Overwegingen bij COM(2017)267 - Standpunt EU in de VN/ECE over wijziging van een reeks reglementen, een technisch reglement mbt de verdampingsemissietestprocedure, een besluit over gebruik term "UN GTR"

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Overeenkomstig Besluit 97/836/EG van de Raad 1 is de Unie toegetreden tot de overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (de 'Herziene overeenkomst van 1958').

(2) Overeenkomstig Besluit 2000/125/EG van de Raad 2 is de Unie toegetreden tot de overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen (de 'parallelle overeenkomst').

(3) Bij Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad 3 zijn de nationale goedkeuringssystemen van de lidstaten vervangen door een goedkeuringsprocedure van de Unie en is een geharmoniseerd kader vastgesteld met bestuursrechtelijke bepalingen en algemene technische voorschriften voor alle nieuwe voertuigen, systemen, onderdelen en technische eenheden. Met die richtlijn zijn de in het kader van de Herziene overeenkomst van 1958 vastgestelde reglementen (hierna 'VN/ECE-reglementen' genoemd) als voorschriften voor typegoedkeuring of als alternatieven voor de wetgeving van de Unie in het EU-typegoedkeuringssysteem opgenomen. Sinds de vaststelling van die richtlijn zijn VN/ECE-reglementen steeds meer opgenomen in de wetgeving van de Unie in het kader van de EU-typegoedkeuring.

(4) Gezien de opgedane ervaring en de technische ontwikkelingen moeten de voorschriften voor bepaalde elementen of kenmerken die onder de VN/ECE-Reglementen nrs. 4, 6, 7, 14, 16, 19, 23, 30, 38, 48, 50, 51, 54, 55, 77, 80, 83, 87, 91, 98, 106, 112, 113, 119, 123, 129 en 143, en onder de Mondiale Technische Reglementen nrs. 1 en 15 vallen, worden aangepast aan de technische vooruitgang.

(5) Om uniforme bepalingen vast te stellen voor de verdampingsemissietestprocedure voor de wereldwijde geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen (WLTP EVAP), moet een nieuw mondiaal technisch reglement van de VN worden aangenomen.

(6) Om de opnames 11, 12 en 13 van het Amerikaanse agentschap voor milieubescherming (EPA) en de Amerikaanse nationale verkeersveiligheidsdienst (NHTSA) op hun verzoek als mogelijke mondiale technische reglementen van de VN in het compendium te handhaven, moeten die opnames worden herbevestigd.

(7) Om soortgelijke termen die in soortgelijke overeenkomsten, zoals de Herziene overeenkomst van 1958, worden gebruikt, op elkaar af te stemmen en zo de uitvoering van de parallelle overeenkomst van 1998 te verbeteren zonder deze te wijzigen, moet de term "UN GTR" (mondiaal technisch reglement van de VN) worden gebruikt in officiële documenten die onder de parallelle overeenkomst van 1998 vallen.

(8) Het is passend het standpunt vast te stellen dat namens de Unie in de betrokken comités van de VN/ECE, namelijk het Administratief Comité van de herziene overeenkomst van 1958 en het Uitvoerend Comité van de parallelle overeenkomst, moet worden ingenomen over het aannemen van de hierboven vermelde VN-handelingen.