Toelichting bij COM(2021)392 - Tijdelijke schorsing van de autonome rechten van het gemeenschappelijk douanetarief op de invoer van bepaalde industrieproducten in de Canarische Eilanden

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Verordening (EU) nr. 1386/2011 van de Raad 1 voorziet in de tijdelijke schorsing van de autonome rechten van het gemeenschappelijk douanetarief op de invoer van bepaalde industrieproducten in de Canarische Eilanden. De Canarische Eilanden maken deel uit van de ultraperifere gebieden van de Europese Unie, waarvoor overeenkomstig artikel 349 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) specifieke maatregelen kunnen worden aangenomen om het hoofd te bieden aan de economische nadelen waarmee deze gebieden als gevolg van hun geografische ligging kampen.

De maatregelen in Verordening (EU) nr. 1386/2011 van de Raad, die erop zijn gericht het concurrentievermogen van de plaatselijke marktdeelnemers te versterken om zo voor een stabielere werkgelegenheid op deze eilanden te zorgen, verstrijken op 31 december 2021. In april 2021 heeft de regering van Spanje verzocht om een verlenging van de schorsing van de autonome rechten van het gemeenschappelijk douanetarief voor een aantal producten. Volgens het verzoek hebben de structurele en permanente beperkingen waarmee de regio kampt nog altijd te maken met de geïsoleerde ligging, de geringe omvang van de markt en de fragmentering ervan. Door deze beperkingen hebben de Canarische eilanden hogere productie- en vervoerskosten en hogere milieukosten. Ze kunnen ook niet in dezelfde mate profiteren van de globalisering als andere Europese regio’s. De gevraagde schorsingsregeling is bedoeld om deze belemmeringen op de markt van de Canarische Eilanden te verminderen.

Daarnaast hebben de Spaanse autoriteiten in dezelfde context verzocht om schorsing van de rechten van het gemeenschappelijk douanetarief voor zeven nieuwe productcategorieën die zijn ingedeeld onder de GN-codes 3903 19, 5603 94, 5604 10, 7326 90, 7607 20, 8441 40 en 8479 90.


Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

In de mededeling van 2017 “Een nieuw en sterker strategisch partnerschap met de ultraperifere gebieden van de EU” 2 is opgemerkt dat de ultraperifere gebieden nog steeds voor serieuze uitdagingen staan, waarvan vele blijvend van aard zijn. Deze mededeling beschrijft de benadering van de Commissie ter ondersteuning van deze gebieden om hun unieke troeven uit te spelen en nieuwe sectoren van groei en werkgelegenheid te vinden.

Het is in deze context de bedoeling om met dit voorstel de Spaanse ultraperifere regio te helpen zijn troeven te gebruiken om plaatselijke groei en werkgelegenheid te creëren. Dit voorstel vormt een aanvulling op het Programma van speciaal op een afgelegen en insulair karakter afgestemde maatregelen (Posei), dat is gericht op steun voor de primaire sector en de productie van grondstoffen, het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij (EFMZV) en financiering uit de specifieke aanvullende toewijzing van het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling (EFRO).

De Canarische Eilanden komen in aanmerking voor andere soortgelijke maatregelen (autonome tariefverlagingen); Verordening (EU) 2020/1785 van de Raad van 16 november 2020 3 voorziet bijvoorbeeld in de opening van autonome tariefcontingenten voor de invoer van bepaalde visserijproducten in de Canarische Eilanden. Bovendien geniet dit ultraperifere gebied vrijstellingen of gedeeltelijke verminderingen van de AIEM-belasting 4 waarin Besluit (EU) 2020/1792 van de Raad van 16 november 2020 voorziet 5 .

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

Dit voorstel is in overeenstemming met het beleid van de Unie, met name wat betreft het algemene beleid voor de ultraperifere gebieden en het beleid op het gebied van internationale handel, mededinging, milieu, ondernemingen, ontwikkeling en externe betrekkingen.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

De rechtsgrondslag van dit voorstel is artikel 349 VWEU. Krachtens deze bepaling is de Raad bevoegd om, rekening houdend met de structurele sociale en economische beperkingen van de ultraperifere gebieden van de Unie (waaronder de afgelegen ligging, het insulaire karakter, de geringe omvang, een moeilijk reliëf en klimaat en de economische afhankelijkheid van enkele producten), specifieke maatregelen aan te nemen om de voorwaarden voor de toepassing van de Verdragen op deze gebieden aan te passen. Die maatregelen hebben betrekking op specifieke gebieden, waaronder het douane- en handelsbeleid.

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie valt. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

Evenredigheid

Het voorstel is om de volgende redenen in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.

Bedoelde maatregelen worden regelmatig genomen om het concurrentievermogen van marktdeelnemers te versterken. Een controle op de bijzondere bestemming van goederen overeenkomstig de bepalingen van het douanewetboek van de Unie en de uitvoeringsbepalingen daarvan is in dit verband een gebruikelijke procedure die geen aanmerkelijke extra administratieve lasten met zich meebrengt voor de regionale en plaatselijke overheden en marktdeelnemers.

Keuze van het instrument

Het voorstel betreft een verordening.


3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

•Raadpleging van belanghebbenden

De deskundigengroep “Groep economische tariefvraagstukken”, die de Commissie bijstaat bij de voorbereiding van haar voorstellen voor de Raad op het gebied van autonome tariefmaatregelen, is over dit voorstel geraadpleegd.

Bijeenbrengen en gebruik van expertise

Om een beeld te krijgen van de effecten van de maatregelen, heeft de Commissie de nodige informatie opgevraagd bij de Spaanse autoriteiten. De Spaanse autoriteiten verstrekten gegevens over de betrokken producten die in de Canarische Eilanden waren ingevoerd, met daarbij een analyse van die producten.

Ook werd informatie verzameld over speciale onderwerpen als werkgelegenheid (van het bureau voor de statistiek van de Canarische Eilanden), toerisme (officiële statistieken over toerisme op de Canarische Eilanden) en consumptie (Eurobarometer).

Effectbeoordeling

Er is geen effectbeoordeling uitgevoerd. Het voorstel strekt ertoe de huidige maatregelen die eind 2021 aflopen, te verlengen. Een effectbeoordeling is niet nodig gezien de uiterst beperkte reikwijdte van de maatregelen en het feit dat er geen significant andere effecten worden verwacht

Grondrechten

Het voorstel heeft geen gevolgen voor de grondrechten.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de uitgaven maar wel voor de ontvangsten, met een derving van douanerechten voor een totaal bedrag van circa 3,3 miljoen EUR per jaar. Voor de traditionele eigen middelen van de begroting komt dit neer op minderontvangsten ten belope van 2,5 miljoen EUR per jaar (75 % van het totale bedrag). Het financieel memorandum bevat nadere informatie over de gevolgen van het voorstel voor de begroting.

De derving van traditionele eigen middelen moet worden gecompenseerd door de eigenmiddelenbijdragen op basis van het bruto nationaal inkomen (bni) van de lidstaten.