Toelichting bij COM(2016)407 - Standpunt EU betreffende een wijziging van bijlage XIX (Consumentenbescherming) bij de EER-overeenkomst (Alternatief stelsel van geschillenbeslechting)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Het ontwerp-besluit van het Gemengd Comité van de EER (gehecht aan het voorstel voor een besluit van de Raad) beoogt bijlage XIX (Consumentenbescherming) bij de EER-overeenkomst te wijzigen, om de EER-/EVA-staten (Noorwegen, IJsland, Liechtenstein) in staat te stellen deel te nemen aan het Europese systeem voor onlinebeslechting van geschillen.

Dit zal worden verwezenlijkt door de opname in de EER-overeenkomst van Verordening (EU) nr. 524/2013 betreffende onlinebeslechting van consumentengeschillen 1 (hierna 'de verordening onlinebeslechting' genoemd), Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1051 2 en Richtlijn 2013/11/EU betreffende alternatieve beslechting van consumentengeschillen 3 (hierna 'de richtlijn alternatieve beslechting' genoemd).

Samenhang met de huidige bepalingen op dit beleidsgebied

Met het hieraan gehechte ontwerp-besluit van het Gemengd Comité van de EER wordt het reeds bestaande EU-beleid uitgebreid tot de EER-/EVA-staten.

Samenhang met andere beleidsgebieden van de Unie

De uitbreiding van de EU-wetgeving tot de EER-/EVA-staten door de opname ervan in de EER-overeenkomst geschiedt conform de doelstellingen en beginselen van deze overeenkomst, met het oog op een dynamische en homogene Europese economische ruimte, gebaseerd op gemeenschappelijke regels en gelijke concurrentievoorwaarden.

Deze inspanningen bestrijken alle beleidsgebieden op het vlak van het vrije verkeer van goederen, personen en kapitalen, alsook flankerende en horizontale beleidsgebieden die in de EER-overeenkomst worden genoemd.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

De wetgeving die in de EER-overeenkomst dient te worden opgenomen, is gebaseerd op artikel 114 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

Overeenkomstig artikel 1, lid 3, van Verordening (EG) nr. 2894/94 van de Raad 4 houdende bepaalde wijzen van toepassing van de EER-overeenkomst stelt de Raad met betrekking tot dit soort besluiten op voorstel van de Commissie het standpunt van de Unie vast.

De Commissie dient in samenwerking met de EDEO het ontwerp-besluit van het Gemengd Comité van de EER bij de Raad in met het oog op vaststelling van het standpunt van de Unie. De Commissie hoopt dit standpunt zo spoedig mogelijk in het Gemengd Comité van de EER te kunnen uiteenzetten.

Subsidiariteit (voor niet-exclusieve bevoegdheden)

Het voorstel is om de volgende reden in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.

De doelstelling van dit voorstel, namelijk te zorgen voor de homogeniteit van de interne markt, kan niet voldoende door de lidstaten alleen worden verwezenlijkt en kan derhalve, gezien de gevolgen van de maatregelen, beter op het niveau van de Unie worden verwezenlijkt.

De opname van de EU-wetgeving in de EER-overeenkomst geschiedt conform Verordening (EG) nr. 2894/94 van de Raad van 28 november 1994 houdende bepaalde wijzen van toepassing van de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, hetgeen een bevestiging is van de gekozen aanpak.

Evenredigheid

Overeenkomstig het evenredigheidsbeginsel gaat dit voorstel niet verder dan hetgeen nodig is om deze doelstelling - te zorgen voor de homogeniteit van de interne markt - te verwezenlijken.

Keuze van het instrument

Overeenkomstig artikel 98 van de EER-overeenkomst is voor een besluit van het Gemengd Comité van de EER gekozen. Het Gemengd Comité van de EER ziet toe op de doeltreffende uitvoering en werking van de EER-overeenkomst. Het neemt besluiten in de gevallen waarin deze overeenkomst voorziet.

3. RESULTATEN VAN EVALUATIES ACHTERAF, RAADPLEGINGEN VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELINGEN

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid

In het kader van de voorbereiding van de betrokken wetgeving heeft de Commissie ettelijke studies laten uitvoeren inzake de alternatieve beslechting van consumentengeschillen, waarin vraagstukken in verband met systemen voor onlinebeslechting van geschillen werden behandeld.

Effectbeoordeling

In het kader van de voorbereiding van de betrokken wetgeving heeft de Commissie een gedetailleerde effectbeoordeling uitgevoerd, waarbij een reeks beleidsopties werd geanalyseerd, zowel voor de toepassing, informatie en kwaliteit van alternatieve geschillenbeslechting als voor onlinebeslechting van consumentengeschillen voor grensoverschrijdende elektronische transacties.


Het hieraan gehechte besluit van het Gemengd Comité van de EER beoogt het huidige stelsel uit te breiden tot de EER-/EVA-staten.


4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

De opname van deze wetgeving in de EER-overeenkomst heeft beperkte gevolgen voor de begroting. Deze kosten worden echter reeds gedekt door de kredieten waarin is voorzien bij de financiële programmering van het consumentenprogramma (begrotingsonderdeel 33.04.01) waaraan IJsland en Noorwegen deelnemen. Extra kredieten zijn niet gepland.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende monitoring, evaluatie en rapportage

Het voorstel bepaalt dat de Commissie en IJsland ernaar streven de vertaalfuncties van het platform onlinebeslechting van consumentengeschillen voor het IJslands te verbeteren om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van alle vertaalfuncties vergelijkbaar is met die van de andere talen, en dat zij het Gemengd Comité van de EER regelmatig informeren over de geboekte vooruitgang.

Gedetailleerde toelichting bij de specifieke bepalingen van het voorstel

Het platform onlinebeslechting van consumentengeschillen is toegankelijk in alle talen die zijn genoemd in artikel 129, lid 1, van de EER-overeenkomst, met inbegrip van Noors en IJslands.

In afwijking van artikel 5, lid 4, onder e), van de verordening onlinebeslechting zijn de vertaalfuncties van het platform onlinebeslechting van consumentengeschillen naar en uit het IJslands in een beginfase alleen beschikbaar voor de resultaten van een alternatieve geschillenbeslechtingsprocedure die door een entiteit voor alternatieve beslechting wordt doorgezonden.

Er dienen specifieke overgangsmodaliteiten te worden vastgesteld voor de andere uitwisselingen op het platform onlinebeslechting van consumentengeschillen tot de kwaliteit van de vertalingen van het automatische vertaalsysteem dat door het platform wordt gebruikt, vergelijkbaar is met die van de andere talen.

IJsland garandeert dat de gebruikers van het platform onlinebeslechting van consumentengeschillen de vertaling van alle andere informatie naar en uit het IJslands kunnen krijgen via het IJslandse contactpunt van het platform, indien deze informatie noodzakelijk is voor de beslechting van een geschil en zij via het platform in een andere taal wordt uitgewisseld. Informatie over deze modaliteiten met betrekking tot het IJslands wordt verstrekt op de homepage van het platform onlinebeslechting van consumentengeschillen.

De Commissie en IJsland streven ernaar de vertaalfuncties van het platform onlinebeslechting van consumentengeschillen voor het IJslands te verbeteren om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van alle vertaalfuncties vergelijkbaar is met die van de andere talen, en zij zullen het Gemengd Comité van de EER regelmatig informeren over de geboekte vooruitgang. Zodra de vertaalfuncties een vergelijkbare kwaliteit bieden voor het IJslands als voor de andere talen, treft het Gemengd Comité van de EER onverwijld het besluit om de overgangsmodaliteiten als beschreven in bijgaand besluit van het Gemengd Comité te beëindigen.