Toelichting bij COM(2018)551 - Toepassing door de Unie van VN/ECE reglementen mbt goedkeuring van driewielige voertuigen, bromfietsen en vervangende geluiddempingssystemen wat geluidsemissie betreft

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

De Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) ontwikkelt geharmoniseerde voorschriften op internationaal niveau om technische belemmeringen voor de handel in motorvoertuigen tussen de partijen bij de Overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen ("herziene overeenkomst van 1958") 1 op te heffen en ervoor te zorgen dat die voertuigen een hoog gezondheids-, veiligheids- en milieubeschermingsniveau bieden.

De Europese Unie is, net als haar lidstaten, een partij bij de herziene overeenkomst van 1958 en past de meeste van de in het kader van die overeenkomst aangenomen VN-reglementen toe, met uitzondering van die welke geen beschermingsniveau bieden dat gelijkwaardig is aan of hoger is dan het door de EU-wetgeving geboden beschermingsniveau. Dat was tot nu toe het geval voor VN-Reglement nr. 9 betreffende het geluid van driewielige voertuigen 2 , VN-Reglement nr. 63 betreffende geluidsemissies van bromfietsen 3 en VN-Reglement nr. 92 betreffende vervangende geluiddempingssystemen voor voertuigen van categorie L 4 ("VN-Reglementen nrs. 9, 63 en 92). Die VN-reglementen zijn echter recent op hetzelfde niveau van milieubescherming gebracht als dat welk middels de typegoedkeuringswetgeving van de Unie wordt verkregen, met als gevolg dat de Unie die VN-reglementen nu kan beginnen toepassen. Het doel van die reglementen is gelijkwaardige bepalingen voor de beperking van het geluid van motorfietsen vast te stellen en de geluidsmeettest bij stilstaande motorfietsen toe te lichten.

Op het niveau van de EU zijn krachtens de bijlagen IV, V en VI bij Verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers 5 , waarin wordt verwezen naar bijlage IX bij Verordening (EU) nr. 134/2014 met betrekking tot de voorschriften voor milieuprestaties en prestaties van de aandrijfeenheid van twee- en driewielige voertuigen en vierwielers en hun onderdelen, systemen en technische eenheden 6 , twee- en driewielige motorvoertuigen onderworpen aan typegoedkeuring overeenkomstig de meetprocedures en grenswaarden voor geluidsniveaus die in de bijlagen IV, V en VI bij Verordening (EU) nr. 168/2013 zijn vastgesteld.

Bij dit besluit van de Raad wordt de toepassing door de Unie van de VN-Reglementen nrs. 9, 63 en 92 vastgesteld en wordt de Commissie gemachtigd de secretaris-generaal van de VN daarvan in kennis te stellen.

Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

Dit voorstel vormt een aanvulling op en is volledig in overeenstemming met het internemarktbeleid van de Unie voor de automobielindustrie.

Het WP.29-systeem versterkt de internationale harmonisatie van voertuignormen. De overeenkomst van 1958 speelt hierbij een sleutelrol omdat EU-fabrikanten gemeenschappelijke typegoedkeuringsreglementen kunnen hanteren in de wetenschap dat hun producten door de overeenkomstsluitende partijen zullen worden erkend als zijnde in overeenstemming met hun nationale wetgeving. Via die regeling kon bijvoorbeeld bij Verordening (EU) nr. 134/2014 VN-Reglement nr. 41 al worden toegepast op de goedkeuring van motorfietsen wat geluid betreft, en kon bij Verordening (EU) nr. 3/2014 betreffende de functionele veiligheid van twee- of driewielige voertuigen en vierwielers, alsmede bij Verordening (EU) nr. 44/2014 betreffende de voertuigconstructie en algemene voorschriften voor diezelfde voertuigen, worden voorzien in de verplichte toepassing van 31 VN-reglementen.

Een vergelijkbare aanpak is gevolgd in Verordening (EG) nr. 661/2009 betreffende de algemene veiligheid van motorvoertuigen, waarbij meer dan 50 EU-richtlijnen zijn ingetrokken en vervangen door de overeenkomstige reglementen die in het kader van de overeenkomst van 1958 zijn opgesteld, en in Richtlijn 2007/46/EG 7 , waarbij de nationale goedkeuringssystemen van de lidstaten zijn vervangen door een goedkeuringsprocedure op Unieniveau en een geharmoniseerd kader is vastgesteld met bestuursrechtelijke bepalingen en algemene technische voorschriften voor alle nieuwe voertuigen, systemen, onderdelen en technische eenheden. Met die richtlijn zijn de VN-reglementen als voorschriften voor de typegoedkeuring of als alternatieven voor de wetgeving van de Unie in het EU-typegoedkeuringssysteem opgenomen. Sinds de vaststelling van die richtlijn zijn VN-reglementen steeds meer opgenomen in de wetgeving van de Unie in het kader van de EU-typegoedkeuring.

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

Het voorstel is in overeenstemming met de doelstellingen van de Verordeningen (EU) nr. 168/2013 en nr. 134/2014 en sluit bijgevolg aan bij de gezondheids-, veiligheids- en milieudoelstellingen van de EU en bij de doelstelling om vorderingen te maken naar de internationale harmonisatie van de wetgeving voor voertuigen van categorie L (twee- en driewielige voertuigen en vierwielers).

Voorts is het voorstel in overeenstemming met Besluit 97/836/EG van de Raad met het oog op de toepassing van de herziene overeenkomst van 1958 door de Europese Gemeenschap. Het WP.29-systeem houdt tevens verband met het beleid van de Unie voor het concurrentievermogen, waarop dit initiatief een positief effect heeft. Dit voorstel is ook in overeenstemming met het vervoers- en energiebeleid van de Unie, waarmee naar behoren rekening wordt gehouden bij de opstelling en vaststelling van VN-reglementen in het kader van de overeenkomst van 1958.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Rekening houdend met het onderwerp en de inhoud van het besluit van de Raad, zijn de rechtsgrondslagen de artikelen 114 en 207, VWEU, in samenhang met artikel 218, lid 9, VWEU. De voor de goedkeuring van het besluit van de Raad te volgen procedure is die van artikel 3, lid 3, van Besluit 97/836/EG van de Raad.

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

De geluidsvoorschriften zijn op EU-niveau al geharmoniseerd, maar de desbetreffende wetgeving is verouderd en moet worden aangepast aan de technische vooruitgang die sinds de goedkeuring ervan is geboekt. Alleen de Europese Unie kan internationale instrumenten zoals gelijkwaardige VN-reglementen toepassen en in het EU-systeem voor de typegoedkeuring van motorvoertuigen opnemen. Zo wordt niet alleen een versnippering van de interne markt voorkomen, maar worden in de hele Unie ook uniforme gezondheids-, veiligheids- en milieunormen gewaarborgd. Het biedt ook schaalvoordelen: producten kunnen voor de hele markt van de Unie en zelfs voor de internationale markt worden gemaakt in plaats van te worden aangepast om in elke lidstaat nationale typegoedkeuring te verkrijgen.

Het voorstel is derhalve in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.

Evenredigheid

Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel omdat het niet verder gaat dan nodig is voor de verwezenlijking van de doelstellingen, namelijk een goede werking van de interne markt waarborgen en tegelijkertijd een hoog niveau van openbare veiligheid en milieubescherming bieden.

Keuze van het instrument

Voorgesteld instrument: besluit van de Raad.

Het gebruik van een besluit van de Raad wordt passend geacht aangezien dit in overeenstemming is met artikel 3, lid 3, van Besluit 97/836/EG van de Raad.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

Niet van toepassing.

Raadpleging van belanghebbenden

Bij de opstelling van het voorstel heeft de Europese Commissie belanghebbenden en organisaties van belanghebbenden geraadpleegd. In de vergadering van de werkgroep motorfietsen is een algemene raadpleging over de voorgenomen aanpak voor voertuiggeluidsemissies gehouden waaraan de lidstaten, de fabrikanten (Europese en nationale vertegenwoordigers en individuele bedrijven), de fabrikanten van onderdelen, de vervoersorganisaties en vertegenwoordigers van de gebruikers hebben deelgenomen. De inhoud van de drie VN/ECE-reglementen werd door de verschillende belanghebbenden in die groep, evenals in het kader van de VN/ECE-werkgroep lawaaibestrijding (GRB) ondersteund. De voorgestelde aanpak met betrekking tot de toepassing van de VN-Reglementen nrs. 9, 63 en 92 is ook gepresenteerd in het Technisch Comité motorvoertuigen (TCMV), het bij artikel 40 van Richtlijn 2007/46/EG ingestelde comitologiecomité voor wetgeving inzake wegvoertuigen; en er zijn geen opmerkingen ontvangen.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid

Externe expertise is voor dit voorstel niet relevant. Het voorstel is wel door het technisch comité motorvoertuigen bestudeerd. Wat de inhoud van de VN-Reglementen nrs. 9, 63 en 92, betreft, wordt opgemerkt dat in 2015/2016 in opdracht van de Commissie een studie is uitgevoerd waarin verbeteringen van die drie reglementen zijn voorgesteld om ten minste hetzelfde niveau van voorschriften op te leggen als in de Verordeningen (EU) nrs. 168/2013 en 134/2014. Naar aanleiding van die studie en op basis van de conclusies ervan stelde de Commissie voor om in die drie VN-reglementen de nodige wijzigingen aan te brengen; die wijzigingen zijn door WP.29 in de zitting van maart 2017 aangenomen en hebben vervolgens geleid tot de in het bovenstaande punt 1 vermelde herzieningen (achtergrond van het voorstel).

Effectbeoordeling

De toepassing van de VN-Reglementen nrs. 9, 63 en 92 leidt niet tot een herziening van de geluidsemissiegrenswaarden en drempels in Verordening (EU) nr. 168/2013. Voorts zijn de testmethoden in die drie VN-reglementen wat het toepassingsgebied en de wetenschappelijke benadering betreft, gelijkwaardig aan die in Verordening (EU) nr. 134/2014. Bijgevolg zal de voorgestelde toepassingsprocedure naar verwachting geen sociaal, economisch en milieueffect hebben voor de Europese Unie, noch voor de EER, aangezien zowel de voorgestelde testmethoden als de grenswaarden en drempels voor geluidsemissieniveaus over het algemeen gelijkwaardig zijn.

In het kader van Verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers, is een kosten-batenanalyse voor geluid en manipulatie bij voertuigen van categorie L uitgevoerd waaruit is gebleken dat manipulatie de geluidsemissie bij die voertuigen verslechtert. In dit verband worden bij de VN-Reglementen nrs. 9, 63 en 92 testmethoden, geluidsemissiegrenswaarden en kosteneffectieve elementen en maatregelen tegen manipulatie geïntroduceerd die volledig aansluiten bij het EU-wetgevingskader voor voertuigen van categorie L.

Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging

Dit initiatief heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten, aangezien de voor toepassing in de Unie voorgestelde VN-reglementen geen nieuwe rapportage- of andere administratieve verplichtingen opleggen aan bedrijven, met inbegrip van kleine en middelgrote ondernemingen. Integendeel, er wordt gestreefd naar een vermindering van de administratieve lasten, doordat de toepassing van wereldwijd geharmoniseerde voorschriften het voor fabrikanten mogelijk maakt goedkeuringsdocumenten voor systemen en componenten niet enkel in de EU te doen gelden, maar ook op de exportmarkten van de partijen bij de overeenkomst van 1958 buiten de EU.

Het voorstel heeft een zeer positief effect op het concurrentievermogen van de automobielindustrie in de EU en op de internationale handel. De aanvaarding van internationaal geharmoniseerde voertuigreglementen door de handelspartners van de EU wordt erkend als de beste manier om niet-tarifaire handelsbelemmeringen op te heffen en de markttoegang voor automobielbedrijven uit de EU te openen of verbreden.

Grondrechten

Het voorstel heeft geen gevolgen voor de bescherming van de grondrechten.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Dit initiatief heeft geen gevolgen voor de begroting.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage

Niet van toepassing.

Toelichtende stukken (bij richtlijnen)

Niet van toepassing.

Artikelsgewijze toelichting

Dit initiatief bevat een voorstel tot toepassing in de Unie van de VN-Reglementen nrs. 9, 63 en 92 betreffende de typegoedkeuring met betrekking tot geluidsemissies van respectievelijk driewielige voertuigen, bromfietsen, en vervangende geluiddempingssystemen voor voertuigen van categorie L.