van alle of een significant deel van de in de landspecifieke aanbevelingen geïdentificeerde uitdagingen

(11) In overeenstemming met artikel 19, lid 3, punt b), van en punt 2.2 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting bijdragen tot een doeltreffende aanpak (score A) van een significant deel van de uitdagingen die zijn vastgesteld in de relevante landspecifieke aanbevelingen aan Oostenrijk, met inbegrip van de begrotingsaspecten, of de uitdagingen die zijn vastgesteld in andere relevante documenten die de Commissie officieel heeft goedgekeurd in het kader van het Europees Semester. De aanbevelingen in verband met de onmiddellijke budgettaire beleidsreactie op de pandemie kunnen worden geacht buiten het toepassingsgebied van het herstel- en veerkrachtplan van Oostenrijk te vallen, ondanks het feit dat Oostenrijk over het algemeen adequaat en voldoende heeft gereageerd op de onmiddellijke behoefte om de economie in 2020 en 2021 met budgettaire middelen te ondersteunen, in overeenstemming met de algemene ontsnappingsclausule.

(12) Het plan omvat een uitgebreide reeks elkaar versterkende hervormingen en investeringen die bijdragen tot een doeltreffende aanpak van alle of een aanzienlijk deel van de economische en sociale uitdagingen die zijn beschreven in de landspecifieke aanbevelingen aan Oostenrijk. De geplande wijzigingen van het belastingstelsel moeten erop gericht zijn de broeikasgasemissies in Oostenrijk terug te dringen en tegelijkertijd bijdragen om de belastingen op arbeid te verschuiven en rekening houden met ecologische en sociale aspecten. De voltijdse arbeidsmarktparticipatie van vrouwen zal naar verwachting verbeteren door een verruimd aanbod aan kwaliteitsvolle voorzieningen voor vroege kinderopvang. Ook de reeds lang erkende uitdaging in verband met de genderkloof op het gebied van pensioenen wordt door maatregelen in het plan aangepakt. Investeringen in energie-efficiëntie, hernieuwbare energiebronnen, het koolstofarm maken van de industrie, biodiversiteit en circulaire economie, in combinatie met gerelateerde hervormingen, met inbegrip van de herziening van het steunkader voor hernieuwbare energiebronnen en de geleidelijke afschaffing van verwarmingssystemen op basis van olie, zullen naar verwachting de groene transitie bevorderen.

(13) Het plan besteedt ook aandacht aan enkele sociale en economische uitdagingen die tijdens de COVID-19-crisis zijn ontstaan of verergerd. Een reeks maatregelen inzake actief arbeidsmarktbeleid zal naar verwachting tegemoetkomen aan de toegenomen behoefte aan hulp aan laaggeschoolden en de arbeidsmarktkansen voor kansarme groepen verhogen. Deze maatregelen omvatten een onderwijsbonus en een eenloketoplossing voor langdurig werklozen die te maken hebben met meervoudige belemmeringen op het gebied van werkgelegenheid en inclusie. Leerlingen die te lijden hebben gehad door te weinig fysieke aanwezigheid in de klas moeten de kans krijgen om deel te nemen aan aanvullende leeromgevingen die hen in staat stellen hun kennis te verbeteren en bevredigende leerresultaten te waarborgen. De culturele sector, die te lijden heeft gehad van de sluiting van locaties, moet profiteren van steunmaatregelen met inbegrip van de digitalisering van kunstvoorwerpen en de renovatie van een culturele locatie. Het eenmaligheidsbeginsel zal naar verwachting de administratieve lasten voor bedrijven verlichten en vereenvoudigen omdat daarmee wordt getracht de administratieve lasten te verminderen en de nalevingskosten als gevolg van incompatibele IT-systemen te verlagen en het tegelijk investeringen zal bevorderen.

Bijdrage aan het groeipotentieel, de jobcreatie en de economische, sociale en institutionele veerkracht

(14) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt c), van en punt 2.3 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting een hoge impact (score A) hebben op het versterken van het groeipotentieel, de jobcreatie en de economische, sociale en institutionele veerkracht van de betrokken lidstaat, waarmee wordt bijgedragen aan de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten, onder meer door middel van de bevordering van beleid inzake kinderen en jongeren, alsmede op het verzachten van de economische en sociale gevolgen van de COVID-19-crisis, en daarmee de economische, sociale en territoriale cohesie en de convergentie binnen de Unie bevorderen.

(15) Uit een simulatie van de diensten van de Commissie blijkt dat het plan het bbp van Oostenrijk tegen 2026 met 0,4 % tot 0,7 % kan verhogen 4 . De maatregelen van het Oostenrijkse plan die naar verwachting een positief effect zullen hebben op de sociale cohesie en zullen bijdragen tot het verminderen van de sociale en economische risico’s van kwetsbare groepen omvatten met name maatregelen ter bevordering van de arbeidsmarktvooruitzichten van benadeelde groepen. Laaggeschoolden, werklozen en inactieven kunnen profiteren van bij- en omscholingsmaatregelen, die naar verwachting hun inzetbaarheid zullen verbeteren. Gemakkelijkere toegang tot sociale steunmaatregelen via een eenloketoplossing moeten diegenen die het zwaarst door de crisis zijn getroffen in staat stellen de problemen op te lossen en hun kansen op sociale participatie vergroten.

(16) Er zijn specifieke maatregelen gepland voor kinderen en jongeren om hen te helpen om te gaan met de effecten van de omschakeling op afstandsonderwijs. Niet alle leerlingen en studenten konden profiteren van online onderwijs en sommigen hebben dus onderbrekingen in hun leerproces gehad. Het aanbod van extra onderwijsuren is gericht op diegenen die het hardst door de crisis werden getroffen. De maatregelen die in overeenstemming zijn met de beginselen van de Europese pijler van sociale rechten omvatten naast een betere toegang tot kwaliteitsonderwijs ook het verruimde aanbod voor vroege kinderopvang en maatregelen ter verbetering van de gelijkheid van het pensioenstelsel en ter verbetering van de gendergelijkheid.

Geen ernstige afbreuk

(17) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d), van en punt 2.4 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting waarborgen dat geen enkele erin opgenomen maatregel voor de uitvoering van hervormingen en investeringsprojecten ernstig afbreuk doet aan milieudoelstellingen (score A) in de zin van artikel 17 van Verordening (EU) 2020/852 van het Europees Parlement en de Raad 5 (het beginsel “geen ernstige afbreuk doen”).

(18) De beoordeling is uitgevoerd in overeenstemming met de tweestappenbenadering van de technische richtsnoeren “geen ernstige afbreuk doen aan” van de Europese Commissie (2021/C 58/01). Zij bestrijkt de zes milieudoelstellingen in de zin van artikel 17 van Verordening (EU) 2020/852, met name mitigatie van klimaatverandering, adaptatie aan klimaatverandering, duurzaam gebruik en bescherming van water en mariene hulpbronnen, circulaire economie, preventie en bestrijding van verontreiniging en bescherming en herstel van biodiversiteit en ecosystemen. Voor de maatregelen waarbij een risico was vastgesteld, is dit risico aangepakt door middel van specifieke en relevante maatregelen om volledige naleving van het beginsel te waarborgen. Met betrekking tot financiële steun die de industrie omvormt met het oog op klimaatneutraliteit moet een mijlpaal worden vastgesteld om ervoor te zorgen dat de desbetreffende subsidiabiliteitscriteria worden opgenomen in de gepubliceerde oproepen voor grootschalige transformatieve projecten in bedrijfstakken die onder de EU-regeling voor de handel in emissierechten vallen.

Bijdrage aan de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit 

(19) In overeenstemming met artikel 19, lid 3, punt e), van en punt 2.5 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 bevat het herstel- en veerkrachtplan maatregelen die naar verwachting in hoge mate (score A) bijdragen tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, of de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen zijn goed voor 58,7 % van de totale toewijzing van het plan, berekend volgens de in bijlage VII bij Verordening (EU) 2021/241 beschreven methode. In overeenstemming met artikel 17 van Verordening (EU) 2021/241 is het herstel- en veerkrachtplan consistent met de in het nationaal energie- en klimaatplan 2021-2030 vervatte informatie.

(20) De helft van de subcomponenten van het plan omvat investeringen die naar verwachting zullen bijdragen aan de klimaatdoelstellingen, waarbij duidelijk aandacht wordt besteed aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. De maatregelen zijn dus in overeenstemming met de uitdagingen die in het Oostenrijkse nationale energie- en klimaatplan zijn geïdentificeerd en zullen naar verwachting bijdragen tot de energie- en klimaatdoelstellingen 2030. Het plan is met name gericht op duurzame mobiliteit, gebouwen en industrie, die tot grootste emittenten van broeikasgassen in Oostenrijk behoren. Met betrekking tot mobiliteit moeten bepaalde maatregelen bijdragen tot de elektrificatie van voertuigen die in het openbaar vervoer worden gebruikt, terwijl andere naar verwachting het openbaar vervoersnetwerk aantrekkelijker zullen maken en mensen zullen aanmoedigen om over te stappen van particulier naar openbaar vervoer. Emissies door de industrie, ook van de zware industrie (zoals de installaties die onder de EU-regeling voor de handel in emissierechten vallen) en emissies als gevolg van het vervoer door ondernemingen, moeten worden aangepakt door middel van een steunregeling voor investeringen. Voorts zal een specifieke regeling ter ondersteuning van de vervanging van verwarmingssystemen op olie en gas door duurzamere verwarmingsapparaten naar verwachting de uitstoot van gebouwen verminderen.

(21) Het plan zal naar verwachting aan de milieudoelstellingen voldoen door middel van zijn acties ter ondersteuning van de circulaire economie, de biodiversiteit en de klimaatadaptatie. Er wordt verwacht dat het plan zal bijdragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van de Unie voor milieubeleid en tot het verbeteren, beschermen en herstellen van de Oostenrijkse biodiversiteit, de natuurlijke koolstofputten en het Natura 2000-netwerk, en zo zal bijdragen aan de Europese en de nationale biodiversiteitsstrategie. Een specifieke nieuwe bodembeschermingsstrategie zal naar verwachting het landgebruik verminderen. 

Bijdrage aan de digitale transitie

(22) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt f), van en punt 2.6 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 bevat het herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de digitale transitie of de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de digitale doelstellingen zijn goed voor 52,8 % van de totale toewijzing van het plan, berekend volgens de in bijlage VII bij Verordening (EU) 2021/241 beschreven methode.

(23) Het Oostenrijkse plan zal naar verwachting bijdragen tot de digitalisering van het land door een ruime uitrol van gigabit-compatibele toegangsnetwerken te ondersteunen en door ervoor te zorgen dat momenteel onderbediende of benadeelde en afgelegen gebieden beter met elkaar verbonden worden. De maatregelen in het plan zijn in overeenstemming met andere Oostenrijkse kaderregelingen waarin de digitale doelstellingen worden neergelegd voor 2030 en 2050, zoals de breedbandstrategie 2030 (Breitbandstrategie 2030) of het digitale actieplan Oostenrijk (Digitaler Aktionsplan Austria). Het Oostenrijkse herstel- en veerkrachtplan moet ervoor zorgen dat leerlingen worden uitgerust met relevante digitale apparaten en zal naar verwachting ook hun digitale vaardigheden verbeteren en het gebruik van meer digitale middelen en methoden in onderwijs- en leeromgevingen vergemakkelijken. Daarvan wordt verwacht dat het zal bijdragen om de uitdagingen aan te pakken die tot uiting zijn gekomen als gevolg van de COVID-19-pandemie, zoals de moeilijkheid om alle studenten digitaal onderwijs te bieden tijdens de lockdown.

Blijvende effecten

(24) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt g), van en deel 2.7 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting in hoge mate een blijvend effect sorteren voor Oostenrijk (score A).

(25) Het Oostenrijkse plan omvat een aanzienlijk aantal hervormingen die duurzame structurele veranderingen kunnen ondersteunen. Hiertoe behoren de hervorming van het gezondheidszorgstelsel waarbij meer gewicht wordt toegekend aan de eerstelijnsgezondheidszorg, en de ondersteuning van de gezondheidszorg voor moeder en kind. Andere in het plan opgenomen maatregelen zullen naar verwachting ook de administratieve lasten voor bedrijven verminderen en bijdragen aan de digitalisering van het openbaar bestuur.

(26) Het plan bevat verschillende instrumenten die naar verwachting een blijvende impact zullen hebben, met name met betrekking tot de groene en digitale transitie. De maatregelen om het gebruik van hernieuwbare energiebronnen te verhogen, omvatten omschakelingen op milieuvriendelijke verwarmingssystemen. Renovaties van gebouwen moeten het energieverbruik en de daarmee samenhangende emissies verminderen. Investeringen in breedband met hoge capaciteit en andere infrastructuurmaatregelen zullen naar verwachting de inburgering van digitale technologieën vergemakkelijken en particuliere huishoudens, het bedrijfsleven en de overheid ondersteunen om de technologische vooruitgang optimaal te benutten. Het blijvende effect van het plan kan ook worden vergroot via synergieën tussen het plan en andere programma’s, waaronder de cohesiefondsen, met name door de territoriale problemen grondig aan te pakken en een evenwichtige ontwikkeling te stimuleren.

Monitoring en uitvoering

(27) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt h), van en deel 2.8 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zijn de in het herstel- en veerkrachtplan voorgestelde regelingen passend (score A) om te zorgen voor een doeltreffende monitoring en uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het beoogde tijdschema en de beoogde mijlpalen en streefdoelen alsmede de bijbehorende indicatoren.

(28) De algehele uitvoering van het Oostenrijkse plan moet worden gemonitord door het Oostenrijkse ministerie van Financiën. Er zijn passende regelingen getroffen om te bepalen hoe andere ministeries en agentschappen moeten worden belast met de uitvoering, de monitoring en de rapportage van de maatregelen die onder hun verantwoordelijkheid vallen. De mijlpalen en streefdoelen van het Oostenrijkse plan vormen een systeem dat in grote lijnen geschikt is voor de monitoring van de uitvoering van het plan. Zij zijn voldoende duidelijk en omvattend om ervoor te zorgen dat de voltooiing ervan wordt gevolgd en gecontroleerd. De mijlpalen en streefdoelen zijn ook relevant voor reeds voltooide maatregelen die in aanmerking komen overeenkomstig artikel 17, lid 2, van de verordening. Om een betalingsverzoek te kunnen rechtvaardigen, moeten deze mijlpalen en streefdoelen in de loop van de tijd op bevredigende wijze worden bereikt.

(29) De door de Oostenrijkse autoriteiten beschreven controlemechanismen, gegevensverzamelingsmethoden en verantwoordelijkheden lijken voldoende robuust om de uitbetalingsverzoeken adequaat te rechtvaardigen zodra wordt geoordeeld dat de mijlpalen en streefdoelen zijn voltooid.

(30) De lidstaten moeten zorgen voor communicatie en erkenning van de financiële steun in het kader van de faciliteit, overeenkomstig artikel 34 van Verordening (EU) 2021/241. In het kader van het instrument voor technische ondersteuning kunnen de lidstaten om technische ondersteuning bij de uitvoering van hun plan verzoeken.

Kostenberekening

(31) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt i), van en deel 2.9 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 is de in het plan verstrekte motivering voor het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan in redelijke mate (score B) redelijk en aannemelijk, strookt het met het kostenefficiëntiebeginsel en staan de kosten in verhouding tot de verwachte nationale economische en sociale gevolgen.

(32) Oostenrijk heeft individuele kostenramingen verstrekt voor elk van de 33 investeringen die in het herstel- en veerkrachtplan zijn opgenomen. Oostenrijk heeft voldoende informatie en bewijsstukken verstrekt waaruit blijkt dat de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan dat uit hoofde van Verordening (EU) 2021/241 moet worden gefinancierd, niet worden gedekt door bestaande of geplande financiering door de Unie.

(33) Op basis van de beoordeling van individuele kostenramingen en de bijbehorende bewijsstukken lijken de geraamde totale kosten van het plan redelijk en plausibel te zijn. De meerderheid van de individuele kostenramingen die samen met het plan zijn ingediend, werden beoordeeld als redelijk, begrijpelijk en gebaseerd op solide onderliggende aannames. De meeste kostenramingen in het Oostenrijkse plan worden beschouwd als aannemelijk, onderbouwd met referentiekosten voor de belangrijkste kostenfactoren en gestaafd met duidelijk bewijs en zijn in overeenstemming met vergelijkbare hervormingen of investeringen. De geraamde totale kosten van het ingediende herstel- en veerkrachtplan zijn uiteindelijk in overeenstemming met het kostenefficiëntiebeginsel, en staan in verhouding tot het verwachte nationale economische en sociale effect.

Bescherming van financiële belangen

(34) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt j), van en deel 2.10 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 zijn de in het herstel- en veerkrachtplan voorgestelde regelingen passend (score A) om corruptie, fraude en belangenconflicten bij het gebruik van de financiële middelen die op grond van deze verordening zijn verstrekt, te voorkomen, op te sporen en recht te zetten, en wordt verwacht dat de regelingen daadwerkelijk dubbele financiering in het kader van de verordening en andere Unieprogramma’s voorkomen. Dit laat de toepassing onverlet van andere instrumenten om de naleving van het EU-recht te bevorderen en te handhaven, onder meer het voorkomen, opsporen en corrigeren van corruptie, fraude en belangenconflicten, en het beschermen van de financiën van de Unie overeenkomstig Verordening (EU, Euratom) 2020/2092 van het Europees Parlement en de Raad.

(35) Het plan bevat een gedetailleerde beschrijving van het controlesysteem en de regelingen die zijn getroffen om ervoor te zorgen dat de maatregelen worden uitgevoerd in overeenstemming met alle toepasselijke regels. Het systeem is gebaseerd op robuuste processen en structuren en het ministerie van Financiën vormt de centrale coördinerende instantie. Het systeem omvat duidelijk geïdentificeerde actoren, met vakministeries die verantwoordelijk zijn voor het toezicht op en de controle van de uitvoerende agentschappen in de gevallen wanneer zij de maatregelen niet zelf uitvoeren. Vakministeries worden gecontroleerd door hun interne auditeenheden. De centrale auditinstantie is de nationale rekenkamer. 

(36) Het in het plan vastgestelde audit- en controlesysteem bepaalt duidelijk hoe de relevante functies zijn gescheiden. Het plan omschrijft de verantwoordelijkheden binnen het internecontrolesysteem en geeft het wettelijke mandaat van de centrale auditautoriteit, waarbij de onafhankelijkheid van de regering wordt benadrukt. De verantwoordelijkheid van de uitvoerende organen en agentschappen voor het verzamelen en opslaan van gegevens over de uiteindelijke begunstigden en andere relevante informatie, met inbegrip van de regelingen voor het beschikbaar stellen van die informatie aan auditorganen, is duidelijk omschreven in het plan, dat tevens voorziet in het gebruik van passende registers en gegevensbanken.

(37) In het plan wordt duidelijk aangegeven dat de administratieve capaciteit van het Oostenrijkse audit- en controlesysteem toereikend is voor de uitvoering van het plan. Bestaande structuren die ervaring hebben met het beheer van EU-middelen moeten worden belast met het uitvoeren van de noodzakelijke acties.

Coherentie van het plan

(38) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt k), van en deel 2.11 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241 bevat het herstel- en veerkrachtplan in hoge mate (score A) maatregelen voor de uitvoering van hervormingen en publieke investeringsprojecten die coherente acties vormen.

(39) Het plan bevat een evenwichtige reeks hervormingen en investeringen die elkaar in grote mate versterken. Het plan is zo opgezet dat zowel investeringen als hervormingen bijdragen aan de overkoepelende doelstelling om lang aanslepende structurele problemen aan te pakken en tegelijkertijd de uitdagingen in verband met de COVID-19-pandemie aan te pakken. Het plan voorziet in stimulansen voor de groene en de digitale transitie, zoals de invoering van een CO2-prijs of de vervanging van verwarmingssystemen op fossiele brandstoffen, en houdt tegelijk rekening met de sociale gevolgen door energiearmoede tegen te gaan. Het plan voorziet in herscholing en bijscholing van voornamelijk laaggeschoolde personen en vermindert tegelijk de bestaande belemmeringen voor deelname aan dergelijke activiteiten. Structurele veranderingen zullen naar verwachting de administratieve lasten voor bedrijven vereenvoudigen door middel van digitale vaste toegangspunten, terwijl investeringen zorgen voor een grootschalige verruiming van de digitale capaciteit.

Gelijkheid

(40) Het Oostenrijkse plan bevat een reeks maatregelen die naar verwachting de uitdagingen zullen aanpakken op het gebied van gendergelijkheid en gelijke kansen voor iedereen. Gendergelijkheidsoverwegingen komen overal in het plan tot uiting. De maatregelen omvatten hervormingen en investeringen om de arbeidsparticipatie van vrouwen te vergroten door het aanbod van voorzieningen voor- en vroegschoolse educatie en opvang te vergroten. Ook de behoeften van benadeelde zwangere vrouwen op het gebied van gezondheidszorg komen in het plan aan bod. Op het gebied van onderzoek zijn doelstellingen opgenomen voor vrouwen die een diploma behalen in wetenschappen, technologie, engineering en wiskunde. De maatregelen in verband met de veranderingen in het pensioenstelsel zullen naar verwachting de genderkloof op het gebied van pensioenen verminderen. Voorts omvat het plan maatregelen ter verbetering van de onderwijsresultaten en het vaardigheidsniveau van kansarme groepen, zoals personen met een migratieachtergrond.

Zelfbeoordeling van de beveiliging

(41) Er is geen zelfbeoordeling van de beveiliging verstrekt omdat Oostenrijk dit niet passend achtte overeenkomstig artikel 18, lid 4, punt g), van Verordening (EU) 2021/241.

Grensoverschrijdende of meerlandenprojecten

(42) Het Oostenrijkse plan bevat twee op stapel staande digitale belangrijke projecten van gemeenschappelijk Europees belang. Via het project inzake micro-elektronica en connectiviteit zullen gebieden zoals vermogenselektronica, sensoren en procestechnologieën naar verwachting worden versterkt en moeten gebieden zoals innovatieve netwerk- en micro-elektronicatechnologieën verder worden ontwikkeld om de strategische autonomie van de EU en energie-efficiënte oplossingen te ondersteunen. Het project voor de opbouw van een Europees waterstofecosysteem zal naar verwachting de productie, de opslag en de industriële toepassing van waterstof ondersteunen, met name in energie-intensieve industrieën en in de mobiliteitssector. Dit zal naar verwachting bijdragen tot de klimaatdoelstellingen van de EU.

Raadplegingsproces

(43) Op basis van de door Oostenrijk verstrekte samenvatting van het raadplegingsproces, werd met het oog op het opstellen van het plan een raadpleging gehouden onder lokale en regionale autoriteiten, sociale partners, maatschappelijke organisaties, jongerenorganisaties en andere relevante belanghebbenden. Het plan bevat gedetailleerde gegevens over de reikwijdte en de omvang van de 174 bijdragen van 148 verschillende entiteiten die uiterlijk op 26 februari 2021 werden ingediend. Het plan geeft ook aan welke in het plan opgenomen maatregelen door belanghebbenden werden gesteund. Om te zorgen voor draagvlak bij de desbetreffende actoren is het van cruciaal belang dat alle betrokken lokale autoriteiten en belanghebbenden, waaronder de sociale partners, bij de uitvoering van de in het plan opgenomen investeringen en hervormingen worden betrokken.

Positieve beoordeling

(44) Nadat de Commissie het Oostenrijkse herstel- en veerkrachtplan positief heeft beoordeeld en concludeert dat het plan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241, moeten overeenkomstig artikel 20, lid 2 van en bijlage V bij die verordening, in dit besluit de voor de uitvoering van het plan noodzakelijke hervormings- en investeringsprojecten worden vastgelegd alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het plan in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun.

Financiële bijdrage

(45) De geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan van Oostenrijk bedragen 4 499 475 001 EUR. Aangezien het herstel- en veerkrachtplan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241 en aangezien voorts het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de maximale financiële bijdrage die voor Oostenrijk beschikbaar is, moet de aan het herstel- en veerkrachtplan van Oostenrijk toegewezen financiële bijdrage gelijk zijn aan het totale bedrag van de financiële bijdrage die beschikbaar is voor Oostenrijk. De uitvoering van het Oostenrijkse plan vergt, naast de EU-steun, dus eveneens aanvullende bedragen, die uit de nationale begroting zullen worden gefinancierd.

(46) Overeenkomstig artikel 11, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 moet de berekening van de maximale financiële bijdrage voor Oostenrijk uiterlijk 30 juni 2022 worden bijgewerkt. Overeenkomstig artikel 23, lid 1, van die verordening moet nu een bedrag voor Oostenrijk ter beschikking worden gesteld voor een juridische verbintenis op uiterlijk 31 december 2022. Indien noodzakelijk moet de Raad na het bijwerken van de maximale financiële bijdrage op voorstel van de Commissie dit besluit wijzigen om onverwijld de bijgewerkte maximale financiële bijdrage daarin op te nemen.

(47) De te verlenen steun moet worden gefinancierd uit de middelen die de Commissie op grond van artikel 5 van Besluit (EU, Euratom) 2020/2053 van de Raad 6 namens de Unie heeft opgenomen. De steun moet worden betaald in termijnen zodra Oostenrijk de desbetreffende mijlpalen en streefdoelen die zijn vastgesteld in verband met de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan, op bevredigende wijze heeft verwezenlijkt.

(48) Oostenrijk heeft verzocht om voorfinanciering van 13 % van de financiële bijdrage. Dat bedrag moet aan Oostenrijk ter beschikking worden gesteld onder voorbehoud van de inwerkingtreding en in overeenstemming met de financieringsovereenkomst bedoeld in artikel 23, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241.

(49) Dit besluit moet de uitkomst onverlet laten van eventuele procedures met betrekking tot de toekenning van middelen van de Unie in het kader van andere programma’s van de Unie dan Verordening (EU) 2021/241 of van eventuele procedures met betrekking tot verstoringen van de werking van de interne markt, met name uit hoofde van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag. Het doet geen afbreuk aan het vereiste dat de lidstaten, uit hoofde van artikel 108 van het Verdrag, de Commissie op de hoogte brengen van voorgenomen steunmaatregelen.