Toelichting bij COM(2021)313 - Wijziging van Verordening 2019/216 wat betreft het tariefcontingent van de Unie voor rundvlees van hoge kwaliteit uit Paraguay

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Op 29 maart 2017 heeft de regering van het Verenigd Koninkrijk (VK) de Europese Raad kennisgegeven van het voornemen van het VK om zich terug te trekken uit de Europese Unie (EU). Sinds 1 februari 2020 is het Verenigd Koninkrijk een derde land. Sinds 1 januari 2021, na het einde van de overgangsperiode, is de gemeenschappelijke handelspolitiek van de Europese Unie niet langer van toepassing op het Verenigd Koninkrijk.

Het besluit van het VK om zich uit de EU terug te trekken, heeft geleid tot de noodzaak om de kwantitatieve verbintenissen in de WTO-lijst van de EU-28 voor de 143 WTO-tariefcontingenten van de EU op het gebied van landbouw, visserij en industrie te “verdelen”. De EU heeft in oktober 2018 in Genève de aanzet gegeven tot dit proces. De basis van deze aanpak was dat het bestaande volume van elk tariefcontingent in de toekomst volledig zou worden gehandhaafd, maar dat het zou worden verdeeld over twee aparte douanegebieden: de EU-27 en het VK.

Paraguay heeft een tariefcontingent van 1 000 ton rundvlees van hoge kwaliteit (volgnummer 094455), dat niet in de WTO-lijst van de EU is opgenomen. Dit tariefcontingent is per vergissing mee verdeeld en is dus teruggebracht tot 711 ton voor de EU-27 zonder dat het VK een overeenkomstig volume heeft geopend.

Dit betekent dat de markttoegang van Paraguay met ingang van 1 januari 2021 is teruggebracht van 1 000 ton tot 711 ton.

Deze wijzigingsverordening heeft tot doel het correcte volume voor de EU-27 (1 000 ton) voor tariefcontingent 094455 te herstellen.


Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

Dit initiatief is in overeenstemming met de lopende acties van de EU om ervoor te zorgen dat de gevolgen van de terugtrekking van het VK uit de EU op ordelijke wijze worden aangepakt.

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

Idem als hierboven.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Artikel 207, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

De gemeenschappelijke handelspolitiek is een exclusieve bevoegdheid van de Unie.

Evenredigheid

Het gewenste resultaat kan alleen worden bereikt met de beoogde maatregel.

Keuze van het instrument

De oorspronkelijke bepaling was vastgelegd in een verordening van het Europees Parlement en de Raad. Om deze te wijzigen is een nieuwe verordening van het Europees Parlement en de Raad nodig.

3. RESULTATEN VAN EX-POSTEVALUATIES, RAADPLEGINGEN VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELINGEN

Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

Niet van toepassing.

Raadpleging van belanghebbenden

Niet van toepassing.

Bijeenbrengen en gebruik van expertise

Niet van toepassing.

Effectbeoordeling

Niet van toepassing.

Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging

Niet van toepassing.

Grondrechten

Het voorstel heeft geen gevolgen voor de grondrechten.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Niet van toepassing.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage

Niet van toepassing.

Toelichtende stukken (bij richtlijnen)

Niet van toepassing.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 wijzigt Verordening (EU) 2019/216 van het Europees Parlement en de Raad om te voorkomen dat het tariefcontingent met volgnummer 094455 wordt verdeeld.

Artikel 2 voorziet in de inwerkingtreding van de verordening, zeven dagen na de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.