Toelichting bij COM(2024)11 - Machtiging van de Commissie onderhandelingen te openen over de wijziging van de vijf overeenkomsten inzake de automatische uitwisseling van inlichtingen over financiële rekeningen ter verbetering van de internationale naleving van de belastingplicht tussen de EU en respectievelijk Zwitserland, Liechtenstein, Andorra, Monaco en San Marino

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

# otivering en doelstellingen van de aanbeveling

Tussen 201 5 en 201 6 heeft de Luro pese Unie vijf overeenkomsten ondertekend en gesloten over de automatische ui tw isseling van inlichtingen over financiële rekeningen, om de internationale naleving van de belastingplicht te verbeteren. Deze overeenkomsten zijn

gesloten met respectievelijk met het Vorstendom Liechtenstein ("Liechtenstein")1; de Republiek San Marino ("San Marino")2, het Vorstendom Andorra ("Andorra")3, de Zwitserse Bondsstaat ("Zwitserland")4 en het Vorstendom Monaco ("Monaco")5. De overeen ko msten

met Liechtenstein en San M arino zijn sinds 1 januari 201 6 van toepassing, de overige drie sinds 1 Januari 2017.

De vijf overeenkomsten bieden de rechts grondslag voor de wederzijdse automatische u i tw isseling van inlichtingen over financiële rekeningen tussen elk van de 27 EU-, i d state n en elk van deze ni et" EU-, a n d e n , overeenkomstig de door de Urganisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) o n tw ikkelde gezamenlijke rapportagestandaard (Common Reporting Standard, CRS). Dez elfde standaard wordt in de EU toegepast voor de u i tw isseling van inlichtingen over financiële rekeningen tussen haar lidstaten in het kader van

Richtlijn 2014/107/EU van de Kaad van z) december 20146 (DAC 2: de eerste wijziging van Richtlijn 2011/16/EU betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen ~ directive on administrative cooperation, DAC).

Op 26 a u g u st u s 20228 zijn op internationaal niveau belangrijke wijzigingen in de CRS goedgekeurd. LJe uitvoering ervan staat gepland voor 1 januari 2026. De binnen de EU u it te voeren wijzigingen zijn opgenomen in de zevende wijziging van de DAC (DAC8)9.

De wijzigingen breiden h et to e p a ss I n g s g e b i e d van de CRS uit met elektronisch_geldproducten en digi ta al centralebankgeld. Ze verbeteren ook de due diligence~procedures en de resultaten van de rappo rta ges, om de bruikbaarheid van CRS- inlichtingen voor belastingdiensten te vergroten en de lasten voor financiële instellingen waar mogelijk te beperken. De bijgewerkte CRS bevat nu ook bepalingen om te zorgen voor een efficiënte interactie tussen de CRS en het afzonderlijke rappo rtagekader voor cryptoactiva (Crypto 'Asset Reporting Framework, 'CARF") , dat op dezelfde dag als de bijgewerkte CRS op internationaal niveau is overeengekomen. De bepalingen beperken dubbele verslaglegging en laten rappo rt erende financiële instellingen die ook onderworpen zijn aan verplichtingen op grond van het CARF tegelijkertijd zoveel mogelijk operationele flexibiliteit behouden.

1 PB L 339 van 24.12.2015, biz. 1.

2 PB L 346 van 31.12.2015, blz. 1 (voorlopige toepassing ); PB L 140 van 27.5.2016, blz. 1 , f o rmele inwerkingtreding op 1.6.2016.

3 PB L 268 van 1.10.2016, b,z. 38.

4 PB L 333 van 19.12.2015, b,z. 10.

5 PB L 225 van 19.8.2016, blz. 1 (voorlopige toepassing ); PB L 280 van 18.10.2016, blz. 1 , f o rmele inwerkingtreding op 1.2.2017.

6 PB L 359 van 16.12.2014, biz. 1.

7 PB L64or 11.3.2011, biz 1.

www.oecd">https.Z/www.oecd .o r g /ta x/exchange~of~tax~i nform ation/crypto"assef reporti ng~fra m ework~and~ amendments~to~the~common~reporting~standard.htm, blz. 62.

9 Richtlijn (EU) 2023/2226 van de Raad van 17 oktober 2023, PB L 2023/2226 van 24.10.2023.

www.oecd">https.Z/www.oecd .o r g /ta x/exchange~of~tax~i nform ation/crypto"assef reporti ng~fra m ework~and~ amendments~to~the~common~reporting~standard.htm, blz. 8.

8

10

1

Om ervoor te zorgen dat de automatische ui tw isseling van inlichtingen over financiële rekeningen tussen EU-, i d state n en de vijf ni et" EU-, anden in het kader van de vijf respectieve EU 'overeenkomsten vanaf 1 januari 2026 consistent blijft met de bijgewerkte CRS en dienovereenkomstig van toepassing blijft, moet er worden onderhandeld en overeenstemming worden bereikt over overeenkomstige wijzigingen van de bovengenoemde EU' overeen ko msten.

In mei 2018 ,s Ve rordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Kaad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Ixichtlijn 95/46/EG (a Igemene verordening gegevensbescherming, AVG)11 in werking ge tr eden. Het kan daarom nodig zijn verw ij zingen naar wetgeving (die, wanneer zij in hun huidige vorm worden opgenomen, nog steeds naar de vorige Ixichtlijn 95/46/EG verw ij zen) en de bepalingen inzake gegevensbescherming in overeen stem ming met de AVG-vereisten te actualiseren. Het kan ook nodig zijn om rekening te houden met de nieuw ste o n tw ikkelingen op het gebied van gegevensbescherming in de vijf landen.

# Ve renigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleid sterrein

Deze aanbeveling is volledig in overeenstemming met de EU 'wetgeving en er specifiek voor bedoeld dat de bestaande overeenkom st en tussen de EU en de vijf ni et' EU-, anden in overeen stemming blijven met de EU 'wetgeving op dit gebied en met name met de DAC, zoals gewijzigd bij DAC8. I n de DAC8 ,s onder meer rekening gehouden met de meest recente wijzigingen in de CRS van de OESO. Gez, en de nauwe betrekkingen tussen de EU e n elk van de vijf ni et' EU-, anden waarop deze aanbeveling betrekking heeft, is het belangrijk de administratieve samenwerking met hun belastingautoriteiten op het gebied van de automatische ui tw isseling van inlichtingen over financiële rekeningen op dezelfde wijze te verbeteren. Llen tijdige actualisering van de vijf EU "overeenkom st en zou ervoor zorgen dat deze administratieve samenwerking ook na 1 januari 2026 vlot en effectief blijft lopen.

Een dergel ij ke actualisering zou de taken van rapport erende financiële instellingen ook verder vergemakkelijken. Zij zouden uniforme due di I igence_procedures voor klanten en rapportageprocedures kunnen toepassen in het kader van de DAC en de vijf betreffende EU-overeen ko m ste n en minder ingr ij pende noodzakelijke so f tw a r e o n tw ikkelingen en administratieve aanpassingen hoeven te doen.

# Ve renigbaarheid met andere beleid sterreinen van de Unie

In deze aanbeveling wordt rekening gehouden met het beleid van de Unie op het gebied van de bes tr ij ding van het wi tw assen van geld en terrorismefinanciering. de cliëntenonderzoeksactiviteiten die financiële instellingen moeten uitvoeren om inlichtingen te verzamelen over financiële rekeningen die conform de overeenkom st en moeten worden uitgewisseld, worden grotendeels op één lijn gebracht met de activiteiten die diezelfde financiële instellingen moeten uitvoeren als meldingsplichtige entiteiten conform het EU-rechts kader voor de bestrijding van hetwi tw assen van geld en terrorismefinanciering.

In deze aanbeveling wordt ook rekening gehouden met het beleid van de Unie inzake de eerbiediging van de grondrechten en in het b ij zonder de bescherming van persoonsgegevens wanneer deze gegevens aan niet" EU- en n i et" EER-, anden worden doorgegeven.

PB L 119 van 4.5.2016, b,z. 1.

2

1.

Rechtsgrondslag


, SUBSI DIARITE IT EN EVENREDIGHEID

# Rechtsgrondslag

Onderhavige aanbeveling wordt de Raad krachtens artikel 218, leden 3 en 4, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) voorgelegd.

# Subsidiariteit (bij niet~exclusieve bevoegdheid)

Deze aanbeveling betreft de vaststelling door de betrokken niet-EU"! anden van maatregelen die gelijkwaardig zijn aan het systeem dat in de EU 'wetgeving op hetzelfde gebied is ingevoerd, met name in het kader van de DAC, zoals gewijzigd bij DAC8. De U nie is daarom bevoegd om te onderhandelen over de daartoe noodzakelijke wijzigingen in de desbetreffende overeenkom st en en deze overeenkom st en te sluiten. Zoals hierboven is opgemerkt, zal deze wijziging van de EU 'overeenkomsten rapport erende financiële instellingen in de EU i n sta at s te Men uniforme due di I igence_procedures voor klanten en rapportageprocedures in het kader van de DAC en de vijf betreffende EU "overeenkom st en toe te passen. LJe onderhandelingen over deze aspecten op Unieniveau zijn in overeen stemming met het subsidiariteits beginsel zoals vastgelegd in artikel 5 van het Ver drag betreffende de Europese Unie.

# Evenredigheid

Deze aanbeveling van de Commissie is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel en gaat niet verder dan wat nodig is om een uniform kader te bieden voor de administratieve samenwerking tussen de EU-, idstaten en de vijf betrokken niet" EU-, anden op het gebied van de automatische ui tw isseling van inlichtingen over financiële rekeningen tussen bel asti n ga utoriteiten .

# Keuze van instrumenten Besluit van de Raad van de Europese Unie.

3.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING


# Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

N

et van toepassing.

Raadpleging van belanghebbenden



In h et e e rste hal fj aar van 2023 vond informeel overleg plaats tussen de dien st en van de Commissie en de relevante autoriteiten van de vijf betrokken niet-EU"! anden. LJe lidstaten zijn op de hoogte gebracht van de resultaten van dit informele overleg.

# Effectbeoordeling

n 7 12

4.

Uvereenkomstig instrument / van de toolbox voor betere regelgeving is er geen


effectbeoordeling uitgevoerd omdat de Commissie op het gebied in kwestie over weinig tot geen keuzevrijheid beschikt.

De aanbeveling behelstwijzigingen van vijf bestaande overeenkom st en en heeft tot doel deze in overeen stemming te brengen met hetgeen reeds op internationaal niveau is overeengekomen, namelijk de wijzigingen van de CRS die op 26 a u g u st u s 2022 door de OESO z ijn goedgekeurd.

12 p

Detter regulation toolbox Tine

Jetter regulation toolbox rinal.pdf (europa.eu )

3

5.

Gron


cl rechten

W anneer de Vv o m missie door de Kaad wordt gemachtigd om onderhandelingen te openen en te voeren, zal zij erop toezien dat elke gewijzigde overeenkom st de kernwaarden van de Europese Unie zoals va st gelegd in artikel 2 van het Ver drag betreffende de Europese Unie en het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie, eerbiedigt.

A a ngezien de vijf overeenkom st en in kwestie zijn besproken of gesloten vóór de va stste I I i n g en/of inwerkingtreding van de AVG, en aangezien deze overeenkom st en betrekking hebben op de ui tw isseling van persoonsgegevens, zullen de huidige onderhandelingen ook een evaluatie en in voorkomend geval een actualisering van de verw ij zingen naar de wetgeving en de bepalingen inzake gegevensbescherming overeenkom stig de AVG "vereisten omvatten.

2.

Gevolgen


6.

VOORDE BEGROTING


Het voorstel heeft geen gevolgen voor de EU "begroting, met name omdat de Vv o m missie geen rol speelt of zal spelen bij de verwerking van de inlichtingen over financiële rekeningen en persoonsgegevens die in het kader van de vijf overeenkomsten in kwestie tussen de belastingautoriteiten worden uitgewisseld.

7.

5. OVERIGE ELEMENTEN


Niet van toepassing.

4

8.

A a nbeveling voor een


BESLUIT VAN DE RAAD

waarbij de Com missie wordt gemachtigd onderhandelingen te openen overdewijziging van de vijf overeen kom st en inzake de automatische uitwisseling van inlichtingen over financiële rekeningen ter verbetering van de internationale naleving van de belastingplicht tussen de Europese Unie en respectievelijk de Zwitserse Bondsstaat, het Vo rstendom Liechtenstein, het Vo rsten d o m A ndorra, het Vo rsten d o m (VI onacoen de

Republiek San (VI a r i n o

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Ver d rag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 218, leden 3 en 4,

Gezien de aanbeveling van de Europese Commissie, Overwegende hetgeen volgt.

De vijf huidige overeenkomsten bieden de rechts grondslag voor de wederzijdse automatische ui tw isseling van inlichtingen over financiële rekeningen tussen elk van de 27 EU-i idstaten en elk van deze niet" EU-, anden, overeenkomstig de internationaal

overeengekomen gezamenlijke rapportagestandaard ("CRS") van de OESO. Zij zijn

erop gericht de internationale naleving van de belastingplicht te verbeteren en tegelijkertijd de belastingautoriteiten te helpen belastingfraude en "ontduiking te voorkomen en b estr i j d e n .

Dezelfde standaard wordt in de EU toegepast voor de ui tw isseling van inlichtingen tussen haar lidstaten in het kader van Ixichtlijn 2014/107/EU van de Kaad van 9 december 201 4 , de eerste wijziging van Ixichtlijn 2011/16/EU van de Kaad betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen.

Op 26 a u g u st u s 20224 zijn op internationaal niveau belangrijke wijzigingen in de CRS goedgekeurd. LJe uitvoering ervan staat gepland voor 1 januari 2026.

Deze wijzigingen zijn binnen de EU geïmplementeerd met de zevende wijziging van

9.

Richtlijn 2011 /16/EU van de Kaad betreffende de administratieve samenwerking op


5

het gebied van de belastingen .

Art i kei 8 van elk van deze vijf overeenkomsten bevat identieke bepalingen voor bilateraal formeel overleg tussen de overeenkomstsluitende pa rt ij en wanneer er op het niveau van de OESO wordt besloten om enig aspect van de mondiale standaard in

belangrijke ma te te wijzigen. Artikel 8, lid 4, bepaalt: "Na het overleg kan deze

1 PB L 333 van 19.12.2015, b,z. 10 (o vereenkomst met de / witserse Dond ssta at ); PB L 339 van

24.12.2015, b,z. 1 (o vereenkomst met het Vorstendom Liechtenstein ); PB L 268 van 1.10.2016, b,z. 38 (overeenkom st met het Vo rste n dom /An d o r r a ); PB L 225 van 19.8.2016, mz. 1 en PB L 280 van

18.10.2016, b,z. 1 (o vereenkomst met het Vorstendom M o n a co ); PB L 346 van 31.12.2015, mz. 1 en PB L 140 van 27.5.2016, b,z. 1 (o vereenkomst met de Republiek San M a r i n o ) .

2 PB L 359 van 16.12.2014, b,z. 1.

3 PB L64or 11.3.2011, biz 1.

www.oecd">https.//www.oecd .o r q /ta x/exchanqe~of~tax~i nform ation/crypto"assef reporti n q ~f r a m ework~and~ amendments~to~the~common~reportinq~st andard.htm, b I z . 62.

5 Richtnjn (EU) 2023/2226 van de Raad van 17 oktober 2023, PB L 2023/2226 van 24.10.2023.

5

overeenkomst worden gewijzigd bij een protocol of een nieuwe overeenkom st tussen de overeenkom sts I u i te n d e pa rtlj Cïï .

Het is belangrijk voor de Europese Unie en haar lidstaten dat de samenwerking tussen de belastingautoriteiten op het gebied van de automatische ui tw isseling van inlichtingen over financiële rekeningen, waarin deze vijf overeenkom st en voorzien, ook na 1 januari 2026 soepel bl ij ft verlopen.

Hiertoe moeten onderhandelingen worden geopend over de wijziging van de vijf overeenkomsten inzake de automatische ui tw isseling van inlichtingen over financiële rekeningen ter verbetering van de internationale naleving van de belastingplicht tussen de Europese Unie en respectievelijk de Zwitserse Bonds staat, het Vo rstendom Liechtenstein, het Vo rste n d o m A ndorra, het Vo rste n d o m M onaco en de Republiek San M a r i no,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 7

De C ommissie wordt hierbij gemachtigd namens de Unie onderhandelingen te openen over de wijziging van de overeenkom st en inzake de automatische ui tw isseling van inlichtingen over financiële rekeningen ter verbetering van de internationale naleving van de belastingplicht tussen de Europese Unie en respectievelijk de Zwitserse Bonds staat, het Vo rste n d o m Liechtenstein, het Vo rste n d o m A ndorra, het Vo rste n d o m M onaco en de Republiek San

Artikel 2

De Commissie voertde onderhandelingen overeenkomstig de onderhandel ingsrichtsnoeren in de b ij lage en in overleg met het door de Kaad overeenkom stig artikel 218, Md 4, VWEU aangewezen bijzonder comité.

Artikel 3

Dit besluit is gericht tot de Commissie. Gedaan te Brussel,

Vo or de

De vo o rzItter

6