Toelichting bij COM(2016)317 - Vervanging van de lijsten van insolventieprocedures en insolventiefunctionarissen in bijlagen A en B bij Verordening (EU) 2015/848 betreffende insolventieprocedures

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Verordening (EU) 2015/848 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2015 betreffende insolventieprocedures (herschikking) 1 , hierna de 'verordening' genoemd, is op 26 juni 2015 in werking getreden. De verordening zal vanaf 26 juni 2017 van toepassing zijn, met uitzondering van het deel met betrekking tot de systemen voor de koppeling van nationale insolventieregisters, dat vanaf 26 juni 2019 van toepassing wordt.

Bijlage A bij Verordening (EU) 2015/848 bevat een lijst van de insolventieprocedures als bedoeld in artikel 2, punt 4, van de verordening. Bijlage B bevat een lijst van de insolventiefunctionarissen als bedoeld in artikel 2, punt 5.

In december 2015 heeft Polen de Commissie in kennis gesteld van een aanzienlijke hervorming van zijn nationale wetgeving inzake herstructurering, met datum van inwerkingtreding 1 januari 2016, en heeft Polen verzocht de lijsten van bijlagen A en B bij de verordening dienovereenkomstig te wijzigen. Overeenkomstig artikel 1, lid 1, artikel 2, punt 4 en overweging 9 van de verordening kunnen nationale procedures uitsluitend als insolventieprocedures in de context van de verordening worden aangemerkt indien deze zijn vermeld in bijlage A daarbij. Overweging 9 van de verordening luidt als volgt: "Deze verordening moet van toepassing zijn op insolventieprocedures die voldoen aan de voorwaarden van deze verordening, ongeacht of de schuldenaar een natuurlijke dan wel een rechtspersoon, een handelaar dan wel een particulier is. Die insolventieprocedures zijn limitatief opgesomd in bijlage A [...] Nationale insolventieprocedures die niet zijn opgenomen in de lijst van bijlage A, mogen niet onder deze verordening vallen".

De Commissie heeft het verzoek van Polen zorgvuldig onderzocht om vast te stellen of de kennisgeving in overeenstemming is met de vereisten van de verordening.

Verordening (EU) 2015/848 moet derhalve dienovereenkomstig worden gewijzigd.

Samenhang met de huidige bepalingen op dit beleidsgebied

Verordening (EU) 2015/848 is een herschikking van Verordening (EG) nr. 1346/2000 van de Raad betreffende insolventieprocedures. Bij Verordening (EU) 2015/848 zijn Verordening (EG) nr. 1346/2000 en alle opeenvolgende wijzigingen daarvan ingetrokken. Deze laatste verordening is een belangrijk instrument voor de justitiële samenwerking in burgerlijke zaken op EU-niveau.

De efficiënte behandeling van grensoverschrijdende insolventiezaken van schuldenaars van wie het centrum van de voornaamste belangen in een lidstaat ligt, vereist dat het toepassingsgebied van de herschikte verordening de huidige stand van zaken van nationale insolventiewetgeving weerspiegelt, net als het huidige toepasselijke instrument. Dit voorstel moet ervoor zorgen dat het toepassingsgebied van de herschikte verordening tegen het tijdstip waarop die van toepassing wordt, is aangepast aan het huidige rechtskader van de lidstaten op het gebied van insolventie.

Samenhang met andere beleidsgebieden van de Unie

De verordening heeft een belangrijke ondersteunende rol wat betreft de vrijheid van vestiging en het vrije verkeer van personen.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Dit voorstel is gebaseerd op artikel 81, lid 2, onder a), c) en f), van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

Subsidiariteit (voor niet-exclusieve bevoegdheden)

Het voorstel valt onder de exclusieve bevoegdheid van de Europese Unie. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

Evenredigheid

Het voorstel is om de navolgende redenen in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.

De lijsten voor Polen in de bijlagen A en B bij Verordening (EU) 2015/848 van de Raad worden krachtens het voorstel van de Commissie vervangen door nieuwe lijsten, waarbij rekening wordt gehouden met de door Polen meegedeelde informatie. Aangezien de bijlagen intrinsiek deel uitmaken van de verordening, kunnen zij enkel worden aangepast door een wijziging van de verordening.

De verordening is rechtstreeks toepasselijk in de lidstaten. Zij wordt bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie en kan bijgevolg door alle belanghebbenden worden geraadpleegd.

Keuze van het instrument

Het voorgestelde instrument is een verordening.

Andere instrumenten zouden om de navolgende redenen ontoereikend zijn.

De bijlagen bij de verordening kunnen uitsluitend worden gewijzigd door een verordening die moet worden aangenomen volgens de gewone wetgevingsprocedure, op basis van de rechtsgrondslag van de oorspronkelijke verordening. Deze wijziging moet door de Commissie worden voorgesteld.

Polen heeft de Commissie in kennis gesteld van wijzigingen van de in de bijlagen opgenomen lijsten. De Commissie moet derhalve wijzigingen van de bijlagen bij de verordening voorstellen, voor zover deze in overeenstemming zijn met de vereisten van de verordening.

3. RESULTATEN VAN EX-POSTEVALUATIES, RAADPLEGINGEN VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELINGEN

De beoogde wijzigingen zijn louter technisch van aard. Zij houden geen substantiële wijziging van de verordening in. De voorgestelde maatregel vormt derhalve een officiële codificatie van een wetgevingstekst in de zin van het interinstitutioneel akkoord van 20 december 1994 2 . Voor dergelijke initiatieven is overeenkomstig de richtsnoeren voor betere regelgeving van de Europese Commissie geen effectbeoordeling vereist.

Bovendien had de Commissie krachtens artikel 81 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie na het verzoek van Polen om de noodzakelijke wetgevingsprocedure te starten bovendien geen andere mogelijkheid dan het verzoek in te willigen, voor zover dat voldoet aan de vereisten van de verordening. Voor de voorbereiding van de aanneming van dit voorstel was geen nieuwe deskundigheid vereist.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Dit voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting.