Toelichting bij COM(2021)707 - Opening en het beheer van autonome tariefcontingenten van de Unie voor bepaalde landbouw- en industrieproducten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Autonome tariefcontingenten van de Unie zijn noodzakelijk voor producten die in de Unie in ontoereikende mate worden vervaardigd om in een bepaalde contingentperiode aan de behoeften van de industriële afnemers in de Unie te voldoen. Op verzoek van de lidstaten onderzoekt en besluit de Commissie, samen met de betrokken nationale deskundigen, of het raadzaam is om voor bepaalde landbouw- en industrieproducten autonome tariefcontingenten te openen.

Op 17 december 2013 heeft de Raad van de Europese Unie Verordening (EU) nr. 1388/2013 betreffende de opening en het beheer van autonome tariefcontingenten van de Unie voor bepaalde landbouw- en industrieproducten aangenomen, om onder de meest gunstige voorwaarden aan de vraag naar die producten in de Unie te kunnen voldoen. Deze verordening wordt tweemaal per jaar gewijzigd om tegemoet te komen aan de behoeften van de EU-industrie.

Gelet op het feit dat:

·de verordening al vijftienmaal is gewijzigd,

·er verschillende wijzigingen moeten worden aangebracht in de codes van de gecombineerde nomenclatuur die zijn opgenomen in de bijlage bij Verordening (EU) nr. 1388/2013 omdat de productcodes van de gecombineerde nomenclatuur bij Verordening (EU) 2021/1832 1 van de Commissie zijn bijgewerkt om te voldoen aan internationale verplichtingen in verband met de wijzigingen in de nomenclatuur van het geharmoniseerd systeem van 2022,

wordt omwille van de duidelijkheid voorgesteld om Verordening (EU) nr. 1388/2013 van de Raad in te trekken en door onderhavig voorstel te vervangen.

Door de opening van tariefcontingenten van de Unie moeten bepaalde landbouw- en industrieproducten in passende hoeveelheden tegen een verlaagd recht of tegen een nulrecht van het gemeenschappelijk douanetarief kunnen worden ingevoerd zonder dat de betrokken markten worden verstoord. Op de vergaderingen van de Groep economische tariefvraagstukken is gebleken dat de lidstaten bereid zijn contingenten te openen voor de producten waarop dit voorstel voor een verordening betrekking heeft, en dat de betrokken markten hierdoor niet zullen worden verstoord.

Het voorstel is in overeenstemming met het beleid van de Unie op het gebied van landbouw, handel, ondernemingen, ontwikkeling, milieu en buitenlandse betrekkingen. Dit voorstel heeft geen gevolgen voor landen die een preferentiële handelsovereenkomst met de Unie hebben, of landen die in aanmerking komen of kunnen komen voor een preferentiële overeenkomst met de Unie (bv. het stelsel van algemene preferenties (SAP), de handelsregeling voor de staten in Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan (ACS), of vrijhandelsovereenkomsten).

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

De rechtsgrondslag van dit voorstel is artikel 31 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie valt. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

Evenredigheid

Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel. De beoogde maatregelen sluiten aan bij de beginselen voor de vereenvoudiging van de procedures voor de deelnemers aan het buitenlandse handelsverkeer, zoals beschreven in de mededeling van de Commissie inzake autonome tariefschorsingen en -contingenten 2 . Deze verordening gaat overeenkomstig artikel 5, lid 4, van het Verdrag betreffende de Europese Unie (VEU) niet verder dan nodig is om de beoogde doelstellingen te verwezenlijken.

Keuze van het instrument

Krachtens artikel 31 VWEU worden de “rechten van het gemeenschappelijk douanetarief [...] door de Raad vastgesteld op voorstel van de Commissie”. Een verordening van de Raad is derhalve het passende instrument.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

In een studie 3 van 2013 waarin het systeem van autonome tariefschorsingen werd geëvalueerd, is ook het systeem van autonome tariefcontingenten aan de orde gesteld, omdat beide maatregelen vergelijkbaar zijn, behalve dan dat tariefcontingenten de invoerhoeveelheid beperken. De studie concludeerde dat de achterliggende gedachte voor het systeem nog altijd actueel is. Europese bedrijven die goederen invoeren in het kader van dit systeem, kunnen aanzienlijke kosten besparen. Deze besparingen kunnen dan weer tot ruimere voordelen leiden (zoals een grotere concurrentiekracht, efficiëntere productiemethoden, het creëren of behouden van werkgelegenheid in de Unie), afhankelijk van het product, het bedrijf of de sector in kwestie. Nadere informatie over de besparingen die deze verordening oplevert, is opgenomen in punt 4 van het bijgevoegde financieel memorandum.

Raadpleging van belanghebbenden

De Groep economische tariefvraagstukken, die bestaat uit vertegenwoordigers van alle lidstaten en Turkije, is geraadpleegd. Alle in de lijst vermelde tariefcontingenten zijn in overeenstemming met het in de Groep bereikte akkoord of compromis.

Elk verzoek (om nieuwe maatregelen of een wijziging van bestaande maatregelen) is door de Groep zorgvuldig geëvalueerd om te waarborgen dat er geen schade zou ontstaan voor EU-producenten en dat het concurrentievermogen van de EU-productie zou worden versterkt en geconsolideerd. Deze evaluatie is verricht door middel van besprekingen binnen de Groep, waarna de lidstaten de betrokken sectoren, verenigingen, kamers van koophandel en andere betrokken partijen hebben geraadpleegd.

Er is geen potentieel ernstig risico met onomkeerbare gevolgen vastgesteld.

Effectbeoordeling

De voorgestelde wijziging is louter technisch van aard en betreft uitsluitend het toepassingsgebied van de tariefcontingenten die zijn opgenomen in de bijlage bij Verordening (EU) nr. 1388/2013 (die wordt ingetrokken en vervangen door onderhavig voorstel). Er is geen effectbeoordeling verricht omdat niet wordt verwacht dat de voorgestelde wijzigingen van de tariefcontingenten aanzienlijke gevolgen zullen hebben.

Grondrechten

Het voorstel heeft geen gevolgen voor de grondrechten.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de uitgaven maar wel voor de ontvangsten, met een derving van douanerechten ten belope van circa 186,5 miljoen EUR per jaar aan geschorste rechten. Voor de traditionele eigen middelen van de begroting komt dit neer op minderontvangsten ten belope van 139,9 miljoen EUR per jaar (75 % van het totale bedrag). Het financieel memorandum bevat nadere informatie over de gevolgen van het voorstel voor de begroting.

De derving van traditionele eigen middelen moet worden gecompenseerd door de eigenmiddelenbijdragen op basis van het bruto nationaal inkomen (bni) van de lidstaten.