Toelichting bij COM(2020)137 - Wijzigen beschikking 2003/17/EG mbt gelijkwaardigheid van in Oekraïne verrichte veldkeuringen van gewassen voor de teelt van zaaigranen en voortgebrachte zaaigranen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Bij Beschikking 2003/17/EG van de Raad wordt gelijkwaardigheid toegekend aan veldkeuringen en de productie van zaaizaad van bepaalde soorten die in bepaalde landen buiten de EU overeenkomstig de Richtlijnen 66/401/EEG, 66/402/EEG, 2002/54/EG en 2002/57/EG plaatsvinden. De nationale bepalingen waaraan het in die landen geoogste en gecontroleerde zaaizaad wordt onderworpen, bieden ten aanzien van de eigenschappen van het zaad en van de regelingen voor het onderzoek van het zaad, het waarborgen van de rasechtheid, de merking en de controle, dezelfde garanties als de bepalingen die gelden voor in de Europese Unie geoogst en gecontroleerd zaad. Oekraïne is niet in de lijst met landen buiten de EU van die beschikking opgenomen, met als gevolg dat de invoer in de Europese Unie van in dat land geoogste zaaigranen momenteel niet mogelijk is.

Oekraïne heeft de Commissie verzocht zijn zaaigranen onder Beschikking 2003/17/EG  van de Raad te laten vallen als gelijkwaardig.

Naar aanleiding van dat verzoek heeft de Commissie de toepasselijke wetgeving van Oekraïne onderzocht en de veldkeuringen en het certificeringssysteem voor zaaigranen in Oekraïne aan een audit onderworpen. Daarbij werd geconcludeerd dat die bestaande voorschriften en dat bestaande systeem gelijkwaardig zijn aan die van de EU en dezelfde garanties bieden als het systeem van de Unie.

Daarom is het passend de zaaigranen uit Oekraïne door middel van vaststelling van een besluit door het Europees Parlement en de Raad aan te merken als gelijkwaardig aan zaaigranen die in de Europese Unie geoogst, geproduceerd en gecontroleerd worden.

Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

Dit voorstel betreft de technische uitvoering van bestaande voorschriften en is dus verenigbaar met bestaande bepalingen op het beleidsterrein betreffende het in de handel brengen van zaden.

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

Dit voorstel is in overeenstemming met de doelstellingen van de Associatieovereenkomst EU-Oekraïne, omdat het de handel in zaaizaad dat aan de regels van de Unie voldoet, zal stimuleren.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

De rechtsgrondslag van deze handeling is artikel 43, lid 2, VWEU, dat het Europees Parlement en de Raad de bevoegdheid verleent om bepalingen vast te stellen die nodig zijn om de doelstellingen van het gemeenschappelijk landbouwbeleid na te streven.

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Voorschriften voor zaaizaad worden op het niveau van de Unie geregeld. Om te garanderen dat ingevoerd zaaizaad vrij kan circuleren in de eengemaakte markt, is actie op het niveau van de Unie noodzakelijk.

Evenredigheid

Dit is de enige mogelijke vorm van optreden van de Unie om het nagestreefde doel te bereiken.

Keuze van het instrument

Het rechtsinstrument volgt uit de rechtsgrondslag, namelijk artikel 43, lid 2, VWEU.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

N.v.t.

Raadpleging van belanghebbenden

De lidstaten zijn in het Permanent Comité voor planten, dieren, levensmiddelen en diervoeders geïnformeerd en geraadpleegd. Een afzonderlijke raadpleging werd niet vereist, aangezien het initiatief alleen betrekking heeft op de technische uitvoering van bestaande regels en er in het verleden geen afzonderlijke raadpleging heeft plaatsgevonden in het kader van soortgelijke initiatieven. Oekraïne heeft zelf opmerkingen gemaakt over het ontwerp-auditverslag, waarbij geen wezenlijke punten van onenigheid zijn geconstateerd.

Bijeenbrengen en gebruik van expertise

De Commissie heeft in uitwisseling met Oekraïne een wetgevingsanalyse uitgevoerd en haar diensten hebben in Oekraïne een inspectie uitgevoerd. Zij heeft een verslag opgesteld met de nodige gegevens die het initiatief rechtvaardigen.

Effectbeoordeling

Dit is een besluit van louter technische aard ter uitvoering van bestaande regels. Derhalve is een effectbeoordeling niet vereist.

Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging

Dit voorstel houdt geen verband met Refit. Het voorstel zal de handel tussen Oekraïne en de EU stimuleren. Door te investeren in de productiecapaciteit ten aanzien van zaaizaad in Oekraïne proberen in de EU gevestigde bedrijven hun productiegebieden voor zaaizaad in heel Europa te diversifiëren om de risico’s van productie in slechts één klimaatzone te beperken. Gelijkwaardigheid zou dus bijdragen tot de instandhouding van het continue aanbod van zaad van zeer goede kwaliteit in de EU. Bovendien zijn de Europese zaadbedrijven op zoek naar nieuwe kansen, waarin de EU-gelijkwaardigheid zou voorzien. Het voorstel heeft geen gevolgen voor de nalevingskosten voor de exploitanten. De “digitale controle” is niet van toepassing op dit voorstel.

Grondrechten

N.v.t.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Geen

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage

N.v.t.

Toelichtende stukken (bij richtlijnen)

N.v.t.

Artikelsgewijze toelichting

De enige materiële bepaling in het voorstel voegt Oekraïne toe aan de lijst van landen waarvoor gelijkwaardigheid van de veldkeuringen van gewassen voor de teelt van zaaizaad van graansoorten en de gelijkwaardigheid van het geproduceerde zaaizaad, is erkend.