Toelichting bij COM(2017)585 - Derde jaarverslag betreffende de uitvoering van de handelsovereenkomst met Colombia/Peru

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 10.10.2017


COM(2017) 585 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

Derde jaarverslag betreffende de uitvoering van de handelsovereenkomst tussen de EU en Colombia/Peru


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

Derde jaarverslag betreffende de uitvoering van de handelsovereenkomst tussen de EU en Colombia/Peru

1.Inleiding

2016 was het vierde jaar van uitvoering van de handelsovereenkomst tussen de Europese Unie en haar lidstaten, enerzijds, en Colombia en Peru, anderzijds 1 (hierna 'de overeenkomst'). De overeenkomst werd voorlopig toegepast met Peru sinds maart 2013 en met Colombia sinds augustus 2013 2 .


De overeenkomst werd een eerste keer gewijzigd toen het Protocol van toetreding van Kroatië tot de EU werd opgesteld. Nadat Peru de bekrachtigingsprocedure op 6 april 2017 had voltooid, trad het Protocol met Peru in werking op 1 mei 2017.


De overeenkomst werd een tweede keer gewijzigd toen het Protocol van toetreding van Ecuador werd opgesteld, dat voorlopig van toepassing is sinds 1 januari 2017. Momenteel loopt de bekrachtigingsprocedure in Colombia en Peru alsook in de EU-lidstaten 3 .


Overeenkomstig artikel 13 van Verordening (EU) nr. 19/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 tot uitvoering van de bilaterale vrijwaringsclausule en het stabilisatiemechanisme voor bananen in de handelsovereenkomst tussen de Europese Unie en haar lidstaten, enerzijds, en Colombia en Peru, anderzijds 4 (hierna de 'verordening') heeft de Commissie zich ertoe verbonden bij het Europees Parlement en de Raad jaarlijks een verslag in te dienen over de toepassing, uitvoering en naleving van de verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst en deze verordening. Dit verslag komt tegemoet aan die vereiste.

2.Voor de analyse gebruikte methode

De analyse van de bilaterale handelsstromen is gebaseerd op een vergelijking van de EUROSTAT-gegevens voor het vierde jaar van uitvoering van de overeenkomst (kalenderjaar 2016) en die voor het kalenderjaar voorafgaand aan de overeenkomst (2012). Voor de handel in diensten en investeringsstromen en kapitalen is de analyse gebaseerd op jaarlijkse gegevens tot 2015.


Algemeen moet worden opgemerkt dat de schommeling van handelsstromen toe te schrijven is aan veel factoren en niet louter aan het bestaan van de overeenkomst of aan de vooruitgang in de uitvoering ervan.


3.Evolutie van handel (van jaar tot jaar en sinds het begin van de voorlopige toepassing)

2.

3.1. Handel in goederen


Colombia

De EU is na de VS de tweede handelspartner van Colombia. Na een toename tussen 2012 en 2014 daalde de handel tussen de EU en Colombia de voorbije twee jaar. Dit lijkt voornamelijk te wijten te zijn aan een vertraging in de buitenlandse vraag in Colombia en de daling van de prijzen van internationale goederen, wat een invloed had op de uitvoer van minerale producten door Colombia. Terwijl de bilaterale handel in 2016 23,5 % lager lag dan in 2012, daalde de totale handel van Colombia met de rest van de wereld met ongeveer 36 % tijdens dezelfde periode.

In 2016 bedroeg de bilaterale handel 10,8 miljard EUR tegenover 14,2 miljard EUR in 2012, wat voor het eerst in tien jaar leidde tot een klein handelsoverschot voor de EU.

De uitvoer uit de EU naar Colombia steeg van 5,5 miljard EUR in 2012 tot 6,5 miljard EUR in 2015, maar daalde met 15 % in 2016 tot 5,4 miljard EUR. Dit is in lijn met de tendens van dalende invoer naar Colombia vanuit de rest van de wereld.

De EU-invoer vanuit Colombia bedroeg 5,4 miljard EUR in 2016, een daling tegenover 6,7 miljard EUR in 2015 en 8,6 miljard EUR in 2012 (een daling van 37,5 %). De totale uitvoer van Colombia nam in dezelfde periode evenwel af met 48 %.

Tabel 1: Bilaterale handel in goederen tussen de EU en Colombia 2012-2016 (miljoen EUR)

[zie origineel document voor tabel]

Wat de uitvoer uit de EU naar Colombia betreft, zijn de belangrijkste categorieën in 2016:

·Machines en mechanische toestellen (GS84), 16,1 % van de uitvoer uit de EU, gedaald met 24,6 % ten opzichte van 2012, hoofdzakelijk als gevolg van een kleinere vraag naar investeringen;

·Farmaceutische producten (GS30), 13 % van de uitvoer, gestegen met 12,5 %;

·Voertuigen en onderdelen (GS87), 8,5 % van de uitvoer uit de EU, gestegen met 2,1 %;

·Medische (en andere) instrumenten (GS90) en kunststof en artikelen in kunststof (GS39), allebei gestegen met 11 %;

·De totale uitvoer uit de EU van landbouwproducten (GS01 tot 24) nam toe met 82 % sinds 2012, een tendens die in de meeste productcategorieën tot uiting komt, voornamelijk toe te schrijven aan de voortgang in de uitvoering van het hoofdstuk inzake sanitaire en fytosanitaire maatregelen.

Wat de invoer in de EU vanuit Colombia betreft, zijn de belangrijkste categorieën:

·Mineralen (GS27), 51,3 % van de invoer in de EU, tegenover 68,5 % in 2012;

·Fruit (GS08), 18 %, bijna een verdubbeling van de 9,6 % in 2012 (naast bananen nam ook de invoer van ander tropisch fruit sterk toe);

·Koffie (GS09), gestegen met 44,9 %, is nu goed voor 10,9 % van de invoer in de EU;

·De totale invoer in de EU van landbouwproducten (GS01 tot 24) nam sinds 2012 met 32,9 % toe.

3.

Peru



De EU is na China en de VS de derde handelspartner van Peru. In 2016 daalde de bilaterale handel lichtjes, voornamelijk te wijten aan de verminderde buitenlandse vraag en de daling van de prijzen van grondstoffen wereldwijd. De totale handel van Peru met de rest van de wereld daalde met 18 % tussen 2012 en 2016, tegenover 11 % met de EU.

De bilaterale handel bedroeg 8,7 miljard EUR in 2016, een daling met 11 % tegenover 2012, waardoor de EU haar handelstekort verminderde tegenover 2012.

De invoer in de EU vanuit Peru daalde met 4 % sinds 2012, tegenover een daling van de wereldwijde uitvoer vanuit Peru van 14 %.

De uitvoer uit de EU naar Peru nam in dezelfde periode toe met 4 %, in tegenstelling tot een daling met 22 % van de algemene invoer vanuit Peru.

Tabel 2: Bilaterale handel in goederen tussen de EU en Peru 2012-2016 (miljoen EUR)

[zie origineel document voor tabel]

Wat de uitvoer uit de EU naar Peru betreft, zijn de belangrijkste categorieën in 2016:

·Machines en mechanische toestellen (GS84), 27 % uitvoer tegenover 34 % in 2012;

·Elektrische apparatuur (GS85), 9 % uitvoer, een daling met 15 % sinds 2012;

·Motorvoertuigen (GS87), 8 % uitvoer, waarbij het aantal auto's met 17 % is toegenomen en het aantal vrachtwagens met 9 %;

·Farmaceutische producten (GS30), 5 % van de uitvoer uit de EU (een stijging van 76 % sinds 2012);

·De uitvoer van landbouwproducten (GS01 tot 24) nam sinds 2012 met 73 % toe, hoofdzakelijk alcoholhoudende dranken (met 60 %), bereidingen voor de voeding van kinderen (met 277 %) en groentebereidingen (met 156 %).


Wat de invoer in de EU vanuit Peru betreft, zijn de belangrijkste categorieën:

·Ertsen, slakken en assen (GS26), 24 % van alle invoer in de EU, maar met een daling van 40 % sinds 2012;

·Minerale brandstoffen en oliën (GS27), 7 % van de invoer in de EU, een daling met 48 % sinds 2012;

·Fruit (GS08), nu 18 % van de invoer in de EU, gestegen met 120 % (naast bananen zijn de belangrijkste producten avocado's, consumptiedruiven, mango's en blauwe bessen);

·Koffie (GS09), nu de derde grootste categorie van invoer in de EU met een invoer van 7 %, hoewel er een daling met 32 % is sinds 2012, hoofdzakelijk te wijten aan een pestprobleem;

·Vis en weekdieren (GS03), 5 % van de invoer met een stijging met 30 %;

·Groenten (GS07), 4 % van de invoer (waarvan 77 % asperges), een stijging met 22 %.

·Cacao nam met 226 % toe en is nu goed voor 5 % van de invoer in de EU.


4.

3.2. Handel in diensten en investeringen


5.

3.2.1. Handel in diensten


Tabel 3: Bilaterale handel in diensten tussen de EU en Colombia 2010-2015 (miljoen EUR)

201020112012201320142015
Invoer in de EU289871 3551 4471 4341 6151 496
Uitvoer uit de EU281 9532 6362 8572 5762 4852 866
Saldo9671 2811 4101 1418701 370
Totale handel2 9403 9924 3044 0104 1004 362
Bron: Eurostat


In Colombia bleef de bilaterale handel in diensten in 2015 stabiel op 4,3 miljard EUR. Volgens de Colombiaanse statistieken was het EU-aandeel in de totale handel in diensten van Colombia in 2016 goed voor 16,2 %.

Tabel 4: Bilaterale handel in diensten tussen de EU en Peru 2010-2015 (miljoen EUR)

[zie origineel document voor tabel]

201020112012201320142015
Invoer in de EU28898849855831879803
Uitvoer uit de EU281 0671 0941 5031 7041 4721 667
Saldo169245648873593864
Totale handel1 9641 9432 3582 5352 3512 469
Bron: Eurostat


Voor Peru nam de bilaterale handel in diensten met 5 % toe in 2015, vergeleken met 2012. Terwijl de uitvoer uit de EU toenam met 11 %, daalde de uitvoer vanuit Peru met 6 % in dezelfde periode. Op basis van de Peruviaanse statistieken was het EU-aandeel van de totale handel in diensten van Peru goed voor bijna 30 % in 2015.

6.

3.2.2. Investeringen



Tabel 5: Investeringsstromen en kapitaal tussen de EU en Colombia 2013-2015 (miljoen EUR)

BinnenkomendUitgaand
201320142015201320142015
Kapitaal4 7884 2484 41817 52816 25818 163
Stromen1 365-192371-2781831 458
Bron: Eurostat


De EU is de belangrijkste buitenlandse investeerder in Colombia. De BDI van de EU in Colombia nam met 4 % toe tussen 2013 en 2015, voor een totaal van 18,2 miljard EUR in 2015. De BDI van Colombia in de EU daalde met 8 % sinds 2013, voor een totaal van 4,4 miljard EUR in 2015.

Tabel 6: Investeringsstromen en kapitaal tussen de EU en Peru 2013-2015 (miljoen EUR)

[zie origineel document voor tabel]

BinnenkomendUitgaand
201320142015201320142015
Kapitaal2432451 5369 1359 51210 465
Stromen12926467246181 473
Bron: Eurostat


De EU is de belangrijkste buitenlandse investeerder in Peru. De BDI van de EU in Peru nam met 15 % toe tussen 2013 en 2015, voor een totaal van 10,4 miljard EUR in 2015. De BDI van Peru in de EU steeg tot 1,5 miljard EUR in 2015, een toename van 533 % tegenover 2013.

7.

3.3. Percentage preferentiegebruik


Het gebruik van tariefpreferenties kan worden geraamd door het aandeel van de handelsstroom dat in het kader van de overeenkomst wordt uitgevoerd te beoordelen.

Uit EU-statistieken blijkt dat meer dan 95 % van zowel de Colombiaanse als de Peruviaanse uitvoer naar de EU in het kader van de overeenkomst gebeurt.

Uit Colombiaanse statistieken blijkt dat het percentage preferentiegebruik door de EU in Colombia 70,6 % bedroeg in 2016 (tegenover 55,7 % in 2014, wat erop wijst dat EU-exporteurs beter gebruikmaken van de overeenkomst). Het was niet mogelijk statistieken te verkrijgen over het percentage preferentiegebruik door de EU in Peru.

8.

3.4. Gevolgen voor kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's)


Volgens gegevens van de Colombiaanse overheid waren er 2 002 bedrijven die in 2016 naar de EU uitvoerden, tegenover 1 656 in 2012. Van de bedrijven die voor minstens 10 000 USD naar de EU uitvoerden, waren er 314 kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) 5 en 634 microbedrijven 6 . Kmo's zijn sterk vertegenwoordigd in niet-minerale uitvoer, die met 35 % toenam sinds 2012. Microbedrijven verhoogden hun uitvoer naar de EU met 81 % sinds 2012.

Volgens de Peruviaanse Raad voor de Promotie van Uitvoer en Toerisme hebben sinds de inwerkingtreding van de overeenkomst 2 269 nieuwe bedrijven naar de EU uitgevoerd, waarvan 857 bedrijven in de levensmiddelensector en 458 in de textielsector. Nieuwe uitvoerende bedrijven zijn hoofdzakelijk kmo's (95,3 %) in sectoren die een sterke groei kennen in de uitvoer van producten, zoals fruit, groenten, voedingsbereidingen en visserijproducten.

4.Activiteiten van de uitvoerende organen

De derde bijeenkomst van het Handelscomité van de handelsovereenkomst tussen de EU en Colombia/Peru vond plaats op 9 december 2016 in Brussel, België, met voorafgaande bijeenkomsten van alle acht subcomités. De belangrijkste conclusies van deze bijeenkomsten luiden als volgt:

a) Subcomité Douane, handelsbevordering en oorsprongsregels (28-29 november 2016 — via videoconferentie)

De partijen bespraken de bepaling die rechtstreeks vervoer definieert, betreffende een mogelijke wijziging om de opsplitsing toe te staan van zendingen voor producten die door een derde land gaan. Er werd geen overeenstemming bereikt en de kwestie zou later opnieuw worden behandeld.

De EU haalde de kwestie aan van de overwaardering door de douane in Peru voor de invoer van foreleieren. Peru verklaarde dat de kwestie was opgelost en dat de douanewaarde voortaan gebaseerd is op de transactiewaarde, waarbij importeurs recht hebben op terugbetalingen van eventueel te veel betaalde douanerechten.

Colombia en Peru haalden kwesties aan in verband met het bewijs van oorsprong en het aantal controleaanvragen uit Spanje.

b) Subcomité Overheidsopdrachten (2 december 2016 — via videoconferentie)

Met betrekking tot Peru gaf de EU haar bezorgdheid te kennen dat technische specificaties zodanig naar normen verwijzen dat EU-exploitanten maar moeilijk toegang krijgen tot de markt van overheidsopdrachten.

Met betrekking tot Colombia haalde de EU markttoegang op subcentraal niveau aan, met name voor decentrale (gemeentelijke) entiteiten die verantwoordelijk zijn voor infrastructuur. De partijen stemden ermee in de besprekingen voort te zetten om tot een oplossing te komen.

c) Subcomité Technische handelsbelemmeringen (5 december 2016 — voor Peru via videoconferentie)

Met betrekking tot Colombia haalde de EU de uitvoering aan van het nationale kwaliteitssubsysteem, in het bijzonder wijzigingen die zijn ingevoerd in regelgevingspraktijken, wat de uitwerking van technische bepalingen in de weg staat. De partijen bespraken initiatieven die de handel vergemakkelijken met betrekking tot conformiteitsbeoordeling om de erkenning van certificering die is uitgevoerd op het grondgebied van de andere partijen te verbeteren. Colombia legde een voorstel over voor de erkenning van dergelijke certificaten.

Wat Peru betreft, gaf de EU haar bezorgdheid te kennen over de erkenning van lidstaten met een 'sterke status van gezondheidszorgcontrole' voor de uitvoer van farmaceutische en medische apparatuur en producten en drong ze erop aan dat alle lidstaten op dezelfde manier worden behandeld.

9.

d) Subcomité sanitaire en fytosanitaire kwesties (6-7 december 2016)


De partijen erkenden de vooruitgang bij de uitvoering van de SPS-bepalingen, met name bij de opstelling van geharmoniseerde invoervoorwaarden en certificering voor zuivel- en vleesproducten. Peru en Colombia aanvaardden de uitvoering van het regionalisatiebeginsel en de verwijdering van de eis: 'de dieren moeten geboren, opgegroeid en geslacht zijn in dezelfde lidstaat'. Peru en Colombia drukten hun interesse uit om samen met de EU aan antimicrobiële resistentie te werken. Wat dierenwelzijn betreft, bevestigden Colombia en Peru hun interesse in samenwerking met en informatie-uitwisseling over acties op dit gebied. De partijen raakten het eens over een werkplan om de handelsomstandigheden te verbeteren.

10.

e) Subcomité Landbouw (7 december 2016)


De partijen herbekeken de handelsstromen en het gebruik van quota, het stabilisatiemechanisme voor bananen en het EU-steunprogramma voor de Colombiaanse zuivelsector en mogelijkheden voor verdere samenwerking op het gebied van landbouw.

Wat alcoholhoudende drank betreft, waarover een geschillenbeslechting bij de WHO bezig is, deelde Colombia mee dat er een nieuwe wet voor alcolhoudende dranken is goedgekeurd. De EU gaf haar bezorgdheid te kennen over de discriminerende belastingen in Peru tussen Pisco en ingevoerde sterke dranken, alsook over de wetgeving inzake analyse van zware metalen waarvan Pisco is vrijgesteld maar die wel aan soortgelijke ingevoerde goederen wordt opgelegd.

11.

f) Subcomité Handel en duurzame ontwikkeling (7-8 december 2016)


De partijen hielden de bijeenkomsten van de instellingen die belast zijn met de controle van de uitvoering van de bepalingen inzake handel en duurzame ontwikkeling van de overeenkomst (zie deel 5 hierna).

12.

g) Subcomité Intellectuele eigendom (8 december 2016)


De bespreking over geografische aanduidingen (GA's) had betrekking op nog bestaande problemen bij de registratie van GA's, handhavingskwesties en denksporen over een vereenvoudigde procedure voor actualiseringen van GA-lijsten. Peru en Colombia meldden de intentie om nieuwe te beschermen GA's toe te voegen.

Betreffende andere intellectuele-eigendomsrechten haalde de EU een aantal punten aan met betrekking tot farmaceutische octrooien: wat Colombia betreft, bezorgdheden over de rol die het ministerie van Gezondheid speelt bij het onderzoek van octrooien, en wat Peru betreft, kwesties in verband met de gereglementeerde gegevensbescherming (zoals gegevens over klinische tests). De EU haalde kwesties aan met betrekking tot auteursrechten en verwante rechten: wat Colombia betreft, over de handhaving van het 'openbaar uitvoeringsrecht' inzake openbaar vervoer en wat Peru betreft, problemen met betrekking tot auteursrechtenorganisaties inzake transparantie, verdeling van inkomsten en supervisie.

De EU haalde kwesties aan met betrekking tot handhaving, op basis van bezorgdheden van belanghebbenden. Peru gaf informatie over positieve ontwikkelingen, zoals snellere procedures en de goedkeuring van voorzorgsmaatregelen, alsook het werk in uitvoering om rechtbanken voor intellectuele eigendom te versterken. Colombia verwees naar zijn nieuwe handhavingsstrategie op prioriteitsgebieden, waarvan het eerste jaar van uitvoering momenteel wordt beoordeeld.

13.

h) Subcomité Markttoegang (8 december 2016)


De partijen wisselden standpunten uit over handelsstromen, waaronder het gebruik van preferenties en tariefcontingenten.

Wat de markttoegang in Colombia betreft, heeft de EU gewezen op de zorgen die er bestaan omtrent het beleid voor het slopen van vrachtwagens. Colombia verwees naar een nakende uitvoeringsverordening voor Besluit 1517 om de markttoegang te verbeteren totdat het beleid volledig is uitgedoofd tegen eind 2018. De EU haalde ook de toepassing aan van een FOB-drempelwaarde van 30 000 USD, boven dewelke een hoger belastingpercentage van toepassing was op verkochte passagiersvoertuigen, alsook de verplichting, bepaald in 11 Colombiaanse departementen, om accijnszegels op ingevoerd bier aan te brengen.

Wat Peru betreft, gaf de EU haar bezorgdheid te kennen over de toepassing van zijn systeem van teruggave van douanerechten.

14.

Handelscomité (9 december 2016)


Het Handelscomité maakte een inventaris op van het werk in de subcomités. De EU herhaalde enkele van haar belangrijkste bezorgdheden, met name: rechtstreeks vervoer en opsplitsing van zendingen in Colombia en Peru, EU-markttoegang voor overheidsopdrachten op subcentraal niveau in Colombia, blijvende discriminatie van ingevoerde alcoholhoudende dranken in Peru, gebrek aan handhaving van GA's in Peru (Oporto en Feta), verplichting om in sommige departementen in Colombia accijnszegels op ingevoerde bieren aan te brengen. Peru gaf zijn bezorgdheid te kennen over EU-verordening (EU) 2015/2283 inzake nieuwe voedingsmiddelen.

De EU heeft een overzicht gegeven van de laatste stand van zaken omtrent de bekrachtiging van de overeenkomst door de lidstaten. Colombia en Peru gaven informatie over de bekrachtigingsprocedure van het Protocol van toetreding van Kroatië. De partijen waren verheugd over de lopende bekrachtigingsprocedure van het Protocol van toetreding van Ecuador en de voorlopige toepassing ervan sinds 1 januari 2017.

5.Uitvoering van de bepalingen inzake handel en duurzame ontwikkeling

5.1.Subcomité Handel en duurzame ontwikkeling

De derde bijeenkomst van het Subcomité Handel en duurzame ontwikkeling (hierna 'het subcomité') vond plaats in Brussel op 7 en 8 december 2016.

15.

5.1.1.Uitvoering van de arbeidsgerelateerde bepalingen


De EU heeft informatie verstrekt over de bekrachtiging van IAO-verdragen door haar lidstaten, in het bijzonder over het Verdrag van 2014 over dwangarbeid en IAO-overeenkomsten over huispersoneel en over werk in de visserij. Ze heeft informatie verstrekt over het Europees Platform over zwartwerk als een hulpmiddel om de informele economie aan te pakken en over een lopende herziening van de EU-wetgeving inzake gezondheid en veiligheid. De EU gaf haar bezorgdheid te kennen over arbeidskwesties die aan het licht kwamen door het IAO-toezichtssysteem, en moedigde Colombia en Peru er verder toe aan de vastgestelde tekortkomingen weg te werken en de daadwerkelijke uitvoering van internationale arbeidsnormen te verbeteren.

Colombia beschreef hervormingen die erop zijn gericht de vrijheid van vereniging voor werknemers te verzekeren en vooruitgang te boeken in de vermindering van straffeloosheid en geweld, alsook de bekrachtiging van de IAO-overeenkomst inzake huispersoneel. Colombia verstrekte ook informatie over het werk dat is verricht om de aanbevelingen inzake arbeidsbeleid uit te voeren met betrekking tot de procedure voor toetreding tot de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Colombia benadrukte positieve ervaringen met de dialoog tussen de sociale partners en met mechanismen om arbeidsconflicten op te lossen. Het maakte melding van de uitdagingen die voortvloeiden uit het vredesproces met betrekking tot fatsoenlijk werk en informaliteit in landelijke gebieden. Het gaf een overzicht van maatregelen die zijn gericht op de versterking van arbeidsinspectie en de aanpak van onderaanneming en informele arbeidspraktijken.

Peru stelde de prioriteiten van de nieuwe regering voor: formalisering; de dialoog tussen de sociale partners; preventie en uitroeiing van kinderarbeid en dwangarbeid; arbeidsinspectie. Het verwees naar de recente bekrachtiging van de IAO-overeenkomst inzake moederschapsbescherming en mechanismen om sociale partners te betrekken bij de Nationale Raad voor Arbeid en Bevordering van Tewerkstelling.

16.

5.1.2.Uitvoering van milieugerelateerde bepalingen


De EU haalde ontwikkelingen aan onder multilaterale milieu-overeenkomsten, en acties om de verbintenissen van de overeenkomst van Parijs uit te voeren. Op de Conferentie van de partijen bij de Overeenkomst inzake de internationale handel in bedreigde soorten (CITES) moedigde de EU Colombia aan om zijn verbintenissen inzake stevige controlemechanismen voor handel in krokodillen- en kaaimanleder dat op de CITES-lijst staat uit te voeren. Colombia gaf aan dat het de EU later bijkomende informatie zou verstrekken over de maatregelen die het had goedgekeurd om deze kwestie aan te pakken. De EU stelde het pakket van de cyclische economie voor en gaf haar interesse te kennen in desbetreffende zakelijke bijeenkomsten in Colombia.

Peru benadrukte zijn strategische assen 'Perú Limpio' en 'Perú Natural' en de prioriteiten van de nieuwe regering: duurzaam gebruik van biologische diversiteit, voornamelijk wouden; aanpassing aan en matiging van klimaatverandering; doeltreffend beheer van vast afval; geïntegreerd beheer van kustgebieden; preventie en controle van vervuiling en milieu-efficiëntie. Het benadrukte de behoefte aan een gepast institutioneel kader en aan werk over sectoren heen en op verschillende bestuursniveaus.

5.2.Interne raadpleging en subcomitébijeenkomsten met het maatschappelijk middenveld

17.

Interne raadpleging


Sinds de oprichting kwam het EU-mechanisme voor overleg van het maatschappelijk middenveld ("interne adviesgroep") vijf keer bijeen. Het Europees Economisch en Sociaal Comité vaardigde drie leden af, alsook het Secretariaat.

Vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld in Colombia hielden diverse bijeenkomsten bij de EU-delegatie in Bogota, waaronder een met de voorzitter van de interne adviesgroep van de EU, om de mogelijkheid te bespreken van de oprichting van (een) subgroep(en) van zijn raadplegingsmechanismen om de overeenkomst op te volgen.

18.

Subcomitébijeenkomst met het maatschappelijk middenveld


Op 8 december 2016 werd een open bijeenkomst van het subcomité met het maatschappelijk middenveld gehouden, waaraan een 60-tal vertegenwoordigers deelnam. Het werd live uitgezonden via webcast. De partijen informeerden het maatschappelijk middenveld over de besprekingen van de subcomités via een mondeling en schriftelijk verslag, gevolgd door een vraag-en-antwoordsessie en een bespreking. Vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld uit de EU, Colombia en Peru dienden een gezamenlijke verklaring in waarin arbeid, milieu en mensenrechten aan bod kwamen, alsook toegang tot markten voor kleine producenten en kmo's, en deden aanbevelingen over de deelname van het maatschappelijk middenveld.

5.3.Andere werkzaamheden en activiteiten

Alle partijen stemden in met een intensifiëring van contacten om activiteiten te ontplooien voor de uitvoering van de bepalingen van handel en duurzame ontwikkeling. De partijen bespraken niet alleen milieu en arbeid, maar ook potentieel werk over maatschappelijk verantwoord ondernemen als horizontaal instrument.

Op verzoek van Colombia en Peru organiseerde de EU op 6 december 2016 een technisch seminar met videolink naar Bogota en Lima. Hierin presenteerde en besprak ze methodologieën die worden gebruikt bij effectbeoordelingen van EU-handelsovereenkomsten.

19.

Colombia


In december 2016 nam de EU deel aan een regionaal OESO-seminar in Colombia over verantwoorde toeleveringsketens van mineralen, waarbij de nadruk lag op de komende verordening inzake conflictmineralen. Naar aanleiding hiervan richtte de EU-delegatie in Bogota samen met andere ambassades een coördinatiegroep over illegale mijnbouw op om de standpunten op elkaar af te stemmen en gezamenlijke acties te plannen.

Tijdens het bezoek van EU-commissaris voor Landbouw Phil Hogan in februari 2016 kwamen de EU en Colombia overeen onderhandelingen aan te knopen over een bilaterale overeenkomst inzake handel in biologische producten.

Er werd een aantal evenementen georganiseerd om de zichtbaarheid van duurzame ontwikkeling te vergroten en het verband met het vredesproces te leggen, waaronder bezoeken aan gebieden die door het conflict zijn getroffen. Het meest recente evenement was een conferentie in februari 2017 over de wijze waarop de handelsovereenkomst kan bijdragen tot het ontstaan van economische kansen in de context van het vredesproces. Om het begrip van de arbeidssituatie in Colombia te vergroten, organiseerde de EU-delegatie een driedaagse workshop om de uitvoering van arbeidsnormen te bespreken.

20.

Peru


Als onderdeel van het project "Bevordering van maatschappelijk verantwoord ondernemen in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied — Pilootfase" hield de EU-delegatie in Peru het seminar 'Naar OESO-lidmaatschap: Bevordering van maatschappelijk verantwoord ondernemen in Peru' in Lima op 29 november 2016.

De

delegatie


in Peru nam deel aan NEXOS +1, een seminar over milieuvriendelijke en duurzame zakelijke modellen, dat plaatsvond in Lima op 24 oktober 2016.

6.Specifieke gebieden die zijn onderworpen aan verslaglegging of controle

6.1.Gebruik van tariefcontingenten

De overeenkomst bevat tariefcontingenten (TC's) die de andere partij een bevoorrechte tariefbehandeling toekennen tot de kwantitatieve drempel van het contingent, boven dewelke invoer onderworpen is aan het van toepassing zijnde meestbegunstigingstarief.

21.

Tariefcontingenten die door de EU zijn vastgesteld


Tabellen 7 en 8 tonen de gebruikscontingenten van TC's die de EU heeft opgesteld voor Colombia en Peru. Uitsluitend de TC's die zijn gebruikt worden vermeld.

Het gebruik door Colombia van het TC voor rietsuiker en beetwortelsuiker en chemisch zuivere saccharose is toegenomen van 88,4 % tot 96,2 %. Andere TC's worden niet of nauwelijks gebruikt.

Tabel 7: Benuttingsgraad van TC's van de EU door Colombia

[zie origineel document voor tabel]

2013201420152016
Rietsuiker en chemisch zuivere sacharose88,4 %85,72 %93,8 %96,2 %
Ander suikerwerk1,37 %1,32 %1,23 %1,5 %

Bron: TAXUD, Toezichtsdatabank


TC's voor rietsuiker werden bijna volledig gebruikt door Peru sinds de inwerkingtreding van de overeenkomst. Het TC voor mais wordt ook veel gebruikt. Peru begint voordeel te halen uit het TC voor knoflook. Andere TC's worden zeer weinig gebruikt.

Tabel 8: Benuttingsgraad van TC's van de EU door Peru

[zie origineel document voor tabel]

2013201420152016
Rietsuiker100 %100 %3,5 %99,8 %
Suikermais21 %76 %83,2 %87,3 %
Knoflook0 %0 %2,4 %53,8 %
Rum0 %0 %0 %7 %
Mais0,7 %2,9 %1,8 %6,1 %
Suikerwerk0,02 %0,01 %0,16 %0,1 %


Bron: TAXUD, Toezichtsdatabank


Tariefcontingenten die door Colombia zijn vastgesteld

De EU maakt volledig gebruik van de TC's die zijn vastgesteld voor paddenstoelen, zuivelproducten zoals yoghurt en melk en room in poedervorm, wei, bereidingen voor de voeding van kinderen en suikermais, in mindere mate van de TC's voor consumptie-ijs (hoewel dit toeneemt), en amper van de TC's voor kaas (gemiddeld 8 %) en suikerwerk (gemiddeld 3 %).

Tabel 9: Benuttingsgraad van TC's van Colombia door de EU

[zie origineel document voor tabel]

2013201420152016
Paddenstoelen1,6 %5 %100 %100 %
Melk en room in poedervorm0 %34,9 %100 %100 %
Wei57,6 %50 %92,9 %Geen TC's meer
Bereidingen voor de voeding van kinderen40,4 %67,5 %99,1 %100 %
Yoghurt0 %0,5 %0,8 %100 %
Suikermais0,42 %54,2 %100 %100 %
Consumptie-ijs5,26 %13,4 %7,4 %25,9 %
Kaas9 %8 %8,2 %7,9 %
Suikerwerk1,8 %3,4 %3,1 %3,8 %

Bron: DIAN (Dirección de Impuestos y Aduanas Nacionales)

Tariefcontingenten die door Peru zijn vastgesteld

De EU maakt volledig gebruik van de TC's voor boter en melkpoeder en bijna volledig van de TC's voor consumptie-ijs. Andere TC's worden amper gebruikt.

Tabel 10: Benuttingsgraad van TC's van Peru door de EU

[zie origineel document voor tabel]

2013201420152016
Boter0 %0 %96,0 %100 %
Kaas0 %0 %0 %4,3 %
Consumptie-ijs58,6 %89,6 %98,5 %95,6 %
Melkpoeder0 %4,1 %99,7 %100 %
Babymelk0 %0 %0 %29,9 %
Kauwgom0,3 %0 %0,1 %2,2 %
Suiker0 %0 %0 %0,8 %
Rum3,5 %0,0 %3,5 %5,8 %

Bron: SUNAT (Superintendencia Nacional de Aduanas y de Administración Tributaria)

6.2.Uitvoering van Verordening (EU) nr. 19/2013 van het Europees Parlement en de Raad tot uitvoering van de bilaterale vrijwaringsclausule en het stabilisatiemechanisme voor bananen

Verordening (EU) nr. 19/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 tot uitvoering van de bilaterale vrijwaringsclausule en het stabilisatiemechanisme voor bananen in de handelsovereenkomst tussen de Europese Unie en haar lidstaten, enerzijds, en Colombia en Peru, anderzijds 7 (hierna de 'verordening ') voorziet in de mogelijkheid een vrijwaringsonderzoek te beginnen of voorafgaande toezichtmaatregelen in te voeren onder voorwaarden die in de verordening werden vastgelegd. Overeenkomstig de artikelen 3 en 13 van de verordening heeft de Commissie toezicht gehouden op de ontwikkeling van de invoer van verse bananen (GS 08039010) uit Colombia en Peru.

In 2015 nam de invoer in de EU van verse bananen uit Peru toe met bijna 5 % van het volume tegenover 2014. Deze tendens zette zich voort in 2016, met een toename van bijna 10 % tegenover 2015. In 2015 en 2016 bereikte de invoer in de EU vanuit Peru in oktober het drempelvolume dat in de overeenkomst is vastgesteld (86 250 ton in 2015 en 90 000 ton in 2016). Overeenkomstig artikel 15, lid 3, van de verordening heeft de Commissie het effect op de markt voor bananen in de EU beoordeeld met inachtneming van factoren zoals de gevolgen voor het prijspeil, ontwikkelingen van de invoer uit overige bronnen en de algehele stabiliteit van de markt in de Unie.

De Commissie sloot af met de volgende woorden: 1) dat gezien de invoer in de EU van verse bananen uit Peru slechts ongeveer 4 % van de totale invoer in 2015 uitmaakte en iets minder dan 2 % in 2016, 2) de invoer van verse bananen uit andere traditionele uitvoerlanden grotendeels onder de drempelwaarden bleef die in vergelijkbare stabilisatiemechanismen zijn vastgesteld, 3) de gemiddelde groothandelsprijs van bananen niet noemenswaardig is gewijzigd en 4) er geen aanwijzingen waren voor een negatief effect op de stabiliteit van de markt in de EU, voor EU-producenten of voor de ultraperifere regio's van de EU, de schorsing van het preferentiële douanerecht op de invoer van bananen uit Peru niet passend was 8 .


Tabel 11: Invoer in de EU van bananen uit Peru in 2015 en 2016

[zie origineel document voor tabel]


In 2015 nam de invoer in de EU van verse bananen uit Colombia toe met 21 % van het volume tegenover 2014. Toch was er in 2016 een daling van 4 % (van 1 307 458 ton in 2015 tot 1 249 513 ton in 2016).

Colombia bleef aanzienlijk (zo'n 75 %) onder het drempelvolume dat in de overeenkomst is vastgesteld, nl. 1 687 500 ton in 2015 en 1 755 000 ton in 2016.

Tabel 12: Invoer in de EU van bananen uit Colombia in 2015 en 2016

[zie origineel document voor tabel]



7.Conclusies

Vier jaar na de inwerkingtreding werkt de overeenkomst globaal gezien goed. Het is duidelijk dat de vertraging van de economie in Latijns-Amerika en de daling van de grondstoffenprijzen op de wereldmarkt gevolgen hebben gehad voor de handelsstromen. Toch is de daling van de bilaterale handel tussen de EU en Colombia (23,5 %) en tussen de EU en Peru (11 %) lager dan de algemene daling van de handel van deze landen met de rest van de wereld (ongeveer 36 % voor Colombia en 18 % voor Peru).

Hoewel het aandeel minerale producten in de uitvoer van Colombia en Peru naar de EU is gedaald en vandaag de dag aanzienlijk lager ligt dan naar de rest van de wereld, heeft de overeenkomst bijgedragen tot de diversificatie van de uitvoer van beide landen. De overeenkomst bood nieuwe uitvoermogelijkheden, met name voor landbouwproducten, die nu een sleutelelement vormen in de uitvoerstructuur naar de EU van zowel Colombia als Peru, elk goed voor respectievelijk bijna 40 % en 51 % van de totale uitvoerwaarde naar de EU. Deze diversificatie leidde ook tot een aanzienlijke uitbreiding van het aantal nieuwe exporteurs naar de EU, met name kleine en middelgrote ondernemingen, die sterk vertegenwoordigd zijn in de snel groeiende categorieën van uitvoer van landbouwproducten.


De volledige uitvoering van de overeenkomst blijft van cruciaal belang om de verwachte voordelen voor beide zijden te verwezenlijken. Hoewel de uitvoering globaal gezien vlot verloopt, zijn er toch een aantal gebieden die bijkomende aandacht vereisen, bijvoorbeeld de uitvoering door Peru van zijn verplichtingen inzake sanitaire en fytosanitaire maatregelen om de uitvoer van landbouwproducten naar de EU mogelijk te maken.

Wat de belastingheffing op sterke dranken betreft — een reeds lang bestaand probleem in Colombia en na de inleiding van een geschillenbeslechtingsprocedure door de EU (DS502) — werd er aanzienlijke vooruitgang geboekt door de goedkeuring van een hervormingswet op alcoholhoudende dranken. Met wet 1816, die in werking trad op 1 januari 2017, werd het regime voor alcoholhoudende dranken hervormd door de fiscale discriminatie weg te werken en werd er ook discipline gebracht in de monopolies van de Colombiaanse departementen voor de productie, het in de handel brengen en de verspreiding van alcoholhoudende dranken. De Commissie zal nauwlettend toezicht houden op de uitvoering van deze stappen. Daar staat tegenover dat de discriminerende belasting op alcoholhoudende dranken in Peru nog steeds een onopgeloste kwestie is.

Besprekingen met Colombia over de uitvoering van de verplichtingen inzake toegang tot de markt voor opdrachten van lagere overheden in Colombia verlopen ook positief.

Beide landen moeten bijkomende inspanningen leveren om de handhaving van geografische aanduidingen van de EU in beide landen te verzekeren.

Er is vooruitgang geboekt bij de uitvoering van het hoofdstuk inzake handel en duurzame ontwikkeling en er was een steeds opener dialoog over arbeid met beide landen. Er blijft evenwel een aantal uitdagingen, zowel op het gebied van arbeid als milieu, en om de uitvoering van dit hoofdstuk te ondersteunen, zijn bijkomende inspanningen nodig, onder meer samenwerkingsactiviteiten.


Wat het stabilisatiemechanisme voor bananen betreft, was er geen indicatie dat de stabiliteit van de EU-markt of de situatie van de EU-producenten is aangetast door het uitvoerniveau van Colombia en Peru. De nauwe en versterkte controle van bananeninvoer en de evaluatie van de marktsituatie worden voortgezet.

De Commissie zet de uitvoering van de overeenkomst met Colombia en Peru en nu ook Ecuador voort, zodat burgers, economische spelers en andere belanghebbenden aan beide kanten volledig kunnen profiteren van de kansen die de overeenkomst creëert. De Commissie roept de lidstaten en het Europees Parlement op actief tot dit proces te blijven bijdragen.

(1)

PB L 354 van 21.12.2012, blz. 3.

(2)

www.consilium.europa.eu/en/documents-publications">www.consilium.europa.eu/en/documents-publications

(3)

www.consilium.europa.eu/en/documents-publications">www.consilium.europa.eu/en/documents-publications

(4)

PB L 17 van 19.1.2013, blz. 1.

(5)

Een kmo is een bedrijf dat uitvoert voor een totaalbedrag tussen 500 000 USD en 5 miljoen USD FOB.

(6)

Een microbedrijf voert uit voor in totaal minder dan 500 000 USD.

(7)

PB L 17 van 19.1.2013, blz. 1.

(8)

PB L 328 van 12.12.2015, blz. 116 en PB L 326 van 1.12.2016, blz. 16.