Toelichting bij COM(2023)718 - Wijziging van Verordening (EU) 2021/2278 houdende schorsing van de in artikel 56, lid 2, punt c), van Verordening (EU) nr. 952/2013 bedoelde rechten van het gemeenschappelijk douanetarief voor bepaalde landbouw- en industrieproducten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

• IVI ot i v e r i n g en doel van het voorstel

Om een toereikende en ononderbroken aanvoer te waarborgen van bepaalde landbouw- en industrieproducten die in de Unie in ontoereikende mate of helemaal niet worden vervaardigd, en te voorkomen dat de markt voor deze producten wordt verstoord, is bij

Verordening (EU) 2021/22781 van de Raad (hierna 'de verordening' genoemd) een aantal

rechten van het gemeenschappelijke douanetarief geheel of gedeeltelijk geschorst.

Deze verordening wordt om de zes maanden b ij gewerkt om tegemoet te komen aan de b e h o ef te n van de EU- i n d u str i e .

De C om missie heeft, daarin bijgestaan door de vjroep economische tariefvraagstukken, alle verzoeken van de lidstaten betreffende autonome tariefschorsingen onderzocht.

Op grond hiervan is de Commissie van oordeel dat het gerechtvaardigd is de rechten te schorsen voor een aantal nieuwe producten, die momenteel niet in de b ij lage bij de verordening zijn vermeld. \/o or een aantal andere producten moeten de voorwaarden worden gewijzigd wat betreft de productomschrijving, de indeling en de geplande datum voor de verplichte evaluatie. Er wordt voorgesteld om producten waarvoor de schorsing van de rechten niet langer in het economische belang van de Unie is, te schrappen.

S

amenhang met de huidige bepalingen op dit beleidsterrein

Dit voorstel heeft geen gevolgen voor landen die een preferentiële handelsovereenkomst met de Unie hebben, of landen die in aanmerking komen of kunnen komen voor een preferentiële overeenkomst met de Unie (bv. het stelsel van algemene preferenties (SAP), de handelsregeling voor de staten in Afr ika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan (ACS), of vrij handelsovereen ko msten).

# Samenhang met andere beleidsterreinen van de Unie

Het voorstel is in overeenstemming met het beleid van de Unie op het gebied van landbouw, handel, ondernemingen, o n tw ikkeling, milieu en buitenlandse betrekkingen.

Inhoudsopgave

  1. Rechtsgrondslag
  2. Gevolgen

1.

Rechtsgrondslag


, SUBSI DIARITE IT EN EVENREDIGHEID

R

echtsg ron dslag

De rechtsgrondslag van dit voorstel is artikel 31 van het Verdrag betreffende de werking van de Luro pese Unie (VWEU).

PB P 466 van 29.12.2021, b,z. 1.

1

S u b s i d

ariteit ^ b ij n iet_excl usieve bevoegdheid J

Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie valt. He subsidiariteits beginsel is derhalve niet van toepassing.

E v e n r

e d i g h e i d

Hetvoorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel, De beoogde maatregelen sluiten aan bij de beginselen voor de vereenvoudiging van de procedures voor de deelnemers aan het buitenlandse handelsverkeer, zoals beschreven in de mededeling van de Commissie inzake autonome tariefschorsingen en "contingenten . Deze verordening gaat overeenkom stig arti kei 5, Md 4, van het Verdrag betreffende de Europese Unie (VEU) niet verder dan nodig is om de beoogde doelstellingen te verwezenlijken.

Keu

ze van hetinstrument

Krachtens artikel 31 VWEU worden de "rechten van het gemeenschappelijk douanetarief [...] door de Raad vastgesteld op voorstel van de Commissie". Een verordening van de Raad is

derhalve het passende instrument.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

E v a I u

atie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid

ervan

In 2013 is een st u d i e

is een studie verricht waarin het systeem van autonome schorsingen aan een evaluatie werd onderworpen. De studie concludeerde dat de achterliggende gedachte voor het systeem nog alt ij d actueel is. Europese bedrijven die goederen invoeren in het kader van dit systeem, kunnen aanzienlijke kosten besparen. Deze besparingen kunnen dan weer tot rui mere voordelen leiden (zoals een grotere concurrentiekracht, efficiëntere productiemethoden, het creëren of behouden van werkgelegenheid in de Unie), afhankelijk van het product, het bedrijf of de sector in kwestie. Nadere informatie over de besparingen die deze verordening oplevert, is opgenomen in het b ij gevoegde financieel memorandum.

# Raadpleging van belanghebbenden

De C ommissie heeft dit voor st el opgesteld met de hulp van de vjroep economische tariefvraagst ukken, waarin vertegenwoordigers van alle lidstaten en Turk ij e zetelen.

Elk verzoek is door de Groep zorgvuldig geëvalueerd, waarbij per geval met name aandacht is besteed aan het voorkomen van schade voor EU "ondernemingen en aan het versterken en consolideren van het concurrentievermogen van de EU-p roductie. Ueze evaluatie is verricht door middel van besprekingen binnen de Groep, waarna de lidstaten de betrokken sectoren, verenigingen, kamers van koophandel en andere betrokken pa rt ij en hebben geraadpleegd.

PBC 363 van 13.12.2011, b,z. 6.

h ttp s . //ta xation~cu sto ms.ec. europa, eu/system/f i I es/201 6 "09/e v a I u at i o n_s uspension s_d uties.pdf

2

A Me in de lijst vermelde schorsingen zijn in overeenstemming met het in de Groep bereikte akkoord of compromis. Er is geen potentieel ernstig risico met onomkeerbare gevolgen v a stg e ste I d .

# Effectbeoordeling

De voorgestelde wijziging is louter technisch van aard en betreft uitsluitend het toepassingsgebied van de thans in de b ij lage bij Verordening (EU) 2021/2278 van de Kaad opgenomen schorsingen. Er is geen effectbeoordeling verricht omdat de voorgestelde wijzigingen in de lijst van producten die in aanmerking zouden komen voor schorsing van de autonome rechten van het gemeenschappelijk douanetarief naar verwachting geen significante gevolgen zullen hebben.

# Grondrechten

Het voorstel heeft geen gevolgen voor de grondrechten.

2.

Gevolgen


VOORDE BEGROTING

Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de uitgaven maar wel voor de ontvangsten, met een derving aan douanerechten van circa 19 998 035 EUR per jaar, een bedrag dat overeenkomt met de omvang van de schorsingen. Voor de traditionele eigen middelen van de begroting komt dit neer op minderontvangsten ten belope van 14 998 526 EUR per jaar ( d at wil zeggen 75 % van het totale bedrag). Het financieel memorandum bevat nadere informatie over de gevolgen van het voor st el voor de begroting.

De derving van traditionele eigen middelen moet worden gecompenseerd door de eigen middelenb ij dragen op basis van het bruto nationaal inkomen (bni) van de lidstaten.

5. OVERIGE ELEMENTEN

# Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage

De voorgestelde maatregelen worden beheerd in het kader van het Geïntegreerd Tarief van de Europese Unie (Taric) en toegepast door de douanediensten van de lidstaten.

3