Toelichting bij COM(2001)273 - Wijziging van Verordening (EG) nr. 2027/97 betreffende de aansprakelijkheid van luchtvervoerders bij ongevallen - (door de Commissie overeenkomstig artikel 250, lid 2 van het EG-verdrag ingediend)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. inleiding

Op 6 juni 2000 heeft de Commissie een voorstel goedgekeurd voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad houdende wijziging van Verordening (EG) nr. 2027/97 betreffende de aansprakelijkheid van luchtvervoerders bij ongevallen  i. Met dit voorstel werd beoogd:

- Verordening (EG) nr. 2027/97 in overeenstemming te brengen met de bepalingen inzake aansprakelijkheid van het Verdrag tot het brengen van eenheid in enige bepalingen inzake het internationale luchtvervoer (Verdrag van Montreal);

- een aantal aanvullende bepalingen op te nemen om de passagiers een betere bescherming te bieden;

- de bovenbedoelde maatregelen uit te breiden tot het binnenlandse luchtvervoer (binnen de lidstaten).

In zijn plenaire zitting van 5 april 2001 heeft het Europees Parlement het voorstel van de Commissie onder voorbehoud van een aantal amendementen goedgekeurd.

2. aanvaarde amendementen

De Commissie aanvaardt de volgende amendementen:

Nr. 1: omdat daardoor de omschrijving van de doelstellingen in de eerste overweging meer gewicht krijgt;

Nr. 2: aangezien daarbij een nieuwe overweging wordt opgenomen waarin wordt erkend dat ook na de inwerkingtreding van het Verdrag van Montreal de aansprakelijkheid van een aantal luchtvervoerders uit derde landen verder zal worden beheerst door het systeem van het Verdrag van Warschau (dat onvoldoende bescherming biedt). Door dit aspect te vermelden wordt het opleggen van de verplichting aan luchtvervoerders uit derde landen om hun passagiers informatie te verstrekken over hun aansprakelijkheidsregeling nog eens extra gemotiveerd;

Nr. 4: omdat daardoor in een overweging verder de nadruk wordt gelegd op het belang van transparante regels inzake aansprakelijkheid voor zowel passagiers als luchtvaartmaatschappijen;

Nr. 5: aangezien daardoor het onderwerp van de voorgestelde wijzigingsverordening nauwkeurig wordt gedefinieerd, namelijk aansprakelijkheid met betrekking tot het luchtvervoer van passagiers en hun bagage, en dus niet van vracht;

Nr. 6: aangezien daardoor de drie doelstellingen van het voorstel worden verduidelijkt;

Nr. 7: aangezien daardoor het voorstel wordt afgestemd op het Verdrag van Montreal, op grond waarvan naast natuurlijke personen ook rechtspersonen schadeloosstelling kunnen verlangen;

Nr. 8: omdat daarin een definitie van bagage wordt gegeven die alle onzekerheid wegneemt over de vraag of niet-aangegeven bagage ook in aanmerking komt, en waardoor de voorgestelde verordening wordt afgestemd op het Verdrag van Montreal;

Nr. 9: het op artikel 3, lid 2 (Verordening (EG) nr. 2027/97) betrekking hebbende gedeelte, aangezien daardoor wordt verduidelijkt dat de verzekeringsplicht te maken heeft met de aansprakelijkheid voor de passagiers in het kader van het verordening;

Nr. 10: - het op artikel 3bis, lid 2 (nieuw) (Verordening (EG) nr. 2027/97) betrekking hebbende gedeelte, aangezien daardoor wordt verduidelijkt dat het desbetreffende lid, zoals de verordening als geheel, geldt voor luchtvervoerders [niet van toepassing op de Nederlandse tekst];

- het op artikel 3bis, lid 3, betrekking hebbende gedeelte, aangezien de verplichting op klachten te reageren niet alleen moet gelden voor het aspect aansprakelijkheid, maar onderdeel moet zijn van een meeromvattende maatregel die alle soorten klachten bestrijkt;

Nr. 12: aangezien daardoor in het voorstel de noodzakelijke vermelding wordt opgenomen van de voorwaarden waaronder een voorschot voor het lenigen van economische noden als gevolg van overlijden of letsel moet worden terugbetaald;

Nr. 13: aangezien daardoor de in de voorgestelde wijzigingsverordening aan luchtvervoerders opgelegde verplichting op verkooppunten een samenvatting van de bepalingen inzake aansprakelijkheid te verstrekken, wordt verduidelijkt en aangescherpt in de zin dat (a) dit geldt voor alle vervoerders die in de Gemeenschap luchtvervoerdiensten aanbieden, en niet alleen voor luchtvervoerders van de Gemeenschap; (b) een aantal onderwerpen wordt vermeld waarover informatie moet worden verstrekt en (c) alle verkooppunten onder deze verplichting vallen, inclusief die voor verkoop per telefoon of via het internet. Tevens worden de luchtvervoerders van de Gemeenschap verplicht voor het verstrekken van de betrokken informatie gebruik te maken van de kennisgeving in de bijlage bij de verordening (zie amendement 18). Dit geheel van wijzigingen moet ervoor zorgen dat luchtvervoerders volledige informatie verstrekken in een gemakkelijk te begrijpen vorm, ongeacht de wijze waarop de tickets worden gekocht;

Nr. 14: daar het de luchtvervoerders de verplichting oplegt passagiers in de Gemeenschap bij aankoop van luchtvervoerdiensten een schriftelijke mededeling te verstrekken van de voor hun vlucht geldende aansprakelijkheidsbepalingen in plaats van een officiële kennisgeving, zodat de informatie in een eenvoudiger en bruikbaarder vorm kan worden aangeboden;


Nr. 15: aangezien daardoor een waardevolle bijdrage aan bovenbedoelde informatieverplichtingen wordt geleverd door deze in twee opzichten aan te passen: ten eerste door luchtvervoerders uit de Gemeenschappen toe te staan, wanneer zij op vrijwillige basis hogere maximumgrenzen aan hun aansprakelijkheid toepassen, dit te vermelden en ten tweede, door vervoerders uit derde landen toe te staan alleen informatie te verstrekken op vluchten naar, vanuit of binnen de Gemeenschap, namelijk de vluchten die van belang zijn voor het merendeel van de passagiers uit de Gemeenschap;

Nr. 16: omdat het betrokken lid overbodig is en kan worden geschrapt, daar de aansprakelijkheidsregeling niet contractueel maar bij wet wordt vastgesteld;

Nr. 17: aangezien daardoor de termijn wordt bekort waarbinnen de Commissie verslag moet uitbrengen over de toepassing van de voorgestelde wijzigings verordening met als gevolg dat de doeltreffendheid van de bescherming van de passagiers sneller kan worden beoordeeld. Ook wordt daardoor de herziening van de financiële aansprakelijkheidsgrenzen gekoppeld aan de in het Verdrag van Montreal vastgestelde procedures.

3. amendementen die na een aantal redactionele wijzigingen zijn aanvaard

Nr. 3: aangezien daardoor een overweging zodanig wordt toegelicht dat duidelijk wordt dat de Commissie om partij bij het Verdrag van Montreal te worden dit Verdrag moet ratificeren. 'Sluiten' is hier echter een passender term dan 'ratificeren';

Nr. 18: aangezien daarbij als bijlage bij de voorgestelde verordening de tekst van de mededeling over aansprakelijkheidsbepalingen wordt toegevoegd die lucht vervoerders uit de Gemeenschap op grond van amendement 13 gehouden zouden zijn te verstrekken, en daardoor tevens duidelijk wordt gemaakt dat deze mededeling niet kan worden gebruikt voor de interpretatie van de verordening. De redactionele wijzigingen houden met name in dat de verweermiddelen waarover de luchtvervoerders beschikken tegen schadeclaims bij overlijden of letsel nader worden gespecificeerd, dat wordt vermeld dat voorschotten moeten worden betaald zowel bij overlijden als bij letsel, dat de aansprakelijkheidsregeling voor bagage wordt verduidelijkt, dat een termijn wordt gesteld voor het indienen van klachten over verkeerd behandelde bagage en dat de aansprakelijkheidsregels worden verduidelijkt die gelden wanneer de luchtvaartmaatschappij die de vlucht verzorgt niet dezelfde is als die waarmee het vervoerscontract is gesloten.


4. Afgewezen amendementen

Nr. 9: Het op artikel 3, lid 1 (Verordening (EG) nr. 2027/97) betrekking hebbende gedeelte en Nr. 10: het op artikel 3bis, lid 1 (nieuw) (Verordening (EG) nr. 2027/97) betrekking hebbende gedeelte. Beide houden een zodanige aanpassing van de tekst in dat de aansprakelijkheid van luchtvervoerders bij de Gemeenschap onderworpen zou zijn aan alle desbetreffende bepalingen van het Verdrag van Montreal, in plaats van aan de specifieke artikelen die afzonderlijk op nummer worden vermeld in het voorstel van de Commissie. Door alle op aansprakelijkheid betrekking hebbende bepalingen van het Verdrag van toepassing te verklaren zou dit ook gelden voor artikelen waarnaar niet hoeft te worden verwezen om Verordening (EG) nr. 2027/97 in overeenstemming te brengen met het Verdrag van Montreal. Bijgevolg zouden daardoor de bevoegdheden van de Gemeenschap verder worden uitgebreid dan wat strikt noodzakelijk is voor de tenuitvoerlegging van de bepalingen van het Verdrag van Montreal in de Gemeenschap.

Nr. 11: aangezien de Commissie een algemene verwijzing naar het Verdrag van Montreal niet accepteert (zie hierboven) moet de betrokken bepaling, die luidt dat een luchtvervoerder van de Gemeenschap niet noodzakelijk de enige partij die aansprakelijk kan worden gesteld voor schade, in het voorstel voor een wijzigingsverordening worden gehandhaafd.