Toelichting bij COM(2020)404 - Wijziging van Verordening (EU) nr. 2015/1017 wat betreft de invoering van een instrument voor solvabiliteitssteun

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

De Commissie stelt voor om de volledige mogelijkheden van de EU-begroting te benutten voor het mobiliseren van investeringen en het frontloaden van financiële steun in de cruciale eerste jaren van het herstel. Deze voorstellen zijn gebaseerd op drie pijlers:

·een verhoging van de plafonds binnen het meerjarig financieel kader 2014-2020 om de onmiddellijke uitvoering van maatregelen binnen de Unie en daarbuiten mogelijk te maken als reactie op de gevolgen van de COVID-19-pandemie;

·een Europees noodherstelinstrument als uitzonderlijke maatregel, gebaseerd op artikel 122 van het VWEU, waarvan de financiering gebaseerd zal zijn op een machtiging waarin het voorstel voor het eigenmiddelenbesluit voorziet. De fondsen zullen de uitvoering van snelwerkende maatregelen mogelijk maken om de middelen van bestaan te beschermen, de preventie te verhogen en de veerkracht en het herstel als reactie op de crisis te versterken;

·een versterkt meerjarig financieel kader voor 2021-2027.

In dit verband stelt de Commissie voor de negatieve sociaal-economische gevolgen van de Covid-19-pandemie voor werknemers, huishoudens en bedrijven in de Unie aan te pakken. Veel Europese bedrijven hebben al te maken met solvabiliteitsproblemen als gevolg van de crisis en de problemen zullen nog groter worden omdat de beperkingen op economische en sociale activiteiten van kracht blijven en de regels inzake social distancing gevolgen zullen blijven hebben voor de bedrijfsactiviteiten in veel sectoren. De moeilijkheden kunnen langdurig zijn, zelfs na de huidige lockdown, en de bestaande economische verschillen tussen en binnen de lidstaten verdiepen.

Het is moeilijk om de behoeften aan herstel van eigen vermogen als gevolg van de economische impact van de Covid-19-pandemie exact te becijferen. Ramingen van de Commissie op basis van gegevens op bedrijfsniveau duiden erop dat deze behoeften in 2020 ongeveer 720 miljard EUR zouden kunnen bedragen indien het referentiescenario dat aan de voorjaarsprognoses ten grondslag ligt, werkelijkheid zou worden. Deze behoeften zouden beduidend hoger liggen indien de lockdownmaatregelen langer zouden gelden dan in de voorjaarsprognoses werd aangenomen, of opnieuw zullen moeten worden opgelegd bij een nieuwe uitbraak. In een stressscenario, waarin de groei van het bbp in 2020 naar verwachting -15,5% zou bedragen, zou het directe effect op het eigen vermogen van alle ondernemingen met rechtspersoonlijkheid (al dan niet beursgenoteerd) in de EU27 kunnen oplopen tot 1,2 biljoen EUR. Als deze kapitaaltekorten niet worden aangepakt, kan dit leiden tot een langere periode van lagere investeringen en hogere werkloosheid. Het effect van het kapitaaltekort zal niet in alle sectoren, regio’s, industriële ecosystemen en lidstaten even groot zijn, hetgeen zal leiden tot verschillen op de eengemaakte markt. In het algemeen berusten de meeste Europese industriële ecosystemen op complexe, over de lidstaten verspreide toeleveringsketens in de eengemaakte markt.

Een en ander wordt nog verergerd door het feit dat de capaciteit van de lidstaten om staatssteun te verlenen sterk verschilt.

In voorliggend voorstel wordt een tijdelijk instrument op basis van eigen vermogen voorgesteld, waarvoor de investeringsperiode met betrekking tot het venster solvabiliteitssteun in het algemeen loopt tot eind 2024 wat betreft de goedkeuring door het Investeringscomité en de bestuursorganen van de EIB/EIF en tot eind 2026 wat betreft de ondertekening van overeenkomsten met betrekking tot verrichtingen. De bedrijven die in het kader van het voorstel moeten worden gesteund, zijn bedrijven met een voor het overige levensvatbaar bedrijfsmodel, maar die als gevolg van de Covid-19-crisis solvabiliteitsproblemen hebben. Het doel is om hen te helpen deze moeilijke periode door te komen, zodat ze in staat zijn om het herstel te dragen als het moment daar is.

Een andere doelstelling van het voorstel is een tegenwicht te bieden aan de verwachte verstoringen op de eengemaakte markt, aangezien bepaalde lidstaten misschien niet over voldoende begrotingsmiddelen beschikken om ondernemingen in nood voldoende steun te verlenen. De beschikbaarheid van nationale maatregelen voor ondersteuning van de solvabiliteit van ondernemingen kan daarom van lidstaat tot lidstaat aanzienlijk verschillen en leiden tot een ongelijk speelveld. Aangezien het risico groot is dat het effect van COVID-19 langdurig zal zijn, kan dit gebrek aan capaciteit om levensvatbare bedrijven te helpen leiden tot systeemverstoringen en tot het ontstaan van nieuwe of het versterken van bestaande ongelijkheden. Gezien de sterke onderlinge verwevenheid van de Europese economie zou een economische neergang in een deel van de EU negatieve overloopeffecten hebben op grensoverschrijdende leveringsketens en de hele EU-economie. Om dezelfde reden zou steun in een deel van de EU ook positieve overloopeffecten hebben op grensoverschrijdende leveringsketens en de hele EU-economie.

In de context van de door Covid-19 veroorzaakte economische vertraging, waarbij de overheidsfinanciën onder druk komen te staan, is het ook belangrijk om particuliere middelen te mobiliseren om de solvabiliteit van levensvatbare bedrijven in de Unie zoveel mogelijk te ondersteunen.

Deze doelstellingen zullen worden geïmplementeerd door een garantie van de Unie aan de Europese Investeringsbank (EIB) te verlenen in het kader van de EFSI-verordening 1 . De solvabiliteitssteun zal een derde venster in het kader van het EFSI vormen - een venster solvabiliteitssteun - om particulier kapitaal te mobiliseren ter ondersteuning van de solvabiliteit van de in aanmerking komende ondernemingen. De EIB-Groep zal de EU-garantie gebruiken om hoofdzakelijk via intermediairs te investeren of om het risico voor particuliere investeerders van investeringen in in aanmerking komende ondernemingen te verminderen, waarbij particuliere middelen voor hun steun worden gemobiliseerd. De EIB-Groep zal dit doen door te investeren in, garant te staan voor of financiering te verstrekken aan eigenvermogensfondsen, special purpose vehicles, investeringsplatforms, nationale stimuleringsbanken of -instellingen of, indien nodig, door middel van directe investeringen of andere relevante regelingen.

Voorliggend voorstel maakt deel uit van het algemene herstelinitiatief dat de Commissie heeft aangekondigd. Het is van essentieel belang dat een dergelijk instrument zo snel mogelijk in 2020 wordt ingevoerd, uiterlijk begin oktober 2020, en dat het in de loop van 2021 snel op volle kracht kan worden ingezet.

Het instrument voor solvabiliteitssteun zal openstaan voor alle lidstaten en alle sectoren die onder de EFSI-verordening vallen, met de nadruk op de lidstaten waarvan de economie het hardst is getroffen door de gevolgen van de Covid-19-pandemie en/of waar de beschikbaarheid van solvabiliteitssteun van de staat beperkter is. Het doel is de levensvatbaarheid van bedrijven te helpen herstellen en hun groeipotentieel te ontsluiten, en tegelijkertijd bij te dragen aan de prioriteiten van de Unie, zoals de groene en digitale transitie of de ondersteuning van grensoverschrijdende activiteiten in de Unie, en de sociale dimensie en convergentie van de Unie te versterken. De steun zal beschikbaar zijn voor alle doelstellingen van de verordening.

Om de invoering van het instrument te ondersteunen, kunnen de lidstaten i) nationale special purpose vehicles oprichten die steun kunnen aanvragen in het kader van het venster solvabiliteitssteun; ii) overeenkomstig de staatssteunregels in combinatie met de garantie of investering van de EIB-groep, ofwel rechtstreeks, ofwel via een nationale stimuleringsbank of -instelling, in fondsen of special purpose vehicles investeren; en iii) de oprichting van eigenvermogensfondsen of special purpose vehicles vergemakkelijken door een beroep te doen op institutionele beleggers.

De Commissie moet kunnen deelnemen aan een mogelijke kapitaalverhoging (in een of meer rondes) van het Europees Investeringsfonds (EIF), dat een sleutelrol zal spelen bij de ondersteuning van het economisch herstel door middel van het verstrekken van garanties, het uitvoeren van securitisatieverrichtingen en het ondersteunen van eigenvermogensinvesteringen in de hele Unie. In het herziene meerjarig financieel kader voor de huidige periode moet voor dit doel een budget van maximaal 500 000 000 EUR worden gereserveerd, zodat de Unie, vertegenwoordigd door de Commissie, haar totale aandeel in het EIF-kapitaal kan behouden.

De governancestructuur van het EFSI zal worden gehandhaafd en zal van toepassing zijn op het derde venster. In het kader van het venster solvabiliteitssteun zal het Investeringscomité elke financierings- of beleggingsverrichting van de EIB goedkeuren, d.w.z. het zal beslissen over de toekenning van de EU-garantie voor financiering, garantie of investering in een fonds, een special purpose vehicle, een nationale stimuleringsbank of -instelling of een ander vehikel. Voor de door het EIF uit te voeren verrichtingen wordt het Investeringscomité geraadpleegd over de financiële producten die het bestuur en de directeur hebben goedgekeurd en in het kader waarvan het EIF de afzonderlijke verrichtingen zal uitvoeren. Individuele beslissingen over de selectie van ondernemingen die intermediaire steun zullen ontvangen, zullen door de fonds- of vehikelbeheerder worden genomen in overeenstemming met de criteria die zijn vastgesteld in de EFSI-verordening en de relevante contractuele regelingen die met de EIB zijn ondertekend. Het Investeringscomité kan ook het recht behouden om onderliggende subverrichtingen goed te keuren overeenkomstig de EFSI-verordening indien het gaat om EIB-financierings- of -investeringsverrichtingen. De lidstaten worden niet betrokken bij de besluitvorming over de verlening van de EU-garantie. Zodra het Investeringscomité in het kader van de voorgestelde InvestEU-verordening 2 zijn werkzaamheden heeft aangevangen, worden de taken van het Investeringscomité in het kader van de EFSI-verordening door eerstgenoemd comité uitgevoerd.

In overeenstemming met de huidige EFSI-verordening worden geen geografische quota ingesteld. De klimaatdoelstelling wordt gehandhaafd.

Het bestuur stelt echter specifieke geografische concentratielimieten vast voor het venster solvabiliteitssteun, overeenkomstig de beginselen van deze verordening, om ervoor te zorgen dat het grootste deel van de EU-garantie in het kader van het instrument voor solvabiliteitssteun in aanmerking komende ondernemingen in lidstaten en sectoren die economisch het zwaarst door de Covid-19-pandemie zijn getroffen, ondersteunt en dat het grootste deel van die garantie in aanmerking komende ondernemingen in lidstaten waar de beschikbaarheid van solvabiliteitssteun van de staat beperkter is, ondersteunt. Dit zou ervoor zorgen dat de EU-garantie naar behoefte op een flexibele manier wordt gestuurd. De limieten kunnen in de loop van de tijd worden geactualiseerd met het oog op de effecten van Covid-19, terwijl vermeden kan worden dat de steun uit het instrument in een beperkt aantal lidstaten wordt geconcentreerd.

Met het instrument voor solvabiliteitssteun zal ondersteuning worden geboden aan ondernemingen in de Unie die weliswaar levensvatbaar zijn, maar die als gevolg van de door de Covid-19-pandemie veroorzaakte economische crisis solvabiliteitsrisico's zouden lopen (met uitzondering van de ondernemingen die in staatssteuntermen werden geacht in moeilijkheden te verkeren 3 eind 2019), teneinde deze ondernemingen zakelijk weer duurzaam en rendabel te maken. Nadere criteria voor financiering met eigen vermogen en met hybride middelen zullen in de investeringsrichtsnoeren worden beschreven of in de garantieovereenkomst worden vastgelegd. Om te voorkomen dat ondernemingen die toegang hebben tot financiering met eigen vermogen van het instrument profiteren en om de additionaliteit ervan te waarborgen, moet de financiering met eigen vermogen worden verstrekt op commerciële voorwaarden of onder voorwaarden die vergelijkbaar zijn met de tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun 4 (zoals beloning en exitstrategie), waarbij gepast aandacht moet worden besteed aan het Europese karakter van het instrument en aan het onafhankelijke beheer van de fondsen en andere vehikels, en rekening moet worden gehouden met de verschillen tussen de eigenvermogensmarkten in de Unie. De due diligence met betrekking tot de fondsen of andere intermediaire vehikels zal worden uitgevoerd door de EIB of het EIF in overeenstemming met hun regels en procedures en de doelstellingen van het venster solvabiliteitssteun en de due diligence met betrekking tot de onderliggende bedrijven zal worden uitgevoerd door de fondsen of andere vehikels.

1.

De intermediaire fondsen of vehikels zouden in de Unie gevestigd zijn.


Samenhang met de huidige bepalingen op dit beleidsgebied

Het voorstel vormt een aanvulling op de investeringssteun en de toegang tot financiering die beschikbaar zijn op grond van de EFSI-verordening en de voorgestelde InvestEU-verordening voor het meerjarig financieel kader 2021-2027, door ondersteuning te bieden aan bedrijven met een levensvatbaar bedrijfsmodel, die echter met solvabiliteitsproblemen te maken kunnen krijgen als gevolg van de Covid-19-crisis. Het instrument voor solvabiliteitssteun stelt dergelijke bedrijven in staat om de gevolgen van de crisis door te komen via tijdelijke solvabiliteitssteun.

Het instrument voor solvabiliteitssteun vormt een aanvulling op andere programma's van de Unie die gericht zijn op het beperken van de gevolgen van de Covid-19-crisis of op het weer op gang brengen van de economie wanneer de Covid-19-crisis afneemt. Het vormt met name een aanvulling op de steun aan kleine en middelgrote ondernemingen die zal worden verleend via i) de herstelbijstand voor cohesie (REACT-EU), die ook gefrontloade ondersteuning zal bieden aan kleine en middelgrote ondernemingen; en ii) het pan-Europese Garantiefonds als reactie op de Covid-19-crisis dat door de EIB wordt opgericht met een garantie van de lidstaten. Ook zal het in het kader van InvestEU versterkte venster kmo's vanaf 2021 bijkomende ondersteuning geven.

Samenhang met andere beleidsgebieden van de Unie

Het instrument voor solvabiliteitssteun is in overeenstemming met het relevante beleid van de Unie, zoals de Europese Green Deal, het investeringsplan voor een duurzaam Europa en het sectorale beleid met betrekking tot investeringssteun.

De voorwaarden van de financierings- en investeringsverrichtingen in het kader van het venster solvabiliteitssteun moeten in overeenstemming zijn met de staatssteunregels om voor een gelijk speelveld te zorgen en om mogelijke combinaties met rechtstreeks door de lidstaten verleende steun te vergemakkelijken. Bovendien wordt gepaste aandacht besteed aan het Europese karakter van het instrument voor solvabiliteitssteun en aan het onafhankelijke beheer van de fondsen en andere vehikels.

De EU-garantie zal worden ingesteld om buitensporige concurrentieverstoring te voorkomen, aangezien hiermee alleen het probleem wordt aangepakt om de kapitaalpositie te herstellen van ondernemingen die vóór de uitbraak van Covid-19 niet in moeilijkheden verkeerden en vanwege de crisis met significante solvabiliteitsrisico's worden geconfronteerd. Bovendien zullen particuliere investeerders worden aangetrokken en zal de oprichting van nieuwe fondsen en vehikels worden aangemoedigd. Commercieel denken zal vooropstaan bij financieringsbeslissingen en onafhankelijke beheerders van commercieel beheerde fondsen zullen bedrijven met voldoende rendementsvooruitzichten selecteren.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Het voorstel wijzigt de EFSI-verordening, zodat dezelfde rechtsgrondslag van toepassing is.

Subsidiariteit

De doelen van het voorstel kunnen niet voldoende door de lidstaten worden verwezenlijkt en kunnen beter door de Unie worden verwezenlijkt. Vanwege de uiteenlopende budgettaire manoeuvreerruimte van de lidstaten kunnen de beoogde doelen beter door een optreden op Unieniveau worden verwezenlijkt in het licht van de omvang en gevolgen daarvan. Meer in het bijzonder zal een optreden op het niveau van de Unie het mogelijk maken een tegenwicht te bieden aan verstoringen van de interne markt die worden veroorzaakt door de verschillende budgettaire capaciteit van de afzonderlijke lidstaten om hun ondernemingen staatssteun voor solvabiliteitssteun te verlenen, en zullen zij het ook mogelijk maken dat onderling verbonden leveringsketens op de interne markt met minder verstoringen functioneren doordat faillissementen van levensvatbare ondernemingen worden vermeden. Bovendien zal het schaalvoordelen mogelijk maken bij het gebruik van de begrotingsgarantie van de Unie in combinatie met de financiering van de EIB-groep, doordat particuliere investeringen in de hele Unie worden gekatalyseerd.

Evenredigheid

Het voorstel gaat niet verder dan nodig is om de beoogde doelstellingen te verwezenlijken. Het is bestemd om bedrijven en projecten te steunen die te lijden hebben van de economische gevolgen van de Covid-19-pandemie, die alle lidstaten treft. Door de mobilisering van particuliere middelen voor solvabiliteitssteun bovenop overheidsmiddelen fungeren de begrotingsmiddelen als efficiënte en evenredige hefboom.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Dit voorstel maakt deel uit van het pakket om de negatieve economische gevolgen van de Covid-19-pandemie tegen te gaan en is een crisismaatregel.

Raadpleging van belanghebbenden

Omdat het voorstel dringend moest worden opgesteld zodat het tijdig door het Europees Parlement en de Raad kon worden goedgekeurd, konden de belanghebbenden niet worden geraadpleegd.

Effectbeoordeling

Gezien de urgentie van het voorstel heeft geen effectbeoordeling plaatsgevonden.

4.GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

De EU-garantie die in het kader van de EFSI-verordening wordt verstrekt, zal worden verhoogd van 26 miljard EUR tot 92,4 miljard EUR. In overeenstemming met de geschatte risicovolheid van de portefeuille die in het kader van het venster solvabiliteitssteun wordt gecreëerd, zal het deel van de EU-garantie dat aan dat derde venster wordt toegewezen, voorzieningen van naar schatting 50 % noodzakelijk maken, waarin het hogere risico van de beoogde investeringen in de huidige economische omstandigheden tot uiting komt. Bovendien wijzen de aanzienlijke omvang van de EU-garantie en de geplande soorten interventies ook op de noodzaak van een conservatieve voorzieningenaanpak. Dit betekent dat de extra voorzieningen in verband met de verhoogde EU-garantie 33,2 miljard EUR zullen bedragen. Over het geheel genomen zal het voorzieningspercentage van het EU-garantiefonds dienovereenkomstig op 45,8 % van de totale EU-garantieverplichtingen worden gebracht. Bijgevolg moet het EFSI-garantiefonds met 33,2 miljard EUR worden verhoogd, zodat het in totaal 42,3 miljard EUR bedraagt.

De extra middelen zullen worden gemobiliseerd door een verhoging van de plafonds binnen het meerjarig financieel kader 2014-2020 en financiering zal worden beschikbaar gesteld via het Europees herstelinstrument op basis van een machtiging waarin het nieuwe eigenmiddelenbesluit voorziet.

Een specifiek bedrag van 100 miljoen EUR zal nodig zijn ter dekking van de kosten in verband met de oprichting en het beheer van de structuren (eigenvermogensfondsen, special purpose vehicles, investeringsplatforms en andere) via welke de steun in het kader van het venster solvabiliteitssteun moet worden verleend en voor gerelateerde adviesdiensten en technische bijstand, met name ter ondersteuning van de groene en digitale transformatie van ondernemingen die in het kader van het venster solvabiliteitssteun worden gefinancierd.

Voor de deelname van de Unie aan een eventuele komende kapitaalverhoging (in een of meer ronden) van het EIF is in het herziene meerjarig financieel kader voor de huidige periode een budget van maximaal 500 miljoen EUR nodig. Dit heeft betrekking op het aandeel van de Unie in het gestorte deel van een kapitaalverhoging. De Unie moet haar totale aandeel in het EIF-kapitaal kunnen handhaven.

Nadere begrotingsinformatie wordt verstrekt in het financieel memorandum bij dit voorstel.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Implementatieplannen en monitoring-, evaluatie- en rapportageregelingen

De EIB zal, rechtstreeks of via het EIF, het instrument voor solvabiliteitssteun uitvoeren. De monitoring- en rapportageregeling zal worden vastgelegd in de garantieovereenkomst en zal in overeenstemming zijn met de bestaande vereisten. De monitoring zal kernprestatie-indicator omvatten om de vooruitgang te volgen die wordt geboekt bij het bereiken van de doelstellingen van het venster solvabiliteitssteun.

Toelichting bij de specifieke bepalingen van het voorstel

De specifieke bepalingen worden toegelicht in het relevante hoofdstuk van de EFSI-verordening.

2.

Hoofdstuk II


In het kader van het EFSI wordt een derde venster (het venster solvabiliteitssteun) ingesteld.

De criteria voor het gebruik van de EU-garantie in het kader van het venster solvabiliteitssteun bepalen dat de ondernemingen en projecten die in aanmerking komen voor de EU-garantie in het kader van het venster eind 2019 niet in moeilijkheden mochten verkeren in staatssteuntermen, zodat de EU-garantie is gericht op het verlenen van solvabiliteitssteun om hen te helpen zich te herstellen van de crisis die door de Covid-19-pandemie is veroorzaakt. De ondernemingen omvatten ook special purpose vehicles, projectondernemingen en publiek-private partnerschappen.

De steun wordt verleend via investeringen of fondsen, special purpose vehicles, investeringsplatforms of op een andere intermediaire wijze. Samenwerking met nationale stimuleringsbanken of -instellingen wordt aangemoedigd.

3.

Hoofdstuk III en de investeringsrichtsnoeren (bijlage II)


Om in aanmerking te komen voor solvabiliteitssteun moeten ondernemingen in de Unie gevestigd en actief zijn.

Het is de bedoeling dat zowel de EIB als het EIF verrichtingen kunnen uitvoeren in het kader van het venster solvabiliteitssteun.

De algemene doelstellingen van het EFSI worden aangevuld met een verwijzing naar de Europese Green Deal en de strategie inzake de vormgeving van de digitale toekomst van Europa en naar de noodzaak om regionale verschillen als gevolg van asymmetrisch herstel in de nasleep van de COVID-19-pandemie te vermijden.

Het bestuur stelt de nodige vereisten vast met betrekking tot de controle van intermediairs (fondsen, special purpose vehicles en andere) in het licht van alle toepasselijke overwegingen op het gebied van openbare orde of veiligheid.

De steun kan worden gekanaliseerd via allerlei instrumenten en producten, onder meer via nationale stimuleringsinstellingen en -banken, met inachtneming van de geldende staatssteun- en internationale regels.

De EU-garantie met betrekking tot het venster solvabiliteitssteun bedraagt 66,4 miljard EUR. De invoering ervan brengt de totale EU-garantie op maximaal 92,4 miljard EUR. De overeenkomstige voorziening (bij een voorzieningspercentage van 50 % wat betreft de verhoging van de EU-garantie) bedraagt 33,2 miljard EUR, waardoor het EFSI-garantiefonds in totaal 42,3 miljard EUR bedraagt. Bijgevolg wordt het totale voorzieningspercentage bijgesteld tot 45,8 %.

De investeringsperiode met betrekking tot het venster solvabiliteitssteun loopt in het algemeen tot eind 2024 wat betreft de goedkeuring door het Investeringscomité en de bestuursorganen van de EIB/EIF en tot eind 2026 wat betreft de ondertekening van overeenkomsten met betrekking tot verrichtingen. 60 % van de financierings- en investeringsverrichtingen moet echter al eind 2022 zijn goedgekeurd.

Het Investeringscomité keurt het gebruik van de EU-garantie in het kader van het venster solvabiliteitssteun goed, zoals momenteel het geval is voor de andere twee vensters. Bij verrichtingen van het EIF wordt het Investeringscomité geraadpleegd over de financiële producten. Zodra het Investeringscomité krachtens de voorgestelde InvestEU-verordening is opgericht, zal het ook belast zijn met de toekenning van de EU-garantie voor het venster solvabiliteitssteun, teneinde dubbele structuren te voorkomen.

Het doel is om tot 300 miljard EUR in de reële economie te mobiliseren.

Er is een afzonderlijk bedrag van 100 miljoen EUR uitgetrokken ter dekking van de kosten, adviesdiensten en technische bijstand in verband met de oprichting en het beheer van fondsen, special purpose vehicles, beleggingsplatformen en andere vehikels voor de toepassing van het instrument voor solvabiliteitssteun. Ook wordt ondersteuning verleend voor de groene en digitale transformatie van bedrijven die worden gefinancierd in het kader van het venster solvabiliteitssteun.

De Commissie zal deze steun beheren. Zij kan eventueel ook taken toevertrouwen aan de Europese investeringsadvieshub (EIAH).

Bijlage II bevat meer technische details over de te gebruiken instrumenten en producten en over de financieringsstructuren in het kader van het venster solvabiliteitssteun en heeft betrekking op de vaststelling van specifieke geografische concentratielimieten door het bestuur.

4.

HOOFDSTUK III bis


In dit hoofdstuk wordt in de deelname van de Unie aan de komende kapitaalverhoging(en) van het EIF voorzien.

5.

Hoofdstuk IV


Er zal technische bijstand en advies beschikbaar zijn van de Commissie of via de EIAH om de lidstaten te helpen bij het opzetten van fondsen, special purpose vehicles of andere vehikels die zouden voldoen aan de vereisten van de Uniegarantie, met name voor lidstaten met onontwikkelde eigenvermogensmarkten. Deze steun kan ook de kosten voor de oprichting en het beheer van de fondsen of andere vehikels omvatten.

6.

HOOFDSTUK VI


In de garantieovereenkomst met de EIB worden specifieke rapportagevereisten met betrekking tot financierings- en investeringsverrichtingen in het kader van het venster solvabiliteitssteun vastgesteld.

7.

HOOFDSTUK VIII


Met het oog op een snelle operationalisering van het instrument voor solvabiliteitssteun kan de EIB het Investeringscomité voorstellen de steun van de EU-garantie in het kader van het venster solvabiliteitssteun te verlenen voor garanties of financiering die zij heeft verstrekt in de periode tussen de goedkeuring van voorliggend wetgevingsvoorstel door de Commissie en de ondertekening van de gewijzigde garantieovereenkomst tussen de Commissie en de EIB. Om in aanmerking te komen voor dergelijke 'warehousing' moeten de relevante garanties of financiering voldoen aan de criteria van het venster solvabiliteitssteun. De EIB dient een dergelijk voorstel in zodra de gewijzigde EFSI-verordening van kracht is.